Luifels dilemma

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Luifels dilemma

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2023, 18:21

Overkill bestaat nie, alleen goed, beter, best. :lol: :lol:

Op de 130 had ik alleen een roofrack omdat de fiscale container achterop fucklelijk was en het roofrack de cabine en de container visueel verbond. Daarbij bleek het een ideale montage plek voor een shitload aan werklampen. Als je hem ont- of vergrendelde gingen er 14 lampen aan. Da ding stond zelden in het donker. :D :D
Laatst gewijzigd door Edward op 26 Mei 2023, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Houston

Berichtdoor Houston » 13 Apr 2023, 08:57

Tja, dat kan ik wel beamen hoor. ;)
De luifel zal ook niet de lichtste zijn?
Wat weegt het rack zelf? (Wat is het er voor eentje trouwens, dat die boutjes er niet in passen?)
Bij Frontrunner kun je ook losse latten bestellen hè? ;) je hoeft er misschien maar een paar, op de plekken waar je iets wilt vastzetten?
Misschien handiger dan bouten opschuren?

Ik heb een rock van 30kg, tent van 65 en dat voel je in de bochten al aardig hoor! ;)
Dan komt t beddengoed er nog bij (dat blijft erin) een -licht- luifeltje, een jerrycan die gevuld ook bijna 25 weegt, compleet met houder.
Dan nog wat ander licht spul zoals een stoeltje, zeiltje en ik zit al aan de Max daklast.
Genoeg gewicht ín de auto brengt het evenwicht weer wat terug maar toch bijna aan het maximum totaal…
Hulpveren gemonteerd, zodat de lampen niet in de bomen schijnen maar dan nog steeds redelijk topzwaar.
Je wilt echt niet hard door de bochten of te schuin, op een helling rijden hoor. :)

Gewicht valt al met al vaak tegen.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2023, 11:24

Houston schreef:Tja, dat kan ik wel beamen hoor.
....
Genoeg gewicht ín de auto brengt het evenwicht weer wat terug maar toch bijna aan het maximum totaal…
Hulpveren gemonteerd, zodat de lampen niet in de bomen schijnen maar dan nog steeds redelijk topzwaar.
Je wilt echt niet hard door de bochten of te schuin, op een helling rijden hoor. :)

Dat helling op is beslist een "dingetje".
Hoe korter de wielbasis, hoe hoger de daklast, en ook hoe verder die (dak)last naar achter zit, hoe meer je bij helling op tractieverlies op de voorwielen hebt.   Dit lijkt misschien een niksigheidje, maar het is juist in de wat moeilijker situaties dat je last krijgt van dit verschijnsel ... en dan is het best lastig wanneer de voorwielen ineens niks in te brengen hebben.   Zeg hier dan niet dat je er wel rekening mee zal houden: een wat steiler betonnen opritje - met wat los zand/fijn grind - kan al genoeg zijn om bijna geen stuur meer over te hebben.

Zelfs bij een 110 - dus met een beste wielbasis - speelt dit al eerder dan je denkt.   De laadbak van een 110 HardTop zit ± 50:50 voor en achter de achteras. Bij een gelijkmatig over de laadvloer verdeelde lading en 30º helling wordt de lading-verdeling al 25:75, de lading op het dak (boven de laadbak) zit bij 30º al ruimschoots achter de achteras - dat zijn dus kilo's die er bij de vooras af gaan.   Als er dan ook nog wat "dynamiek" (ongelijke ondergrond, versnelling/vertraging etc) in het spel is dan is de tractie op de voorwielen snel gevaarlijk laag.

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 13 Apr 2023, 13:07

Houston schreef:De luifel zal ook niet de lichtste zijn?
Wat weegt het rack zelf? (Wat is het er voor eentje trouwens, dat die boutjes er niet in passen?)

Luifel en rack zijn van OceanCross.
Luifel weegt 28kg en het rack weet ik niet exact, mede omdat deze custom op maat gemaakt is.
(Gietaluminium profielen (ENAW 6063 T6-legering) met RVS bevestigingssteunen)

In de beschrijving staat dat ze met een 10mm sleuf werken zodat M8 bouten/moeren zouden passen:
T-Sleuf voor accessoires:
Standaard luifels kunnen met de pees in de buitenprofielen worden getrokken.
De dwarsliggers van het roofrack zijn voorzien van een profiel met een groef van 10 mm
voor het eenvoudig monteren van M8 bouten, oogjes, zandladders of andere uitrusting.
Alle schroeven en beugels zijn gemaakt van roestvrij staal.

Nu heeft M8 een 13mm kop, dus die 10mm betreft de diepte, niet de breedte maat.
Een metaalbewerker in de buurt had nog een 17x17mm zeskant RVS staaf liggen,
deze gaat hiervan 6mm dikke moeren van maken met M8 tapdraad er in.
Hiermee kan ik alle onderdelen standaard gebruiken, zonder deze te hoeven uitboren.
Deze optie voelt beter voor eventuele uitwisselbaarheid en houdt alle spullen verder origineel.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2023, 13:31

Redchilly schreef:Een metaalbewerker in de buurt had nog een 17x17mm zeskant RVS staaf liggen,
deze gaat hiervan 6mm dikke moeren van maken met M8 tapdraad er in.

Laat de metaal-man genoeg reserve-moeren maken ... en gebruik een geschikt smeermiddel* want RVS is berucht vanwege het "vreten" en "koud lassen".

*  Ik gebruik al jaren een spuitbus "aluminium-pasta" die ik in Zweden bij de Biltema tegenkwam

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 13 Apr 2023, 16:29

Landmarcs schreef:Laat de metaal-man genoeg reserve-moeren maken

Ik zal het geen "Overkill" meer noemen, maar ik laat er (veel) meer maken dan nodig ;)

Landmarcs schreef: en gebruik een geschikt smeermiddel
"aluminium-pasta"

Zou zo iets werken?
https://www.autoschadeshop.nl/index.php ... grease-vet

Wat ik in spuitbus kan vinden lijkt namelijk een ander doel te dienen :?
https://www.medpets.nl/dechra-aluminium ... E&var=9135

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2023, 17:46

Redchilly schreef:
Landmarcs schreef:Laat de metaal-man genoeg reserve-moeren maken

Ik zal het geen "Overkill" meer noemen, maar ik laat er (veel) meer maken dan nodig ;)

Landmarcs schreef: en gebruik een geschikt smeermiddel
"aluminium-pasta"

Zou zo iets werken?
https://www.autoschadeshop.nl/index.php ... grease-vet

Wat ik in spuitbus kan vinden lijkt namelijk een ander doel te dienen :?
https://www.medpets.nl/dechra-aluminium ... E&var=9135

Dat anti-seize-vet zal denkelijk net zo werken als mijn Biltema spuitbus-spul.

Ik dacht dat je toch naar Scandinavië wilde ... maar voor de Biltema spuitbus hoef je het niet te doen:  't is nu alleen in een tube van 100 gram Biltema Aluminiumpasta op de website te vinden.

Groeten MarcS

PS  Mijn Aluminium-pasta werkt ook geweldig heilzaam bij vastgeroeste moertjes (en sowieso bij roest): het lijkt wel alsof het aluminiumpoeder zich met de roest verbindt en de nare ruigheid van de roest wegneemt.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Apr 2023, 19:45

Aluminium pasta/vet, koper pasta/vet of keramisch vet (van dat witte spul) het maakt niet uit als er maar iets van gebruikt wordt bij rvs.
Ik gebruik vaak kopervet, maar onlangs heb ik de hulpkoppelingscilinder van mijn VW bus, met M8 RVS boutjes en (zelfborgende) moertjes, voorzien van een beetje keramisch vet vastgezet. Bij demontage braken de verroeste stalen boutjes af.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 26 Mei 2023, 00:05

Weer tijd voor een update, zeker nu we inmiddels ook een paar keer overnacht hebben in de Disco.

Binnenin een ombouw laten maken om de lades heen met in de plaat een scharnierpunt
zodat een deel opgeklapt kan worden als de stoelen naar voren staan.
Hiermee is er ruimte genoeg voor een matras van 2 meter,
maar kan deze worden weggeklapt zodat de stoelen naar de normale stand kunnen.
Hier een 360 foto van de ombouw. De ombouw hoogte vertekend op de foto,
maar deze sluit in hoogte naadloos aan bij de bovenkant van de lades.
https://photos.app.goo.gl/uwVetaHkL49vjSxt6

De ventilatie oplossing heb ik in een ander topic al laten zien, ook dit is nu helemaal gebruiksklaar.
Het kleine kiertje in de hoek gebruiken we om de kabels doorheen te leiden voor zonnepaneel en koelbox etc.
2023-05-08 21.15.13.jpg

De gemaakte M8 moeren met 17x17 zeskant passen perfect in de T-rails van het roofrack,
dus we kunnen eigenlijk alle spullen van b.v. Frontrunner nu gebruiken.
2023-05-25 22.08.23.jpg

Onlangs getest met vrienden op een camping, en daar een leuke "Tiny planet" foto gemaakt :)
2023-05-20 11.15.26.jpg

Hier een kijkje onder onze luifeltent om een indruk te geven van de ruimte:
https://photos.app.goo.gl/kv8tMnD8wpstE4go7
Laatst gewijzigd door Redchilly op 26 Mei 2023, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 26 Mei 2023, 00:21

Ook hebben we een zonnepaneel aangeschaft voor het laden van de Ecoflow River.
Een vast paneel (niet flexibel) in een U-frame met 170W piek opbrengst.
Omdat we deze demontabel willen houden zodat we deze alleen tijdens de vakanties er op leggen,
heb ik een montage methode uitgedacht waarmee het paneel met 2 moeren los draaien er af te schuiven is.

Aan de voorkant beugeltjes gemaakt met een kokerprofiel welke precies in de rand van het frame schuift.
Deze aan weerszijde naar voren wijzend gemonteerd, zodat het paneel er overheen getrokken kan worden.
Aan de achterkant een opstaande hoek gebruikt met een zelfde kokerprofiel er aan vast.
Deze trek je naar achter zodat deze ook in de rand van het paneel schuift en dan vast zetten op het rack.
Schermafbeelding 2023-05-26.jpg

2023-05-25 22.06.38.jpg

2023-05-25 22.09.40.jpg

De achterkant is iets hoger dan de voorkant.
Hierdoor doorgaans een betere opbrengst met een juiste positie van de auto, maar was ook noodzakelijk.
Ik wilde het paneel zo plat mogelijk op de auto om het minder windvanger te maken,
maar ook zitten de moeren van het luifel anders in de weg. Deze steken nogal uit, dus daar moest het panel sowieso overheen.

Terug naar “Kroeg”