Sunshine motors Spanje ervaring?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Flaterix

Sunshine motors Spanje ervaring?

Berichtdoor Flaterix » 18 Sep 2023, 21:12

Hoi allen,

Heeft iemand ervaring met het importeren van land rovers uit Spanje? Met name met het bedrijf Sunshine Motors? Zit te overwegen met hen in zee te gaan maar kan nergens recensies vinden. Zijn in de communicatie erg prettig en adverteren op marktplaats. Zou het fijn vinden als iemand ervaring heeft en dat wil delen.

deusjevo

Re: Sunshine motors Spanje ervaring?

Berichtdoor deusjevo » 18 Sep 2023, 22:52

Heb je een linkje naar een advertentie of website?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 19 Sep 2023, 05:36

heb eens gekeken wat ze aanbieden, maar je wil me toch niet vertellen dat voor dat geld hier nergens iets te krijgen valt, catawiki misschien, soms kun je gaan kijken, ik zou nooit een lr kopen zonder dat ik hem gezien heb, ze zeggen wel geen roest, kan wel, maar eerst zien, maar soms is het beter en sneller dus ook goedkoper om hem rond huis te kopen, maar zie dat je een eend hebt van 68, die zou ik geneigd zijn in te ruilen op mijn 110, met hefdak.

paul k

Berichtdoor paul k » 19 Sep 2023, 14:36

Ik heb bij hem 2 1/2 jaar geleden een 88"gekocht.
Hele aardige man die vooral de kost verdiend aan export van Stawags naar de USA.
Ik moest behoorlijk wat aan de 88 doen, maar geen roest! Ga er maar van uit dat de Santana's daar vooral gebruikt worden voor bedrijfsmatige doeleinden. Deuken, krassen etc. Ik moest ook de meeste bushes vervangen. Banden waren slecht, bekleding kapot of ontbrekend.
Niets ingewikkelds overigens, wel ff werk en je leert de auto kennen.
Het transport is prettig geregeld; wordt voor je deur afgeleverd. Voor dat geld ( €1000,-ex) kan je m zelf niet halen en verzekerd transport door REVI.
De Spaanse APK is volgens mij een lachertje. 2x per jaar een keuring, maar ik denk door een blinde. Met zulke banden en met tape gemonteerde koplampen toch apk? Uitgedraaide remtrommels, waardoor dat ding bijna niet remde. ( uit/opgesteld)Dus alle 4 trommels vervangen.
Ondertussen hebben we heel veel plezier aan de Santana. Ik heb de "fout "gemaakt de Especial te kopen. Die vond ik zo lelijk dat ik m daarom wilde hebben. 1 voorruit ipv 2 halve, een plastic dashboard, maar al wel draairamen en een dashboardkastje!! Op Cyprus zit een bedrijf die veel Santana specifieke onderdelen heeft.
Hou er rekening mee dat je, al is het maar voor de zekerheid, nog kosten gaat maken om de Santana rijklaar te maken. Alle vloeistoffen vervangen, banden, etc. Maar goed, de Santana brengt ons overal, ik doe er de bouwboodschappen mee ( alles op het roofrack), spelen in het terrein etc. etc.
Kortom, aardige vent, maar vraag door wat je op het oog hebt!
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 19 Sep 2023, 18:40

pascal110 schreef:, maar zie dat je een eend hebt van 68, die zou ik geneigd zijn in te ruilen op mijn 110, met hefdak.

Denk dat je even overnieuw moet lezen, deusjevo heeft een Dyane en dat is iets heel anders dan een Eend.

Overigens is hij ook niet de vraag steller.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2023, 18:55

Ron63 schreef:Denk dat je even overnieuw moet lezen, deusjevo heeft een Dyane en dat is iets heel anders dan een Eend.

Wij (thuis) noemden een Dyane altijd een voorgedeukte Eend.   (Sorry "deusjevo")   :oops:
Paradoxaal genoeg oogt een Acadiane (de bestel Dyane) weer een stuk evenwichtiger.

Groeten MarcS

Flaterix

Berichtdoor Flaterix » 19 Sep 2023, 19:36

paul k schreef:Ik heb bij hem 2 1/2 jaar geleden een 88"gekocht.
Hele aardige man die vooral de kost verdiend aan export van Stawags naar de USA.
Ik moest behoorlijk wat aan de 88 doen, maar geen roest! Ga er maar van uit dat de Santana's daar vooral gebruikt worden voor bedrijfsmatige doeleinden. Deuken, krassen etc. Ik moest ook de meeste bushes vervangen. Banden waren slecht, bekleding kapot of ontbrekend.
Niets ingewikkelds overigens, wel ff werk en je leert de auto kennen.
Het transport is prettig geregeld; wordt voor je deur afgeleverd. Voor dat geld ( €1000,-ex) kan je m zelf niet halen en verzekerd transport door REVI.
De Spaanse APK is volgens mij een lachertje. 2x per jaar een keuring, maar ik denk door een blinde. Met zulke banden en met tape gemonteerde koplampen toch apk? Uitgedraaide remtrommels, waardoor dat ding bijna niet remde. ( uit/opgesteld)Dus alle 4 trommels vervangen.
Ondertussen hebben we heel veel plezier aan de Santana. Ik heb de "fout "gemaakt de Especial te kopen. Die vond ik zo lelijk dat ik m daarom wilde hebben. 1 voorruit ipv 2 halve, een plastic dashboard, maar al wel draairamen en een dashboardkastje!! Op Cyprus zit een bedrijf die veel Santana specifieke onderdelen heeft.
Hou er rekening mee dat je, al is het maar voor de zekerheid, nog kosten gaat maken om de Santana rijklaar te maken. Alle vloeistoffen vervangen, banden, etc. Maar goed, de Santana brengt ons overal, ik doe er de bouwboodschappen mee ( alles op het roofrack), spelen in het terrein etc. etc.
Kortom, aardige vent, maar vraag door wat je op het oog hebt!

Dank voor je zeer uitgebreide antwoord. Wat was uiteindelijk het voordeel om een auto bij hem vandaan te laten komen? Prijs, droog klimaat, aanbod? Het blijft natuurlijk spannend om ongezien een auto over te laten komen. Mij lijkt de prijsstelling die ik in de marktplaats advertenties lees gunstig en de door het droge klimaat roestarme chassis. Kan me anderzijds voorstellen dat ze als werkpaarden aardig afgeragd zijn. Nou vind ik dat qua uiterlijk niet zo'n probleem maar wat zou dat technisch voor gevolgen kunnen hebben. Blijft een gok. Ben erg benieuwd naar jou beweegredenen en of er nog meer ervaring deskundigen zijn.

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Sep 2023, 19:57

paul k schreef:I
De Spaanse APK is volgens mij een lachertje. 2x per jaar een keuring, maar ik denk door een blinde. Met zulke banden en met tape gemonteerde koplampen toch apk? Uitgedraaide remtrommels, waardoor dat ding bijna niet remde.

Dat zegt niks over de apk of de kwaliteit daarvan. Apk is een momentopname van dát moment. Als ie dan remt is het goedkeur ook al heeft de monteur wellicht z'n bedenkingen.

Verder snap ik nooit waarom kopers denken dat wielen, banden, verlichting, etc ten tijde van de apk dezelfde zouden zijn als waarmee de auto verkocht wordt........

Evengoed vind ik ongezien iets kopen van een onbekende ongeveer hetzelfde als meedoen aan een loterij.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2023, 20:12

Edward schreef:.... waarom kopers denken dat wielen, banden, verlichting, etc ten tijde van de apk dezelfde zouden zijn als waarmee de auto verkocht wordt........

Tja, het kan ook hier in Nederland vreemd lopen.

Hier om de hoek verscheen een "nieuwe" camper (dwz 16 jaar oud).
Gekocht bij een keurige garage die de camper in consignatie verkocht.
Koopdatum en APK-datum zijn dezelfde - de camper werd met een verse APK verkocht.
Toch ontdekte ik twee verschillende banden vóór (de aangedreven wielen).
Niet alleen verschillend van fabrikaat maar ook 225/65 <> 215/65.
Het verschil in diameter is maar klein maar het hoort niet.
Het hoort zeker niet geruisloos bij de APK te passeren.

De koper gaat natuurlijk nog reclameren, maar zoiets is "ingewikkeld".
Het ingewikkelde is dat je bij een particuliere koop geen wettelijke garantie hebt.   Hoe het kan lopen bij een twijfelachtige consignatieverkoop zie je hier, maar daar gaat het om meer dan een foute band.
Ook "ingewikkeld" is dat de garage "er in zit" omdat die de APK deed, vlgs de regels moet je direct herkeuring aanvragen, en dat kan weer moeilijk als de auto nog niet de jouwe is..
Dus gaat het vooral om de redelijkheid en eventueel de goodwill, want zolang het bij dit soort kleine zaken blijft gaat het om een slechts bescheiden bedrag, daarvoor ga je niet naar een geschillencommissie of de de rechter.

Het probleem in eigen beheer oplossen is in ieder geval niet onoverkomelijk.
Een of twee nieuwe banden kosten niet al te veel - met twee nieuwe komt de auto op 4 gelijke banden te staan (achter zit al een gelijk paar).   Ik hoop natuurlijk wel dat dit het enige verborgen gebrek was ... dan valt het mee.

Wat natuurlijk wel goed fout is:  De koper ging min of meer uit van de foutieve gedachte dat een APK een soort "keurmerk" is, een keuring die aangeeft dat de auto "goed" is ... de APK is evenwel slechts een momentopname en betreft alleen de meest basale permanente eisen ... in veel gevallen spreekt de APK zich niet uit over de werkelijke deugdelijkheid: vast met een tie-wrap is ook vast.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”