Luifels dilemma
Re: Luifels dilemma
Laatste details worden nu ingevuld, zo is hebben we nu ons matras op maat kunnen toevoegen aan de uitrusting
-
Landmarcs
Redchilly schreef:Laatste details worden nu ingevuld, zo is hebben we nu ons matras op maat kunnen toevoegen aan de uitrusting
Da's vast een duivels duur matrasje. Sommige mensen leggen hun geld onder het matras, anderen steken het erin.
Ik ben kennelijk geen afstammeling van de prinses op de erwt. Ik slaap prima op een dunnere (en denkelijk goedkopere) self-inflatable - die ik toen ik 'm kocht al best dik vond (het "duurste" waren nog de goedkopere die ik eerder op proef uitprobeerde - die gingen stuk voor stuk stuk).
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Ik ben kennelijk geen afstammeling van de prinses op de erwt.
Hoewel mijn vrouw voor mij een prinses is zijn wij verder ook geen afstammelingen hoor
Maar bij ons bleek goedkoop helaas toch duurkoop.
Eerst een relatief goedkoop matras besteld waar we na 1 nacht slapen afscheid van genomen hebben.
Daarna van mijn broer een Exped matras geleend die hij gebruikt vanwege rugproblemen.
Deze regelmatig gebruikt en deze blijkt zo goed dat we besloten hebben er zelf ook zo een aan te schaffen.
Blijkt dat ze een "tesla model" gemaakt hebben welke smal toeloopt tussen de wielkasten en ook in de Disco prima past.
Het is dus geen custom matras hoor, hoewel inderdaad wel een wat kostbaarder merk.
Voor mij ook alleen een Exped. Niet om het merk maar gewoon omdat ik daar uitgerust afkom en van andere bedden niet. Prijs is niet het belangrijkste. Het gaat om waar voor je geld dat is wat telt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
De laatste loodjes...
Standaard komt het luifel met zijwanden rondom.
Omdat dit erg veel ruimte is, en we doorgaans aan een dichte achterzijde voldoende hebben,
hebben we een zijwand met deur laten maken onder de achterste draagarm.
Hierdoor is de achterkant volledig dicht, en kunnen we daar omkleden, in en uit de auto stappen, etc.
Onder het open stuk kan de keuken staan en kunnen we in schaduw of droog koken en zitten.
Helaas was er een misverstand omtrent het inbouwen van de standkachel en daardoor zou dit voor onze trip niet meer lukken.
Daarom nu besloten deze te laten vervallen en een mobiele daktent dieselkachel besteld (standkachel in flight-case).
Neemt wel weer (veel) extra ruimte in als we deze meenemen, maar aan de andere kant is deze breder inzetbaar.
Deze kan ook gebruikt worden om de tent buiten de auto te kunnen verwarmen, wat weer meer mogelijkheden geeft.
Standaard komt het luifel met zijwanden rondom.
Omdat dit erg veel ruimte is, en we doorgaans aan een dichte achterzijde voldoende hebben,
hebben we een zijwand met deur laten maken onder de achterste draagarm.
Hierdoor is de achterkant volledig dicht, en kunnen we daar omkleden, in en uit de auto stappen, etc.
Onder het open stuk kan de keuken staan en kunnen we in schaduw of droog koken en zitten.
Helaas was er een misverstand omtrent het inbouwen van de standkachel en daardoor zou dit voor onze trip niet meer lukken.
Daarom nu besloten deze te laten vervallen en een mobiele daktent dieselkachel besteld (standkachel in flight-case).
Neemt wel weer (veel) extra ruimte in als we deze meenemen, maar aan de andere kant is deze breder inzetbaar.
Deze kan ook gebruikt worden om de tent buiten de auto te kunnen verwarmen, wat weer meer mogelijkheden geeft.
Ziet er goed uit! Een plek uit de regen is iets wat ik ook wel mis..
Waar was je wezen kijken voor een standkachel? Wil nog iets inbouwen (met motorverwarming) in de 130.
Waar was je wezen kijken voor een standkachel? Wil nog iets inbouwen (met motorverwarming) in de 130.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
jbladel schreef:Ziet er goed uit! Een plek uit de regen is iets wat ik ook wel mis..
Thnx
We hadden het basis idee, en na en paar keer kamperen in NL zijn we gaan finetunen.
Door gebruik hebben we ondervonden wat voor ons het beste werkt en zo is het geworden wat het nu is.
We zijn er ook super blij mee, echt een feestje om hiermee op pad te gaan.
jbladel schreef:Waar was je wezen kijken voor een standkachel? Wil nog iets inbouwen (met motorverwarming) in de 130.
Wij hebben enkel naar ruimte-verwarming voor ín de auto gekeken.
Omdat de kachel onder de voorstoel zou komen, dus naast de slaapplaats, wilde we een gerenomeerd merk gebruiken.
Zo heb ik een Eberspächer Airtronic D2 gevonden op Marktplaats die een vriend zou inbouwen.
(Hij heeft een auto-tuning verleden en heeft o.a. de achteruit camera ingebouwd in onze auto)
Enkele maanden geleden aan hem meegeven om alvast te kijken hoe de kachel het beste gemonteerd kon worden
en of er onderdelen/bevestigingsmaterialen bij besteld moesten worden.
Afspraak voor het inbouwen door omstandigheden een aantal keer moeten verplaatsen, en afgelopen weekend zou hij de inbouw doen.
Hij was vergeten de ontbrekende materialen te bestellen en zodoende kon het dus weer niet ingebouwd worden.
Nu is hij op vakantie, en als hij terug komt vertrekken wij voor onze vakantie.
Ik heb dus eventueel de D2 beschikbaar, maar ik weet niet of deze ook voor motorverwarming kan dienen
- Erik Peters
Redchilly schreef:Ik heb dus eventueel de D2 beschikbaar, maar ik weet niet of deze ook voor motorverwarming kan dienen
Die kan, zeker weten, niet als motorverwarming dienen. Geeft alleen hete lucht.
In mijn Td5 alsmede in mijn 300 Tdi heb ik zo'n ding ingebouwd.
Tegenwoordig heb je voor een paar honderd € een Chinese namaak Eberspächer die het, naar het schijnt, prima doen.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
In mijn vorige bussie had ik een Chinese standkachel van wel 100 euri. Aanbieding en net binnen mijn pijngrens om eens te testen. Daarom heeft ie een jaar lang iedere ochtend de wagen vanbinnen verwarmd ongeacht het weer en of da nodig was.
Na een jaar het ding eens bekeken (het ding hing onder de auto dus da gebeurde nie vaak) en hij was nog als nieuw. Joetjoep staat er ook vol mee en ik heb nog weinig slechte ervaringen gezien en meestal zijn die te wijten aan slechte installatie. De originele brandstofslang is bv te zacht waardoor de pompwerking teniet wordt gedaan door de expansie vd slang. Maar een fatsoenlijke kost 5 euri bij de automat dus da is simpel. De brandstofpomp moet goed schuin hangen anders creëert ie lucht etc. Gewoon RTFM.
Maar ik vind het een aanrader! Met de Eberspacher die op m'n D2 zat heb ik veel meer te stellen gehad.
Na een jaar het ding eens bekeken (het ding hing onder de auto dus da gebeurde nie vaak) en hij was nog als nieuw. Joetjoep staat er ook vol mee en ik heb nog weinig slechte ervaringen gezien en meestal zijn die te wijten aan slechte installatie. De originele brandstofslang is bv te zacht waardoor de pompwerking teniet wordt gedaan door de expansie vd slang. Maar een fatsoenlijke kost 5 euri bij de automat dus da is simpel. De brandstofpomp moet goed schuin hangen anders creëert ie lucht etc. Gewoon RTFM.
Maar ik vind het een aanrader! Met de Eberspacher die op m'n D2 zat heb ik veel meer te stellen gehad.
Edward van Vugt
Dit ‘luifel’ draadje raakt wel een beetje off-top, maar ‘when in Rome’
Het grootste nadeel van die Chinese heaters is natuurlijk dat er geen support/garantie op zit. Met een bekend merk koop je vooral gemoedsrust.
Zelf heb ik ook veel positieve reviews gelezen over de Chinese heaters, alleen jammer dat ze niet geschikt zijn voor motorverwarming. De luchtverwarming is voor mij bijzaak.
Ben van plan om naar de noordkaap te gaan rond februari (iemand nog een setje noordse winterbanden te leen?) en ik begrijp wel dat de Chinese heaters het lastig kunnen hebben als het écht koud is. En helaas heb je de luxe niet om met een niet werkende kachel te zitten in -15.
Ik zou die D2 gewoon inbouwen als je hem toch al hebt! Mooie van diesel kachels is natuurlijk dat de lucht die er uitkomt kurkdroog is. Ideaal om wat natte spullen mee te drogen dus!
Het grootste nadeel van die Chinese heaters is natuurlijk dat er geen support/garantie op zit. Met een bekend merk koop je vooral gemoedsrust.
Zelf heb ik ook veel positieve reviews gelezen over de Chinese heaters, alleen jammer dat ze niet geschikt zijn voor motorverwarming. De luchtverwarming is voor mij bijzaak.
Ben van plan om naar de noordkaap te gaan rond februari (iemand nog een setje noordse winterbanden te leen?) en ik begrijp wel dat de Chinese heaters het lastig kunnen hebben als het écht koud is. En helaas heb je de luxe niet om met een niet werkende kachel te zitten in -15.
Ik zou die D2 gewoon inbouwen als je hem toch al hebt! Mooie van diesel kachels is natuurlijk dat de lucht die er uitkomt kurkdroog is. Ideaal om wat natte spullen mee te drogen dus!
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020