Weel240 schreef:Precies, dat is het verschil: Als je het economisch bekijkt en weinig aandacht aan de auto geeft is een Toyauto beter ... tegen die tijd dat de dure reparaties komen (en die zijn gauw echt duur bij een Toyauto) dan is de auto afgeschreven, wordt ie geëxporteerd naar een of ander arm land aan de rand van de Sahara. Geef je de LandRover iets meer aandacht, wacht je niet tot die deur eraf valt dan gaat ie lang mee.
Andersom in feite net zo, we hadden een aantal oude Toyota’s die flink op hun lazer kregen in het veld en toch met normaal onderhoud bleven rijden. En op de bone yard stonden iets van 18 Defenders en Series 3. Keurig op een rij, dat wel. Waarom ze uit bedrijf waren, geen idee, misschien (politiek) gebrek aan onderdelen.
Beide merken vergelijken is lastig, voor mijzelf was in die tijd de ene een prima stuk gereedschap, maar leuk om in te rijden, nou nee. De Series 3 en Defender staan voor heel wat anders, dat willen uitleggen op het LRCH, hoeft niet.
Ik denk dat het verschil tussen die olie-woestijn en de Spaanse praktijk vooral zit in de "nazorg".
De Toyauto's hebben geruime tijd geen nazorg nodig, de Defender begint al met "voorzorg".
Heb je geen goede mecanicien en heb je een moeizame onderdelen-voorziening dan rijd je liever de Toyauto die in ieder geval nieuw uit de doos probleemloos is.
Vele jaren geleden toen je de Series nog nieuw kon kopen zei mij een geoloog met ervaring in het Midden-Oosten dat de LandRover zo goed was als de lokale mecanicien, waarschijnlijk was toentertijd de Series in de woestijn betrouwbaarder als dezelfde auto hier (want daar had je mecaniciens met genoeg ervaring).
Groeten MarcS
PS Ik heb geen statistisch verantwoorde data maar ik heb wel de indruk dat verhoudingsgewijze veel oudere LandRovers ± actief blijven terwijl de oudere Japanse 4x4 geleidelijk uitdooft. Waarschijnlijk zijn zaken als dure spare-parts, en wellicht ook de snellere opvolging van modificaties, updates en modellen (waardoor de spare-parts sneller moeilijk verkrijgbaar raken) debet aan een sneller "uitdoven".