Grote van de pick up deel van Defe der 130 single cab en crew cab

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
marcinkubus
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 Feb 2023, 07:46

Grote van de pick up deel van Defe der 130 single cab en crew cab

Berichtdoor marcinkubus » 16 Feb 2023, 07:56

Ik wil mijn eigen overland auto bouwen. Ik heb gekozen voor Land Rover Defender 130. Maar om minder motorrijtuigenbelasting te betalen wil ik hem ombouwem naar een camperwagen. Ik heb op internet gezocht voor inspiraties en heb mooie wagens gezien op basis van Defender 130 single cab dus met 2 deuren en crew cab met 5deuren. Om aan de belasting eisen te voldoen moet de camper gedeelte minstens 2m lang , 90cm breed en 170 hoog. Nou mijn vraag is hoe groot is eigenlijk de pick up gedeelte van een Defender 130 single cab en crew cab? Ik wil een flat bed laten maken en de camper shell boven opzett3n
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Grote van de pick up deel van Defe der 130 single cab en crew cab

Berichtdoor OttoVink » 16 Feb 2023, 10:25

Bedenk dat de single cap erg krap is als je hem niet integreert met het campergedeelte.

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Grote van de pick up deel van Defe der 130 single cab en crew cab

Berichtdoor OttoVink » 16 Feb 2023, 10:30

Is een 130 stawag met hefdak mischien wat?
www.miladylandy.nl

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Grote van de pick up deel van Defender 130 single cab en crew cab

Berichtdoor Landmarcs » 16 Feb 2023, 10:52

 
Hmm ... voor een camper moet je gewoon de camper-maten halen, en dat gaat makkelijk met een 130.
Is de CrewCab de basis dan kom je hetzij tot een enorme overhang achter (wat ik lelijk vind* en mij onhandig lijkt), danwel tot een "integratie" van het camper-gedeelte met de CrewCab.
*  Ik zag onlangs een 130 met een dergelijke doos achterop, ze hadden hun best gedaan om er een Defender-achtige vorm aan te geven, maar het zag er topzwaar een staartlastig uit.

Bij een SingleCab heb je gewoon alle ruimte.

Goed, dan een paar basismaten:
Aangezien een standaard (niet omgebouwde) 130 basaal hetzelfde chassis heeft als een 110, maar dan met 17 inch extra wielbasis is het makkelijk rekenen (omdat voor de 110 PickUp de cijfers makkelijker te vinden zijn).

Allereerst: De chassis-achterbalk (rear-X-member) zit op 1 meter (1010 mm) achter de achteras. Een HCPU-bak steekt bijna 20 cm voorbij die achterbalk (vlgs mijn gegevens zit er een klein verschil tussen de 110 en de 130, het zou resp. 192 mm en 182 mm zijn).

En de standaard 110 PickUp/HardTop heeft (±) 1m90 laadlengte dus zit er net geen 90 cm vóór de achteras.   Bij een 130 komt daar dan dus nog 17 inch (dus 431,8 mm) bij — dus bij een SingleCab zou je met 1m30 lengte vóór de achteras mogen rekenen.

Let op, neem alle maten met een korreltje zout: zelfs de uiterst rechthoekig lijkende laadbak van een 110 is dat niet ... het is timmermanswerk, en denk dan aan een slordige timmerman die als stelregel heeft: als het er maar op lijkt is het goed genoeg.

O ja, de lengtematen van de Quadtec-kasten zijn 1620 mm en 2450 mm voor resp. de 130 CrewCab en 130 SingleCab (jammer genoeg geeft mijn bron niet aan of dat binnen of buitenmaat is).  

Binnen- en buiten-maat is sowieso een dingetje bij mijn bron, dus doe je er goed aan ook eens een paar harde maten bij een concrete Defender op te nemen.

Groeten MarcS

MTdef90
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 Feb 2022, 14:14

Re: Grote van de pick up deel van Defe der 130 single cab en crew cab

Berichtdoor MTdef90 » 16 Feb 2023, 12:10

Er staat een witte rechts gestuurde Expeditie camper op basis van een 130 single cab te koop bij Route 58 in Tilburg. Met een Quadtec opbouw

Maar misschien wil je er liever zelf een bouwen. Deze is best scherp geprijsd vind ik, nu op grijs kenteken maar volgens route 58 eenvoudig op camper te zetten.

vr groet, MT

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Grote van de pick up deel van Defe der 130 single cab en crew cab

Berichtdoor Ron63 » 16 Feb 2023, 15:25

https://www.lrch.nl/35yrs/

Ik zou zeggen ga hier ter zijner tijd kijken, zullen genoeg variaties aanwezig zijn. Plaatjes kijken geeft geen totaal indruk.

Lijst maken van dingen die je er op en aan wil hebben, toegankelijkheid slaap gedeelte etc en vooral niet vergeten gebruiksvriendelijk.

Groet Ron

Ps: De 2m red je dus niet in de achterbak, basis hoogte mag binnen 1,3m zijn en dan uitgeklapt 1,7m.

@Marc, was halverwege je verhaal de draad aardig kwijt :lol:
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Grote van de pick up deel van Defe der 130 single cab en crew cab

Berichtdoor Landmarcs » 16 Feb 2023, 15:52

Ron63 schreef:@Marc, was halverwege je verhaal de draad aardig kwijt :lol:

Om de draad dan weer op te pikken:
Een 130 SingleCab heeft ± 2m30 achter de "Cab" tot aan het "Rear-X-member", en dus ± 2m50 bij een oversteek als die van de auto's met een HCPU.
(Of te wel: met een 115 of 120 ipv de 110 heb je al lengte genoeg voor een mooie camper.  Met een 110 is het allemaal wat krap.)
Maar ... vlgs mij weet jij meer dan genoeg van de ins en outs van de 130 camper.

Groeten MarcS

allard
Berichten: 267
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: Grote van de pick up deel van Defe der 130 single cab en crew cab

Berichtdoor allard » 16 Feb 2023, 20:51

Ter referentie: de binnenmaat vd laadbak van mijn 130 dubbelkabine is, meen ik, 175x175cm. Dit betreft een standaard HCPU zoals ie uit de fabriek kwam (dus niet aangepast omwille van enig belastingtarief).
130 HCPU TD5 MY2000

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Grote van de pick up deel van Defender 130 single cab en crew cab

Berichtdoor Landmarcs » 16 Feb 2023, 21:13

allard schreef:Ter referentie: de binnenmaat vd laadbak van mijn 130 dubbelkabine is, meen ik, 175x175cm. Dit betreft een standaard HCPU zoals ie uit de fabriek kwam (dus niet aangepast omwille van enig belastingtarief).

Vlgs The Land Rover Experience" door Tom Shephard (2e editie 1994)* zijn de binnenmaten van de HCPU op de toenmalige standaard 130 iets kleiner, namelijk 167 x 167 cm.   De laadbak van de 110 HCPU is ook die 167 cm breed, en 201 cm lang.
  * Deze bron geeft overigens zo hier en daar onbegrijpelijke verschilletjes, en soms ook herkenbare foutjes, ook al is het boek "Published by LandRover" — of zou dit juist de verklaring voor die onverklaarbaarheden zijn.

Groeten MarcS

PS  Bij een !30 CrewCab begit de HCPU-laadbak ± 50cm voor de achteras.   Aangezien de werkelijke laadlengte vlgs de NL-regels voor "grijs" minstens 40% vóór de achteras moet zitten (en er ook nog aanvullende regels zijn mbt de totale laadlengte) werden er allerlei truuks uitgehaald om een 130 CrewCab binnen die regels te passen.

allard
Berichten: 267
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: Grote van de pick up deel van Defe der 130 single cab en crew cab

Berichtdoor allard » 16 Feb 2023, 21:25

Ah, de rand is ca. 4cm, dus dan heb ik me vergist: 175 zal dan de buitenmaat zijn (167 + 2 x 4)...
130 HCPU TD5 MY2000


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten