Allereerst een "duimpje" voor de olijke titel.
Ik hoop dat de woordspeling op Duivels dilemma ook werkelijk bedoeld is, zoniet dan is het een geval van serendipiditeit.Verder een "zijspoor".
Ik heb geen ervaring met de genoemde luifels, wel de nodige ervaring met tenten, kamperen en (andere) luifels etc.
De drie getoonde - en ook de vaker aangeprezen andere radiaal uitwaaierende luifels - zien er steeds prachtig uit ... maarrrr ... ze lijken mij vooral gericht op het bieden van schaduw, en verder ook op mooi-weer-situaties.
Bij noodweer, rukwinden, of gewoon storm weet ik niet hoe zo'n luifel het zal uithouden. Bovendien denk ik dat het wonen in of op de auto terwijl rukwinden of storm aan die enorme vlieger aan het trekken is weinig rustgevend.
Strak afgespannen, met (schuine) zijwanden wordt een en ander natuurlijk wel een stuk stabieler, maar ook dan denk ik dat je moet rekenen met de effecten van rukwinden: de wind duwt niet alleen maar zuigt een volgend moment met bijna gelijke krachten
(denk even aan de dramatische beelden waarbij woningen hun hele dak kwijtraken omdat het wordt opgetild en iets verderop wordt neergekwakt). Niet voor niks bestaan er voor caravan-luifels brede stormbanden met krachtige veren (en solide haringen die je in de grond boort) om de luifel vast te zetten -- en die caravan-luifels zijn in het algemeen ook nog eens in veel meer richtingen afgespannen en/of zelfs vrijwel rondom dicht.
Je kan natuurlijk de luifel bij noodweer dichtklappen, maar dat moet je dan wel tijdig doen, ik denk niet dat je moet wachten tot de storm al zodanig is aangewakkerd dat het onhoudbaar wordt want dan pas de luifel inklappen maakt hem extra kwetsbaar. Wellicht ben ik te pessimistisch ... ik zet mijn tent altijd goed vast, kijk naar de windrichting etc etc en zie dan bij anderen de rampspoed ... en dan krijg ik een paar jaar terug een Boswilg op mijn tent, onweer met één krachtig rukwindvlaag was genoeg