Edward schreef:....
Minder rijden is beter en dan komt het OV om de hoek. Maar dat tast kennelijk onze individualiteit aan.
.....
Je hebt hier een goed punt. Als het OV gewoon gemakkelijker zou zijn, en om de hoek etc. ... dan was minder rijden niet zo'n punt. Als het OV je niet in allerlei bochten zou dwingen (en niet bevreesd zou zijn te weinig te verdienen, en wel bevreesd zou zijn te weinig aan de reiziger te bieden) dan zou het je individualiteit ook niet aantasten. Het toppunt van vrijheid is toch je niet te hoeven bekommeren over de dienstregeling, de overstap, de laatste trein/bus etc -- de OV-chipkaart en het gedoe met in en uitchecken bij een overstap is boekhouderij om de verschillende vervoerders economisch bestaansrecht te geven, dat de bestaansreden van een vervoerder slechts bestaat uit het de reiziger blij maken zijn ze vergeten.
Minder rijden, minder willen en dus onthaasten ... (en natuurlijk ook minder mensen) dat is de enige weg die leidt tot een zekere duurzaamheid ... zo niet dan komen er vanzelf allerlei harde grenzen aan onze individualiteit.
Ik woonde overigens zo'n 13 jaar in de rimboe, dwz het platteland, een "wit gebied", wel onder de rook van Schiphol en ook onder de rook van een drukke autoweg ... en toentertijd gelukkig nog met een bus, en een station op 4 kilometer, en later een intercity-station op zo'n 15 km. Die bus rijdt inmiddels alleen nog maar zo nu en dan, en bovendien niet van begin naar eindpunt maar van "ergens in een buitenwijk" naar "halverwege" ... te "halverwege" wordt je geacht op de stoptrein naar het eindpunt te reizen, en daar dan weer een bus te zoeken -- wil je naar het beginpunt dan dien je in het "ergens in een buitenwijk" te reizen, daar over te stappen teneinde in het centrum van het beginpunt te geraken. Voor de goede verstaander: begin en eindpunt zijn twee grote steden in de randstad !!
Inmiddels woon ik al weer ruim 25 jaar in een middelgrote stand, een stad met een intercity-station ... en mijn auto-kilometrage is dan ook dramatisch gedaald.
O ja, erg grappig, en ook tekenend: Mijn wederhelft had een baan bij een oveheidsinstantie, en daar hadden ze op een gegeven moment een mobiliteitsplan. Zij vulde keurig haar reiswensen in en wat kwam eruit: "U kunt alleen met de auto reizen, we hebben ook geen carpooler voor u." ... en dat terwijl ze al jaren met de trein naar het werk kwam, en zelfs een NS-abonnement via de baas had (dat gaf een leuke korting, de eerste 40 km werden betaald). Eerder reisde ze wel regelmatig met de auto, een paar jaar carpoolden we - we hadden een tijdje dezelfde baas, dat was handig - maar de autorit werd steeds langer, het was heel gebruikelijk dat je er tweemaal zo lang over deed, dwz tweemaal de snelst mogelijke rijtijd. Later toen ik weer bij diezelfde baas mocht werken gingen we gezellig samen met de trein, en die trein was regelmatig de auto te snel af.
Anyway, voor het domme woonwerkverkeer blijf ik erbij dat voor een groot deel van de Nederlanders het collectief vervoer (het OV) de beste keuze zou moeten zijn: een groot deel van de Nederlanders reist immers naar een "collectieve" werkplek, niet zelden gewoon een kantoor met een bureau en vergaderingen etc. etc.
Groeten MarcS
PS Snelle treinen zijn overigens beslist niet DE oplossing. Om te beginnen zorgen snelle treinen er vooral voor dat mensen verder van hun werk gaan wonen - zo stegen de woningprijzen in Lille toen de TGV van Parijs richting Lille en verder ging rijden: De prijs in Lille + een abonnement kon makkelijk concurreren met de prijzen in Parijs. Een snelle verbinding van de Randstad naar Groningen doet straks hetzelfde. Ten tweede zijn snelle treinen bepaald niet zuinig, het enige pluspunt is dat het elektriciteit is die veelal groen of anders licht grijs is, en verder is het verbruik voorspelbaar. Ten derde blijkt in de praktijk dat een snelle trein géén concurrent is van de trage maar bijna steeds de dure vervanger, en erger nog vaak ook de vervanger van een heleboel andere verbindingen. Zo rijdt er geen directe trein meer van Brussel via Luxembourg naar Strasbourg en Basel, maar moet je via Parijs tussen de twee EU-steden reizen. Tweemaal zoveel kilometers en in tijd niks sneller ... dus neemt ongeveer iedereen het vliegtuig. Door die snelle TGV zijn allerlei bestemmingen in Europa moeilijker en/of trager te bereizen (behalve wellicht als je in Parijs woont, want dan profiteer je van die eerste snelle trein in om het even welke richting).