Series 3 Versnellingsbak blues

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Series 3 Versnellingsbak blues

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2022, 20:27

Weel240 schreef:
Precies, dat is het verschil: Als je het economisch bekijkt en weinig aandacht aan de auto geeft is een Toyauto beter ... tegen die tijd dat de dure reparaties komen (en die zijn gauw echt duur bij een Toyauto) dan is de auto afgeschreven, wordt ie geëxporteerd naar een of ander arm land aan de rand van de Sahara. Geef je de LandRover iets meer aandacht, wacht je niet tot die deur eraf valt dan gaat ie lang mee.

Andersom in feite net zo, we hadden een aantal oude Toyota’s die flink op hun lazer kregen in het veld en toch met normaal onderhoud bleven rijden. En op de bone yard stonden iets van 18 Defenders en Series 3. Keurig op een rij, dat wel. Waarom ze uit bedrijf waren, geen idee, misschien (politiek) gebrek aan onderdelen.

Beide merken vergelijken is lastig, voor mijzelf was in die tijd de ene een prima stuk gereedschap, maar leuk om in te rijden, nou nee. De Series 3 en Defender staan voor heel wat anders, dat willen uitleggen op het LRCH, hoeft niet.

C8B14FA0-F143-463A-8F33-FB1EDFCCF0F3.jpeg
A134DF12-8BE2-4234-898A-24DC99F98B27.jpeg

Ik denk dat het verschil tussen die olie-woestijn en de Spaanse praktijk vooral zit in de "nazorg".
De Toyauto's hebben geruime tijd geen nazorg nodig, de Defender begint al met "voorzorg".
Heb je geen goede mecanicien en heb je een moeizame onderdelen-voorziening dan rijd je liever de Toyauto die in ieder geval nieuw uit de doos probleemloos is.

Vele jaren geleden toen je de Series nog nieuw kon kopen zei mij een geoloog met ervaring in het Midden-Oosten dat de LandRover zo goed was als de lokale mecanicien, waarschijnlijk was toentertijd de Series in de woestijn betrouwbaarder als dezelfde auto hier (want daar had je mecaniciens met genoeg ervaring).

Groeten MarcS

PS   Ik heb geen statistisch verantwoorde data maar ik heb wel de indruk dat verhoudingsgewijze veel oudere LandRovers ± actief blijven terwijl de oudere Japanse 4x4 geleidelijk uitdooft.   Waarschijnlijk zijn zaken als dure spare-parts, en wellicht ook de snellere opvolging van modificaties, updates en modellen (waardoor de spare-parts sneller moeilijk verkrijgbaar raken) debet aan een sneller "uitdoven".

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Dec 2022, 11:35

Landmarcs schreef:[, je ziet nauwelijks oude Nissan's en andere Japanners, en wel weer Defenders.   Kennelijk wisten ze indertijd al dat je de LandRover wat aandacht moet geven, en doen ze dat ook/nog steeds met de Defenders.
Groeten MarcS

Indertijd werden een groot deel van de 4wd's gestolen in Spanje, deze gingen dan op transport naar de Westelijke Sahara om mee te doen aan de oorlog die daar aan de gang was.
Waarschijnlijk waren de Santana's niet betrouwbaar genoeg voor dat werk en werden daarom niet gestolen :lol:

Buren van mijn vader (in Spanje) hadden een Nissan die in een garage stond met Alarm en vele sloten.

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2022, 13:52

Ron63 schreef:
Landmarcs schreef:[, je ziet nauwelijks oude Nissan's en andere Japanners, en wel weer Defenders.   Kennelijk wisten ze indertijd al dat je de LandRover wat aandacht moet geven, en doen ze dat ook/nog steeds met de Defenders.

Indertijd werden een groot deel van de 4wd's gestolen in Spanje, deze gingen dan op transport naar de Westelijke Sahara om mee te doen aan de oorlog die daar aan de gang was.
Waarschijnlijk waren de Santana's niet betrouwbaar genoeg voor dat werk en werden daarom niet gestolen :lol:

Buren van mijn vader (in Spanje) hadden een Nissan die in een garage stond met Alarm en vele sloten.

Ahh ... een leuke hypothese maar ik heb het over de agrarisch/utilitair gebruikte 4x4, en ik heb het met name over Noord-Spanje.
De Japanse opvolgers van de Santana zie je ook nog wel, verroest ergens achteraf bij een garagebedrijf.

Het zou natuurlijk een door bijgeloof gevoede keuze kunnen zijn, maar ik vond het opvallend dat men op het Spaanse platteland weer was teruggekeerd naar de Defender.   Ik denk evenwel dat het eenvoudig gestuurd wordt door het al dan niet goed werken aan het eind van de rit: kan je een mankement makkelijk repareren of gerepareerd krijgen, en zijn de spare-parts "readily available" en niet (te) duur dan verkiest ook de (berg)taxi-chauffeur* een Defender.
 * In de wat meer toeristische oorden zijn er heel wat van die (berg)taxi's, slechts korte tijd zijn er serieuze verdiensten, dan wil je geen weken wachten op een onderdeel.

Groeten MarcS

PS   Mochten er nieuwe (berg)taxi's aangeschaft moeten worden weet ik niet wat men nu verkiest.   Voor de Covid19 tijd zag je op sommige plekken echt rijen witte Defenders.  Ze deden er lang mee, ik herinner me een gemengde vloot: 300Tdi, Td5 én "Puma", allemaal wit en allemaal met het reservewiel op het imperiaal.  De "Puma" was minder geliefd bij de chauffeurs: twee zitplaatsen minder achterin !!

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Dec 2022, 15:10

Ik heb het ook over Noord Spanje (llagostera), Buren waar 2 jonge Hagenaars die daar een elektrotechnische toco hadden.
Was dus gewoon de werkauto van hun.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 05 Dec 2022, 19:06

Landmarcs schreef:[
Ik denk dat het verschil tussen die olie-woestijn en de Spaanse praktijk vooral zit in de "nazorg".
De Toyauto's hebben geruime tijd geen nazorg nodig, de Defender begint al met "voorzorg".
Heb je geen goede mecanicien en heb je een moeizame onderdelen-voorziening dan rijd je liever de Toyauto die in ieder geval nieuw uit de doos probleemloos is.

PS   Ik heb geen statistisch verantwoorde data maar ik heb wel de indruk dat verhoudingsgewijze veel oudere LandRovers ± actief blijven terwijl de oudere Japanse 4x4 geleidelijk uitdooft.   Waarschijnlijk zijn zaken als dure spare-parts, en wellicht ook de snellere opvolging van modificaties, updates en modellen (waardoor de spare-parts sneller moeilijk verkrijgbaar raken) debet aan een sneller "uitdoven".

Dat Toyota ‘s nieuw uit doos probleemloos waren klopt wel, maar was het meer een verassing welk type HiLux je geleverd kreeg. Meestal een mindere uitvoering dan besteld (en betaald) was. Daar maak je je als Hollander in het begin druk over, maar dat is zinloos kom je vanzelf achter. Dat Toyota ‘s een geruime tijd geen nazorg nodig hadden weet ik niet, ze kregen bij ons meteen regulier onderhoud. Misschien dat die oudjes het daarom zo lang vol hielden.

Het waarom oude Land Rovers wel ‘actief’ blijven en 4x4 Toyota’s niet is in mijn beleving verklaarbaar. De oudere type Land Rovers worden/zijn direct liefhebberij en Toyota’s (op de klassieke Land Cruisers na) niet. Ik heb vele uren achter het stuur van een HiLux en ernaast doorgebracht, functioneel, doelmatig, maar het dashboard zit ook in een Toyota Corolla om maar iets te noemen.
Daar wordt ik niet enthousiast van, maar wel van m’n 109 Series 3 en gaan we opgewekt naar versnellingsbak wissel nummer 3.
Een een beetje simpel samengevat, een Series of Defender is leuk en een HiLux niet.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2022, 00:08

Weel240 schreef:Een een beetje simpel samengevat, een Series of Defender is leuk en een HiLux niet.

Niet mee eens en ook niet waar. Oude Hi Luxen maar ook de vroege Mazda's, Isuzu's etc kosten zeker zoveel als een Defender. Er zijn er minder omdat de meeste gewoon opgereden zijn.

Met een maat van me heb ik een paar Mazda B trucks en die zijn superleuk!! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 06 Dec 2022, 01:13

Edward schreef:
Weel240 schreef:Een een beetje simpel samengevat, een Series of Defender is leuk en een HiLux niet.

Niet mee eens en ook niet waar. Oude Hi Luxen maar ook de vroege Mazda's, Isuzu's etc kosten zeker zoveel als een Defender. Er zijn er minder omdat de meeste gewoon opgereden zijn.

Met een maat van me heb ik een paar Mazda B trucks en die zijn superleuk!! :lol: :lol:

Ha Edward,

Leuk of niet leuk is perceptie.
Ik heb best wat uurtjes doorgebracht achter het stuur van een HiLux en een enkele keer een L200 van Mitsubishi. Die pickup trucks waren (en zijn) uitermate geschikte vervoersmiddelen in de omstandigheden en niet onbelangrijk ze gingen efficiënt met brandstof om en daardoor een groot bereik. Nog een zeer gewaardeerde eigenschap was dat je je onopvallend kon verplaatsen in een gebied waar niet opvallen de beste manier was om problemen te voorkomen. Functioneel, absoluut, maar leuk?

Groet Peter

2005 Volvo XC90V8

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2022, 10:56

Weel240 schreef:
Edward schreef:

Leuk of niet leuk is perceptie.

Groet Peter

Wat is het nou? Dat iets leuk vinden persoonlijk is lijkt me evident. Maar het is bullshit dat een Defender DUS wel leuk is en iets anders niet. Jouw mening, meer niet.

Dat we hier op een LaRo forum zitten zal wel helpen om hier een consensus over Def te vinden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 06 Dec 2022, 12:10

Edward schreef:
Wat is het nou? Dat iets leuk vinden persoonlijk is lijkt me evident. Maar het is bullshit dat een Defender DUS wel leuk is en iets anders niet. Jouw mening, meer niet.

Dat we hier op een LaRo forum zitten zal wel helpen om hier een consensus over Def te vinden.

Goedemorgen Edward,

Laten we wat gas terugnemen, ik doe een poging van mij kant:

Ik beweer niet dat er behalve de Defender er verder niets leuks is, als ik die indruk gewekt heb, dan heb ik dat niet goed opgeschreven.

Sterker nog ik heb niet eens een Defender maar een 109 Series 3 met een brakke versnellingsbak nummer drie waar ik desondanks heel veel lol aan beleef en het leuk vind om zo nu en dan ervaringen te delen op dit forum

Ik reageerde op de reactie van Landmarcs over het gebrek aan liefhebbers voor oudere Japanse 4x4’s dat ik dat wel begrijp vanuit mijn eigen ervaringen in Noord Afrika met bijvoorbeeld de Toyota HiLux.
Uitstekende 4x4’s die ik voor mijn werk gebruikte, maar die ik niet zo gauw als leuk cq een liefhebbers auto zou noemen. Wat niet uitsluit dat het voor iemand anders wel zo is.

Groet Peter

2005 Volvo XC90V8

Terug naar “Kroeg”