Edward schreef:Landmarcs schreef:Als je nu om je heen kijkt zie je toch best veel OldTimers die vanwege de belastingvrijheid gereden worden, en dan dus vaak nogal wat kilometers rijden.
Mmhh, dan zien wij verschillende dingen. Ik zie juist bizar weinig oudere auto's en niet echt veel oldtimers. Maar zodra de km heffing erdoor komt kun je ervan uit gaan dat het gedaan is met de vrijstelling. Het bezit is dan geen kostbare zaak meer en de kilometers mogen gewoon betaald worden. Is ook weinig mis mee eigenlijk want het zou in tijden van milieubewustzijn raar zijn om oude vieze auto's te subsidiëren. Straffen hoeft ook niet per sé, maar subsidiëren is ook niet uit te leggen.
Zo vind ik de bijtelling vriendelijke zakelijke auto van 15 jaar (ofwel de Youngtimer met 35% bijtelling over de dagwaarde vd auto) ook een niet te verdedigen fossiel uit een vorige belastingwereld.
Ik bedoelde dat als ik een OldTimer zie rijden het stevast een relatief jonge OldTimer is die veelal gereden wordt vanwege het financiële plaatje ... soms is die spaarzame invalshoek ook af te lezen aan de marginale onderhoudstoestand.
Wat betreft die Youngtimer-regeling heb je helemaal gelijk. Die bijna 15+ auto heeft toch al te maken met een relatief bescheiden bijtelling want t.o.v. de historische catalogusprijs ... waarom je dan bij 15+ ineens een extra "subsidie" krijgt heb ik nooit begrepen.
O ja, wie een 15+ auto heeft die vanwege zeldzaamheid en/of collectie-waarde ineens een sky-high-dagwaarde heeft, die houdt natuurlijk zijn snavel, die komt met een theoretische dagwaarde op basis van afschijving (een andere invalshoek is een gepeperde prijsopgave van de kosten om alles showroom-nieuw te maken, daarmee blijft er ook niet veel dagwaarde meer over).
Groeten MarcS