Voor al die onzin heb ik een oude dommekracht.
Ooit voor een paar guldens gekocht op de rommelmarkt in Eelde.
Daarmee hebben wij staalplaten onder het schip (tjalk) gedrukt voor dubbelingen.
En een paar jaar terug het dak van mijn boerderij omhoog gedrukt om een andere draagbalk te plaatsen.
Ding gaat zeker niet mee in de auto, zulke moeilijke dingen doe ik niet onderweg.
Eén van mijn autos heeft een prachtig (werkend) Fairy lier op de V8.
Ziet er geweldig uit, heb de auto ooit voor het lier gekocht, maar nooit gebruikt ..
De High-Lift / Farm-Jack in een (anti)helden-rol
-
Landmarcs
Re: De High-Lift / Farm-Jack in een (anti)helden-rol
dyngo schreef:Voor al die onzin heb ik een oude dommekracht.
Ooit voor een paar guldens gekocht op de rommelmarkt in Eelde.
Daarmee hebben wij staalplaten onder het schip (tjalk) gedrukt voor dubbelingen.
En een paar jaar terug het dak van mijn boerderij omhoog gedrukt om een andere draagbalk te plaatsen.
Ding gaat zeker niet mee in de auto, zulke moeilijke dingen doe ik niet onderweg.
Eén van mijn autos heeft een prachtig (werkend) Fairy lier op de V8.
Ziet er geweldig uit, heb de auto ooit voor het lier gekocht, maar nooit gebruikt ..
Tja, normaal loop ik ook niet in zeven sloten tegelijk.
Gewoon met voldoende aandacht het terrein lezen voorkomt gewoonlijk ieder probleem (jarenlang met een 2x4 rondrijden en daarbij ook komen waar anderen niet komen helpt, met een 2x4 leer je heel snel zo te rijden dat je tractie houdt).
Goed dat was dus ook de "Houston" methode, voorkom "Houston, we have a problem" en je komt het verst (welke recovery-actie ook nodig is: het kost altijd tijd).
De ouderwetse dommekracht (leuk detail: in het Zweedse heet een krik wel "domkraft", dus geleend uit het Nederlands en verbreedt qua betekenis) is vooral goed voor "ouderwetse" klussen, voor het echt zware werk. De HiLift is de quick&dirty vaiant op de traditionele dommekracht.
Verder had ik met mijn greppel-probleem, ergens tussen de maisvelden weinig aan een lier gehad. In principe had een bumper-lier wel voor trekkracht aan de goede kant gezorgd ... maar zonder een vast punt heb je een heleboel werk (het was denkelijk wel gelukt met een grondboor en een lange degelijke pin — maar dat is ook weer werk, en samen met die lier ook een heleboel ballast — met een schep in de harde lemige grond een anker ingraven was een enorme klus geweest, in een zelf-gravend grondanker heb ik bij harde leem weinig vertrouwen). O ja, wanneer beide achterwielen net achter het steile oevertje van een greppel hangen heb je om te beginnen ook een enorme lierkracht nodig.
Blijft staan dat voorkomen dat je in een penibele situatie komt de eerste keus is. Wat ook blijft staan is dat een HiLift een leuke alleskunner lijkt, maar dat het vooral een onhandig en ook gevaarlijk kreng is ... maar soms dus heel geschikt voor een (anti)helden-rol.
Gelukkig had ik de HiLift al een paar keer voor de wat onschuldiger klussen rond het huis gebruikt: zonder voorkennis moet je er niet mee willen werken. En wat ook blijft staan: je kan je auto volladen met recovery-materiaal, in de limiet vervoer je alleen jezelf en voor de rest al die recovery-spullen, je wordt dan een spullenbaas en speelbal van je spullen. Aan de andere kant: een paar sleeplinten oid, een paar D-sluitingen, die zijn bijna verplichte bagage; heb je een tractor nodig om je te "redden" dan heb je in ieder geval veilige hulpmiddelen.
En, in dit geval was ik dus eindelijk enorm blij met mijn WaffleBoards en die veel te zware HiLift.
Groeten MarcS
Alleskunners bestaan niet. Dat zijn altijd in-alles-compromissen-en-nergens goed-in dingen. dat geld t voor een Land Rover die voor alle terreinen gebouwd is en dat geldt voor gereedschap.
In de werkplaats heb ik een domme karcht, garagekrik, potkrikken, schaarkrikken, een motortakel en een heftruck. Daar kies ik de op dat moment handigste optie uit en dat was afgelopen week een bovenloopkraan.
Die heb ik dan weer niet en duis was het gewoon weer tobben en improviseren.
Maar wat hier zelden genoemd wordt: een domme kracht kost 40 euri om te huren voor een week en 15 euri voor een dag of weekend. Dan staat ie niet in de weg, kost ie geen aandacht of onderhoud (niet dat ik de afgelopen 30 jaar naar het ding heb omgekeken) en je hebt een redelijk nieuwe.
Hetzelfde geldt voor een motortakel, garagekrik, etc, etc. Als je niet overdreven veel ruimte hebt moet je geen zooi hebben die vooral in de weg staat. Dan is voor een klus even wat huren veel simpeler.
In de werkplaats heb ik een domme karcht, garagekrik, potkrikken, schaarkrikken, een motortakel en een heftruck. Daar kies ik de op dat moment handigste optie uit en dat was afgelopen week een bovenloopkraan.
Die heb ik dan weer niet en duis was het gewoon weer tobben en improviseren.
Maar wat hier zelden genoemd wordt: een domme kracht kost 40 euri om te huren voor een week en 15 euri voor een dag of weekend. Dan staat ie niet in de weg, kost ie geen aandacht of onderhoud (niet dat ik de afgelopen 30 jaar naar het ding heb omgekeken) en je hebt een redelijk nieuwe.
Hetzelfde geldt voor een motortakel, garagekrik, etc, etc. Als je niet overdreven veel ruimte hebt moet je geen zooi hebben die vooral in de weg staat. Dan is voor een klus even wat huren veel simpeler.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Heb geen brug of zoiets.
Dus zijn garagekrik en ketting- en motortakel veel gebruikt basis gereedschap.
Heb ook uitsluitend autos waar motor en bakken er naar boven/binnen uit moeten.
Voor zulke simpele autos heb je dan verder weinig nodig
Dus zijn garagekrik en ketting- en motortakel veel gebruikt basis gereedschap.
Heb ook uitsluitend autos waar motor en bakken er naar boven/binnen uit moeten.
Voor zulke simpele autos heb je dan verder weinig nodig
Ow ja, die vergeet ik nog. De brug. Die staat hier iid ook. Een simpele 2 kolommer want de 4 kolommer stond teveel in de weg.
Dat is verreweg de meest gebruikte krik. Maar ook degene die het makkelijkst gemist kan worden.
Heb jaren terug een oprijhulp gemaakt voor een maat van me. Die kwam met dit filmpje aan en dat was NOG te moeilijk voor hem om zelf te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=be0XKNrNaXE
De maatvoering zo genomen dat het net onder zijn auto past en daar rijdt ie hem nu op als ie weer eens een versnellingsbak moet wisselen oid. (tis een raceauto en da's nie makkelijk als je alleen een oprit bij je huis hebt)
Goedkoper wordt het niet, simpeler ook niet. Ze liggen gewoon buiten als ze niet nodig zijn met een paar plantenpotten erop als camouflage.

Dat is verreweg de meest gebruikte krik. Maar ook degene die het makkelijkst gemist kan worden.
Heb jaren terug een oprijhulp gemaakt voor een maat van me. Die kwam met dit filmpje aan en dat was NOG te moeilijk voor hem om zelf te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=be0XKNrNaXE
De maatvoering zo genomen dat het net onder zijn auto past en daar rijdt ie hem nu op als ie weer eens een versnellingsbak moet wisselen oid. (tis een raceauto en da's nie makkelijk als je alleen een oprit bij je huis hebt)
Goedkoper wordt het niet, simpeler ook niet. Ze liggen gewoon buiten als ze niet nodig zijn met een paar plantenpotten erop als camouflage.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Ow ja, die vergeet ik nog. De brug. Die staat hier iid ook. Een simpele 2 kolommer want de 4 kolommer stond teveel in de weg.
Misschien een tekortkoming mijnerzijds maar ik zie niet direct een (anti)helden-rol voor een 2 kolommer-brug weggelegd.
Als misschien toch best handig recovery-gereedschap ergens in het vrije veld zie ik nog minder een rol weggelegd voor een 2 kolommer.
Als kleinburgerlijke oprij-hulp liggen er een paar van die caravan-wiggen in mijn auto. Hoe lang die er nog in liggen weet ik niet, bijna altijd is er wel een kei of een dikkere tak die de recht-zet klus minstens zo goed doet.
Thuis, voor die gevallen dat ik riant en veilig onder de auto wil werken, gebruik ik een paar stoeptegels (liefst een kant-stoeptegel - die maakt een mooi opritje) en een stukje biels om de auto nog wat hoger te zetten. Je hebt dan geen krik nodig.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Landmarcs schreef:Ik zie de laatste dagen een eigenaardig verschijnsel: Het is heel druk en tegelijk heel stil in de "Kroeg".
Afgelopen nacht nog weer een paar honderd bezoekers .... en niemand die ook maar iets zegt.
Met name rond de zogenaamde "WaffleBoards" had ik wel iets van een reactie verwacht.
Over goedkoop <=> duur is er gewoonlijk wel iemand met een mening, hetzelfde geldt voor nut & noodzaak <=> onhandig.
Het eigenaardige verschijnsel heeft de laatste twee weken een "actief" vervolg gehad.
Vele duizenden bezoeken (dat hoeven natuurlijk geen unieke bezoekers te zijn).
Het bevreemd mij dat ondanks die duizenden bezoekjes slechts een enkeling een respons post.
Groeten MarcS
PS De zijdelingse impliciete vraag naar een handige, niet te dure, net wat grotere garagekrik, gaf een beperkt inhoudelijke respons .... maar veel verder ben ik niet.
- Erik Peters
Het kunnen natuurlijk zoekmachines zijn, al die bezoekers. Die kijken alleen maar en geven geen reactie.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Daarnaast is het ook heel veel tekst
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Rob Dekker TC
Landmarcs schreef:Tja, of dit verhaaltje nu in "Techniek" dan wel in "Reizen" hoort da's en kwestie die ik graag aan de moderatoren laat.
Het is mogelijk een levensgevaarlijk ding, maar met geduld en beleid gebruikt (en verder wat zweet) doet ie waar ie goed in is: dom tilwerk. O ja, mijn Farm-Jack is met "goede" kom-af: ik nam hem over van "Rob TC Dekker" die toen ie 'm verkocht zei dat ie vooral achterin zijn 110 Camper had gelegen.
Nu al een tweede typ-fout gecorrigeerd
Geweldig verhaal. En zelf mijn naam nog even laten vallen. Doet een ex. LR rijder weer goed
Ik heb die Jack (gedemonteerd en verdeeld door de gehele OneTen Camper) bijna 30 jaar (!) mee gesjouwd. onder het mom van; Als je hem nodig heb, dan heb je het bij je
Dus ik denk dat de Jack op de goed plek terecht gekomen is.
P.S. Rijden nu een Fiat Ducato Camper met plastik bumpers. Mooi, dat wel, maar Jack proof ? ? ? ?
" 50 Years on / off the road " ( and 35 years with Land Rover's )
JEEP by Renault CJ5D 1980 (1981 - 1984)
Land Rover OneTen Camper 1984 (verkocht 2019)
BMW R80GS PD 1992 (in 2015 verkocht
)
Range Rover TurboD 1993 (1998 - in 2004 gelukkig verkocht)
Land Rover Freelander 1,8i 1999 (2000 - Sept. 2022 gestruikeld bij de APK
)
Suzuki VanVan 2017 (sinds 2018 -
)
Fiat Weinsberg CaraBus 540MQ 2021, ehh.
? ?, nee, "Camperlife" 
JEEP by Renault CJ5D 1980 (1981 - 1984)
Land Rover OneTen Camper 1984 (verkocht 2019)
BMW R80GS PD 1992 (in 2015 verkocht
Range Rover TurboD 1993 (1998 - in 2004 gelukkig verkocht)
Land Rover Freelander 1,8i 1999 (2000 - Sept. 2022 gestruikeld bij de APK
Suzuki VanVan 2017 (sinds 2018 -
Fiat Weinsberg CaraBus 540MQ 2021, ehh.