Toekomst diesel?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Toekomst diesel?

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2023, 14:32

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Als je nu om je heen kijkt zie je toch best veel OldTimers die vanwege de belastingvrijheid gereden worden, en dan dus vaak nogal wat kilometers rijden.

Mmhh, dan zien wij verschillende dingen. Ik zie juist bizar weinig oudere auto's en niet echt veel oldtimers. Maar zodra de km heffing erdoor komt kun je ervan uit gaan dat het gedaan is met de vrijstelling. Het bezit is dan geen kostbare zaak meer en de kilometers mogen gewoon betaald worden. Is ook weinig mis mee eigenlijk want het zou in tijden van milieubewustzijn raar zijn om oude vieze auto's te subsidiëren. Straffen hoeft ook niet per sé, maar subsidiëren is ook niet uit te leggen.

Zo vind ik de bijtelling vriendelijke zakelijke auto van 15 jaar (ofwel de Youngtimer met 35% bijtelling over de dagwaarde vd auto) ook een niet te verdedigen fossiel uit een vorige belastingwereld.

Ik bedoelde dat als ik een OldTimer zie rijden het stevast een relatief jonge OldTimer is die veelal gereden wordt vanwege het financiële plaatje ... soms is die spaarzame invalshoek ook af te lezen aan de marginale onderhoudstoestand.

Wat betreft die Youngtimer-regeling heb je helemaal gelijk. Die bijna 15+ auto heeft toch al te maken met een relatief bescheiden bijtelling want t.o.v. de historische catalogusprijs ... waarom je dan bij 15+ ineens een extra "subsidie" krijgt heb ik nooit begrepen.
O ja, wie een 15+ auto heeft die vanwege zeldzaamheid en/of collectie-waarde ineens een sky-high-dagwaarde heeft, die houdt natuurlijk zijn snavel, die komt met een theoretische dagwaarde op basis van afschijving (een andere invalshoek is een gepeperde prijsopgave van de kosten om alles showroom-nieuw te maken, daarmee blijft er ook niet veel dagwaarde meer over).

Groeten MarcS

vliegpiet2

Berichtdoor vliegpiet2 » 21 Jan 2023, 15:26

Leuk draadje! Net nu ik weer toe ben aan een Land Rover...

Ik ben op zoek naar een Disco 4. Genoeg diesels te vinden, maar zag ook een paar benzine-versies voorbijkomen. Ik heb daar echt te weinig kijk op om daar iets van te vinden. Dus daarom maar wat vragen:

- Is het verstandig om een 3.0 SCV6 aan te schaffen? Heb ook een aantal 5 liters voorbij zien komen, maar dat is mij echt te dorstig
- Is het aan of juist af te raden om daar LPG in te bouwen? Ik begreep dat de koeling van dit blok niet altijd even efficient is.
- Of toch maar 'gewoon' een 3.0 TDV6, is in aanschaf al een paar duizend goedkoper.

Benieuwd naar jullie ideeën!
Duitse Korthaar 'Teddy'
LR4 'Mike'
Fiat Panda 'Fiona'

14digger

Berichtdoor 14digger » 03 Feb 2023, 21:59

Bedankt voor alle reacties.
Het is een belastingvrije def 110 geworden in benzine uitvoering.
Dus geen gedoe met milieuzones voor mij EN geen MRB betalen (voor zo lang als het duurt)
Dank voor alle tips en het meedenken mede clubgenoten

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Feb 2023, 10:59

14digger schreef:Het is een belastingvrije def 110 geworden in benzine uitvoering.

Hopelijk vind je zelf dat het een plaatje is ....
  .... wij hopen op een plaatje van je aanwinst.

Groeten MarcS

PS   Als ie belastingvrij is is ie echt oud ... en is het geen Defender maar een OneTen.   Het is natuurlijk wel een defenderoïde, of zo je wilt een defender oid.

14digger

Berichtdoor 14digger » 06 Feb 2023, 17:54

b0eddaa6-b976-4ce6-819f-e8f4bfde3d0e.jpg
ik vind het een plaatje :)

Nogmaals erg bedankt voor het meedenken allemaal!

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 06 Feb 2023, 20:53

vliegpiet2 schreef:Net nu ik weer toe ben aan een Land Rover...

I knew it ;-)

Als het gemis te groot is, onze Disco2 is weer gerepareerd, dus je mag altijd even een rondje rijden :)
(voor een advies over diesel/benzine heb ik er te weinig verstand van, excuus voor off-topic)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2023, 15:36

vliegpiet2 schreef:Leuk draadje! Net nu ik weer toe ben aan een Land Rover...

Ik ben op zoek naar een Disco 4. .... . Dus daarom maar wat vragen:

- Is het verstandig .... .

Ik denk dat het samenvattende antwoord is: " Nee, het is niet verstandig ! "

Met de kennis van nu was het verstandig geweest om 10 jaar geleden een Defender aan te schaffen ... maar dat is kennis waar je nu niks aan hebt.   Dat niet alleen, 10 jaar geleden zei zowat iedereen dat een Defender beslist de meest onverstandige aanschaf was.   Als je toen had gekocht wat men toen aanraadde dan zou die toentertijd "verstandige aankoop" nu maar zo in de categorie " Hmm wat moeten we daar nu mee." kunnen vallen.

Groeten MarcS

vliegpiet2

Berichtdoor vliegpiet2 » 11 Feb 2023, 20:23

Redchilly schreef:
vliegpiet2 schreef:Net nu ik weer toe ben aan een Land Rover...

I knew it ;-)

Als het gemis te groot is, onze Disco2 is weer gerepareerd, dus je mag altijd even een rondje rijden :)
(voor een advies over diesel/benzine heb ik er te weinig verstand van, excuus voor off-topic)

:D Thanks Gertjan, ik leen m graag met Hemelvaart een paar dagen!
Duitse Korthaar 'Teddy'
LR4 'Mike'
Fiat Panda 'Fiona'

vliegpiet2

Berichtdoor vliegpiet2 » 11 Feb 2023, 20:24

Landmarcs schreef:
vliegpiet2 schreef:Leuk draadje! Net nu ik weer toe ben aan een Land Rover...

Ik ben op zoek naar een Disco 4. .... . Dus daarom maar wat vragen:

- Is het verstandig .... .

Ik denk dat het samenvattende antwoord is: " Nee, het is niet verstandig ! "

Met de kennis van nu was het verstandig geweest om 10 jaar geleden een Defender aan te schaffen ... maar dat is kennis waar je nu niks aan hebt.   Dat niet alleen, 10 jaar geleden zei zowat iedereen dat een Defender beslist de meest onverstandige aanschaf was.   Als je toen had gekocht wat men toen aanraadde dan zou die toentertijd "verstandige aankoop" nu maar zo in de categorie " Hmm wat moeten we daar nu mee." kunnen vallen.

Groeten MarcS

Nee, je hebt gelijk, verstandig is wellicht niet de juiste woordkeuze als we het over Land Rovers hebben ;)
Duitse Korthaar 'Teddy'
LR4 'Mike'
Fiat Panda 'Fiona'

Terug naar “Kroeg”