APK tegenvaller

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Redchilly

APK tegenvaller

Berichtdoor Redchilly » 26 Jan 2023, 15:54

Omdat de onderdelen voor de aanpassingen nog niet binnen zijn, plaats ik dit nog maar even in de kroeg :)
Zodra we daadwerkelijk beginnen aan het ombouwen zal ik een project topic starten.

Dinsdag de Disco weggebracht voor de APK, wat naar verwachting een eenvoudige keuring zou worden.
Geen problemen, motorisch lijkt ook alles in orde en we merken geen vreemde dingen tijdens het rijden.

Nog niet heel lang geleden een Dinitrol behandeling laten doen, dat bleek niet helemaal goed gedaan te zijn,
dat is later onder garantie hersteld met een nieuwe behandeling als service.
Daarom geen aandacht meer gegeven aan de onderkant, omdat dit immers in orde zou zijn.
Natuurlijk spuiten we de onderkant schoon als we door pekel gereden hebben etc., maar verder geen aandacht aan geschonken.

Nu blijkt dat er toch nog een deel niet goed behandeld geweest schijnt te zijn waardoor een schutbord is doorgerot.
Daardoor water onder de mat in de auto, wat weer voor grotere schade heeft gezorgd :cry:

Even door de zure appel heen gebeten en opdracht gegeven alles te herstellen.
Mede omdat de monteur aangaf dat het naast dit probleem een zeer nette auto is.
(Hij is een voormalig Land Rover monteur die nu zelf een Landcruiser rijdt omdat hij eigenlijk geen LaRo meer wil doen)

Hopelijk kunnen we binnenkort weer lekker toeren in onze Disco, wordt vervolgt :)

2023-01-26 09.55.13.jpg

2023-01-26 10.03.22.jpg

Landmarcs

Re: APK tegenvaller

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2023, 17:51

Redchilly schreef:Nog niet heel lang geleden een Dinitrol behandeling laten doen, dat bleek niet helemaal goed gedaan te zijn,
dat is later onder garantie hersteld met een nieuwe behandeling als service.
Daarom geen aandacht meer gegeven aan de onderkant, omdat dit immers in orde zou zijn.
Natuurlijk spuiten we de onderkant schoon als we door pekel gereden hebben etc., maar verder geen aandacht aan geschonken.

Nu blijkt dat er toch nog een deel niet goed behandeld geweest schijnt te zijn waardoor een schutbord is doorgerot.
...

Even door de zure appel heen gebeten en opdracht gegeven alles te herstellen.
Mede omdat de monteur aangaf dat het naast dit probleem een zeer nette auto is.
(Hij is een voormalig Land Rover monteur die nu zelf een Landcruiser rijdt omdat hij eigenlijk geen LaRo meer wil doen)

Hiermee zie je maar weer waar men wel vaker voor waarschuwt:  Dinitrol verbergt alles, ook beginnende of ernstiger roest.
Als je de auto vanaf nieuw in de Dinitrol (of dan eigenlijk welk vettig product dan ook) zet, en dat echt deskundig doet, én dit keurig volhardend blijft nalopen dan heb je een redelijke kans dat je de meeste roest voor kan zijn (en dan nog is het de vraag of je al die punten waar verschillende lagen "blik" op elkaar gelast zijn roest-vrij kan houden, zelfs als het door een grondige behandeling afgesloten lijkt kan in zo'n afgesloten ruimte op den duur wat vocht terechtkomen).   :cry:

Verder kan je natuurlijk vraagtekens zetten bij de "monteur die eigenlijk geen LaRo meer wil doen" en die daarom een Landcoerser rijdt.
Die Toyauto's zijn nieuw natuurlijk typisch Japans degelijk .... maar na langere tijd roesten ze (ook), soms zelfs heel erg, en als je er onderdelen voor nodig hebt zijn ze veelal erg duur (als ze al verkrijgbaar zijn want er zijn zoveel versies en edities dat die Landcoersers uiteindelijk weer allemaal op elkaar lijken, maar dat niet doen).   :ugeek:

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 26 Jan 2023, 19:03

Landmarcs schreef:Hiermee zie je maar weer waar men wel vaker voor waarschuwt:  Dinitrol verbergt alles, ook beginnende of ernstiger roest.

Klopt helaas ook in dit geval :|
Ben zelf meer een gebruiker en zelf onderhoud is aan mij niet besteed jammer genoeg.
Als ik het een ander zie doen denk ik vaak "dat moet ik ook kunnen", maar de praktijk blijkt dan toch anders ;)

Dit was voor ons een dure les, maar hoewel onderhoud iets anders is, ga ik dingen wel beter in de gaten houden en nalopen.
Het grootste bedrag op de offerte (en later ook de factuur) was voor het schoonmaken en voorbereiden van de behandeling.
Er werd zelfs gemeld dat met de behandeling de delen 8 tot 10 jaar goed zouden blijven,
maar helaas hebben ze dat er niet zwart op wit bij gezet.
In sommige dingen kan ik heel doortastend zijn, maar met dit soort zaken ben eigenlijk altijd te naïef :?

Landmarcs schreef:Verder kan je natuurlijk vraagtekens zetten bij de "monteur die eigenlijk geen LaRo meer wil doen" en die daarom een Landcoerser rijdt.

Dit is mijn zwager, heeft ooit bij ACS (LandRover) gewerkt als monteur,
maar omdat dat met de modernere LaRo's een monteur voornamelijk iemand is met een witte stofjas en een laptop,
is hij voor zichzelf begonnen om juist met zijn handen in de olie en vet aan old-timers en klassiekers te werken.
Het Laro vs Toyauto ding is onderling meer een gebbetje, hoewel hij wel een mening heeft over (bepaalde types) Land Rover.
Maar verder vindt hij onze Disco wel stoer en zeker motorisch (b)lijkt hij enorm goed en sterk te zijn.
Dat wij het "oude" beestje meenemen om een road-trip te maken door Scandinavië vindt hij dan ook geweldig.

Het is dan ook een heel ander soort auto's dan waar hij nu normaal aan sleutelt,
maar voor mij altijd een feestje om rond te kijken bij hem als ik de auto breng.
2023-01-24 09.34.41.jpeg

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2023, 19:10

Een mening over bepaalde types LaRo heb ik ook, net als over bepaalde type's Toyota. Ook een mening over onderdeel prijzen en beschikbaarheid. Maar da's niet voor nu.

Het probleem met Dintrol etc is precies dit wat dat wat je nu meemaakt. Jaren terug had een lid hetzelfde met hun "Marie". Een 110 die lang mee moet en dus behandeld was, mocht ook een nieuwe achterbalk op etc.

Laatst heb ik onder een Discovery 2 een half chassis gestoken omdat het oude naast de dieseltank compleet weggerot was. Alles mooi in de Dintrol totdat je de tank eronderuit haalt, daar zat heulemaal niks...... (zelfs geen metaal meer) :lol: :lol:

Het product is niet per se slecht maar staat of valt met degene die de voorbereidingen doet en het aanbrengt. Het is minder simpel dan het lijkt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 26 Jan 2023, 19:50

Edward schreef:Een mening over bepaalde types LaRo heb ik ook, net als over bepaalde type's Toyota.

Mijn antwoord naar mijn zwager is ook steevast:
"Jij rijdt de Toyota omdat je moet, ik de Disco omdat ik wil ;) "

Gelukkig is de schade te herstellen,
maar dat de/een Dinitrol behandeling niet het wondermiddel is als voorgespiegeld is ons pijnlijk duidelijk geworden.
Ik vermoed ook ten zeerste dat ook bij ons onder de tank ook geen dinitrol zit, hopelijk nog wel metaal ;)

Hij heeft het razend druk en weet niet wanneer hij er aan kan beginnen,
maar wel de belofte dat hij voor mei klaar is om naar de meeting te kunnen komen :)

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2023, 19:55

Als je een Disco 2 rijdt is het zeker de moeite om een keer de dieseltank eronderuit te halen en de boel goed schoon te maken en te controleren. Mijn eigen D2 was daar nog niet rot maar een gebrek aan lak icm een overschot aan vliegroest gaf wel aan dat het klus was die geen jaren uitgesteld had moeten worden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2023, 19:57

Redchilly schreef:Dit was voor ons een dure les, maar hoewel onderhoud iets anders is, ga ik dingen wel beter in de gaten houden en nalopen.
Het grootste bedrag op de offerte (en later ook de factuur) was voor het schoonmaken en voorbereiden van de behandeling.
Er werd zelfs gemeld dat met de behandeling de delen 8 tot 10 jaar goed zouden blijven,
maar helaas hebben ze dat er niet zwart op wit bij gezet.
In sommige dingen kan ik heel doortastend zijn, maar met dit soort zaken ben eigenlijk altijd te naïef :?

Tja ... als je het wel zwart op wit had gehad had je nu een lastig meningsverschil, met de Dinitroller.

Als ik zo'n Dinitroller zou bijstaan dan zou ik 'm nadrukkelijk aanraden geen enkele belofte te doen: echt overal een beschermende laag aanbrengen is denkelijk een economisch "Sink-Hole".   De kans dat er verborgen onbehandelde plekken zijn is groot wanneer je de auto niet helemaal kan/mag demonteren ... en zo'n demontage-actie maakt het duur, waarschijnlijk is de reparatie van de doorgeroeste delen goedkoper.

Of te wel: Wat te goed lijkt om waar te zijn is heel vaak gewoon niet waar.

Redchilly schreef:
Landmarcs schreef:Verder kan je natuurlijk vraagtekens zetten bij de "monteur die eigenlijk geen LaRo meer wil doen" en die daarom een Landcoerser rijdt.

Dit is mijn zwager, heeft ooit bij ACS (LandRover) gewerkt als monteur,
maar omdat dat met de modernere LaRo's een monteur voornamelijk iemand is met een witte stofjas en een laptop,
is hij voor zichzelf begonnen om juist met zijn handen in de olie en vet aan old-timers en klassiekers te werken.
Het Laro vs Toyauto ding is onderling meer een gebbetje, hoewel hij wel een mening heeft over (bepaalde types) Land Rover.
Maar verder vindt hij onze Disco wel stoer en zeker motorisch (b)lijkt hij enorm goed en sterk te zijn.
Dat wij het "oude" beestje meenemen om een road-trip te maken door Scandinavië vindt hij dan ook geweldig.

Ahh ... laat ik over ACS maar niks zeggen (zeker als er ook nog eens aangetrouwde familie in het spel is).

Hoe dan ook, familiaire advisering blijft een lastige en gevoelige materie.
Een goede kennis - met een beroerde auto-historie - heeft een schoonzoon die RangeRovers prepareert opdat anderen er te hard mee kunnen rijden.   Deze schoonzoon ontraadde zijn schoonvader om een LandRover te kopen.   Vervolgens laat de schoonvader zich neppen met z'n eerste aankoop, daarna koopt ie een Nissan XTrail en heeft daarmee ook weer pech.   Misschien is het ook een dingetje van de schoonvader, niet iedereen weet wat goed voor het mechaniek is en/of goed voor zichzelf.

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 26 Jan 2023, 20:39

Edward schreef:Als je een Disco 2 rijdt is het zeker de moeite om een keer de dieseltank eronderuit te halen en de boel goed schoon te maken en te controleren. Mijn eigen D2 was daar nog niet rot maar een gebrek aan lak icm een overschot aan vliegroest gaf wel aan dat het klus was die geen jaren uitgesteld had moeten worden.

Thnx voor de tip, gaat mee op de "to-do list" nu hij toch stil staat (geluk bij een ongeluk wellicht ;) )

Landmarcs schreef:Of te wel: Wat te goed lijkt om waar te zijn is heel vaak gewoon niet waar.

Zoals ik al schreef, soms ben ik te naïef in dit soort dingen.
Sterker nog, hoewel nadien goed afgespoeld en later thuis nogmaals met hoge drukspuit,
na de behandeling voelde het als "onverwoestbaar" en ik heb zonder enige scrupules ermee over het strand gereden op Terschelling :oops:

IMG_9990.jpeg

Traveller

Berichtdoor Traveller » 27 Jan 2023, 10:53

Voordat een Dinitrol behandeling wordt uitgevoerd wordt de auto geïnspecteerd of het wel zin heeft? Aan de koplampen te zien heb je een ouder type D2 en wellicht uit '99 of 2000? dan ben je eigenlijk rijkelijk laat met het laten behandelen van de auto. Zo te zien is het geen vliegroest meer, maar puur verrot materiaal. Lijkt mij dat zoiets toch eerder opvalt wanneer je een kijkje onder de auto neemt.

Chris

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 27 Jan 2023, 12:03

Ja, inderdaad.
Vreemd verhaal.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Terug naar “Kroeg”