Berichtdoor Landmarcs » 16 Feb 2023, 10:52
Hmm ... voor een camper moet je gewoon de camper-maten halen, en dat gaat makkelijk met een 130.
Is de CrewCab de basis dan kom je hetzij tot een enorme overhang achter (wat ik lelijk vind* en mij onhandig lijkt), danwel tot een "integratie" van het camper-gedeelte met de CrewCab.
* Ik zag onlangs een 130 met een dergelijke doos achterop, ze hadden hun best gedaan om er een Defender-achtige vorm aan te geven, maar het zag er topzwaar een staartlastig uit.
Bij een SingleCab heb je gewoon alle ruimte.
Goed, dan een paar basismaten:
Aangezien een standaard (niet omgebouwde) 130 basaal hetzelfde chassis heeft als een 110, maar dan met 17 inch extra wielbasis is het makkelijk rekenen (omdat voor de 110 PickUp de cijfers makkelijker te vinden zijn).
Allereerst: De chassis-achterbalk (rear-X-member) zit op 1 meter (1010 mm) achter de achteras. Een HCPU-bak steekt bijna 20 cm voorbij die achterbalk (vlgs mijn gegevens zit er een klein verschil tussen de 110 en de 130, het zou resp. 192 mm en 182 mm zijn).
En de standaard 110 PickUp/HardTop heeft (±) 1m90 laadlengte dus zit er net geen 90 cm vóór de achteras. Bij een 130 komt daar dan dus nog 17 inch (dus 431,8 mm) bij — dus bij een SingleCab zou je met 1m30 lengte vóór de achteras mogen rekenen.
Let op, neem alle maten met een korreltje zout: zelfs de uiterst rechthoekig lijkende laadbak van een 110 is dat niet ... het is timmermanswerk, en denk dan aan een slordige timmerman die als stelregel heeft: als het er maar op lijkt is het goed genoeg.
O ja, de lengtematen van de Quadtec-kasten zijn 1620 mm en 2450 mm voor resp. de 130 CrewCab en 130 SingleCab (jammer genoeg geeft mijn bron niet aan of dat binnen of buitenmaat is).
Binnen- en buiten-maat is sowieso een dingetje bij mijn bron, dus doe je er goed aan ook eens een paar harde maten bij een concrete Defender op te nemen.
Groeten MarcS