Edward schreef:Dat heb ik idd ook zo gemaakt. Net als Erik, alleen met universeel rvs gaas met mazen 10x10mm en daarvoor ook een rvs gaas dat ongeveer zo fijn is als een horregaas.
Een goed idee heeft veelal vele vaders (of moeders). De aanleiding bij mij was een "UFO" die op dag die al een put in de voorruit sloeg. Een dergelijke "UFO" - met een iets lagere vlieghoogte - heeft een aardige kans de radiator te doorboren ... zoiets wil je niet.
Zonder kennis van "zaken" (met name zonder kennis van MTC4220) heb ik bij de lokale ijzerwinkel een stukje 5x5 RVS gaar gekocht en dat pasgemaakt achter de kunststof grill (en voor die grill iets langere schroeven en extra RVS-ringen gezocht).
Langjarige ervaring leert dat 5x5 gaas (met een redelijk dikke draaddikte) erg veel tegenhoudt. Vliegen en vliegjes (en allerlei andere vliegende biodiversiteit) worden onderschept door het gaas ... de kans dat een 4x4 mm vliegje de radiator haalt is klein: vraag maar eens een entomoloog hoeveel soorten hij van het gaas kan pulken.
Omgekeerd blijft de radiator heel netjes schoon: de kleinste vliegjes en ook de fragmenten van grote insecten die het gaas weten te passeren blijken niet blijvend de radiator te vervuilen. Waarschijnlijk zorgt het gaas ook voor een werveling van de lucht en dus voor een "dwarrel-impact" in plaats van de pats-vetvlek die je nog wel op je voorruit ziet.
Later heb ik er ook nog een Radiator-Muff bij gevonden, eentje met een oprolbaar "slabbetje". Blijft het iets langer onder de + 10 º dan rol ik het slabbetje omlaag, blijft het langer boven de + 10 º dan rol ik het slabbetje weer op. Zowel de Td5 als de "Puma" verdragen het om ook 's zomers met een deel van de grill afgedekt rond te rijden (ook in Zuid-Europese hittegolven, boven heet asfalt etc.).
Het "slabbetje" is natuurlijk ook goed tegen modder en water, althans tegen het directe binnendringen -- het komt onderlangs altijd nog vrijelijk binnen, met een heel bescheiden vaartje kan je wellicht een bescheiden boeggolf-effect creëren (vaak rijdt men te hard, dat gaat alleen "goed" als de oversteek zo kort is dat het met iedere auto te doen was.
Ik rol het slabbetje vooral naar beneden vanwege de winterse mix van: vieze regen/modderige spray, koude en sneeuw.
Oorspronkelijk waren het vooral de laatste twee: sneeuw kan bij koud weer tot grote ijsklonten rond het motorblok leiden, en de kou zelf is ook niet aangenaam (de Td5 kachel is niet de beste), dat je de modderige spray buiten houdt bleek een gunstige bonus.
Groeten MarcS
PS Flexibel horregaas oid vóór de kunststof grill lijkt mij geen degelijke oplossing tegen "UFO", takken, etc.