Gezocht, landrover defender grill gaas/tarp

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
jbladel

Gezocht, landrover defender grill gaas/tarp

Berichtdoor jbladel » 28 Okt 2022, 10:18

Ik zag op een video een defender voorbij komen die een flexibel gaas, en oprolbare tarp voor de grill had gemonteerd!
Dit lijkt me om meerdere redenen best wel nuttig (al is het alleen in specifieke situaties), iemand enig idee waar dit product vandaan komt?

Afbeelding
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Erik Peters

Re: Gezocht, landrover defender grill gaas/tarp

Berichtdoor Erik Peters » 28 Okt 2022, 13:22

Aangezien ik zoiets graag permanent voor de radiateur wil hebben heb ik MTC4220 gekocht nadat ik mijn 300 Tdi had gekocht. Origineel Land Rover en het komt net achter de kunststof grill. Maar dat is vrij grof gaas dus daar heb ik rvs horgaas voor tegenaan gezet. Dat zit al 25 jaar en houdt een heleboel rommel tegen.
Dus toen ik de Td5 kocht heb ik exact hetzelfde gemaakt:
IMG_0231.JPG

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Okt 2022, 19:15

Dat heb ik idd ook zo gemaakt. Net als Erik, alleen met universeel rvs gaas met mazen 10x10mm en daarvoor ook een rvs gaas dat ongeveer zo fijn is als een horregaas. Dat rvs gaas hadden we toevallig liggen omdat dat voor het glas vd straalkast zat anders hadden we ook gewoon horregaas gebruikt.

Werkt machtig goed zolang je niet tot boven je koplampen door de modder zwemt, dan lost het de modder niet en is je koeling weg. :lol: :lol:

Don't ask me how I now..... :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 29 Okt 2022, 09:38

"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2022, 23:07

Edward schreef:Dat heb ik idd ook zo gemaakt. Net als Erik, alleen met universeel rvs gaas met mazen 10x10mm en daarvoor ook een rvs gaas dat ongeveer zo fijn is als een horregaas.

Een goed idee heeft veelal vele vaders (of moeders).   De aanleiding bij mij was een "UFO" die op dag die al een put in de voorruit sloeg. Een dergelijke "UFO" - met een iets lagere vlieghoogte - heeft een aardige kans de radiator te doorboren ... zoiets wil je niet.

Zonder kennis van "zaken" (met name zonder kennis van MTC4220) heb ik bij de lokale ijzerwinkel een stukje 5x5 RVS gaar gekocht en dat pasgemaakt achter de kunststof grill (en voor die grill iets langere schroeven en extra RVS-ringen gezocht).
Langjarige ervaring leert dat 5x5 gaas (met een redelijk dikke draaddikte) erg veel tegenhoudt. Vliegen en vliegjes (en allerlei andere vliegende biodiversiteit) worden onderschept door het gaas ... de kans dat een 4x4 mm vliegje de radiator haalt is klein: vraag maar eens een entomoloog hoeveel soorten hij van het gaas kan pulken.
Omgekeerd blijft de radiator heel netjes schoon: de kleinste vliegjes en ook de fragmenten van grote insecten die het gaas weten te passeren blijken niet blijvend de radiator te vervuilen.   Waarschijnlijk zorgt het gaas ook voor een werveling van de lucht en dus voor een "dwarrel-impact" in plaats van de pats-vetvlek die je nog wel op je voorruit ziet.

Later heb ik er ook nog een Radiator-Muff bij gevonden, eentje met een oprolbaar "slabbetje". Blijft het iets langer onder de + 10 º dan rol ik het slabbetje omlaag, blijft het langer boven de + 10 º dan rol ik het slabbetje weer op. Zowel de Td5 als de "Puma" verdragen het om ook 's zomers met een deel van de grill afgedekt rond te rijden (ook in Zuid-Europese hittegolven, boven heet asfalt etc.).
Het "slabbetje" is natuurlijk ook goed tegen modder en water, althans tegen het directe binnendringen -- het komt onderlangs altijd nog vrijelijk binnen, met een heel bescheiden vaartje kan je wellicht een bescheiden boeggolf-effect creëren (vaak rijdt men te hard, dat gaat alleen "goed" als de oversteek zo kort is dat het met iedere auto te doen was.
Ik rol het slabbetje vooral naar beneden vanwege de winterse mix van: vieze regen/modderige spray, koude en sneeuw.
Oorspronkelijk waren het vooral de laatste twee: sneeuw kan bij koud weer tot grote ijsklonten rond het motorblok leiden, en de kou zelf is ook niet aangenaam (de Td5 kachel is niet de beste), dat je de modderige spray buiten houdt bleek een gunstige bonus.

Groeten MarcS

PS   Flexibel horregaas oid vóór de kunststof grill lijkt mij geen degelijke oplossing tegen "UFO", takken, etc.

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Okt 2022, 23:11

Mijn uitvoering heb ik gewoon gejat van een eerdere beschrijving van jou Marc. Toen dacht ik; "da's een goed idee" en ik wist dat alle meuk ervoor had liggen.

Soms is het handig als je een hamster bent. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2022, 23:14

Edward schreef:Soms is het handig als je een hamster bent. :lol:

Hamster klinkt een stuk vriendelijker als Hoarder :ugeek:

Het "hamsteren" van goede ideeën is onschuldig ... alleen denk ik dat de 5x5 mm (voor mij een toevallige greep uit de voorraad uit de beperkte keuze bij de lokale ijzerhandel) toevallig erg universeel is qua werking etc.

Groeten MarcS

Landmarcs

Re: Gezocht, landrover defender grill gaas - tarp=radiator-muff

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2022, 10:10

Overigens .... een klein half jaar geleden adviseerde ik al gaas voor de radiator.  

Die suggestie toen was niet met het oog op de modderige extremen maar gewoon als extra bescherming tegen laagvliegende "UFO's" (of "IFO's").   Je wilt de auto in de eerste plaats graag rijdend houden.
Of het nu een ongelukkige opspringende kei is, of een bout verloren door een voorganger, of een vogel of een jolly jumping kangaroo (of gewoon een onhandige manoeuvre waarbij een tak ter hoogte van de grill iets teveel uitsteekt ... ).   Het maakt niet uit wat de radiator lek prikt, lek is lek.  
Zonder radiatorwerking sta je, in een warm klimaat, heel snel stil (in een koel klimaat houd je het het nog even uit als je tijdig de lekke radiator kan afdoppen en zo nog een zekere koeling kan behouden).
Je hoeft overigens niet naar Australië om dit type van voorzorgen te overwegen. Ook in de binnenlanden van Zweden, of Spanje, of ... noem maar op ... kan het vele uren (en soms dagen*) lopen zijn naar de bewoonde wereld.
  * die goede oude tijd dat ik met zware rugzak op een dag 40 km wegstampte ligt inmiddels al even achter mij

Groeten MarcS

PS.   Check bij de Td5 ook even de radiatorslang onderaan de radiator.   Het kan zijn dat ik bij mijn oude Td5 een eenmalige pech had, maar bij mijn oude Td5 was die slang zo gemonteerd dat ie tijdens het rijden zo nu en dan kort tegen een nabije poelie aanschuurde. Ik had het geluk dat een monteur de schuurplek zag want als die slang openscheurt sta je heel snel zonder koeling, goede kans dat de kop al oververhit is voordat de temperatuursensor de problemen signaleert - als de koelvloeistof wegloopt kan die vloeistof immers de verhitting niet doorgeven.
PS2 De "tarp" heet in het algemeen een "Radiator Muff" ... zo'n ding is ook heel goed bij lagere temperaturen, je houdt er 's winters (beginnen in de latere herfst) koude en zooi mee buiten.
PS3 Als je even terugkijkt in het (recente) verleden dan is er al heel wat over het verschijnsel Radiator Muff te vinden, incl een plaatje waarop je, als je inzoomt ook nog eens het 5x5 gaas te vermoeden is.   NB Dit forum heeft een heel handige zoekfunctie.

Terug naar “Kroeg”