De High-Lift / Farm-Jack in een (anti)helden-rol

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

De High-Lift / Farm-Jack in een (anti)helden-rol

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2023, 01:00

Tja, of dit verhaaltje nu in "Techniek" dan wel in "Reizen" hoort da's en kwestie die ik graag aan de moderatoren laat.

Verplaatst naar "Kroeg" het is een mooi verhaal. Chris / forumbeheer

Een verhaaltje met als hoofdingrediënten+hoofdpersoon kent:
Mijzelf (en mijn gewoonten), mijn Defender, een Farm-Jack, een paar rijroosters, en wat "hard-ware".

De Farm-Jack heeft nogal een bedenkelijke naam, ik wil die naam niet zuiveren, maar wel wat nuanceren.

Ik was eventjes in Oost-Frankrijk (en aangrenzende gebieden) onderweg met de Defender, alleen.   Onderweg kwam ik nog een dame tegen uit Graubünden, met een fraai gedecoreerde oranje Defender: zij zei dat ze geen dolle dingen deed want alleen (ze organiseerde allerlei verre reizen, daar was ze niet bang voor, dan zijn er genoeg handen, en is er altijd wel hulp).   Ikzelf doe eigenlijk ook geen (erg) dolle dingen, hoewel ... één weggetje dat de Garmin keurig aangaf was toch echt alleen maar "rijdbaar" bij goed weer, en met erg veel beleid en verder misschien zelfs nog wat geluk - maar daar gaat het hier niet over.
Het gaat hier over een wat optimistische kijk, wat tegenslag en een gelukkige afloop, en een Farm-Jack in de hoofdrol.

Ik had eigenlijk al mijn "gedroomde" overnachtingsplek gezien (jaren terug, op de fiets, kampeerden we er al eens – en dat met rijkelijke instemming van de lokale brandweer-fanfare.   Omdat ik graag nog even kijk of er nog beter is, en het sowieso nog wat vroeg was voor de avondmaaltijd reed ik nog een klein rondje over wat "tertiaire" weggetjes. 't Viel wat tegen, veel mais, en weinig fraais, en een doodlopend weggetje. Ah, daar was een breed gras-pad tussen de mais, het volgende weggetje kon niet ver weg zijn, als het graspad nog even een hoekje maakte kwam het wel goed.  't Viel tegen, het graspad eindigde blind.   Nu komt mijn gewoonte om achteruit te steken teneinde te keren om de hoek kijken, een gewoonte die ik nog aan mijn tijd met de voorwielaangedreven auto's heb overgehouden — geen slechte gewoonte overigens, je houdt de sturende wielen op de beste ondergrond.   Een minder goede gewoonte was het optimisme waarmee ik achteruit stak, zonder goed te kijken. Bij de eerste keer steken voelde ik al iets van een greppeltje, ik had gewaarschuwd moeten zijn .... bij de tweede keer steken was het geen greppeltje maar een greppel, een door riante onkrijd-groei verborgen greppel.
Waar ik gewend was dat de sturende voorwielen normaal reddend zijn bleken die wielen nu machteloos, ook DiffLock hielp niks.
Het greppeltje bleek een greppel, de achterwielen bleken vrij te hangen ... en dat bleek mij pas toen ik even over die greppel dacht te stappen: de stap bleek een "faux-pas", de overkant was een stuk verder als gedacht, en ik landde in een spagaat én met kramp in het been waarop ik was geland ... da's even goed auw, en nogal vervelend een auw met een "herhaal-effect".   Een duidelijk geval van meervoudig pech. De achterwielen hadden evident geen enkele kans op grip, de auto was zachtjes geland op z'n chassis, de achterwielen hingen vrij, en gelukkig steunde de auto ook nog op de extreem degelijke "Bumperettes" (waarvan er een al eens de strijd met een Peugeot had gewonnen).
De achterdeur was geen optie, door de greppel-overkant, brandnetels etc. was de achterdeur kansloos.   De optie om een boer te gaan zoeken was er wel ... maar toch gauw een half uur lopen, en dan waar hopen dat die boer niet net kilometers verderop aan het werk was.
Dus binnendoor de rijroosters (polyester-glasvezel "grating" roosters) uit de auto gesleurd, maar met alleen die roosters kom je niet ver.
Daarna ook weer binnendoor de Farm-Jack opgezocht (die ligt in delen verborgen in een kist die onderdeel is van mijn bed) ... wat is dat kreng zwaar zeg, vooral als het warm weer is en je loopt te hinken met de napijn van een gemene kramp.
Nu komt de weinig opvallende heldenrol van de "Jackable Sills"/"RockSliders" die ik al ongeveer net zo lang heb als de "Bumperettes" heb.
De standaard krik-gaten in de achterbalk was geen bijkomen bij, de krikgaten in de "Sill" lagen prettig voor de hand, de achterse gaten zaten net aan de rand van de greppel.   Eerst aan de rechterkant, daar waar het achterwiel het diepste weg gezakt was een heel eind zwengelen met de krik-arm, beetje bij beetje kwam de auto omhoog, en uiteindelijk kwam het wiel ook wat omhoog, nog wat meer en uiteindelijk kon ik een rijrooster schuin onder het wiel in de greppel steken.   Dan komt ook nog het eventjes netjes laten zakken ... natuurlijk wil de Farm-Jack niet direct meewerken: de pinnen die bij het opkrikken netjes een voor een heen en weer klikten waren bij omlaag wat eigenwijs: een gerichte tik met een stevige bergschoen bleek goed te doen.
Toen de andere kant ongeveer hetzelfde - het opkrikken rechts had het uiteindelijk links niet beter gemaakt.   Die tweede keer opkrikken is toch best een "dingetje" in de volle zon - sjouwen met die krik is al een opgaaf, maar die zware zwengel-arm blijkt nog maar net aan lang genoeg ... je krijgt het best warm. Anyway, ook die tweede kant ging zoals geplanned ... en het tweede rijrooster kon onder de tweede achterwiel.
Uiteindelijk kwam de "Proof-of-the-Pudding": Low en DiffLock ... en de auto rijdt uit de greppel alsof er nooit iets mis was geweest.
Een geluk bij een ongeluk was dat bij de tweede keer steken - waarbij het mis ging - de rechterkant het diepste in de greppel stak: de uitlaat en het uitklap-treetje waren vrij gebleven van de best solide droge klei van de greppel-overkant.
Of te wel:   Een (anti)helden-rol voor de Farm-Jack. Maar ook een onbetaalbare bijrol voor zowel de weinig "sexy" rijroosters als ook voor de brave "Jackable Sills".
Tot nu toe had ik de Farm-Jack alleen gebruikt voor triviale klusjes rond het huis:  Zoals het een gemetseld stoepje optillen om het recht te op een verbeterd fundament te laten zakken.   Dat de Farm-Jack "normaal" in de auto ligt is eenvoudige luiheid: het kreng moet toch ergens liggen, en in de auto ligt ie niet in de weg ... en zoals nu blijkt: komt ie ook nog eens van pas.
Het is mogelijk een levensgevaarlijk ding, maar met geduld en beleid gebruikt (en verder wat zweet) doet ie waar ie goed in is: dom tilwerk.   O ja, mijn Farm-Jack is met "goede" kom-af: ik nam hem over van "Rob TC Dekker" die toen ie 'm verkocht zei dat ie vooral achterin zijn 110 Camper had gelegen.

En de les is ook:  Ga niet te gemakkelijk uit van een optimistische vooringenomenheid.   Ik had die greppel niet gezien ... maar had ook niet gezien dat er géén greppel was.   Meestal gaat het goed, maar die ene keer dat het niet goed gaat die kan je beter voorkomen.

Groeten MarcS

PS   Geen leuke plaatjes: als je vast in een greppel staat dan is je eerste zorg "hoe kom ik eruit" en niet "hoe maak ik een indrukwekkend plaatje".
PS2  Ik zag overigens pas dagen later dat de "faux-pas" best fout was en het dus niet gek was dat ik 'm nog lang voelde:  Er verscheen een stevige, afzakkende blauwe plek in het krampbeen, en zelfs de voet dat op de hoge "oever" was blijven staan toonde een lichte blauwe plek.

Nu al een tweede typ-fout gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 25 Sep 2023, 16:44, 3 keer totaal gewijzigd.

pascal110

Re: De High-Lift / Farm-Jack in een (anti)helden-verhaal

Berichtdoor pascal110 » 05 Sep 2023, 06:02

om je vraag te beantwoorden, het is een verhaal. dus ik zeg zeker niet techniek,
de high jack, bij conclusie schrijf je een ding om te tillen, foutje, veel mensen weten dit nog niet maar ook om te trekken, en als lier te gebruiken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2023, 12:13

pascal110 schreef:om je vraag te beantwoorden, het is een verhaal. dus ik zeg zeker niet techniek,
de high jack, bij conclusie schrijf je een ding om te tillen, foutje, veel mensen weten dit nog niet maar ook om te trekken, en als lier te gebruiken.

Precies, je kan er ook mee duwen, trekken, klemmen en ... als je ook nog een en ander aan onhandige ketting-hardware hebt "lieren".
Dat laatste wordt beschreven als doenlijk en rampzalig tegelijk. Heb je wat meer lengte nodig dan heb je verlengkabel zonder rek nodig want zelfs een rek-arm sleeplint heeft gauw net zo veel rek als de maximale treklengte van de Farm-Jack (ik sta niet graag in lijn met een door de Farm-Jack opgespannen ketting+sleeplint — het lastige is dat dat nodig is voor het met de Farm-Jack lieren).

Overigens, met de nog meer dan de Farm-Jack verguisde spindel-krik die LandRover ook wel bij de auto leverde had ik deze zelf-redding ook kunnen uitvoeren (zo denk ik).   Ik heb me, lang geleden, al eens met die spindel-krik uit een toch net iets te moerassig weiland weten te redden.   Het was wel een hele klus, weliswaar is het iets minder zwaar werken, maar dat wordt dan weer "goedgemaakt" door een uitzonderlijke traagheid van het ding.   O ja, je moet 'm ook van te voren goed gesmeerd hebben, ik koos een overdreven luxe kwaliteit molybdeen-vet (wat als voordeel heeft dat het vet na jaren nog smeert - gewone zuurvrije vaseline is na jaren oude brokkelkaas).

Groeten MarcS

PS   Ik gebruikte de Farm-Jack thuis ook al wel om paaltjes recht (en in lijn) te duwen, daarvoor kan ik geen handiger methode bedenken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2023, 16:53

Nog even een toegift.

Ik was maar wat blij dat mijn Defender nog ruim onder de 2,5 ton blijft, en dus niet tot het max gewicht beladen was.
Om te beginnen was de douw die de "Bumperettes" hadden gekregen dan een stuk heviger geweest.
Belangrijker is dat je dan toe bent aan een verlengstang om de krik te bedienen.   Ik leg aardig wat gewicht in de schaal maar steeds je volle gewicht in moeten zetten is vermoeiend.   Ik zou nog eens moeten kijken naar de benodigde krachten en ook de noodzaak van de nogal zware ijzeren pomp-stang.

Verder is mij nu ook duidelijk dat denkelijk het meest nuttige (bij mij nog ontbrekende) lift-attribuut een /º\ "tuigje" is met onderaan de twee armen een haak die in de gaten van de HD-velgen passen. Je kan dan - als je de krik strak genoeg naast/onder het wiel kan plaatsen - een wiel optillen en daarmee sneller resultaat halen.   Krik je de auto op dan krijg je eerst de hele veerweg te zien, bovendien heb je met zo'n "tuigje" in de meeste gevallen een kleiner deel van het totaal autogewicht op te tillen.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 09 Sep 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Sep 2023, 10:16

Landmarcs schreef:Tja, of dit verhaaltje nu in "Techniek" dan wel in "Reizen" hoort da's en kwestie die ik graag aan de moderatoren laat.

Verplaatst naar "Kroeg" het is een mooi verhaal. Chris / forumbeheer

Een verhaaltje met als hoofdingrediënten+hoofdpersoon kent:
Mijzelf (en mijn gewoonten), mijn Defender, een Farm-Jack, een paar rijroosters, en wat "hard-ware".

De forumbeheerder heeft natuurlijk gelijk, dat heeft ie per definitie.   :idea:

Toch wil ik nog ven toevoegen dat het het niet alleen een "mooi kroeg verhaal" is maar ook een "techniek les".

De "hard-ware", dwz de zware vaste Jackable Sills, Bumperettes en de losse Farm-Jack en de iets minder zware Rijroosters zijn niet de meest "sexy" 4x4 accessoires.   De Farm-Jack geldt als gevaarlijke ballast, en een lierbumper+elektrische lier geldt als "onontbeerlijk", al was het maar voor de "looks" (ik zie heel wat lieren die al jaren voorop niks doen, of ze het dan doen als je 'm nodig zou hebben?).

Een lier had me weinig geholpen, dwz ik had me eerst in het zweet moeten werken:  Gat graven (of boren) om een solide ankerpunt te maken, en dan hopen dat de brute lierkracht de achterwielen over de rand hadden getrokken voordat het ankerpunt het opgeeft.   Enige voordeel van een lierbumper+lier voorop was in dit geval het extra gewicht helemaal voorop — dus meer gewicht op de voorwielen en wat minder achter.

Overigens had ik ook weinig gehad aan "sexy" bots-buizen / opstap-buizen aan de zijkant gehad.   Zulke buizen zijn niet of nauwelijks geschikt om de auto aan op te tillen, nog afgezien van de onhandige vorm en plek (te laag) aan de auto (bovendien zijn zulke buizen niet zelden stiekem goeddeels weggeroest).  
De weinig opvallende Jackable Sills en/of solide Bumperettes dragen nauwelijks bij aan de stoere "looks" ... maar ze hebben me al meermaals geholpen, ze hebben hun geld al ruimschoots opgebracht, en ze zijn zo stevig dat je de auto eraan kan optillen (zolang de "OutRiggers" niet zijn doorgeroest).

In dit "Kroeg-verhaal" zit dus - mijns inziens - ook een duidelijke "Techniek" boodschap:  Simpele middelen kunnen verduiveld goed werken.   En verder is de boodschap ook: laat dit soort hulpmiddelen gewoon in de auto liggen, je hebt ze nooit nodig ... maar zeg nooit nooit.

Groeten MarcS

Landmarcs

Re: De High-Lift / Farm-Jack in een (anti)helden-verhaal - <GRP rijroosters>

Berichtdoor Landmarcs » 09 Sep 2023, 12:49

Nog even als toegift.

Ook als je (nog) niet aan die onhandig zware (en potentieel gevaarlijke) Farm Jack wilt (en je bijvoorbeeld wilt behelpen met de primitieve spindel-krik die LandRover soms ipv de pot-krik leverde), ook dan heb je een enorm profijt van "Jackable Sills".
Je hebt dan een veel grotere keuze in waar je de auto wilt opkrikken - aan de zijkant krijg je met wat geduld twee wielen in de lucht.
LET OP! Als je niet serieus vast staat moet je dus stenen/wiggen voor de wielen leggen, wanneer van beide assen één wiel in de lucht hangt doet de handrem niets, ook niet met DiffLock.
Bovendien heb je met zo'n solide "Sill" een permanente bescherming tegen zijdelingse "binnendringers", of dat nu een auto is die geen voorrang is, of een tractor die ineens afslaat terwijl je 'm inhaalt, of een boom die gevaarlijk dichterbij komt omdat het pad erlangs glibberig is en je dat geglibber niet voorzien had.

Het minst "sexy" maar evenzo heel nuttig zijn denk ik rijroosters.
Ik heb van die onooglijke en relatief zware GRP (= Glassfiber Reinforced Polyester) rij-roosters.   Ze geven grip in bijna alle omstandigheden: in de sneeuw, in de modder (daarna zijn ze nog zwaarder en vreselijk modderig), in het zand ... en ze werken als oprit en/of bruggetje als je ze niet te dun koopt (zolang je geen max beladen Defender hebt, en/of je de roosters niet voor hun volle lengte als overspanning benut, hoef je echt geen 5 cm dikte te kiezen).
Het lastigste is nog dat je die rij-roosters best jaarrond in de auto hebt liggen want ... het moment dat je ze nodig hebt is slechts zelden geplanned.
Zo nu en dan kom ik vergelijkende testjes tegen:  Er zijn rijplaten en/of zandladders die op punten beter scoren, tegelijkertijd lever je met dat "beter" dan in op het punt van universeel toepasbaar.   Met een handige oprolbare "zandladder" kom je bijv. niet uit of over een greppel.   Ik denk dat je met de GRP-roosters letterlijk en figuurlijk het verste komt, zeker als je de prijs in je vergelijking verwerkt.
Waar GPR-roosters slecht scoren is op "looks".   Voor de "looks" koop je dure aluminium "PSP" (= Perforated Steel Planking = Marston Matt).   Die aluminium "PSP" hang je dan goed zichtbaar aan je Roof-Rack (of tegen de HardTop opbouw).

Groeten MarcS

PS   Weer net iets minder heldhalftig is dat ik zo pas ontdekte dat ik de spatlap rechtsvoor kwijt ben.   Dat is niet gebeurd tijdens het hiervoor beschreven greppel-avontuurtje, wanneer wel weet ik niet. Ik had de spatlap direct al wat ingekort zodat de kans op beknelling bij het achteruitrijden vrijwel nul was ... raak ik 'm desondanks kwijt.   Misschien was deze laatste versie weer te soepel en is ie eenvoudigweg te moe geworden van het gewapper (met wat aanhangende modder wappert ie best "zwaar").   Ik had er eerder eentje die zo stijf was dat ie niet kon wapperen, maar in ruil de metalen steunen verboog.
Misschien eens omzien naar met textiele vezel versterkt rubber om nu zelf wat te fröbelen (maar waar haal je zulk spul?).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2023, 12:06

't Is niet al te druk in de "Kroeg" dus mompel ik zelf maar wat voor me uit.

Als een soort van "zelfbevestiging" ging ik nog eens op zoek naar de wat serieus ogender reviews en vergelijkingen, aanbiedingen etc.
Dat viel tegen.   Niet zelden worden alleen de MaxTrac oid plastic "sloffen" onder de loep genomen.   Niet zelden krijg ik de indruk dat de test-resultaten minstens enigzins (en soms hevig) onder het "Wij-van-WC-eend-effect" lijden*.   Dat de goedkope plastic "sloffen" weinig duurzaam zijn is jammer maar geen verrassend inzicht.   Een wat aangepaste versie van zo'n "track-plate" is zo gemaakt, en de Oost-Aziatische plastic-pers staat gretig klaar om om het even welke kleur te leveren.

*  Misschien wel het meest extreme voorbeeld van dit soort vooringenomenheid was een vergelijking van zo'n Maxtrac oid met een Waffle Board waarin van het Waffle Board werd gezegd dat het in de ondergrond zou zakken (dat doet het als het zachte klei of slap veen is) en waar in de regel eronder werd aangegeven dat het Waffle Board onvoldoende frictie met de ondergrond heeft (dat klopt als jet en Waffle Board onhandig op een rotsondergrond legt).   Met evenveel recht kan je van zo'n Maxtrac "slof" zeggen dat ie te weinig "footprint" heeft op een slappe ondergrond, en dus ook dat ie zelf te slap is om op serieuze wijze om het even welk gat of opstap(je) te overbruggen.
Ik heb zelf wel eens een goedkope "wegrijhulp" in de sneeuw uitgeprobeerd.   Het handige ervan leek mij dat het een dun en opvouwbaar ding was ... het onhandige was dat mijn banden er zoveel grip op hadden dat de wegrijhulp meer een weg-vlieg-kwaliteit had.   De Waffle Board moet je even op rijden maar daarna heeft de wafel-afdruk een enorme grip op de ondergrond.

Een wat serieuzere test was nogal destructief van opzet - wederom zonder de traditionele Waffle-Boards (wellicht omdat die in de wat dikkere kwaliteit, als je op een halfweg vertikaal ingegraven exemplaar inrijdt, minstens ook de auto beschadigen).
Afgezien van de destructieve kant viel me daar op dat de MaxTrac achtigen, ook de degelijker versies, geen van alle een dragende kwaliteit toonde.   Ze zakten stuk voor stuk in het gat waar de 4x4 doorheen moest.   Bij de zwakke broeders van de plastic "slof" daarna gebroken, bij de degelijke zorgde de "slof" in ieder geval voor wat extra tractie, en ook iets opvulling van het gat, maar meer ook niet.   Om uit een greppel te klimmen had een Maxtrac oid me voor geen centimeter geholpen.
De enige voordeeltjes van dit type "sloffen" die ik kan bedenken zijn" 1º het lagere gewicht van de "sloffen" (die vaak ook bescheiden van omvang zijn), en 2º het gemakkelijker onder de band schuiven van de dunne oprij-rand van die "sloffen". (O ja, als je die bont gekleurde "sloffen" aan de buitenkant van de auto, of het imperiaal, hangt dan heb je ook een "looks-bonus" ... als je van dit soort "looks" houdt.)

Wat me ook opviel: Als je in de €uro-wereld zoekt, en liefst ook nog een beetje in de buurt vanwege de verzendkosten .... dan vind ik maar weinig, en vooral nogal prijzige aanbieders.   Ik kan me gelukkig prijzen met 2 paar van die Waffle-Boards die ik voor nette prijzen tweede-hands kocht.   Had ik ze nog niet dan zou ik heel snel gaan denken aan het bestellen van een hele plaat, en het beginnen van een "handeltje".   Ook al beveel ik die "Waffles" iedereen graag aan (het is beslist ook iets voor de mensen met een wat grotere camper of caravan), een handeltje beginnen is vooralsnog een stap te ver.
Echter, wellicht zijn er mensen die het beter (goedkoper) weten, of die gewoon handiger zijn met de zoekmachine.

Groeten MarcS

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 14 Sep 2023, 08:50

Ik ben ook aan het loeren op de marktplaatsen naar wat GRP om rijplaatjes van te maken. Maar dat valt nog niet mee, ik kan in de buurt wel wat 25mm dikke roosters krijgen, maar daar ga je geen overbruggingen mee bouwen. 2x25mm op elkaar heeft nog niet bijna dezelfde sterkte als een van 50mm.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Sep 2023, 11:02

Joep Weijers schreef:Ik ben ook aan het loeren op de marktplaatsen naar wat GRP om rijplaatjes van te maken. Maar dat valt nog niet mee, ik kan in de buurt wel wat 25mm dikke roosters krijgen, maar daar ga je geen overbruggingen mee bouwen. 2x25mm op elkaar heeft nog niet bijna dezelfde sterkte als een van 50mm.

Zolang je geen grote overspanningen wilt (en dus ook geen erg lange rijplaten) en/of geen erg zware auto hebt kan je met 38/40 mm hoogte ook heel goed verder komen.
De rijplaten in mijn (anti)helden-verhaal zijn 38 mm dik, 1m20 lang en stonden schuin in de greppel - over ± hun volle lengte. Met de achterwielen ± halverwege zag ik geen opvallend doorbuigen. Mijn rijplaten hebben zo'n grof-schuurpapier bovenzijde en de (droge) Continental CrossContact AT reed zonder enige slip tegen een ± 40º helling op.   Dit laatste verbaasde mij plezierig, en tegelijk ook met gemengde gevoelens: Ik was dus wellicht met minder intensieve voorbereidingen ook uit de greppel gekomen, nu ging het zo gemakkelijk dat het een "niks aan de hand" gevoel gaf.

Groeten MarcS

PS   Die 25 mm roosters: kan je die "krijgen" of zijn ze nog steeds prijzig ?   Zulke roosters kunnen bijv caravan-bezitters helpen.
PS2  Tweemaal 25 mm lijkt mij geen oplossing. Je kan dan beter met wat mede-zoekenden één grote 40 of 50 mm plaat bestellen en opzagen,
PS3  Ik heb ook een stel 50 mm rijplaten van 1m50 lengte maar dat zijn zodanig zware krengen dat ik ze meestal thuis laat.
        Ik heb er wel de buurman mee kunnen helpen toen die de caravan in de tuin wilde zetten.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Sep 2023, 10:19

Slechts zijdelings "OnTopic":
Gelukkig blijkt mijn "Faux Pas" resulterend in een "hamstring" spierscheuring/zweepslag voorspoedig te genezen.
Ik las (en hoorde) dat de genezing van zo'n blessure tot maanden kan nemen.
Ik ben nu bijna 3 weken verder en de meeste klachten zijn weg (of indien niet, nog maar marginaal aanwezig).

Groeten MarcS

PS   Ik ben nog maar weinig verder met de goedkopere WaffleBoards. In Engeland betaal je de helft, maar dan wordt het halen weer de hobbel.

Terug naar “Kroeg”