Zoals de titel al zegt, een variant op het oude en wat flauwe grapje over de snelste auto ...
Het is maar welk perspectief je hanteert, zie hieronder een (niet al te) bekend kiekje.
Aangenomen dat deze fraaie Series II de trein trekt is ie "de eerste LandRover".
Mocht ie onverhoopt de trein duwen dan is het "de laatste LandRover".
Groeten MarcS
De eerste Land Rover......
-
Landmarcs
De eerste Land Rover ...... rijdt meestal vooraan in de file
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 14 Okt 2023, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De eerste Land Rover......
Denk dat ik jou niet hoef uit te leggen dat die Serie als ie het al qua kjoppel en vermogen zou redden om genoeg moment te produceren om die trein. in beweging te krijgen hety sing simpelweg de massa mist om meer te doen dan gezellig "on the spot" te staan spinnen. Staal op staal is al geen beste combi om grip te hebben om iets weg te duwen of te trekken maar onder eigen gewicht wordt het niks. (de wagon met lading zal ergens tussen de 25 en 20 ton wegen. Een serie weegt geen 2 ton)
Dus nee, die Serie doet niks dan mooi geparkeerd staan áchter een trein.
Volkswagen heeft ooit een filmpje gemaakt van een Toeareg die een Boeing oid versleepte. In het filmpje wordt ook niet genoemd dat het ding met een paar duizend kilo geladen was alleen om wat tractie te vinden.
Ik heb het plaatje overigens jaren in een lijstje in de werkplaats gehad. Samen met een 30 andere Series. Helaas waterschade opgelopen dus nu hangt mijn 130 daar op grootformaat.
Dus nee, die Serie doet niks dan mooi geparkeerd staan áchter een trein.
Volkswagen heeft ooit een filmpje gemaakt van een Toeareg die een Boeing oid versleepte. In het filmpje wordt ook niet genoemd dat het ding met een paar duizend kilo geladen was alleen om wat tractie te vinden.
Ik heb het plaatje overigens jaren in een lijstje in de werkplaats gehad. Samen met een 30 andere Series. Helaas waterschade opgelopen dus nu hangt mijn 130 daar op grootformaat.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Denk dat ik jou niet hoef uit te leggen dat die Serie als ie het al qua kjoppel en vermogen zou redden om genoeg moment te produceren om die trein. in beweging te krijgen hety sing simpelweg de massa mist om meer te doen dan gezellig "on the spot" te staan spinnen. Staal op staal is al geen beste combi om grip te hebben om iets weg te duwen of te trekken maar onder eigen gewicht wordt het niks. (de wagon met lading zal ergens tussen de 25 en 20 ton wegen. Een serie weegt geen 2 ton)
Dus nee, die Serie doet niks dan mooi geparkeerd staan áchter een trein.![]()
![]()
![]()
Edward, ik waardeer je kennis van heel veel praktische zaken ... maar ... je hebt denkelijk nooit geprobeerd een spoorwagon te verrollen (voor de meeste mensen geen echt praktische bezigheid).
Ik heb deze praktische ervaring wel. Afhankelijk van de roestigheid van de rails en de tijd dat de wagon stil staat (en ook van het aantal assen) kan het maar zo zo zijn dat je slechts je schouder tegen de wagon hoeft te zetten om 'm aan het rollen te krijgen. Zit het allemaal wat tegen dan doe je dit beter met z'n tweeën — of je neemt een een eind hout (nog beter een soort lange koevoet die hiervoor speciaal gemaakt werd): met een paar maal tussen wiel en rail wrikken "breek" je de eerste rolweerstand en dan gaat het daarna zoals ik hiervoor beschreef.
Berucht zijn overigens de los weggezette treinen waarbij men vergat een handrem aan te draaien en/of remschoenen voor de wielen te plaatsen. Het hoeft helemaal niet erg hard te waaien om zo'n trein in een "run-away-train" te veranderen.
Groeten MarcS
PS Toen bij de goederenwagens rollagers gemeengoed werden werden er allerlei voorzorgsmaatregelen genomen.
Zo zijn bijvoorbeeld bij de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort de "garage-sporen" verdiept aangelegd.
PS2 Bijgaand twee kiekjes van wat een run-away-train die vanuit stilstand slechts 400 m door de wind werd "opgejaagd".
Het zware betonnen stopblok werd door de klap van z'n fundament getild en zorgde voor een mini-aardbeving.
Zie ook de forse scheur in het ernaast gelegen station.
Nog even over de theorie:
Staal op staal heeft een wrijvingscoëfficiënt statisch van 0,5-0,8 en dynamisch van 0,4-0,6.
Staal op staal heeft een rolweerstand van 0,0002...0,0010.
Gezien deze cijfers is het niet zo gek dat je een goederenwagen weg kan duwen.
En ... gezien de verhoudingen zie je dat je een railvoertuig een veelvoud van zijn eigen gewicht kan trekken.
Zie ook: https://www.werktuigbouw.nl/abc/cof.htm
Jawel, wij hebben hier namelijk de Star, een stoomspoorlijntje tussen Musselkanaal en Veendam. Dus ja, ik weet hoe een wagon rol en vooral hoe het remt op z'n eigen remmen......
Maar los van het in beweging krijgen met de hand blijft het feit dat een max 1800 kg wegende Serie nauwelijks tractie heeft op het spoor. Maar goed, omdat jij altijd gelijk hebt; het is vast onzin dat zelfs een relatief klein rangeerlocje meer dan 20 ton weegt.

Maar los van het in beweging krijgen met de hand blijft het feit dat een max 1800 kg wegende Serie nauwelijks tractie heeft op het spoor. Maar goed, omdat jij altijd gelijk hebt; het is vast onzin dat zelfs een relatief klein rangeerlocje meer dan 20 ton weegt.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Jawel, wij hebben hier namelijk de Star, een stoomspoorlijntje tussen Musselkanaal en Veendam. Dus ja, ik weet hoe een wagon rol en vooral hoe het remt op z'n eigen remmen......
Tja, je schrijft hier weer heel veel, vooral aannamen.
Dat rangeerlokje van 20 ton (als het om een NS "Sik" gaat zelfs 21 ton) heeft met 72 of 82 pk een trekkracht van 4 ton.
Die Series voor die "trein" met LandRovers weeg schoon aan de haak misschien 1800 kg, maar we weten niet of ie nog extra geballast is (en bijv. ook niet of ie geen extra heavy-duty vering heeft).
Dan de basis-natuurkunde: Gewicht x Wrijvigscoëfficiënt = de maximaal haalbare trekkracht.
Dat 20 tons rangeerlokomotiefje zou dus theoretisch 8 tot 10 ton trekkracht kunnen leveren. In de praktijk levert het dus ± de helft, en dat met een schamele hoeveelheid pk's. (Er zijn natuurlijk altijd geluk verstorende zaken in het spel, en dus blijft men gewoonlijk ruim onder het theoretisch trekgewicht - het gaat soms mis, ik ben ooit een paar railstaven tegengekomen met "netjes" een rijtje gepaarde uithollingen veroorzaakt door een lokomotief die langdurig voeten had staan vegen.)
De LandRover met een onbekend gewicht — laten we zeggen 2 ton — heeft volgens het boekje onder min of meer gunstige omstandigheden een trekkracht van rond de 1 ton.
Kijk je naar de theoretische rolweerstand van staal op staal dan zit die op of onder 1 duizendste van het wagengewicht. Daar komt natuurlijk nog de weerstand van de (rol)lagers bij, en verder de uiterst grillige invloed van roest op de rails en het loopvlak.
Qua rolweerstand zit je dan met een treintje van 100 ton nog maar op 100 kg.
Dan de spoorwegpraktijk: Een lokomotief van 80-90 ton trekt met gemak een trein van 100den tonnen met 100km/u of meer (een niet te zwaar reizigers-rijtuig weegt 40 ton en kan met 80 zitplaatsen en nog wat staanplaatsen nog eens 10 ton "lading" hebben, een trein van 8 zulke rijtuigen is niet ongewoon. De langste (container)treinen in Nederland zijn 740 m, reken voor het gemak met 35 wagens van max 80 ton per stuk dan komt zo'n trein boven de 2500 ton ... die wordt getrokken door een lokomotief van nog geen 4% van dat treingewicht en die rijdt dan max 100 km/u.
Het is overigens niet ongewoon dat een rangeerlokomotiefje aardig zijn best moet doen om een zware trein onder minder gunstige omstandigheden in beweging te brengen: even duwen om de ruimte in de koppelingen te benutten (als een soort "kinetic rope") is dan niet ongewoon, soms moet dat dan meermaals, eerst alleen de eerste wagon in beweging krijgen, daarna de volgende en zo verder.
Iets vergelijkbaars is het met mankracht verplaatsen van een goederenwagen: is het spoor wat roestig, staat de wagen al wat langer stil, dan is de eerste beweging verreweg het moeilijkst. En omgekeerd, is de wagen uiteindelijk één radstand (=wielbasis) gerold dan gaat het ineens heel veel lichter ... je doet er goed aan een stevig stuk hout mee te nemen om de wagen dan weer af te remmen.)
In de theorie en praktijk spelen er natuurlijk nog meer zaken als alleen die staal op staal rol- en wrijvings-coëfficiënten. Voor een beetje snelheid heb je de luchtweerstand en dat is een factor die rap oploopt. En verder telt een helling bij een trein hard aan: de rolweerstand is laag, een trein rolt dus gemakkelijk, een helling echter is een ander ding die 2500 ton vraagt bij slechts 1% helling al 25 ton extra trekkracht. Je ziet dit ook terug bij spoorlijnen in echt bergachtige streken: korte treintjes en heel veel moeite om de lijn geleidelijk te laten stijgen. Overigens loopt ook de rolweerstand op in bogen etc etc ... maar dat wordt dan hogere spoorweg-kunde.
Groeten MarcS
PS Ik heb beslist geen bovenmenselijke krachten ... en toch lukte me het (niet altijd) om met geduldig duwen een wagon te verplaatsen. Met zo'n speciaal daarvoor bedoelde "koevoet" is het makkelijk zolang het de helling niet op moet. Je moet overigens wel goed opletten dat de wagon van de rem is, en eventueel de remschoenen even losschoppen.