Hallo,
ik ben hard op zoek naar een dec 110, maar wat is nu handig om aan te schaffen op dit moment?
diesel - benzine
oud hok - of moderne versie
wegenbelasting vrij - wegenbelasting betalen voor zolang dat nog duurt.
er is veel aan de hand in dieselland. Gaat het helemaal verdwijnen met een paar jaar?
wordt het rijden op diesel onbetaalbaar op korte termijn?
hoe hard word je als particulier (kan niet zakelijk rijden) gepakt door de milieuzones?
Belgie en Duitsland worden 1 grote milieuzone volgens mijn informatie
betalen we over een paar jaar nog wegenbelasting of gaan we naar een systeem van kilometerheffing?
Wie wil er met mij meedenken?
Toekomst diesel?
Re: Toekomst diesel?
Kilometerheffing is onvermijdelijk geworden want de overheid kan de vrijstelling van elektrisch en hybride straks gewoon niet meer betalen. Diesel zit in het verdomhoekje vanwege fijnstof etc en zal daar zomaar niet uitkomen al is een moderne diesel niet slechter dan een moderne benzine wagen.
Ik zou inzetten op een "oldtimer" als je er niet dagelijks mee op pad moet. In Europees verband zijn die noig steeds soort van beschermd en vrijgesteld en dat zal wel in een of andere vorm zo blijven.
Tenzij echt nodig zou ik een diesel vermijden.
Ik rij wel zakelijk en mijn huidige wagen kan ik nog maar beperkt zakelijk inzetten alvorens ik elektrisch moet gaan rijden. (2030 uiterlijk volgens de huidige plannen) maar dat vind ik niet heel erg want dan maak ik van deze gewoon een camper

Ik zou inzetten op een "oldtimer" als je er niet dagelijks mee op pad moet. In Europees verband zijn die noig steeds soort van beschermd en vrijgesteld en dat zal wel in een of andere vorm zo blijven.
Tenzij echt nodig zou ik een diesel vermijden.
Ik rij wel zakelijk en mijn huidige wagen kan ik nog maar beperkt zakelijk inzetten alvorens ik elektrisch moet gaan rijden. (2030 uiterlijk volgens de huidige plannen) maar dat vind ik niet heel erg want dan maak ik van deze gewoon een camper
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Eerste vraag is natuurlijk voor welk doel je een auto aanschaft.
40K zakelijke kilometers of een rondje om de kerk.
40K zakelijke kilometers of een rondje om de kerk.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
Dank voor de reacties. Ik ga niet meer dan 40K rijden, ook omdat ik de auto niet zakelijk ga gebruiken.
Ik hink op twee gedachtes:
- of een old timer.... + geen MRB; + vrijgesteld van milieuzones in NL. Buitenland weet ik dat eigenlijk niet
- of een nieuwere vanaf 2009 .... + alle luxe; + toegang tot zones in NL en Buitenland (in Buitenland wordt naar jaartal gekeken heb ik begrepen)
Doel van de auto is hobbymatig en vakanties... Benzinemotors zijn, heb ik me laten vertellen, duurder in gebruik dan diesel en minder krachtig... maar of dat zo is ??? Ik heb geen idee...
Kortom: nog een hele puzzel voor mij..
- of een old timer.... + geen MRB; + vrijgesteld van milieuzones in NL. Buitenland weet ik dat eigenlijk niet
- of een nieuwere vanaf 2009 .... + alle luxe; + toegang tot zones in NL en Buitenland (in Buitenland wordt naar jaartal gekeken heb ik begrepen)
Doel van de auto is hobbymatig en vakanties... Benzinemotors zijn, heb ik me laten vertellen, duurder in gebruik dan diesel en minder krachtig... maar of dat zo is ??? Ik heb geen idee...
V8 op LPG geeft massas vermogen en kracht, vooral de nu toch makkelijker te vinden 4,6.
Ik rijdt mijn 70er RR met 150 kmh de helling uit de maasvallei richting Aachen (6% over vele km).
Dat houden veel moderne autos niet bij.
En dat voor 59 cent/ liter (in Visé gisteren)
Komt bij dat er geen bijkomende kosten zijn (wegenbelasting vrij)
Extra voordeel: vrije toegang in alle Duitse steden.
Voor Frankrijk: gunstigste crit air (als je de moeite neemt in te schrijven)
Maar Brussel en Antwerpen kom je niet in (wel B oldtimers - eigen volk eerst).
Leve EU !!
Ik rijdt mijn 70er RR met 150 kmh de helling uit de maasvallei richting Aachen (6% over vele km).
Dat houden veel moderne autos niet bij.
En dat voor 59 cent/ liter (in Visé gisteren)
Komt bij dat er geen bijkomende kosten zijn (wegenbelasting vrij)
Extra voordeel: vrije toegang in alle Duitse steden.
Voor Frankrijk: gunstigste crit air (als je de moeite neemt in te schrijven)
Maar Brussel en Antwerpen kom je niet in (wel B oldtimers - eigen volk eerst).
Leve EU !!
Laatst gewijzigd door dyngo op 14 Jan 2023, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
14digger schreef:Dank voor de reacties. Ik ga niet meer dan 40K rijden, ook omdat ik de auto niet zakelijk ga gebruiken.
Een (bijna) OldTimer kan je heel goed met een 2,5 Petrol of anders een V8 rijden.
De 2,5 Petrol is prettig stil, niet zo krachtig - maar altijd nog een stuk krachtiger als de 2,5 NA Diesel.
De V8 is krachtiger, maar ook dorstiger en ook wat onderhoudsgevoeliger.
Je kan ook nog denken aan de 2,0Mpi Petrol - de motorisering die ze in Italië (ook) hadden.
Kies je de moderne "luxe" optie dan is het uitsluitend diesel. Een 2009+ 2,4 Diesel is nog niet helemaal zonder zorgen, als je je zorgen wilt beperken kan je beter aan een 2010+ denken, dwz een 2,2 "Puma", met die 2,2 heb je lager toegang tot de milieuzones (die van Antwerpen is vlgs mij al dicht voor de 2,4).
Vooralsnog valt het overigens nog mee met de milieu-zones.
O ja, in het buitenland moet je niet per se rekenen op Old-Timer vrijstelling, Frankrijk bijv. geeft die vrijstelling alleen aan ingezetenen.
Met de huidige brandstofprijzen is het verschil tussen diesel en benzine veel kleiner, op basis van de Nederlandse prijzen is het vrijwel alleen nog het verschil in de verbruikscijfers. Een Old-Timer Petrol kan ook op LPG, dat kan interessant zijn, een Petrol kan eventueel ook op E85 (de E85 is vooralsnog heel voordelig in Frankrijk).
Groeten MarcS
PS Het wachten is op een Plug-In-Hybride ombouwset. Het zou mooi zijn wanneer je de Power-Take-Off zou kunnen gebruiken voor een Power-Take-On. Er is naast de chassisbalken beslist ruimte voor een bescheiden accu-pakket. Een Plug-In-Hybride kan in de stedelijke omgeving elektrisch rijden, afhankelijk van de regels zou dat nog weer meer milieu-zones kunnen openen.
Groeten MarcS
Thanks voor het meedenken. Ik neig dan toch richting een benzine, kan er altijd zelf luxe aan toevoegen toch?! 
14digger schreef:.ga niet meer dan 40K rijden, ook omdat ik de auto niet zakelijk ga gebruiken.
Niet meer dan 40.000km per jaar is toch wel behoorlijk veel.
Ik rij oud hok (1977 109 series III) benzine (2,25) circa 7000 km per jaar en heb nog een wat moderner benzine hok voor de overige kilometers.
Geen wegenbelasting en oldtimerverzekering zijn mooie ‘minder kosten’ argumenten, maar niet zaligmakend.
Je mag de milieu zones van de stad in is ook fijn, maar met een 109 zonder stuurbekrachtiging en een enorme draaicirkel is de stad wel een uitdaging. Mijn oldtimerverzekering is gelimiteerd tot 7500km per jaar en om de twee jaar is een taxatie nodig. Benzineverbruik is fors 1:5 in de stad, 1:6,5 snelweg. Nou ja snel, 85 kmh kruissnelheid, maar dat heeft ook zijn charme.
Comfort, staat niet in het woordenboek. Onderhoud is cruciaal en bij een auto uit 1977 een constante en kostbare zorg.
Rijden in een oldtimer op benzine zoals de 109 series 3 is ontzettend leuk, maar kent wel zo zijn beperkingen. Hoe de oldtimer regelingen in de toekomst gaan worden is een politieke discussie waar ik niet gerust op ben, maar dat is niet voor dit forum.
Groet Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
Weel240 schreef:.... . Hoe de oldtimer regelingen in de toekomst gaan worden is een politieke discussie waar ik niet gerust op ben, maar dat is niet voor dit forum.
Precies, daarvoor heb je een politieke glazen bol hebben, en die politieke glazen bollen zijn meestal wat troebel.
Het zou mij evenwel niet verbazen wanneer de OldTimer in een overgangsregeling een beperkt aantal "gratis" kilometers krijgt toegewezen, zodra er een kilometer-beprijzing is vervalt immers vrijwel iedere reden voor een vrijstelling. De enige vrijstellingsreden die ik kan bedenken is het "subsidiëren" van de OldTimer, dwz een kleine bonus bedoeld om de "echte" OldTimer-liefhebber tegemoet te komen.
Als je nu om je heen kijkt zie je toch best veel OldTimers die vanwege de belastingvrijheid gereden worden, en dan dus vaak nogal wat kilometers rijden.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Als je nu om je heen kijkt zie je toch best veel OldTimers die vanwege de belastingvrijheid gereden worden, en dan dus vaak nogal wat kilometers rijden.
Groeten MarcS
Mmhh, dan zien wij verschillende dingen. Ik zie juist bizar weinig oudere auto's en niet echt veel oldtimers. Maar zodra de km heffing erdoor komt kun je ervan uit gaan dat het gedaan is met de vrijstelling. Het bezit is dan geen kostbare zaak meer en de kilometers mogen gewoon betaald worden. Is ook weinig mis mee eigenlijk want het zou in tijden van milieubewustzijn raar zijn om oude vieze auto's te subsidiëren. Straffen hoeft ook niet per sé, maar subsidiëren is ook niet uit te leggen.
Zo vind ik de bijtelling vriendelijke zakelijke auto van 15 jaar (ofwel de Youngtimer met 35% bijtelling over de dagwaarde vd auto) ook een niet te verdedigen fossiel uit een vorige belastingwereld.
Edward van Vugt