Tyreextinction

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Tyreextinction

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2022, 11:11

Edward schreef:Als het op burenhulp aankomt bij een platteband thuis heb ik pech. Ik ben degene waar iedereen naartoe gaat als er wa is. :lol:

Da's hier niet veel anders, alleen op een net iets kleinschaliger.   Zo komt de postbode hier om zijn band te plakken, of vragen de buurvrouwen mij om de caravanbandjes op spanning te brengen.

Zo hoort het ook (hoewel ik begreep dat iemand met bandenpech er kennelijk een oog voor heeft om altijd daar aan te bellen waar ze ook hulp kunnen bieden).   In Frankrijk heb ik al meegemaakt dat ze me met de lekke band naar de buurman een eind verderop reden (ondertussen kreeg mijn wederhelft koffie + iets erbij), of dat - toen ik een reparatie gewoon zelf op de stoep kon uitvoeren - we verder gingen met de nodige proviant voor onderweg.

Groeten MarcS

Landmarcs

Re: Tyreextinction

Berichtdoor Landmarcs » 06 Okt 2022, 17:38

Overigens .... ben ik op een ander terrein de "Prik mij maar lek" mening toegedaan.

Inmiddels heb ik al weer twee weken mijn 5º Corona-prik (het werd deze keer Moderna "dus" had ik last van grieperige bijwerkingen).
Om de 10 jaar haal ik mijn Tetanus-verleng-prik ... dat scheelt een boel gedoe/getwijfel als je je buiten verwondt.   Het was al weer een eeuwigheid terug dat een apotheker mij zei dat hijzelf deze prik zekerheidshalve nam: die verwondingen waarvoor je bij een arts komt zijn meestal onschuldig - namelijk veel bloed - het zijn juist die op het eerste gezicht onschuldige verwondingen die potentieel gevaarlijk zijn: een "injectie" via een Mei- of Sleedoorn, of een spijker of prikkeldraad is juist als het weinig voor lijkt te stellen bedenkelijker want een dichte wond die niet of nauwelijks bloed.
Verder ook maar een TBE of te wel FSME vaccinatie: dus een vaccinatie tegen het door teken overgebrachte hersenvlies-ontsteking-virus.   Dit virus rukt op vanuit het oosten: heel veel vakantiebestemmingen zijn al "rood" gekleurd, en het virus zou ook al in Midden-Nederland gesignaleerd zijn.  
NB. In tegenstelling tot de Borrelia-bacil - de veroorzaker van "Lyme" - is er geen "veilige wachttijd": het encephalitis-virus kan je vrijwel direct besmetten.   Jammer genoeg is er nog geen betrouwbare vaccinatie tegen de ziekte van Lyme.

Groeten MarcS

PS   Ik weet het: van leven ga je dood, de remedie daar tegen is nogal rigoureus en tevens nogal definitief.   Het voorkomen van andere kwalen lijkt mij wel zinvol (met name als het gaat om een eenvoudig prikje): je vergroot je kansen op een langer bestaan in redelijke gezondheid.

Terug naar “Kroeg”