Canvas Hood op een Series 3

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Weel240

Canvas Hood op een Series 3

Berichtdoor Weel240 » 05 Aug 2023, 20:01

Mei dit jaar samen met een vriend naar het twee daagse Land Rover Monthly live Malvern weekend in de UK gereden. Aanvankelijk leek de route over Zeebrugge de meest voor de hand liggende optie, maar de nachtboot van Rotterdam naar Hull bleek een veel beter alternatief. Middags in Rotterdam op de Ferry en de volgende ochtend rij je aan de verkeerde kant van de weg richting Worcester, navigatie ingesteld op snelwegen vermijden.
Rijden met een Land Rover 109 door hartje Engeland is fantastisch. Vrijwel overal waar je komt is het ‘Landy’ en aanleiding voor een praatje.

De onderdelenbeurs was een één daagse beurs uitgesmeerd over twee dagen, maar dat maakte het niet minder leuk. Op de beurs stonden een aantal leveranciers met canvas soft tops. Vooral de sand kleurige soft top leek me wel OK. Stom genoeg niets gekocht, maar op de één of andere manier was het zaadje geplant. Terug in Nederland een paar maanden later, zo’n canvas soft top is toch wel cool. Zomers rij ik altijd zonder hardtop en dat is erg leuk, maar ook in de felle zon wat minder. Ook iedere keer het aluminium dak erop en er weer af begon me tegen te staan.

De stoute schoenen aangetrokken en een canvas softtop met frame set gekocht bij AllWheels . Een krappe week later kon ik de de bestelling ophalen en kon de montage beginnen. Was nog best wel een klusje, in ieder geval niet om in je ééntje te doen. Maar het resultaat is er, ben er zeer blij mee.
Bijlagen
IMG_0820.jpeg
IMG_0822.jpeg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Re: Canvas Hood op een Series 3

Berichtdoor Landmarcs » 06 Aug 2023, 13:00

't Ziet er prachtig uit.
Alleen vraag ik me af of je het - met het huidige weer, en anders wel in de andere niet zo zomerse seizoenen - binnen droog houdt.   Ik weet dat het een gewaagde vraag is - droog houden en de Series/Defender(oïde) carrosserie gaan nogal moeilijk samen.

Afgezien van het drooghouden zijn er voor mij nog een bedenking:  Ik hoop het nooit weer mee te maken, maar mijn vorige Defender landde op z'n gepoetste kant in een Franse greppel.   Gelukkig lag de greppel halfvol met sneeuw, en gelukkig was mijn snelheid bescheiden.   Ik was blij met mijn HardTop, ook is het dak beslist geen rolkooi, toch verdraagt het heel wat mishandeling.   In mijn geval bleef de vervorming beperkt.   En, misschien net zo belangrijk: het aluminiumblik vervormt met een zekere weerstand en "vernietigt" daarbij een deel van de energie van de onfortuinlijke landing.   Ik zat netjes in een strakke veiligheidsgordel, en ik had zelfs geen blauwe plekken ter hoogte van de veiligheidsgordel.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een mooie canvas-huif met zijn stangen evenveel energie weet op te nemen zonder geheel te vervormen.

Maar goed, het blijft mooi, en verder lijkt mij de regen op de huif ook iets huiselijks geven.   Ik heb van jongs af aan gekampeerd (jaren lang met enkeldaks tentjes), sinds de Defender slaap ik onderweg ook wel in de auto en dan klinkt regen toch heel anders.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Aug 2023, 20:59

Een huif blijft 100% waterdicht zolang je hem goed onderhoud. Toegegeven, dat is niet iets wat de meesten doen maar gewoon ieder jaar impregneren en hij kan jaren mee en nog waterdicht ook.

Op dat omrollen etc ga ik niet eens in. Daar is zat over geschreven en na 35 jaar motorrijden kan ik zeggen: er is leven zonder een rolkooi.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 10 Aug 2023, 08:39

De canvas hood is meer waterdicht dan mijn vorige hardtop, eigenlijk moet ik zeggen ‘lekt minder’ waarbij het wel zo is dat het water net zo makkelijk weer wegloopt.

Ten aanzien van het rijden met een klassieke Land Rover en veiligheidsvoorzieningen is simpel, die zijn er nauwelijks en dat maakt dat jezelf de veilgheidsvoorziening bent. Ik sluit me wel aan bij Edward, dit zijn never ending discussies.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2023, 09:50

Weel240 schreef:De canvas hood is meer waterdicht dan mijn vorige hardtop, eigenlijk moet ik zeggen ‘lekt minder’ waarbij het wel zo is dat het water net zo makkelijk weer wegloopt.

Ten aanzien van het rijden met een klassieke Land Rover en veiligheidsvoorzieningen is simpel, die zijn er nauwelijks en dat maakt dat jezelf de veilgheidsvoorziening bent. Ik sluit me wel aan bij Edward, dit zijn never ending discussies.

Tja, met deze discussie ben je niet (gauw) klaar ...
Maar ... mijns inziens kan een HardTop hoegenaamd lekvrij zijn (dat is ie bij mij al jaren), condens is nog het grootste "probleem", maar dat heb je 's winters ook met een SoftTop (en dat kan dan aardig de spuigaten uitlopen).
Verder ben ik het eens met de observatie dat de LandRover weinig veiligheidsvoorzieningen kent ... echter, binnen de categorie "weinig" verliest een SoftTop het toch echt van een HardTop.   Ik ben op de gepoetste kant geland, de voorruit sneuvelde, het dak deukte tot ± de B-stijl, en er was genoeg "levensruim" (ik kon zelfs weer even terug-kruipen om papieren en fototoestel te pakken), dat niet alleen, de deuren konden toen de auto weer op de wielen stond nog steeds open en dicht.   Zeker weet ik het niet, maar ik denk dat de enigszins ingedrukte HardTop ter hoogte van de B-stijl aan de zijde waarover de auto gerold was vooral ontstond tijdens het bergen (dat verliep nogal knullig).   Ik moet niet aan denken aan het "plaatje" dat een SoftTop had opgeleverd (waarschijnlijk was het wrak dan wel makkelijk/goedkoper te restaureren geweest).

Maar goed, men zegt wel dat de beste veiligheidsmaatregel in een auto een dolkpunt midden op het stuur is ... de grootste onveiligheid is overmoed en onkunde van de weke massa achter het stuur.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”