De High-Lift / Farm-Jack in een (anti)helden-rol

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: De High-Lift / Farm-Jack in een (anti)helden-rol

Berichtdoor Landmarcs » 27 Sep 2023, 10:47

Ik zie de laatste dagen een eigenaardig verschijnsel:  Het is heel druk en tegelijk heel stil in de "Kroeg".
Afgelopen nacht nog weer een paar honderd bezoekers .... en niemand die ook maar iets zegt.

Met name rond de zogenaamde "WaffleBoards" had ik wel iets van een reactie verwacht.
Over goedkoop <=> duur is er gewoonlijk wel iemand met een mening, hetzelfde geldt voor nut & noodzaak <=> onhandig.

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 29 Sep 2023, 08:13

Dan maar even het draadje van de Hi-lift oppakken...
Ik heb een soort haat/liefde verhouding met dat ding. Verschillende gehad en weer weggegeven of verkocht met de auto.
Naar aanleiding van Marc's relaas, via MP wederom een Hi-Lift aangeschaft. Meteen in gebruik genomen in de schuur.
Als "jack" om de banden te wisselen oid is het een kloteding. Bovendien heeft de HCamperPU aan de achterzijde geen mogelijkheid om de krik te gebruiken ivm de overstek van de camperunit. Heb m al wel een par keer ingezet voor heel andere klussen.
Toch maar weer 1 aangeschaft. Ik heb door de jaren heen wel gemerkt dat de goedkopere uitvoeringen minder van kwaliteit zijn. Met name het mechanisme met de veertjes ed. De Hi-Lift is wat dat betreft betrouwbaarder.
Ik denk dat je beter een fatsoenlijke gebruikte Hi-Lift kan aanschaffen, dan een goedkopere nieuwe ïmitatie"
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Sep 2023, 15:14

paul k schreef:Naar aanleiding van Marc's relaas, via MP wederom een Hi-Lift aangeschaft. Meteen in gebruik genomen in de schuur.
Als "jack" om de banden te wisselen oid is het een kloteding. Bovendien heeft de HCamperPU aan de achterzijde geen mogelijkheid om de krik te gebruiken ivm de overstek van de camperunit. Heb m al wel een paar keer ingezet voor heel andere klussen.

Mooi dat mijn bijdrage toch minstens iets "bijwerking" heeft.

Verder zou ik toch serieus gaan kijken naar de een of andere oplossing waarmee je de 130+Camper-unit toch ook ergens achteraan een krik-punt geeft.   Ik zag hier onlangs een 130 met een reusachtige Camper-unit in (en buiten) de laadbak ... en ik dacht direct: "Hoe krijg je daar een krik onder als je onvoorzien met de achterwielen in de problemen zit" .   Ik zou kijken of een "Jackable" balk voor en/of achter de achterwielen binnen de mogelijkheden ligt.

De krikpunten hoeven niet achteraan te zitten, in veel gevallen is achteraan niet het handigst.   Ik heb "Jackable Sills" en ik heb sinds ik ze heb nu tweemaal plezier gehad van de mogelijkheid om de krik aan de zijkant te gebruiken (zelfs met de nogal primitieve schroefspindel-krik, die LandRover soms meeleverde, zijn die gaten een uitkomst).   Bij mijn greppel-avontuur had ik de grootste moeite gehad om ook maar in de buurt van de krikgaten in het "Rear-X-Member" te komen.   Of ik daar op een veilige manier aan het werk had kunnen gaan was de vraag geweest.
Voor alle duidelijkheid heb ik even een geannoteerd kiekje gemaakt.   De twee gele pijltjes geven de krikpunten aan.   Of je nu het eerste of tweede gat gebruikt, als je even wat verder doorkrikt gaan beide wielen van de grond (het meest nabij gaat natuurlijk eerst).

LandRover Defender 110 kopie.jpg
In mijn onfortuinlijke greppel-avontuur gebruikte ik natuurlijk de gaten voor de achterwielen.   De krik stond daarbij nog op de hoge kant van de greppel, en na even doorwerken kwam het achterwiel een aardig eind omhoog (en het voorwiel uiteindelijk ook een decimeter).   Dat was het moment dat ik de rijplaat onder het achterwiel schoof, zo dat die rijplaat een oprit vormde.

Overigens kan je met de gaten opzij ook nog een combi-actie uitvoeren: Zet de krik iets schuin in de richting waar je uit de penarie wilt geraken en krik de auto op.   Zodra het vastgereden wiel voldoende opgetild is heb je de mogelijkheid om de (gewenste)rijrichting-component van de krik-werking te gebruiken.   Het zijn geen meters, eerder decimeters, maar het kan net het verschil maken, bijvoorbeeld als je over een ongemakkelijk rotsblok of boomstronk moet komen (ik reed voor mijn greppel-avontuur een pad in dat ik beter niet had genomen - de les was: vertrouw niet op de 4x4 vriendelijkheid van de paden die Garmin aangeeft - op dat pad had ik gemakkelijk een nog wat woester avontuur kunnen beleven ... ik had geluk met o.a. het weer al wat langer droge weer, en verder bij een aantal subjectieve keuzen).

En dan tenslotte: Zo'n Hi-Lift is en blijft een onhandig zwaar ding, een ding dat ook nog eens allerlei gevaren in zich heeft ... maar ook een ding waarmee je allerlei klussen en klusjes kan aanpakken.

Groeten MarcS

PS   Het wielen wisselen doe ik nog steeds met de eigenlijk wat kleine (en goedkope) garage-krik — met de krik onder de as.   Hiervoor zoek ik nog steeds naar de schier onmogelijke combinatie van een wat grotere & langere garage-krik (een bescheiden hoogheffer), samen met een handzame omvang/tilbaar gewicht en dan bovendien van een overkomelijke prijs.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 29 Sep 2023, 21:20

Landmarcs schreef:
paul k schreef:Naar aanleiding van Marc's relaas, via MP wederom een Hi-Lift aangeschaft. Meteen in gebruik genomen in de schuur.
Als "jack" om de banden te wisselen oid is het een kloteding. Bovendien heeft de HCamperPU aan de achterzijde geen mogelijkheid om de krik te gebruiken ivm de overstek van de camperunit. Heb m al wel een paar keer ingezet voor heel andere klussen.

Mooi dat mijn bijdrage toch minstens iets "bijwerking" heeft.

Verder zou ik toch serieus gaan kijken naar de een of andere oplossing waarmee je de 130+Camper-unit toch ook ergens achteraan een krik-punt geeft.   Ik zag hier onlangs een 130 met een reusachtige Camper-unit in (en buiten) de laadbak ... en ik dacht direct: "Hoe krijg je daar een krik onder als je onvoorzien met de achterwielen in de problemen zit" .   Ik zou kijken of een "Jackable" balk voor en/of achter de achterwielen binnen de mogelijkheden ligt.

De krikpunten hoeven niet achteraan te zitten, in veel gevallen is achteraan niet het handigst.   Ik heb "Jackable Sills" en ik heb sinds ik ze heb nu tweemaal plezier gehad van de mogelijkheid om de krik aan de zijkant te gebruiken (zelfs met de nogal primitieve schroefspindel-krik, die LandRover soms meeleverde, zijn die gaten een uitkomst).   Bij mijn greppel-avontuur had ik de grootste moeite gehad om ook maar in de buurt van de krikgaten in het "Rear-X-Member" te komen.   Of ik daar op een veilige manier aan het werk had kunnen gaan was de vraag geweest.
Voor alle duidelijkheid heb ik even een geannoteerd kiekje gemaakt.   De twee gele pijltjes geven de krikpunten aan.   Of je nu het eerste of tweede gat gebruikt, als je even wat verder doorkrikt gaan beide wielen van de grond (het meest nabij gaat natuurlijk eerst).

LandRover Defender 110 kopie.jpg
In mijn onfortuinlijke greppel-avontuur gebruikte ik natuurlijk de gaten voor de achterwielen.   De krik stond daarbij nog op de hoge kant van de greppel, en na even doorwerken kwam het achterwiel een aardig eind omhoog (en het voorwiel uiteindelijk ook een decimeter).   Dat was het moment dat ik de rijplaat onder het achterwiel schoof, zo dat die rijplaat een oprit vormde.

Overigens kan je met de gaten opzij ook nog een combi-actie uitvoeren: Zet de krik iets schuin in de richting waar je uit de penarie wilt geraken en krik de auto op.   Zodra het vastgereden wiel voldoende opgetild is heb je de mogelijkheid om de (gewenste)rijrichting-component van de krik-werking te gebruiken.   Het zijn geen meters, eerder decimeters, maar het kan net het verschil maken, bijvoorbeeld als je over een ongemakkelijk rotsblok of boomstronk moet komen (ik reed voor mijn greppel-avontuur een pad in dat ik beter niet had genomen - de les was: vertrouw niet op de 4x4 vriendelijkheid van de paden die Garmin aangeeft - op dat pad had ik gemakkelijk een nog wat woester avontuur kunnen beleven ... ik had geluk met o.a. het weer al wat langer droge weer, en verder bij een aantal subjectieve keuzen).

En dan tenslotte: Zo'n Hi-Lift is en blijft een onhandig zwaar ding, een ding dat ook nog eens allerlei gevaren in zich heeft ... maar ook een ding waarmee je allerlei klussen en klusjes kan aanpakken.

Groeten MarcS

PS   Het wielen wisselen doe ik nog steeds met de eigenlijk wat kleine (en goedkope) garage-krik — met de krik onder de as.   Hiervoor zoek ik nog steeds naar de schier onmogelijke combinatie van een wat grotere & langere garage-krik (een bescheiden hoogheffer), samen met een handzame omvang/tilbaar gewicht en dan bovendien van een overkomelijke prijs.

De 2 tons telescoop potkrik van noorma trading, 45 euri, heeft, geplaatst onder de as, net genoeg slag om van een platte band naar genoeg hoogte te komen voor een wielwissel.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Sep 2023, 21:54

OttoVink schreef:
Landmarcs schreef:PS   Het wielen wisselen doe ik nog steeds met de eigenlijk wat kleine (en goedkope) garage-krik — met de krik onder de as.   Hiervoor zoek ik nog steeds naar de schier onmogelijke combinatie van een wat grotere & langere garage-krik (een bescheiden hoogheffer), samen met een handzame omvang/tilbaar gewicht en dan bovendien van een overkomelijke prijs.

De 2 tons telescoop potkrik van noorma trading, 45 euri, heeft, geplaatst onder de as, net genoeg slag om van een platte band naar genoeg hoogte te komen voor een wielwissel.

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie de voordelen van een potkrik niet (ook al roepen velen dat een potkrik handig is).
Je moet diep onder de auto kruipen om de potkrik goed te plaatsen, en daarna ook daar in een niet erg comfortabele positie die krik bedienen.   Bovendien heb je dan ook nog eens een vlakke en stabiele ondergrond nodig.

Er is veel af te dingen op mijn goedkope Kijkshop 2tons garagekrik ... de twee belangrijkste bezwaren zijn: 1º de verhoging nauwelijks toereikende max hoogte, en 2º z'n beperkte lengte zodat je 'm net niet comfortabel kan bedienen ... maar verder is er in mijn ogen voor een garage-achtige bezigheid als het wielen wisselen niks tegen een garagekrik (om bedenkingen voor te zijn: ook een garagekrik heeft een min of meer stabiele ondergrond nodig, maar met zijn wat grotere "voet-afdruk" is dit toch net iets minder knellend).

Maar goed, ik zal nog eens kijken naar het potkrikje dat ik bij de "Puma" kreeg, ik vrees dat het na 13 jaar nog net zo onhandig lijkt als toen de "Puma" nieuw was. Die potkrik is een adequate noodvoorziening als je een lekke band krijgt en dan tijdig een geschikte banden-wissel-locatie opzoekt.   Sta je ergens buiten, dan is - zo schat ik in - de nogal fragiele spindelkrik (die ik bij de Td5 kreeg) de betere van de twee (zeker als je de Jackable Sill krikgaten kan gebruiken, dan hoef je de auto niet helemaal op zijn neus danwel staart te zetten om een wiel van de grond te krijgen).

Groeten MarcS

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 29 Sep 2023, 23:51

Potkrik van een Volkswagen Crafter schijnt wel een geschikte te zijn: 3.3 ton hefvermogen en telescopisch.

Voor tegen het onder de auto moeten kruipen heb ik een experimentje met lichtmetalen velgen gedaan. Soft shackle door de velg. D-haak ter bescherming van de soft shackle. En dan de potkrik eronder. Lift het wiel hoog genoeg om een rijplaatje eronder te schuiven:
krik.jpg

De 25mm dikke rijplaatjes met minimesh hebben een mooie dubbelrol gekregen als bagage plank:
rijplaten.jpg

Met de 25mm dikte moet je niet te enthousiast voor overbruggingen gaan. Dit is de loadtest bij 55 cm overspanning met een lichtgewichte RAV4 als test sujet. De houten balkjes eronder zijn om de schade te beperken mocht de test falen, wat gelukkig niet het geval was.
loadtest.jpg

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2023, 10:12

De JLR potkrik is juist een superding omdat het een tweetraps raket is en dus relatief veel hoogte overbrugt.. Het onder de auto schuiven: daar is over nagedacht door de fabrikant maar zelden door de gebruiker. Als je de bedieningsbus in de krik steekt en die draait dan borgt ie en kun je met die stang de krik onder de auto manouvreren zonder dat je er zelf heel ver onder moet.

Oké, je zit op je knieen maar waarom hebben veel mensen wel een krik, wielsleutels en een reservewiel bij maar zijn ze te stom om een goede overal in een pastic zak in het reservewiel te gooien????

DE veiligste manier van krikken is altijd heffen en niet hijsen. Natuurlijk kan een auto van een ptokrik afkantelen maar het gebeurd veel minder makkelijk dan bij een lange hefboor als een Hilift.

Ik had bij de 130 ook een Hilift (een originele) en dat is een geweldig wapen! Letterlijk. Heel bruikbaar maar ook heel makkelijk verkeerd inzetbaar.

En rond geen enkele krik gaan zoveel hoaxen als rond de Hilift. Dat lieren verhaal bv is puur theorie. Uitdeuken kun je daarentegen weer super nauwkeurig!! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Sep 2023, 10:59

Edward schreef:De JLR potkrik is juist een superding omdat het een tweetraps raket is en dus relatief veel hoogte overbrugt.. Het onder de auto schuiven: daar is over nagedacht door de fabrikant maar zelden door de gebruiker. Als je de bedieningsbus in de krik steekt en die draait dan borgt ie en kun je met die stang de krik onder de auto manouvreren zonder dat je er zelf heel ver onder moet.

Oké, je zit op je knieen maar waarom hebben veel mensen wel een krik, wielsleutels en een reservewiel bij maar zijn ze te stom om een goede overal in een pastic zak in het reservewiel te gooien????

DE veiligste manier van krikken is altijd heffen en niet hijsen. Natuurlijk kan een auto van een ptokrik afkantelen maar het gebeurd veel minder makkelijk dan bij een lange hefboor als een Hilift.

Ik had bij de 130 ook een Hilift (een originele) en dat is een geweldig wapen! Letterlijk. Heel bruikbaar maar ook heel makkelijk verkeerd inzetbaar.

En rond geen enkele krik gaan zoveel hoaxen als rond de Hilift. Dat lieren verhaal bv is puur theorie. Uitdeuken kun je daarentegen weer super nauwkeurig!! :lol: :lol:

Tja, er ligt altijd wel een zitlap etc in mijn auto.   Een oude overall nog niet maar dat is te regelen.

Belangrijker is dat ik schreef dat ik nog steeds op zoek was naar een schaap met vijf poten, te weten:
Een niet te dure, garage-krik die qua formaat, gewicht en overige handelbaarheid het midden houdt tussen de eenvoudigste "die koop je overal" garagekrik en een professionele hoogheffer.
Het LandRover potkrikje heb ik wel bekeken maar voor het hier op de stoep de wielen wisselen (en voor andere klussen) zou ik graag een net iets betere garagekrik hebben.   Zolang ik niet beter vind behelp ik me wel met mijn eenvoudige garagekrik: die is qua veiligheid vergelijkbaar met de potkrik en werkt net iets comfortabeler.

Mijn "rehabilitatie" van de HiLift betreft verder alléén het gebruik van dit moordwapen voor de klussen waar een HiLift toch duidelijk een functie heeft, nl daar waar je domme hefkracht nodig hebt en waar je met een ordentelijke krik niet verder komt.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 30 Sep 2023, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Houston

Berichtdoor Houston » 30 Sep 2023, 13:39

Omdat ik het nut niet zag/zie van een lier aan m’n voorbumper, ook een Hi-lift aangeschaft om toch íets te hebben, in een uitzonderlijk (nood-)geval, dat het tegen die tijd ook nog doet, zonder dat ik het moest
onderhouden enz. Zelfs zo’n setje erbij om eventueel te kunnen lieren maar heb ze allebei ondertussen nooit meegenomen op reizen, vooral vanwege het gewicht.
Daarbij gooi ik ieder jaar spullen uit de auto omdat ik ze toch nooit gebruik/ het risico dat ik ze nodig heb erg klein inschat.
De krik bewijst ondertussen wel geweldig z’n dienst op het erf en rond ons weiland enz.
Palen uittrekken gaat bijna net zo snel als met de tractor, bijvoorbeeld. ;)

Die boards verwacht ik ook niet snel nodig te hebben en omdat ik ook niet weet waar ik ze zou moeten laten, afgezien van ook weer dat extra gewicht.
Nu alleen nog maar een sleepkabel en een pio-schepje mee. (En zelf ook nog nooit nodig gehad.)
Het beste recoverymateriaal is denk ik het niet vastrijden. ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Sep 2023, 16:41

Houston schreef:Het beste recoverymateriaal is denk ik het niet vastrijden.

Het niet vastrijden is ook mijn geprefereerde strategie, een strategie die ik al jaren met succes toepas, het is ook een strategie die weinig ruimte neemt.   Het was dan ook de eerste keer in mijn leven dat ik een greppel niet op waarde schatte.   En ik was dus - ondanks intern gemopper - geweldig blij met het feit dat ik sinds een paar jaar die HiLift en die "Waffles" in de auto had liggen.   Die HiLift stond al wat langer in de garage niks te doen.  Toen ik 'm kocht van Rob TC Dekker zei hij dat ie 'm ook nooit nodig had gehad, en dat ie bij hem niks stond te doen ... hij zei echter ook dat ie 'm had gekocht voor dat uitzonderlijke geval.
De HiLift heeft dus een echte anti-helden-rol: als het meezit vormt ie alleen maar loze ballast, en ben je er niet blij mee.

Verder klopt het: De HiLift kan verduiveld handig zijn voor de iets minder gebruikelijke klussen rond het huis.   Paaltjes recht duwen bijvoorbeeld, een gemetselde stoep horizontaal tillen, of overgroeide betonnen platen "rooien" (bij dat laatste bleek ook de Edelman-grondboor een heel handig attribuut).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”