Allereerst een "duimpje" voor de olijke titel.
Ik hoop dat de woordspeling op Duivels dilemma ook werkelijk bedoeld is, zoniet dan is het een geval van serendipiditeit.Verder een "zijspoor".
Ik heb geen ervaring met de genoemde luifels, wel de nodige ervaring met tenten, kamperen en (andere) luifels etc.
De drie getoonde - en ook de vaker aangeprezen andere radiaal uitwaaierende luifels - zien er steeds prachtig uit ... maarrrr ... ze lijken mij vooral gericht op het bieden van schaduw, en verder ook op mooi-weer-situaties.
Bij noodweer, rukwinden, of gewoon storm weet ik niet hoe zo'n luifel het zal uithouden. Bovendien denk ik dat het wonen in of op de auto terwijl rukwinden of storm aan die enorme vlieger aan het trekken is weinig rustgevend.
Strak afgespannen, met (schuine) zijwanden wordt een en ander natuurlijk wel een stuk stabieler, maar ook dan denk ik dat je moet rekenen met de effecten van rukwinden: de wind duwt niet alleen maar zuigt een volgend moment met bijna gelijke krachten
(denk even aan de dramatische beelden waarbij woningen hun hele dak kwijtraken omdat het wordt opgetild en iets verderop wordt neergekwakt). Niet voor niks bestaan er voor caravan-luifels brede stormbanden met krachtige veren (en solide haringen die je in de grond boort) om de luifel vast te zetten -- en die caravan-luifels zijn in het algemeen ook nog eens in veel meer richtingen afgespannen en/of zelfs vrijwel rondom dicht.
Je kan natuurlijk de luifel bij noodweer dichtklappen, maar dat moet je dan wel tijdig doen, ik denk niet dat je moet wachten tot de storm al zodanig is aangewakkerd dat het onhoudbaar wordt want dan pas de luifel inklappen maakt hem extra kwetsbaar. Wellicht ben ik te pessimistisch ... ik zet mijn tent altijd goed vast, kijk naar de windrichting etc etc en zie dan bij anderen de rampspoed ... en dan krijg ik een paar jaar terug een Boswilg op mijn tent, onweer met één krachtig rukwindvlaag was genoeg
(een nieuw tentdak kwam op bijna € 1.500, dat dak is dan wel helemaal "taylor-made", de verzekering betaalde bijna 2/3 van de schade).
Bovendien ... heb je (dwz heb ik) de luifel er ook voor om een aantal zaken aangenaam buiten te kunnen doen en/of zetten, heb je de luifel alleen voor de schaduw dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Je kan natuurlijk ook eens kijken naar de rechte uitklap/uitschuif-luifels zoals je aan campers (en soms ook caravans) ziet: een rechthoekige knikscherm-luifel lijkt mij net iets minder kwetsbaar (maar heeft toch ook de hiervoor genoemde aandachtspunten.
Zelf heb ik een heel andere route gekozen -- ook Low-Tech, maar toch anders als MTdef90. Voor snel onderweg, bij niet al te slecht weer zet ik eenvoudig een grote vissersparaplu in het scharnier van de achterdeur (van de Defender) «
ik ben er nog steeds niet toe gekomen om een meer sophisticated paraplu-houder aan de auto te fröbelen, het werkt nu al goed ». Dit is dus echt zo LowTech dat het weinig lower kan (de grootste visparaplu van de Decathlon is niet duur en blijkt degelijk, ze hebber er zelfs een partiële zijwand bij).
Voor de iets langere stop en/of voor meer comfort heb ik
een boog-luifel. Nu is die boogluifel niet kant en klaar, met name niet voor de montage aan een RoofRack, maar een wat betere zeilmaker moet hier toch goede oplossingen voor kunnen bedenken.
Een boogluifel - deze kocht ik nadat ik op een tenten-tentoonstelling een grote Eureka-tent zag met direct daarachter de VW-bus van de leverancier: de combinatie gaf mij een "eureka-moment"
(of zo je wilt een "thalassa-moment"): als de luifel over de hoge tent-opening past dan past ie ook over een (hoge) auto. Jammer genoeg is Eureka failliet, gelukkig vraagt het ontwerp niet erg veel experimenteren: het is nogal recht-toe recht-aan -- dat Eureka failliet is is jammer maar ook begrijpelijk: mijn luifel + boogstok was zodanig geprijsd dat je het er echt niet voor kon maken
(de 6 m lange aluminium boogstok kwam toen al op meer dan de helft van de aanschafprijs van het geheel).
Ik heb met die boogluifel al eens serieus noodweer meegemaakt ... en het enige wat ik toen dacht: beter zou het zijn als er nog een paar extra afspanpunten aan zouden zitten, en ook: misschien toch eens kijken naar zo'n caravan-luifel-band. Bij mogelijk bedenkelijke weersomstandigheden probeer ik overigens ook naar de beschuttere kampeerplekken te zoeken (met natuurlijk dan weer het risico dat een tak uit een boom breekt).
Overigens kan ik voor mijn boogluifel nog enkele bijkomende voordeeltjes noemen: Als ik tevreden ben met een bescheiden luifelruimte achter kan ik droog naar de voordeuren lopen, en als het goed regent kan ik de watervoorraad aanvullen
(een paar pannetjes bij de afspanpunten en blij naar de regen kijken).
O ja, grappig genoeg helpt zelfs een open luifel al heel aardig tegen de muggen die je in Scandinavië het leven zuur kunnen maken. Kennelijk is het micro-klimaat onder zo'n luifel toch minder aantrekkelijk voor muggen. Hang je dan ook nog een muggen-gaas-gordijntje in de deuropening en je hoeft 's avonds slechts de laatste muggen na te jagen
(ik heb dit niet uitgeprobeerd in de meest mugrijke gebieden, dwz is er een zodanige muggenplaag dat campings dicht gaan en richting-aanwijzers naar natuurgebieden worden weggehaald dan kijken die bloeddorstige beesten zelfs likkebaardend door de voorruit, en dan maak ik gauw rechtsomkeerd).
Groeten MarcS