Luifels dilemma

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Redchilly

Luifels dilemma

Berichtdoor Redchilly » 02 Nov 2022, 22:22

We zijn bezig om onze Disco2 aan te passen om er vaker mee op pad te gaan.
Na diverse afwegingen gekozen voor een "overland verbouwing" in de auto en daarbij een 270 luifel met zijwanden.
Zo kunnen we naast de auto vertoeven en alleen het slapen doen we dan binnenin.
Het luifel komt bevestigd aan een roof-race waarbij de voorkeur is gevallen op een Frontrunner.

Na diverse dagen online zoeken en speuren is de keuze terug gebracht naar deze 3 luifels:

Quick-Pitch 260 Luifel
* Voordelen: grootste oppervlakte, rits bevestiging voor zijwanden, reflecterende bovenkant, geïntegreerde scheerlijnen per arm.
* Nadelen: misschien erg groot op bepaalde locaties, zwaarste van de 3, voorkant loopt erg schuin weg

Quick Pitch.jpg

Eezi-Awn BAT 270
* Voordelen: Meest compact ingeklapt, zeer degelijk, meest lichte optie (21kg en er bestaan quick-release brackets voor tot 23kg)
* Nadelen: Geen verhoogde steun voor afwatering, geen rits of klittenband voor zijwanden, zijwanden per 2 delen.

Eezi-Awn-BAT-270-Awning-06.jpg

Big Country Ostrich Wing
* Voordelen: Ruime overlap achterzijde, geïntegreerde verlichting, robuuste ritsen voor zijwanden, zijwanden losse delen.
* Nadelen: gesloten erg groot (en lang), slappe stelpoten, zijwanden lopen niet schuin weg maar recht naar beneden.

OSTRICH WING AWNING.jpg

Zijn er misschien ervaringsdeskundigen met een of meerdere van bovenstaande luifels?
Zien we iets over het hoofd, zijn er meer voor of nadelen die we nog niet hebben mee laten wegen in de keuze?

Omdat we zelf een eigen winkel hebben kunnen we helaas moeilijk naar een shop om ze in het echt te bekijken.
We hebben onlangs op de 4x4 vakantiebeurs de Quick-pitch en de Alu-Cab bekeken, maar de andere modellen hebben we niet gezien helaas.
Vandaar dat we voornamelijk online de keuze moeten maken, dus we hopen op meer input van gebruikers :)

Alvast dank voor de reacties.

MTdef90

Re: Luifels dilemma

Berichtdoor MTdef90 » 03 Nov 2022, 10:26

Leuk onderwerp, zelf ook al een tijdje aan het rondkijken. Alles staat of valt met budget. Heb je voldoende budget dan zou ik eens kijken bij the Bush company. http://www.thebushcompany.com

Ik was ook op de vakantiebeurs en ook veel gezien. Maar toen zag ik een belgische witte 110 met een luifel erop van dit merk. En ik was gelijk verkocht, behoudens de prijs. Schrik niet de luifel koste 2800-3000€ volgens mij, dat was wel het type wat 2 kanten op klapt, naar links 180 graden en naar de achterzijde 270 graden. Dus mega veel overdekte ruimte. Maar super stevig, goed gemaakt. Slimme ogen op plekken waar je een scheerlijn wilt spannen om het hemel water van je luifel af te krijgen. Het grote nadeel van het type 270 luifel wat je wilt is de niet waterdichte aansluiting aan de auto/roofrek / achterkant. De plek waar de luifel vast zit en armen scharnieren daar komt alsnog water tussen auto en luifel.

Ik ben zelf meer voor het low tech type oplossingen vanuit budget overweging. Ik heb nu een tentrail van de lokale camping winkel van 15€ aan me roofrack gemonteerd. En hang een standaard caravan luifel van 2.5m breed en diep eraan. Kost bijna niks. 2 tent/luifelstokken, 2 scheerlijnen/haringen en klaar. superlicht, makkelijk meenemen. als je thuis bent van vakantie leg je het weg. Maar dat heeft in mijn geval ermee te maken dat ik hou van low tech oplossingen die mijn portomonee gevuld houden.

Als je budget hebt, super mooi zo'n 270 graden luifel!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2022, 10:48

Allereerst een "duimpje" voor de olijke titel.   Ik hoop dat de woordspeling op Duivels dilemma ook werkelijk bedoeld is, zoniet dan is het een geval van serendipiditeit.

Verder een "zijspoor".  
Ik heb geen ervaring met de genoemde luifels, wel de nodige ervaring met tenten, kamperen en (andere) luifels etc.

De drie getoonde - en ook de vaker aangeprezen andere radiaal uitwaaierende luifels - zien er steeds prachtig uit ... maarrrr ... ze lijken mij vooral gericht op het bieden van schaduw, en verder ook op mooi-weer-situaties.
Bij noodweer, rukwinden, of gewoon storm weet ik niet hoe zo'n luifel het zal uithouden. Bovendien denk ik dat het wonen in of op de auto terwijl rukwinden of storm aan die enorme vlieger aan het trekken is weinig rustgevend.
Strak afgespannen, met (schuine) zijwanden wordt een en ander natuurlijk wel een stuk stabieler, maar ook dan denk ik dat je moet rekenen met de effecten van rukwinden: de wind duwt niet alleen maar zuigt een volgend moment met bijna gelijke krachten (denk even aan de dramatische beelden waarbij woningen hun hele dak kwijtraken omdat het wordt opgetild en iets verderop wordt neergekwakt).   Niet voor niks bestaan er voor caravan-luifels brede stormbanden met krachtige veren (en solide haringen die je in de grond boort) om de luifel vast te zetten -- en die caravan-luifels zijn in het algemeen ook nog eens in veel meer richtingen afgespannen en/of zelfs vrijwel rondom dicht.
Je kan natuurlijk de luifel bij noodweer dichtklappen, maar dat moet je dan wel tijdig doen, ik denk niet dat je moet wachten tot de storm al zodanig is aangewakkerd dat het onhoudbaar wordt want dan pas de luifel inklappen maakt hem extra kwetsbaar.   Wellicht ben ik te pessimistisch ... ik zet mijn tent altijd goed vast, kijk naar de windrichting etc etc en zie dan bij anderen de rampspoed ... en dan krijg ik een paar jaar terug een Boswilg op mijn tent, onweer met één krachtig rukwindvlaag was genoeg (een nieuw tentdak kwam op bijna € 1.500, dat dak is dan wel helemaal "taylor-made", de verzekering betaalde bijna 2/3 van de schade).
Bovendien ... heb je (dwz heb ik) de luifel er ook voor om een aantal zaken aangenaam buiten te kunnen doen en/of zetten, heb je de luifel alleen voor de schaduw dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Je kan natuurlijk ook eens kijken naar de rechte uitklap/uitschuif-luifels zoals je aan campers (en soms ook caravans) ziet: een rechthoekige knikscherm-luifel lijkt mij net iets minder kwetsbaar (maar heeft toch ook de hiervoor genoemde aandachtspunten.

Zelf heb ik een heel andere route gekozen -- ook Low-Tech, maar toch anders als MTdef90. Voor snel onderweg, bij niet al te slecht weer zet ik eenvoudig een grote vissersparaplu in het scharnier van de achterdeur (van de Defender) «ik ben er nog steeds niet toe gekomen om een meer sophisticated paraplu-houder aan de auto te fröbelen, het werkt nu al goed ».   Dit is dus echt zo LowTech dat het weinig lower kan (de grootste visparaplu van de Decathlon is niet duur en blijkt degelijk, ze hebber er zelfs een partiële zijwand bij).
Voor de iets langere stop en/of voor meer comfort heb ik een boog-luifel.  Nu is die boogluifel niet kant en klaar, met name niet voor de montage aan een RoofRack, maar een wat betere zeilmaker moet hier toch goede oplossingen voor kunnen bedenken.
Een boogluifel - deze kocht ik nadat ik op een tenten-tentoonstelling een grote Eureka-tent zag met direct daarachter de VW-bus van de leverancier: de combinatie gaf mij een "eureka-moment" (of zo je wilt een "thalassa-moment"): als de luifel over de hoge tent-opening past dan past ie ook over een (hoge) auto.   Jammer genoeg is Eureka failliet, gelukkig vraagt het ontwerp niet erg veel experimenteren: het is nogal recht-toe recht-aan -- dat Eureka failliet is is jammer maar ook begrijpelijk: mijn luifel + boogstok was zodanig geprijsd dat je het er echt niet voor kon maken (de 6 m lange aluminium boogstok kwam toen al op meer dan de helft van de aanschafprijs van het geheel).
Ik heb met die boogluifel al eens serieus noodweer meegemaakt ... en het enige wat ik toen dacht: beter zou het zijn als er nog een paar extra afspanpunten aan zouden zitten, en ook: misschien toch eens kijken naar zo'n caravan-luifel-band.   Bij mogelijk bedenkelijke weersomstandigheden probeer ik overigens ook naar de beschuttere kampeerplekken te zoeken (met natuurlijk dan weer het risico dat een tak uit een boom breekt).

Overigens kan ik voor mijn boogluifel nog enkele bijkomende voordeeltjes noemen: Als ik tevreden ben met een bescheiden luifelruimte achter kan ik droog naar de voordeuren lopen, en als het goed regent kan ik de watervoorraad aanvullen (een paar pannetjes bij de afspanpunten en blij naar de regen kijken).
O ja, grappig genoeg helpt zelfs een open luifel al heel aardig tegen de muggen die je in Scandinavië het leven zuur kunnen maken. Kennelijk is het micro-klimaat onder zo'n luifel toch minder aantrekkelijk voor muggen. Hang je dan ook nog een muggen-gaas-gordijntje in de deuropening en je hoeft 's avonds slechts de laatste muggen na te jagen (ik heb dit niet uitgeprobeerd in de meest mugrijke gebieden, dwz is er een zodanige muggenplaag dat campings dicht gaan en richting-aanwijzers naar natuurgebieden worden weggehaald dan kijken die bloeddorstige beesten zelfs likkebaardend door de voorruit, en dan maak ik gauw rechtsomkeerd).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 03 Nov 2022, 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.

paul k

Berichtdoor paul k » 03 Nov 2022, 11:36

Ik heb zeer goede ervaringen met de alom bekende Foxwing of Batwing van de makers van Rhino, ofwel Oztent.
Wel altijd de palen gebruiken. Icm scheerlijnen en steunpalen( bij de laatste versies zitten die aan de armen vast) is windkracht 7 geen probleem.
De leverancier heeft 2 types zijwanden; recht of schuin aflopend. Ik heb de laatste versie. Dat geeft veel ruimte. Heb er ( met scouting activiteiten) met 10 man onder geslapen, in de winter.. :?
Prijstechnisch interessant en zeker waterdicht.
Ik ben een nieuwe camperunit aan het bouwen en daar komt een nieuwe op, vooral ook omdat ik de zijwanden daar weer aan kan monteren.

Er zijn nog meer voordelige alternatieven in de 270 graden luifels.

Tbv korte stops heb ik een aluminium peesrailtje gemonteerd en daar kan ik dan zo'n standaard luifeltje inschuiven.
Werkt ook goed, maar is beperkter in ruimte, maar zorgt wel voor een comfortabele instap bij kloteweer.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2022, 12:40

MTdef90 schreef:....
Het grote nadeel van het type 270 luifel wat je wilt is de niet waterdichte aansluiting aan de auto/roofrek / achterkant. De plek waar de luifel vast zit en armen scharnieren daar komt alsnog water tussen auto en luifel.

Dit nadeel bleek zelfs aanwezig bij mijn boogstok-luifel ... dwz: als ik de luifel niet tot vooraan over het dak trek en het gaat regenen dan loopt het regenwater via de dakgootjes naar achter (omdat ik meestal de neus van de auto iets hoger zet omdat dat voor mij het hoofd-einde is).   Met de luifel tot aan de voorruit is het probleem weg (en kan ik ook nog eens goed droog tot bij de voordeuren komen).   Er zijn natuurlijk ook andere oplossingen denkbaar incl. een eenvoudig in de goot opklembaar "dammetje".   Wat bij een Defender (en wellicht andere auto's) ook handig is om een druppel-geleider aan de goot te maken. Voor de Defender het goedkoopste "after-market-gadget" nl. een tie-wrap door het afwatergaatje links- en rechts-achter.   Het regenwater spoelt dan niet meer willekeurig langs de auto en/of spettert er net langs - het water druppelt of spoelt langs het vije eind van de tie-wrap op een zekere afstand net achter de auto (ik heb bumperettes en voorheen spetterde het druppelwater daarop zodat ik een voorraaddoos niet eens droog onder de auto kon zetten).

Groeten MarcS

PS   Een peesprofiel kan je eventueel ook aan een pasgemaakt paneeltje maken. Dat maakt 1º het erin-frøtten van de pees makkelijker, en 2º je kan het paneeltje zo maken dat het aan je RoofRack gehaakt wordt en de kier tussen dak en RoofRack goeddeels dichtzet. Niets is irritanter als droog zitten en dan toch nog weer rekening met lekwater moeten houden.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 03 Nov 2022, 22:54

MTdef90 schreef: Alles staat of valt met budget.

We hebben een budget uitgetrokken voor de aanpassingen, de genoemde luifels vallen hier binnen ;)

MTdef90 schreef: kijken bij the Bush company. http://www.thebushcompany.com
.....
type wat 2 kanten op klapt, naar links 180 graden en naar de achterzijde 270 graden.

Deze hebben we ook bekeken, maar is overkill voor wat wij er mee doen. Wel erg mooie luifels ook overigens.

MTdef90 schreef:Het grote nadeel van het type 270 luifel wat je wilt is de niet waterdichte aansluiting aan de auto/roofrek / achterkant.
De plek waar de luifel vast zit en armen scharnieren daar komt alsnog water tussen auto en luifel.

Daarom stond Alu-Cab ook eerst bij onze opties,
zij hebben hiervoor een "rain gutter" beschikbaar waardoor het water naar de zijkant wegloopt.
Deze aanpassing is echter zo eenvoudig dat met een stukje tentdoek,
klittenband en een paar magneten dit voor alle merken zelf te maken is.

Landmarcs schreef:Allereerst een "duimpje" voor de olijke titel.

Thnx :D (en is inderdaad bewust gekozen, soms houdt ik er van om met woorden te spelen)

Landmarcs schreef:Bij noodweer, rukwinden, of gewoon storm weet ik niet hoe zo'n luifel het zal uithouden.

Daarvoor kijk ik altijd naar reviews van gebruikers, en als ik deze mag geloven hoeven we ons geen zorgen te maken:
https://youtu.be/80aqMFGdMb4

Landmarcs schreef:Je kan natuurlijk ook eens kijken naar de rechte uitklap/uitschuif-luifels...... boog-luifel

Vaste rechte luifels hebben we naar gekeken, maar is te klein voor ons beoogde doel.
We hebben nu een los luifel in de auto liggen en gebruiken deze eigenlijk nooit vanwege "te veel gedoe, te weinig ruimte".

De Boog-luifel lijkt ook een handige oplossing. Ook te weinig ruimte voor ons doel en geen zijwanden, deur, ramen,
maar ik zie de voordelen en mogelijkheden zeker.

paul k schreef:Ik heb zeer goede ervaringen met de alom bekende Foxwing of Batwing van de makers van Rhino, ofwel Oztent.

Die hadden we ook gezien, maar de losse palen vonden we een dealbreaker.
Maar.......
paul k schreef:...altijd de palen gebruiken. Icm scheerlijnen en steunpalen( bij de laatste versies zitten die aan de armen vast)

Dat geeft weer een extra optie er bij :|
De vele extra opties om alles dicht te maken, afwatering geleider en de compacte ingepakte lengte (230)
maakt dit zeker een kanshebber, ook gezien de aantrekkelijke prijs.

Masse-Foxwing-1.jpg

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2022, 09:45

Redchilly schreef:De Boog-luifel lijkt ook een handige oplossing. Ook te weinig ruimte voor ons doel en geen zijwanden, deur, ramen,
maar ik zie de voordelen en mogelijkheden zeker.

Als ik zoals ik beschreef door de combi van gemakzucht en praktische uitwerking mijn Eureka-luifel over het hele Defender-dak trek (geen RoofRack, en vanwege het dakgootjes "probleem") dan heb ik achter de auto 2 meter + 4 meter breedte (met alleen aan de zijkanten wat stahoogte-beperking.
Nu is de Eureka-luifel niet meer te koop dus moet je wat zelf laten maken (de Eureka was on-economisch laag geprijsd, door een betere zeil/tenten-maker laten maken is denkelijk nog steeds "economisch"). Als je dat dan toch doet kan je de zijwanden aan tot aan de grond kiezen, en een iets schuine "tent-ingang" bij de laatste boog kan dan ook makkelijk als afsluiting gerealiseerd worden. En als je dan toch aan het ontwerp aan het puzzelen bent: ik zou twee boogstokken kiezen ... dan kan je makkelijk wat meer dan die 2 meter diepte realiseren met toch voldoende (meebuigende) rigiditeit.   < dat beperkt meebuigen van aluminium-boogstokken is mijns inziens een groot voordeel - rechte stokken zijn star en recht totdat ze ineens breken, en dat breken van rechte stokken komt ook voor, dat ken ik ook zonder Utube-bewijs, stokken die vlgs gerenomeerde tentenmakers niet konden breken want bij orkaankracht getest - rukwinden samen met een (regen)waterlast, of erger met natte sneeuw, verslaan die orkaan -- aluminiumboogstokken en het Amerikaanse graan hebben wellicht iets gemeen >

En dan verder: Hoeveel ruimte je wilt is een keuze.   De tent die ik lang geleden voor mijn schoonmoeder uitzocht, de tent waar een Boswilg op viel en waarvoor ik een duur nieuw dak liet maken heeft nog niet eens die 2x4 meter ruimte in de voortent en ik vind dat vaak nog aan de grote kant. Voor je het weet moet je steeds opstaan omdat je net niet overal bij kan.   Als je binnen je "armslag" in een keer veel bij de hand hebt kan dan heb je ineens veel meer ruimte omdat je die als maar heen en weer loop-ruimte niet nodig hebt.

Maar goed, het schetsje oogt ook fraai ... een klein paleisje (waarbij ik me dan wel de vraag hebt of het niet te groot is - je schrijft dat losse luifels door teveel gedoe en te weinig ruimte weinig gebruikt werden).   Mijn Eureka past nog op een doodlopend bospad, de 4 meter brede boog is vaak nog net "in te passen" ... en dat is niet zelden een prettige oplossing (tenminste in Scandinavië waar veel mag maar de praktijk vaak weerbarstig* is).
* Weerbarstig omdat je niet op het mooiste plekje kan komen/mag komen, of omdat je de auto toch ± horizontaal wilt zettenb,, of omdat er bomen te nabij staan daar waar je wel alles naar je zin vindt, of omdat daar waar alles goed is de wind of zon precies fout staat, of het uitzicht weer niet geweldig is.   In de tijd dat ik nog niet in de auto sliep was het al helemaal een zoektocht: je mag overal kamperen maar een prettig vlak plekje met een beetje prettig gras etc kan soms lang zoeken zijn, je keuzevrijheid wordt dan door de praktijk weer beperkt ... de Defender heb ik al eens boven een diepe kuil gezet: de rand van die kuil was mooi vlak en prettig gras, iets verderop was het weer struweel en/of bos - bijkomend voordeel was dat de achterinstap minder hoog was.

Groeten MarcS

Eureka-boog-2.jpg
Eureka-boog-3.jpg
Eureka-boog-4.jpg
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 04 Nov 2022, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2022, 09:47

Nog een paar kiekjes
Eureka-boog-6.jpg
Eureka-boog-5.jpg
Eureka-boog-1.jpg

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 05 Nov 2022, 01:21

Landmarcs schreef:Hoeveel ruimte je wilt is een keuze.

Klopt, en daar zit onze crux.
We willen het luifel niet alleen gebruiken voor vakanties, maar ook voor onze andere hobby.
Zo zijn wij fervent BBQ-er en gaan ook naar meetings en treffen.
Hiervoor nemen we veelal een "easy-up" tent mee waar we onze tafel en BBQ('s) onder zetten.

Deze meetings variëren van 10 tot 60 man en je loopt in en uit bij elkaar om te kijken, te leren en te proeven.
Een boogtent is hiervoor niet geschikt, maar een luifel is hiervoor een mooie en makkelijke oplossing ;)

De foto's zijn super inspirerend, en omdat Noorwegen een graag bezocht land is van ons,
overweeg ik naast het luifel een dergelijke boog constructie er bij te laten maken.
Mijn zwager werkt in een jachthaven en repareert boten.
Hij werkt dus ook veel met een zijlmaker, en deze heeft al vaker maatwerk voor ons gemaakt.
(een watervast hemeltje in een prieel in onze tuin waaronder we een BBQ en werktafel hebben staan)

De eerder genoemde Foxwing/Batwing stond niet in onze opties, maar lijkt nu de beste kanshebber.
Binnen de opties een goede prijs en vanwege de extra arm die de andere kant op draait het meest compact aan de auto.
Een dezer dagen eens de knoop doorhakken :)

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 05 Nov 2022, 09:00

2 dingen heb ik nog niet gezien die mee moeten in je overweging. neem aan dat je wil offroad en liefst in de middel of now where,
topzwaar, rek met luifel en omdat je rek hebt leg je er nog eens iets op.
wildkamperen, hoe armer het land, hoe rijker je auto uitziet, hoe minder contact en in elk land hoe sneller door opvallen kans leeg geroofd.

Terug naar “Kroeg”