Luifels dilemma

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
jbladel

Re: Luifels dilemma

Berichtdoor jbladel » 05 Apr 2023, 10:26

Klopt inderdaad dat ze iets zicht wegnemen van de rechterspiegel. Maar dat stukje zicht is wel het deel waar normaal alleen lucht of het dakrek zit, en de wenkbrauw is doorzichtig, dus zelfs dat zie je nog.
Weegt naar mijn mening dus niet echt op tegen de lui die bijvoorbeeld niets zien uit hun binnenspiegel :lol:

Landrovers van voor 2010 (de meeste dus) hoeven ook geen rechterbuitenspiegel te hebben, zo lang ze van een binnenspiegel voorzien zijn.

Redchilly schreef:Ik rijdt vaak met raam op een kiertje omdat ik onderweg nog wel eens een wolkje wil uitblazen.
Klein kiertje open of dakraam in de kantel-stand open maakt dat het dan zo weggezogen wordt.

Denk dat ik dan 3 opties over houdt;
* geen wolkjes meer blazen onderweg

Gezien de planning om weer door Noorwegen te toeren waar 80km/u de max is zal daar de keuze geen probleem zijn,
daarna zien we wel verder alvorens ik de huwelijkse voorwaarde er nog eens op nasla :mrgreen:

Geen wolkjes blazen onderweg is volgens 9 van de 10 doktoren sowieso een goed idee, maar gelukkig hoef je daar als volwassene niet naar te luisteren :lol:

Noorwegen met de laro is natuurlijk wel helemaal geweldig, ik kijk uit naar het reisverslag.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2023, 12:14

jbladel schreef:Klopt inderdaad dat ze iets zicht wegnemen van de rechterspiegel. Maar dat stukje zicht is wel het deel waar normaal alleen lucht of het dakrek zit, en de wenkbrauw is doorzichtig, dus zelfs dat zie je nog.
Weegt naar mijn mening dus niet echt op tegen de lui die bijvoorbeeld niets zien uit hun binnenspiegel :lol:

Landrovers van voor 2010 (de meeste dus) hoeven ook geen rechterbuitenspiegel te hebben, zo lang ze van een binnenspiegel voorzien zijn.

Wat betreft dat laatste:  Je bent gek als je denkt dat een regel (of het ontbreken daarvan) de wereld veilig maakt.   Zelfs met een "luxe-wagen" wil ik ook een rechter spiegel hebben.

En dan verder:  Ik heb rechts bij mijn volle verstand gekozen voor een Britax-spiegel van een Leyland/Daf LVD, dwz een spiegel een maatje groter < ik kan iedereen zo'n één maatje grotere spiegel aanbevelen >.   Ik vrees dus dat er dus ook meer van het spiegelbeeld door de "wenkbrauw" vertroebeld wordt, en dan vervalt weer een deel van het voordeel van die grotere spiegel.

Groeten MarcS

PS De een maatje grotere spiegel geeft een ± met de linkerspiegel vergelijkbare zichthoek, de extra grootte maat de extra afstand ± goed.   De spiegels tonen een ± even hoge horizon en ik zie er tot ± even nabij wat er net naast de auto gebeurt - samen met twee dodehoek-spiegeltjes op de buitenspiegels zie ik met wat extra aandacht zelfs waar de achterwielen blijven.   Zouden de spiegels zo staan dat ik er een roofrack in kon zien (ik heb geen roofrack) dan staan de spiegels niet goed - ze moeten zo staan dat je de flanken van de auto alleen met moeite kan zien, je hoort strak langs de auto te kijken.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2023, 18:19

Of spiegels nou verplicht zijn of niet is vrij irrelevant. :shock: :shock:

99% van de automobilisten kijkt door een vooruit waarvan ze denken dat het een niet interactieve tv is. Richting aangeven zonder kijken en gewoon blind invoegen is daar maar 1 irritant voorbeeld van.

Op de motor (en de fiets maar die negeren zelf nóg meer verkeersregels dan gemiddelde motorrijder) is de enige manier van overleven ervan uitgaan dat er een visueel gehandicapte achter het stuur zit en 99% van de tijd klopt die aanname. :roll: :roll:

Dus of er nou deel van je spiegels wel of niet zichtbaar is maakt voor de praktijk nie echt uit nie. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Apr 2023, 18:31

Ach, als je gewoon (net als ik) een hoop extra staal op je auto plakt hoef je je spiegels toch niet meer te bekijken.
Wanneer je je richtingaanwijzer uitgooit gaat die stadsauto in je blinde hoek vanzelf op de rem :twisted: :twisted:

Geintje natuurlijk, maar ik neem aan dat men slim genoeg is om in te schatten hoe verschillende modificaties hun vermogen om uit de auto te zien beinvloeden, en daar de nodige aanpassing in rijstijl/modificatie aan doet.

We raken in ieder geval erg off-topic! Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met de 270 luifel, wat zijn je eerste indrukken van dit model/merk? Bang dat de auto omwaait, of valt dat wel mee? :D

Ik heb met mijn modificaties geen rekening gehouden met een luifel (stom!) dus een 270 gaat helaas niet op mijn wagen passen, maar wie weet zoek ik eens een 180 in dezelfde stijl, dus ben zeer benieuwd hoe deze luifel bevalt.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2023, 20:39

Edward schreef:Op de motor (en de fiets maar die negeren zelf nóg meer verkeersregels dan gemiddelde motorrijder) is de enige manier van overleven ervan uitgaan dat er een visueel gehandicapte achter het stuur zit en 99% van de tijd klopt die aanname. :roll:

Hoeveel verkeersregels de gemiddelde motorrijder negeert weet ik niet.   Wel weet ik dat je als fietser in een stedelijk ritje van enkele kilometers gemakkelijk een paar maal ongelukkig gereden kan worden ... niet door eigen fouten maar gewoon omdat je niet gezien werd door de bestuurder van een vierwielig motor/moordvoertuig.   Ik doe m'n best in deze jungle te overleven ... en daarbij negeer ik beslist ook zo nu en dan een verkeersregel, de gevaarzetting die hiermee gepaard gaat valt in het niet bij de gevaren waaraan je als fietser wordt blootgesteld.

Om mijn betoog met een N=1 voordeeltje te boekstaven:  Ik ben herstellende van een frontale ontmoeting met een Volvo XC40.   De Volvo kwam onverwacht een bussluis tegen (wellicht kende zijn navigatieprogramma deze bussluis niet).   Om de bussluis te vermijden sloeg deze Volvo last-minute een zijweg rechtsaf, en belande daarbij op de foute - in dit geval "mijn" - weghelft.   Ik had denkelijk geluk dat het zo'n moderne Volvo was die ook zonder rijinstructeur een remingreep kent ... toch zag ik de voorruit van heel dicht bij (ik had een bloedneus), vervelender was een gebroken rib, en het meeste last heb ik (= nog steeds, maanden na het ongeval) van een verrekte knie samen met een nare wond op mijn scheenbeen.   Mijn bijdrage in deze ongein was dat ik op het verkeerde moment op de verkeerde plek was, ik overtrad geen enkele verkeersregel.   En ... dit is niet de eerste keer ... steeds als ik het auto-blik van te dichtbij zie is mijn enige fout dat ik op de fiets de boodschappen doe.   Nederland mag dan misschien wel een fietsland zijn, je bent beter af in bijv. Frankrijk waar de fietser door de meeste weggebruikers als een volwaardige medeweggebruiker wordt gezien (ik Frankrijk hoef je slechts op die laatste 1% hufters en sukkels op te letten)

Groeten MarcS

PS  Gelukkig is dit de "Kroeg" ... zijpaden zijn hier, meer dan elders, toegestaan.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 05 Apr 2023, 22:02

Edward schreef:Nee, ze maken zelf geluid

Daarmee is het m.i. sowieso een overbodig product, alleen in uitzonderlijk noodweer heb ik wel eens een spettertje gevoeld,
en verder zet je je raam een stukje open voor het doorluchten, dus belemmeren van die luchtstroom is nogal tegenstrijdig :?:

jbladel schreef:Geen wolkjes blazen onderweg is volgens 9 van de 10 doktoren sowieso een goed idee

Klopt helemaal dat niets doen beter is, ik ken ook maar 2 onderzoeken die zeggen dat het iets toevoegt aan de gezondheid,
maar zelf deel ik de mening, net als die 9 van de 10 artsen/onderzoekers,
dat het wel vele malen minder slecht is dan mijn vorige slechte gewoonte ;)
(Maar dat gesprek is niet om hier te voeren, ondanks dat het mijn werk is en ik wekelijks onderzoeken lees bespreek ik dat liever op een andere plaats en tijd)

jbladel schreef:Noorwegen met de laro is natuurlijk wel helemaal geweldig, ik kijk uit naar het reisverslag.

Ik heb al wel eens wat gepost daarover meen ik.
Ons filmpje wat we gemaakt hebben door continu met een GoPro achter het raam te rijden kun je hier bekijken:
https://www.dropbox.com/s/ouy50d9tvxab6 ... 2.mp4?dl=0

Foto slideshow kun je hier bekijken:
https://www.dropbox.com/s/hvac6mn60nww4 ... 2.m4v?dl=0

jbladel schreef: Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met de 270 luifel,
wat zijn je eerste indrukken van dit model/merk? Bang dat de auto omwaait, of valt dat wel mee? :D

Eerste indrukken zijn boven verwachting.
Moet wel bekennen dat we weinig in het echt hebben bekeken voordat we de keuze gemaakt hebben.
Omdat de meeste winkels openingstijden hanteren die overeenkomen met onze winkel openingstijden,
heb ik avonden lang online info gezocht, reviews gelezen en bekeken, verschillen naast elkaar gezet, etc..

Wel hebben we diverse modellen uitgeklapt gezien op o.a. de 4x4 vakantiebeurs,
maar dat was enkel in open stand te bekijken zonder te zien hoe het opzetten en inklappen werkt en voelt.
De eerste keer hadden we alles in nog geen 10 min. opgezet, daar verbaasde we ons zelf over.

Grootste voordelen voor ons van dit luifel zijn:
* Groot oppervlak open geklapt
* Dubbel scharnier, waardoor korte ingeklapte lengte en betere last verdeling aan de auto
* Makkelijk te bevestigen zijwanden d.m.v. ritsen (niet met extra stangen die ingeslikt moeten worden etc.)
* Geïntegreerde poten
* Medium gewicht (28Kg, daarmee niet de lichtste maar zeker niet de zwaarste)

Grootste fout die we gemaakt hebben met het uitzoeken, info verzamelen en voorbereiden is echter van heel andere aard :shock:
We waren zo druk met alles zo plannen om op tijd klaar te zijn voor het 35YRS festival dat we helemaal vergeten zijn in te schrijven :oops:
Dat was vanavond even flink balen toen ik zag dat de inschrijving inmiddels gesloten is!

Landmarcs schreef: Ik ben herstellende van een frontale ontmoeting met een Volvo XC40....

Heftig verhaal. Hopelijk komt alles goed en hersteld de knie en scheenbeen. Sterkte met het herstel.

Landmarcs schreef: Gelukkig is dit de "Kroeg" ... zijpaden zijn hier, meer dan elders, toegestaan.

Zijpaden maken het leven leuk, een van de redenen waarom wij Landrover rijden ;)

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 11 Apr 2023, 22:06

De onderdelen krijgen overigens steeds meer vorm, en ook zijn we bezig met roofrack accessoires.
Ons rack werkt met M10, dus de T-sleuf vraagt om 17mm zeskant bouten/moeren.
De meeste racks werken met M8, dus die 13mm draait er vrolijk in rond.

Ik dacht een mooie oplossing te hebben gevonden bij een bedrijf die hotrod onderdelen levert.
Blijkbaar is de accu-moer voor een VW kever M8 met een 17mm zeskant,
waarmee ik alle onderdelen van b.v. Frontrunner zou kunnen gebruiken.
Echter blijken ze na ontvangst (net) niet te passen en na meten blijkt de zeskant 18,6mm te zijn :(
Deze moeren moeten dus helaas retour, nu op zoek naar een bedrijf die dit wel op de juiste maat kan leveren.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 11 Apr 2023, 22:26

Ik ben even in de war :D

Wat proberen we op welke plek op het roofrack vast te maken?

Je zou die 18.7mm kop natuurlijk op 2 plaatsen wat terug kunnen schuren naar 17mm, maar als je er meer dan 4 van nodig hebt lijkt dat me inderdaad niet praktisch. Anders zou ik eerder geneigd zijn 8mm gaten op te boren naar 10mm zodat er een M10 bout in kan.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 11 Apr 2023, 23:00

jbladel schreef: Wat proberen we op welke plek op het roofrack vast te maken?

Frontrunner Wolfpack boxen met montage beugels, fietsen dragers, jerrycan houder, watertank, GoPro mount, etc.

Alleen al de GoPro mount heeft een te kleine voet om op te boren naar 10mm.
2 zijdes afschuren van de moeren heeft geen nut, dan zijn ze nog te groot om in te voeren in de openingen in de bovenkant.
Dus dan zou ik alle 6 de zijdes moeten schuren tot de beloofde en nodige 17x17mm bereikt is :shock:
(Voor de Wolfpack montage beugels heb ik al 4 moeren nodig per bak, en ik heb 4 bakken ;) )

Heb als test nu een sleuf-moer besteld, kijken of dat past en werkt.
Voordeel, deze kosten 90% minder dan de VW accu-moeren :mrgreen:

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 12 Apr 2023, 07:36

ga jij dat alles op je dak doen, lekker instabiel, als je een keer moet uitwijken, zeg je had ik maar geluisterd, zware dingen op je laad vloer,
Deze auto s zijn sowieso al lomptopzwaar zonder iets.

Terug naar “Kroeg”