Polsrover

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Redchilly

Polsrover

Berichtdoor Redchilly » 18 Jan 2023, 01:10

Als Land Rover rijder die ook regelmatig offroad gaat (voornamelijk greenlaning en strand rijden),
gaat vanuit de andere hobby dan ook een bijpassend horloge om de pols.
Meestal is dit een “beater” zoals de Citizen Promaster, Vostok (Amfibia SCUBA 076800) of een Victorinox.

Tot ik het Deense merk REC tegen kwam.
Ze maken horloges geïnspireerd op kenmerkende voertuigen zoals auto’s, motoren en vliegtuigen.
Met sommige modellen gaan ze een stap verder en wordt de wijzerplaat gemaakt van een onderdeel uit het betreffende voertuig.
Dit dus ook van een Land Rover zoals je aan voelde komen.

De aluminium wijzerplaat in de RNR Arkonik uitvoering is gemaakt van een Defender 110.
“RNR” staat voor Road Not Required, wat helemaal past bij ons gebruik van de auto.

Ik had mij voorgenomen als we de Noorwegen trip zonder problemen met de auto zouden afronden,
dan móest dit horloge er komen als aanvulling op de auto, en zo geschiedde.

Binnenin tikt een Selita Caliber SW290-1 behuisd in een 5ATM dichte kast.
De stijl is opvallend, in de paar dagen dat ik deze nu draag heb ik al diverse opmerkingen gehad.
Het horloge wordt geleverd in een overdreven grote metalen kist,
met daarbij 2 ontwerp tekeningen en een mapje met documentatie over de vormgeving,
inspiratie voor details en achtergronden voor ontwerp.

Helemaal blij met deze nieuwe aanwinst die zeker mee gaat op ons volgende avontuur :)

2022-12-03 19.56.29.jpg

2022-12-03 21.13.31.jpg

PackShot01_2048x2256_Quality-6_White-BG.jpg

pascal110

Re: Polsrover

Berichtdoor pascal110 » 18 Jan 2023, 09:30

sorry hoor maar ik herken in de wijzerplaat geen 110 onderdeel, zou dan ook graag willen weten wat ik mis, en welk onderdeel nr jullie zien.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2023, 10:27

Hmm ... een relatie met de Defender zie ik ook niet.
Misschien is het omdat ik slechts met een minimale horloge-fetish behept ben.

Ik kocht 40 jaar geleden een Pulsar polshorloge a ƒ 100,–.   In de 33 jaar dat dat horloge tikte ging er een groter bedrag aan batterijtjes in, en verder waren er bescheiden kosten aan onderhoud (o.a. een keertje een nieuw horloge-glas).   Het aardige was dat de horloger die me deze Pulsar verkocht bij de verkoop voorspelde dat ie zo'n 10 jaar zou lopen.
Toen mijn oude vertrouwde Pulsar het tijdelijke met het eeuwige verwisselde kocht ik bij dezelfde horloger (meer correct: zijn zoon) weer een Pulsar, nu a € 110,-.   Als deze het weer 33 jaar uithoudt ben ik zo oud dat ik het horloge waarschijnlijk niet meer kan aflezen, tegen die tijd doet de tijd er ook niet meer zo veel meer toe.

Groeten MarcS

PS   Voor die momenten dat de Pulsar een nieuw batterijtje wil, of anderszins onbruikbaar is heb ik nog een oud Longines horloge - van mijn overleden oom - liggen.   Een ouderwets mechanisch horloge dat het al minstens 50 jaar doet - waarmee het mijn oom ook in levensduur overleefde.
PS2 Wie desondanks meer wil weten REC RNR Arkonik -- hoe je slechts 302 wijzerplaten uit één Defender kan halen is mij een raadsel.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 18 Jan 2023, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jan 2023, 13:34

Landmarcs schreef:hoe je slechts 302 wijzerplaten uit één Defender kan halen is mij een raadsel.

Och de rest van het aluminium van die 1984-er was natuurlijk al grotendeels vergaan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 18 Jan 2023, 14:00

Veel plezier met je aanwinst, die Vostok ziet er overigens ook strak uit (even via meneer Google opgezocht).

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2023, 14:37

Ron63 schreef:Veel plezier met je aanwinst, die Vostok ziet er overigens ook strak uit (even via meneer Google opgezocht).

Die Citizen Promaster en de Vostok zijn ook een stuk schappelijker geprijsd.

REC maakt(e) overigens meer van deze (niet zo) unieke RNR horloges, een gelijksoortige doosvormige kast en ook weer een wijzerplaat uit tweedehands LandRover aluminium.   In mijn ogen is het geen polsrover maar meer een portemonnee-rover.
Waarmee nog maar eens geïllustreerd is dat ik geen horloge-fetishist ben.

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 18 Jan 2023, 19:43

Heerlijk zoveel horloge liefhebbers die ook de LaRo hobby delen :)

pascal110 schreef:sorry hoor maar ik herken in de wijzerplaat geen 110 onderdeel, zou dan ook graag willen weten wat ik mis, en welk onderdeel nr jullie zien.

m1by0c4b74v1.jpg

Ron63 schreef:Veel plezier met je aanwinst, die Vostok ziet er overigens ook strak uit

Thnx :)

Landmarcs schreef:Die Citizen Promaster en de Vostok zijn ook een stuk schappelijker geprijsd.

Dit is hetzelfde als aan een Citroen Saxo rijder uitleggen waarom je Landrover rijdt.
De Saxo is voordeliger in aanschaf, voordeliger in onderhoud, makkelijker parkeren, betrouwbaarder,
kost minder wegenbelasting, minder vervuilend en heeft ook nog eens een veel lager verbruik :oops:

Landmarcs schreef:In mijn ogen is het geen polsrover maar meer een portemonnee-rover

Een Sellita SW290-1 uurwerk komt eigenlijk altijd rond deze prijs uit, ongeacht het merk of verhaal erbij.
Merken als Meistersinger komen met hetzelfde uurwerk als basis een 50% hoger uit,
wat ook prima geaccepteerd wordt door liefhebbers.

Ik denk dat Landrover zelf met deze redenatie de grootste "rovers" zijn.
Kijk naar hun Caran d’Ache biros pen (kost normaal €22,90), met Land Rover gravering kost deze plots het drievoudige?

Of een Land Rover Parka tegenover een Decatlon Parka, €580,= tegen €89,99

En natuurlijk zie bovenstaand Saxo vergelijk ;)

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 18 Jan 2023, 20:55

Psies :lol:
110-Td5 X-tech 2006

dyngo

Berichtdoor dyngo » 18 Jan 2023, 21:33

Mijn 75er Range Roer heeft een ingebouwd klokje.
Echt Landrover (nou ja, net zo landrover als de Smith snelheidsmeter)) en werkt al +50 jaar.
Hoef zelfs geen batterijtjes te wisselen :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2023, 22:06

Redchilly schreef:Dit is hetzelfde als aan een Citroen Saxo rijder uitleggen waarom je Landrover rijdt.
De Saxo is voordeliger in aanschaf, voordeliger in onderhoud, makkelijker parkeren, betrouwbaarder,
kost minder wegenbelasting, minder vervuilend en heeft ook nog eens een veel lager verbruik.

't Belangrijkste waar deze vergelijking mank gaat is dat een Citroen Saxo een heel andere auto is die belangrijke eigenschappen mist in vergelijking met de LandRover .... terwijl het bij een horloge, om het even welk horloge, eenvoudig gaat om het weergeven van de tijd, en dat liefst met een zekere duurzaamheid.

Zolang je geen horloge-fetishist bent is - in mijn ogen - mijn Pulsar een meer dan adequate "beater" met een uitstekende prijs/prestatie verhouding. Ik koos bewust voor een bescheiden en traditioneel ogende Pulsar, net zo als mijn Defender op veel punten een "E"type (met de E van eenvoudig) is,
Of die Saxo qua betrouwbaarheid beter zal scoren weet ik niet -- het zou natuurlijk kunnen zijn dat ik de enige twee Defenders trof met een ongekende betrouwbaarheid.

O ja, ik heb géén LandRover pen of LandRover parka, dat soort hebbedingetjes komen mij voor als geldklopperij.   Qua pennen zit ik dicht tegen de barbaren aan: 1º een pen moet schrijven, 2º hij moet schrijven en 3º hij moet niet al te beroerd in de hand liggen.   Qua parka's weet ik niet of de Decathlon parka deugt, dat zou maar zo kunnen (de Decathlon sandalen blijken beter dan de Teva's), dat ik niks van de Decathlon parka's weet komt doordat mijn overjarige Tenson parka zelfs na vele jaren beter is dan wat dan ook (jammer genoeg maakt Tenson niks meer in deze vorm of kwaliteit).

Groeten MarcS

PS   Mijn "Puma" heeft ook een klokje, 't is zelfs een digitaal klokje .... wel met een reusachtige batterij ... die je gelukkig maar heel zelden hoeft te verwisselen.

Terug naar “Kroeg”