Wie rijdt er een 109

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Coen en Sarah

Wie rijdt er een 109

Berichtdoor Coen en Sarah » 10 Okt 2022, 17:40

Hallo Coen hier
Wij rijden nu een 90 uit 1998 6zitter, voor het gezin willen we eigenlijk wat groters. We zitten nu aan een oldtimer 109 bj rond 1980 te denken. Wie in omgeving Soesterberg rijdt er een 109 waar we even een proefrondje mee kunnen maken? vroeger heb ik een 109 ex millitaire gereden dus weet hoe het rijdt. Maar voor mijn vrouw is het even handig om er een rondje mee te kunnen rijden, alvorens uitgebreid op zoektocht te gaan.

groet Coen van Ettekoven

Landmarcs

Re: Wie rijdt er een 109

Berichtdoor Landmarcs » 11 Okt 2022, 09:31

Dag Coen (& Sarah),

Hierbij een ongevraagde - en wellicht overbodige - reactie.
Waarom een 109 ?   Vanwege de belastingvrijdom van een 40+er ?
Zou je een 84/85er OneTen kopen dan heb je die belastingvrijdom binnen enkele jaren (je betaalt nu voor de 90 ook MRB).
Bovendien is inzetten op de belastingvrijdom een ongewisse wissel op de toekomst.   Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat er vroeger of later een kilometerbeprijzing komt die de MRB geheel of grotendeels gaat vervangen.   Ik denk dat je beter niet rekent op een langdurige MRB-winst wanneer je voor een OldTimer gaat.

Nadelen van een 109 zijn:  Het ontbreken van ongeveer ieder comfort.  En verder de te verwachten onkosten.
Voordelen van een 109 zijn natuurlijk gelegen in de "nostalgie" die hoort bij de traditionele LandRover.

Nadelen van een oude 110 zijn:  De verwachten onkosten (hoewel die als het mee zit lager zullen zijn) en de net iets mindere "nostalgie".
Voordelen zijn:  In ieder geval een zeker comfort (de extra lengte maakt 'm op punten beter dan een 90), permanent 4x4, en de bredere mogelijkheden om in de toekomst de auto nog wat te moderniseren (een oude OneTen is in hoge mate compatibel met de latere Defenders).
Qua aanschafprijs is een nog (net) niet belastingvrije OneTen wellicht interessanter.

Over de voors en tegens van een recentere 110 zal ik het maar niet hebben: de recentere 110 is nogal prijzig (hoewel jij dan wel het voordeel hebt van het inruilen van een recentere 90 -- of is het de bedoeling dat je die 90 houdt).

Groeten MarcS

PS   Ik rijd een 110 (in de buurt van Soesterberg).

dyngo

Berichtdoor dyngo » 11 Okt 2022, 21:51

Er wordt al zo lang gepraat over roadpricing en andere oplossingen van belasting.
Ik rijdt nu wel al 30 jaar of zo belastingvrij (weet niet meer wanneer dat begonnen is).
De enige schok was de velenging van 25 naar 40 jaar, waardoor ik plotseling nog maar één Range kon rijden.
Nog twee autos APK en dan is dat gezeur ook over (er is altijd wat te treiteren).
Overigens is in alle ons omringende landen wel zo'n soort regeling, ik zie dat niet snel verdwijnen.
Als je op LPG rijdt is het voordeel enorm, de belasting absurd hoog.
Nog wat voordelen: crit1 in Frankrijk, toegang tot alle binnensteden in Duitsland en vast nog meer ..

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 12 Okt 2022, 15:59

Het is als met zo veel dingen: als je het over kosten moet hebben, dan kan je het niet betalen... ;)
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Okt 2022, 16:33

Barwaut schreef:Het is als met zo veel dingen: als je het over kosten moet hebben, dan kan je het niet betalen... ;)

Dat vind ik de grootste kul die er is! Of je het geld nou op voorraad hebt liggen in de kelder of dat je iedere maand een week over hebt aan het einde van je geld, dat maakt niet uit. Het is belangrijk om te weten waar je geld blijft en dus te weten wat dingen exact kosten! :shock: :shock:

Laatst weer een onderzoek waarbij bleek dat het overgrote deel van de automobilisten niet weet wat de wagen eigenlijk kost. En dat blijkt want de meeste mensen hebben een spaartegoed waarmee ze geen 2 maanden vooruit kunnen bij baanverlies oid.....

Je kop in het zand steken schiet nooit op. Want dan kun je zoveel verdienen als je wilt dan kom je altijd te kort.

Bij vergelijk van mijn 130 qua kosten tegen de belastingvrije Range van een maat bleek bv dat hij duurder reed dan ik........ Terwijl hij super voordelig uit dacht te zijn. Tot we een keer alle nota's optelden..... :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Okt 2022, 18:22

Edward schreef:...
Bij vergelijk van mijn 130 qua kosten tegen de belastingvrije Range van een maat bleek bv dat hij duurder reed dan ik........ Terwijl hij super voordelig uit dacht te zijn. Tot we een keer alle nota's optelden..... :roll:

Een van de hier actieve lezers/schrijvers heeft ooit een 109 opgeknapt en hij was uiteindelijk zoveel kwijt dat ie beter een nieuwe gekocht had.  
Je in allerlei bochten wringen om de MRB te "verdienen" kan duur uitpakken ... denk aan de camper-ombouw om het kwart-tarief te mogen betalen: Geef je vele duizenden uro's uit dan heb je een terugverdien-tijd van jaren. Heb je dan in de tussentijd ook profijt van die camper-ombouw dan is het wellicht winst, doe je het alleen voor de MRB-winst dan is zo'n ombouw niet gauw wijsheid.

Groeten MarcS

PS   Onderstaande correctie geeft duidelijkheid, ik overdreef.  Een nieuwe 109 met de kwaliteit van toen en de toen gebruikelijke 1 jaar garantie had natuurlijk ook het nodige aan onderhoudskosten met zich mee gebracht.  Toch blijft het "blind" vertrouwen op de betrouwbaarheid en/of duurzaamheid van oude techniek een grote gok.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 12 Okt 2022, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Okt 2022, 19:07

Ja, maar dat waren alle nota's over de 12 jaar waarin ik de stawag heb gehad (en opgeknapt). Bijna een ordner vol nota's.

Groet,

Erik.

p.s. Na de 109 kwam er een (1984-er) 110 en dat reed aardig comfortabeler ondanks dat daar ook geen stuurbekrachtiging op zat.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 12 Okt 2022, 21:51

Geen idee waar jullie het geld laten.
Mijn Range Rovers hebben mij nooit veel gekost.
Kocht die dingen voor een paar duizend euro.
Laswerk aan de drempels en soms wat meer kost weinig geld.
Alles remmen nieuw/ gereviseerd, kost ook niet veel.
LPG inbouwen, een 1000 euro ?
Dat verdient zich heel snel terug.
Kapot gaat er bijna niets, wat keringen, stuurkogels, veel kan er ook niet stuk.
Het meeste geld verdwijnt in verbeteringen als grotere motoren en andere luxe.
Het duurste tot nog toe mijn fabrieksnieuwe 4,6 + aanpassingen.
Is ook een hobby toch ?
Omdat het zo weinig kost (geen belasting, verzekering 60 euro) heb ik dan ook vier.
Als er eens wat is neem ik de andere ...
Moderne autos rijdt ik niet.
Bijlagen
IMG_4732.JPG

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2022, 00:08

dyngo schreef:Geen idee waar jullie het geld laten.
Mijn Range Rovers hebben mij nooit veel gekost.
Kocht die dingen voor een paar duizend euro.
Laswerk aan de drempels en soms wat meer kost weinig geld.
Alles remmen nieuw/ gereviseerd, kost ook niet veel.
LPG inbouwen, een 1000 euro ?

Tja, als ik naar mijn oude blauwe Td5 110 kijk ... nieuw gekocht (als kleine ZZP-er) ruim 10 jaar gehad ... als ik dan naar de kale afschrijving kijk... dan moet ik toch gauw een paar jaar op de fiets naar de las-cursus om het bedrag bij elkaar te sparen voor mijn eerste belastingvrije RangeRover.
Met genoeg geduld zou ik er dan uiteindelijk ook 4 hebben en had ik wellicht ook de kapschuur "terugverdiend" met mijn las-capaciteiten.

Alleen ... is lassen niet mijn hobby (en sleutelen doe ik ook liever aan de fiets, en dat dan niet al te vaak).

Bij mijn huidige Puma is op het moment de kale afschrijving vrijwel nihil ... dat zal wel niet zo blijven. Aan weinig afschrijving heb je overigens niet zo veel, een lange levensduur met niet teveel reparaties daar heb je meer aan. Die betrouwbaarheid is natuurlijk ook wel weer nodig als je er niet 4 van naast elkaar hebt staan.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 13 Okt 2022, 11:16

Laat ik toch zeggen dat die Range Rovers super betrouwbaar zijn.
Eenmaal de problemen van je voorgangers opgelost blijft het bij normaal olie en remmen bijhouden.
Mijn ANWB lidmaatschap is vooral solidariteit aan moderne autos.
En de schuur als de auto's.
De palen zijn oude stroompalen van de hooizoldervloer van mijn boerderij.
Of chemisch afval (kost geld) of recycing in een carport (gratis palen)
Daar overheen op marktplaats gescharrelde balken en pannen.
En je hebt onderdak voor 1000 euro (vergunningsvrije bouw)
Of ik het geld heb interesseerd niet, meer heb ik niet nodig. :lol:

Terug naar “Kroeg”