Luifels dilemma

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Luifels dilemma

Berichtdoor Landmarcs » 05 Nov 2022, 16:07

Redchilly schreef:
Landmarcs schreef:Hoeveel ruimte je wilt is een keuze.

Klopt, en daar zit onze crux.
We willen het luifel niet alleen gebruiken voor vakanties, maar ook voor onze andere hobby.
Zo zijn wij fervent BBQ-er en gaan ook naar meetings en treffen.
Hiervoor nemen we veelal een "easy-up" tent mee waar we onze tafel en BBQ('s) onder zetten.

Deze meetings variëren van 10 tot 60 man en je loopt in en uit bij elkaar om te kijken, te leren en te proeven.
Een boogtent is hiervoor niet geschikt, maar een luifel is hiervoor een mooie en makkelijke oplossing ;)

De foto's zijn super inspirerend, en omdat Noorwegen een graag bezocht land is van ons,
overweeg ik naast het luifel een dergelijke boog constructie er bij te laten maken.
Mijn zwager werkt in een jachthaven en repareert boten.
Hij werkt dus ook veel met een zeilmaker, en deze heeft al vaker maatwerk voor ons gemaakt.

Tja, dan zou ik het wel weten:
Gewoon de beste losse tent voor de meetings en een handzame luifel voor de meer avontuurlijke vakanties.
Je wilt niet het hele jaar rondrijden met teveel aan daklast, je wilt dat nog minder gedurende de vakanties.

Maar goed ieder zijn ding, ik ben zelf van de niet te grote tot zelfs kleine tent.   De "grote" tent die ik voor mijn schoonmoeder uitzocht was ook kleiner als haar vorige tent ... en ze was er tot hoge leeftijd tevreden mee. Voor onderweg, en ook voor een langer verblijf op één plek heb je niet per se een grote tent nodig - is het mooi weer dan heb je veel aan "buiten" (is het "te mooi" dan wil je eventueel nog een extra luchtige schaduw), is het beroerd weer dan is net groot genoeg ruimschoots groot genoeg: een te grote tent is dan snel te koud (en niet warm te krijgen).

Overigens moet ik nu even niet aan kamperen denken, net gister op de fiets frontaal door een Volvo XC40 geschept, ik "loop" nu even met een nogal pijnlijke rechter knie, anderhalf maal de normale omvang en met alle kleuren van de regenboog.   Gelukkig reed de "spookrijder" niet hard, en nog gelukkiger is dat zo'n Volvo XC40 een wat hogere neus heeft, bij een wat lager-bij-de-grondse "luxe-wagen" loopt een fietser een reëel risico op het met z'n hoofd stuiteren op de dakrand en dat heeft vaak heel ernstige gevolgen, misschien wel het gelukkigste was dat de weinig ervaren bestuurder door zo'n XC40 geholpen werd door een automatische remingreep (bij zo'n auto heb je geen rijinstructeur nodig) ... enige nadeel is dat je door die remingreep ook nog weer van de motorkap terugvalt op de resten van je fiets.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 11 Jan 2023, 19:29

Redchilly schreef:Deze meetings variëren van 10 tot 60 man en je loopt in en uit bij elkaar om te kijken, te leren en te proeven.
Een boogtent is hiervoor niet geschikt, maar een luifel is hiervoor een mooie en makkelijke oplossing ;)

De foto's zijn super inspirerend, en omdat Noorwegen een graag bezocht land is van ons,
overweeg ik naast het luifel een dergelijke boog constructie er bij te laten maken.

De eerder genoemde Foxwing/Batwing stond niet in onze opties, maar lijkt nu de beste kanshebber.

Een dergelijke boogluifel heb ik op de vakantiebeurs wel gezien, koste relatief weinig. Hieronder de link:
https://www.opjeautoslapen.nl/skadu

Persoonlijk erg fan van de bushcompany 270XT MAX, maar met het oog op budget ben ik zelf uiteindelijk voor een hele andere optie gegaan.
270XT MAX is goede kwaliteit, maar het voornaamste voordeel lijkt me dat deze luifel volledig vrijstaand is. Je andere opties hebben geloof ik allemaal poten.

De eezi awn manta (https://eezi-awn.com/product/manta-270/) is ook iets groter dan de andere 270 luifels die je genoemt hebt.

Maar ik denk dat je je met de bekende merken sowieso geen buil valt. Uiteindelijk komt dat een beetje neer op je eigen voorkeur en budget :D

De Darche 270 Eclipse is mij bijgebleven als goede optie voor slecht weer (met zijwanden), het merk staat goed bekend in ieder geval. Of deze luifel stormwinden aankan weet ik niet.

https://www.xp-edition.eu/Eclipse-270-A ... ngers-Side
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jan 2023, 22:52

Alle vrijstaande luifels slopen je dak. Dat kan een Defender dak gewoon niet aan. Dat werkt alleen als je zoals jij een rolkooi hebt waar je hem aan kunt monteren.

Op bv een 110 sloop je gewoon je goten en gaat het ding nog harder lekken dan normaal. :cry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 11 Jan 2023, 22:58

Edward schreef:Alle vrijstaande luifels slopen je dak. Dat kan een Defender dak gewoon niet aan. Dat werkt alleen als je zoals jij een rolkooi hebt waar je hem aan kunt monteren.

Op bv een 110 sloop je gewoon je goten en gaat het ding nog harder lekken dan normaal. :cry:

Toch een goede reden gevonden om een ""rolkooi" te monteren :lol:
Maar goede tip, had ik nog niet over nagedacht.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2023, 10:50

jbladel schreef:
Edward schreef:Alle vrijstaande luifels slopen je dak. Dat kan een Defender dak gewoon niet aan. Dat werkt alleen als je zoals jij een rolkooi hebt waar je hem aan kunt monteren.

Toch een goede reden gevonden om een ""rolkooi" te monteren :lol:
Maar goede tip, had ik nog niet over nagedacht.

Het zijn niet alleen de goten, de hele opbouw boven de "gordel" van de Defender zit slechts semi-vast en moet je al zo nu en dan nalopen als je zo nu en dan van de verharde weg gaat.   Het dak kan slechts beperkt scheluw trekken, het deel onder de "gordel" trekt ook min of meer scheluw (het chassis kan wat wringen) en je hoeft geen meetkundig wonder te zijn om te bedenken dat dat wat die twee delen verbindt in de knel komt (en dus gelukkig kan bewegen en/of zelf die bewegingsuimte forceert).

Of je dan blij moet zijn met de rolkooi is te bezien, dwz: de krachten kan de rolkooi goed opvangen ... maar met een beetje wind staat de auto dan al wel te deinen.   Ikzelf ben fan van de oplossing waarbij de luifel als een tent is afgespannen.   Die luifel kan dan de wind elastisch opvangen, opbollen en indeuken zoals het uitkomt. De auto beweegt dan nog maar weinig ... da's een stuk rustiger slapen.

Of een starre vrijstaande luifel genoeg wind vangt om de auto op z'n kant te leggen weet ik niet, waarschijnlijk is de starre vrijstaande constructie daar net niet star genoeg voor.   Je kan natuurlijk zeggen dat je de luifel dan ook tijdig moet inklappen ... maar wat is tijdig? en heb je daar zin in met beestenweer?   Bij wind + regen ben je juist blij met de beschutting die een luifel kan bieden.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 12 Jan 2023, 11:23

Landmarcs schreef:Of je dan blij moet zijn met de rolkooi is te bezien, dwz: de krachten kan de rolkooi goed opvangen ... maar met een beetje wind staat de auto dan al wel te deinen.   Ikzelf ben fan van de oplossing waarbij de luifel als een tent is afgespannen.   Die luifel kan dan de wind elastisch opvangen, opbollen en indeuken zoals het uitkomt. De auto beweegt dan nog maar weinig ... da's een stuk rustiger slapen.

Of een starre vrijstaande luifel genoeg wind vangt om de auto op z'n kant te leggen weet ik niet, waarschijnlijk is de starre vrijstaande constructie daar net niet star genoeg voor.   Je kan natuurlijk zeggen dat je de luifel dan ook tijdig moet inklappen ... maar wat is tijdig? en heb je daar zin in met beestenweer?   Bij wind + regen ben je juist blij met de beschutting die een luifel kan bieden.

Groeten MarcS

Alle volledig vrijstaande luifels die ik gezien heb hebben sowieso de mogelijkheid om afgespannen te worden met scheerlijnen. Tegen de tijd dat er genoeg wind staat om je auto op zn kant te trekken, is de luifel al overleden, dus denk niet dat dit een realistisch risico is.

Hangt er natuurlijk ook van af hoe je de luifel gebruikt, in stormwind onder een luifel zitten is denk ik sowieso niet erg comfortabel, en in mijn geval voorzie ik dat ik de luifel s'avonds dicht doe, maar goed, ik heb ook geen vrijstaande luifel.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 12 Jan 2023, 11:29

jbladel schreef:, in stormwind onder een luifel zitten is denk ik sowieso niet erg comfortabel, .

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het las. Bij de Fox-wing had ik een paar inrits wanden, alles is dan gewoon af te spannen (werkt perfect bij slecht weer).

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2023, 13:34

jbladel schreef:Tegen de tijd dat er genoeg wind staat om je auto op zn kant te trekken, is de luifel al overleden, dus denk niet dat dit een realistisch risico is.

Dat schrijf ik ook ... dwz ik schrijf dat de starre constructie waarschijnlijk niet star genoeg is.

Ron63 schreef:
jbladel schreef:in stormwind onder een luifel zitten is denk ik sowieso niet erg comfortabel, .

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het las. Bij de Fox-wing had ik een paar inrits wanden, alles is dan gewoon af te spannen (werkt perfect bij slecht weer).

Tja, bij beestenweer lekker buiten gaan zitten is ook niet mijn ding, maar droog uitstappen, spullen droog kunnen zetten, en buiten kunnen koken is mij wel wat waard.
Ik heb al meegemaakt dat ik me afvroeg of het wel goed ging - ik begreep ineens het nut van de extra spanbanden die je wel over caravan-luifels gespannen ziet - het is niet de eenvoudige storm waar je bang voor met zijn, het is de combinatie van regen met rukwinden, die omstandigheden waarbij ook bomen ontwortelen.

Nu heeft alles z'n prijs - mijn Eureka luifel was goedkoop, toen ik deze luifel voor het eerst zag had ik een echt "eureka-momentje" - de prijs is dat het opzetten/uitspannen iets meer gedoe is.  
Zo goedkoop als indertijd deze ± kant-en-klare oplossing vind je het denkelijk niet meer (Eureka is niet voor niks failliet).   Voordeel van iets laten maken is dan wel weer dat je de luifel meer "dedicated" kan maken, bijv wat extra afspanpunten, een inschuif-pees, of een dubbele boogstok.

Eureka.jpg
Eureka Annex

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 12 Jan 2023, 23:41

De keuze is na lang wikken en wegen gemaakt en we hebben gekozen voor een luifel van Ocean-Cross.
Deze heeft wat extra overloop aan de voorkant en aan de achterkant zodat het water bij de voorkant via de motorkap weg loopt,
en de enkelvoudige deur van de Disco2 aan de achterkant open kan onder de luifel.

Daarnaast heeft deze luifel door de extra arm naar voren de kortste zijlengte naast de auto (230cm ingevouwen),
en blijft deze bijna geheel binnen de daklengte als deze ingeklapt is.
Tevens heeft deze hierdoor een betere kracht verdeling,
omdat niet alle staanders vanuit 1 punt/scharnier komen maar vanuit 2 punten.
Ook heeft deze luifel geïntegreerde poten in 3 armen en scheerlijnen om te bevestigen.

Het luifel wordt gemonteerd aan hun roof-rack, welke met extra dragers aan de auto gemonteerd wordt.
Dit rack is naar zeggen ook extra sterk en heeft dragers in de lengte met enkele dwarse dragers, i.p.v. andersom.
Hierdoor heb je minder wind geruis onder het rijden, wat ook prettig is natuurlijk :)

Omdat wij het prettig vinden zo veel mogelijk door 1 bedrijf te laten uitvoeren,
hebben we ook gekozen om bij hen het ladesysteem te laten monteren.
Hier omheen laten we door een interieur bouwer een frame maken voor een matras zodat we binnen kunnen slapen.

Als het goed is zal alles in april klaar en gemonteerd zijn, zodat we met de nieuwe aanwinsten naar het festival kunnen komen.

De meeste luifels kunnen overigens wel wat hebben qua wind, zie ook deze review ;)
https://youtu.be/80aqMFGdMb4

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 12 Jan 2023, 23:51

jbladel schreef:Persoonlijk erg fan van de bushcompany 270XT MAX,
maar met het oog op budget ben ik zelf uiteindelijk voor een hele andere optie gegaan.
270XT MAX is goede kwaliteit, maar het voornaamste voordeel lijkt me dat deze luifel volledig vrijstaand is.
Je andere opties hebben geloof ik allemaal poten.

Dat was ook een kanshebber, maar uiteindelijk gekozen voor de (vergelijkbare) Ocean-cross.
Deze is ook geheel vrij-dragend, maar heeft poten in de armen die je makkelijk kunt uitklappen indien nodig.

Terug naar “Kroeg”