Luifels dilemma

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Erik Peters

Re: Luifels dilemma

Berichtdoor Erik Peters » 04 Aug 2023, 12:48

jbladel schreef:Ben van plan om naar de noordkaap te gaan rond februari (iemand nog een setje noordse winterbanden te leen?)

Je kunt beter proberen een setje spijkerbanden te huren in Zweden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Aug 2023, 15:27

Erik Peters schreef:
jbladel schreef:Ben van plan om naar de Noordkaap te gaan rond februari (iemand nog een setje noordse winterbanden te leen?)

Spijkerbanden zijn (natuurlijk) beter maar:
  1. Je moet eerst nog naar die spijkerbanden-landen, en daarvoor ben je (ook) beter uit met winterbanden, als ze al niet verplicht zijn.
  2. Daar waar in de spijkerbanden-landen genoeg verkeer rijdt heb je genoeg aan de werking van de spijkerbanden van anderen.   Het gevaar is vastgereden en verijsde sneeuw, opnieuw opgevroren eerder deels gedooide sneeuw, en als ergste: verijsde sneeuw met een oppervlakkige dooi-laag.   In al deze gevallen rijden anderen met spijkerbanden dit te gladde oppervlak stuk.   Alleen als er nauwelijks of geen ander verkeer is kan verijsde sneeuw etc verraderlijk zijn ... een oppervlakkige dooi is dan het verraderlijkst.
  3. Goede winterbanden doen werkelijk al heel veel.   Mijn Nokian Hakkapeliitta LT2 bleken het al zo goed te doen dat ik inmiddels uit de harde ervaring weet dat ik uit moet kijken bij het uitstappen (spijkerschoenen zijn weer zo onvriendelijk voor de pedalen).   Ik stond versteld hoe goed de banden nog grip vonden daar waar solide bergschoenen die grip niet vonden. Als minder comfortabele terugval-optie kan je altijd nog sneeuwkettingen monteren, je houdt daarmee grip, alleen rijdt het op een harde(re) ijslaag niet echt comfortabel.   Sneeuwkettingen heb je denkelijk ook nodig mocht er ineens wat meer verse sneeuw vallen, wil je ook van de gebaande wegen en paden af dan het je de beste duurste sneeuwkettingen met krammen nodig, blijf je "on-road" (incl de stevige bermen etc) dan zijn normale sneeuwkettingen veelal afdoende.
Wellicht loont het eens te kijken of er in Zweden en/of Noorwegen een LR-club is met een forum als dit, wie weet kan je iets regelen.

Groeten MarcS

PS   Kom je toevallig de echt moeilijker omstandigheden tegen - dwz verijsd met (op)dooi - dan zou je maar zo spijt kunnen krijgen van het niet monteren van een ATB-middendifferentieel.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 05 Aug 2023, 19:12

Edward schreef:Chinese standkachel (het ding hing onder de auto )

Snap ik daarvoor ook helemaal, maar deze zou in de auto komen onder de voorstoel, zo'n 50cm van mijn hoofdkussen.
Een premium merk gaf dan toch (wellicht onterecht) een beter gevoel voor onze situatie ;)

jbladel schreef:Dit ‘luifel’ draadje raakt wel een beetje off-top, maar ‘when in Rome’

Heerlijk toch, alle info is (soort van) gerelateerd, en zo kunnen we mooi ervaringen delen en leren van elkaar :mrgreen:

jbladel schreef:Ik zou die D2 gewoon inbouwen als je hem toch al hebt! Mooie van diesel kachels is natuurlijk dat de lucht die er uitkomt kurkdroog is. Ideaal om wat natte spullen mee te drogen dus!

Inbouwen voor onze trip gaat dus niet meer lukken, en daarna kijken we verder.
Onderwijl zet ik hem weer gewoon op Marktplaats, als ik eigen geld terug krijg verzacht dat de pijn iets van de nood aankoop.
Mocht hij niet verkocht raken kunnen we daarna altijd nog kijken of we hem alsnog inbouwen.

Verder heb ik van spijkerbanden of ijsrijden geen verstand en hoop het in Noorwegen niet nodig te hebben :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Aug 2023, 21:46

Redchilly schreef:Snap ik daarvoor ook helemaal, maar deze zou in de auto komen onder de voorstoel, zo'n 50cm van mijn hoofdkussen.
Een premium merk gaf dan toch (wellicht onterecht) een beter gevoel voor onze situatie ;)

Dat snap ik! Ik wil niet eens een accu in de leefruimte, die heb ik ook onder de bus gehangen. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Aug 2023, 21:52

Erik Peters schreef:
jbladel schreef:Ben van plan om naar de noordkaap te gaan rond februari (iemand nog een setje noordse winterbanden te leen?)

Groet,

Erik.

Nog tips voor een locatie? Klinkt echt ideaal!

Redchilly schreef:Snap ik daarvoor ook helemaal, maar deze zou in de auto komen onder de voorstoel, zo'n 50cm van mijn hoofdkussen.

Verder heb ik van spijkerbanden of ijsrijden geen verstand en hoop het in Noorwegen niet nodig te hebben :lol:

Een verstandiger persoon dan ik zoekt de situatie waarin spijkerbanden handig zijn ook niet op :lol:
Verder vind ik dat je groot gelijk hebt om voor ‘bewezen’ spullen te gaan, het is (afhankelijk van je referentiekader) misschien niet de ideale prijs kwaliteit, maar als je vakantie naar de haaien gaat omdat er iets uit China voortijdig kapot gaat sla je jezelf natuurlijk voor de kop…
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Aug 2023, 18:18

jbladel schreef:
Erik Peters schreef:

Redchilly schreef:Verder heb ik van spijkerbanden of ijsrijden geen verstand en hoop het in Noorwegen niet nodig te hebben :lol:

Een verstandiger persoon dan ik zoekt de situatie waarin spijkerbanden handig zijn ook niet op :lol:

Het is niet zo zeer een kwestie van "opzoeken", het is meer de toevalligheid van het weer.

Als je pech hebt is er eerst vrij veel sneeuw gevallen, en is die sneeuw aangereden — heb je dan bij deze uitgangssituatie te maken met een of meer perioden van dooi, dan krijgt je een dunne dooilaag op een verijsde ondergrond en dat is erg glad.
Rijd je rustig genoeg dan zullen goede winterbanden dit nog redelijk aan kunnen, maar dan nog is het balanceren op het slappe koord ... ga je glijden dan moet je hopen op een goede beschermengel.   Je kan dan als noodmaatregel sneeuwkettingen omleggen .... of je regelt tijdig spijkerbanden (dat doen de Noren en Zweden, zeker die die op het platteland wonen).
Zolang het weer je genadig is en je niet te maken krijgt met dooi van aangereden sneeuw dan heb je gewoonlijk genoeg aan gewone winterbanden, de vele anderen met spijkerbanden ruwen de verijsde plekken op (ze rijden overigens ook het asfalt stuk).

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 28 Aug 2023, 20:22

Voorlopig de laatste update :)

De "daktent verwarming" is binnen en we hebben een mooie aansluiting weten te maken voor de luchtslang.
We zijn er klaar voor en volgende week gaan we op pad.

Standkachel.jpg

Standkachel.1.jpg

jbladel

Berichtdoor jbladel » 28 Aug 2023, 20:49

Ziet er goed uit! Richting het noorden toch? Dan lopen we elkaar net mis ben ik bang ;)
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 28 Aug 2023, 21:09

jbladel schreef:Ziet er goed uit! Richting het noorden toch? Dan lopen we elkaar net mis ben ik bang ;)

Thnx :)

Klopt, dinsdag vertrekken we naar Noorwegen.
We rijden er heen, "de brug" van Denemarken naar Zweden willen we ook graag een keer rijden.
Dan zo snel mogelijk naar Noorwegen i.v.m. de hond die mee gaat
en na de kuur van de dierenarts binnen een aantal uren de grens over moet zijn.

Daarna niets geboekt, maar de planning is eerst via Lillehammer naar Geiranger/Trollstegen en daarna langzaam omlaag.
Alleen de boottocht terug is geboekt, eenmaal door Noorwegen gereden wil je niet dat stuk terug door Duitsland ;)
Een van de tochten welke we willen gaan lopen is Tømmerrenna, over de oude goten waar vroeger gekapte bomen in vervoerd werden.

LandBorgini

Berichtdoor LandBorgini » 07 Sep 2023, 15:16

Bedankt voor de post!Het is goed.

Terug naar “Kroeg”