Redchilly schreef:De meeste luifels kunnen overigens wel wat hebben qua wind, zie ook deze review
https://youtu.be/80aqMFGdMb4
Hmm ... of dit Utubetje met vooral een praatgrage man in beeld wat zegt over "de meeste luifels" weet ik niet.
Daarnaast zie ik 1º wel wind, maar of het veel wind is, en/of stevige windstoten ? , en 2º zie ik dat de praatgrage man regelmatig de door ophopend water doorzakkende luifel omhoog moet houden, en 3º dat zelfs na het afspannen de steun-poten nog steeds in de wind bungelen en dus geen steun geven, en 4º hij wacht op een lichte weersverbetering om zijn boeltje in te klappen.
Misschien ben ik een mopperende zwart-kijker .... ik heb boogtentjes zien platwaaien, terwijl de "goeie" blijven staan (o.a. het verschil tussen fiberglas <=> aluminium boogstokjes) -- hele volksstammen nemen de kans op platwaaien voor lief, het is een keuze.
Het gaat denk ik vooral om de terugvalopties: Ik heb ook geliebaugelt naar die fraaie paraplu-luifels, maar ik denk dan aan die storm die wellicht wel teveel is, en het moment dat je moet kiezen: neem ik de gok of moet ik opbreken .... ik vrees dan dat het "point of no return" ongemakkelijk vroeg ligt, opbreken op het moment dat de storm tegen de grens van acceptabel zit is problematisch omdat net als bij een paraplu het inklappen het geheel nog kwetsbaarder maakt.
Even een zijspoor: Ik kreeg 5 jaar geleden een Boswilg op mijn tent, in een stevige onweersbui - die Boswilg ging om in de enioge windvlaag gedurende die bui. Gelukkig was ik ter plekke*, kon ik heel snel de diverse (watergevoelige) bagage droog zetten, en was er ook nog eens een handig afdak waar ik mijn uitzet kon herschikken, slapen etc. Wat ik hiermee wil zeggen: reken met het onverwachte, en bedenk wat de faalkansen zijn en wat in geval van falen de uitweg is.
* Op het moment zelf zaten we in de auto ijs te eten, het was nl de hele dag heet geweest, we hoorden wel een krak maar dat dat die Boswilg was ... .
Groeten MarcS
PS De afhandeling van de schade was weer een heel gedoe. Tentdoek rekt en de zon doet z'n werk dus repareren is moeilijk/onmogelijk.
Het na laten maken van het tentdak - het betrof een traditionele, fraaie, Slee-tent - bleek prijzig, maar het resultaat is "onbetaalbaar".