Schip van Theseus.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Willem_G

Re: Schip van Theseus.

Berichtdoor Willem_G » 27 Mei 2022, 13:59

Want iedereen die een EV rijdt voor "het milieu" en er dan 99% vd tijd alleen inzit is natuurlijk gewoon een hypocriet.
. En ……. bovendien vind ik zo’n Tesla oersaai. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Doet me trouwens denken aan de jaren 90; als je echt fanatiek tegen atoomenergie was, reed je in een 2CV met grote ronde sticker ‘Kernenergie nee bedankt’. De grap was dat die Citroënfabriek naast een kerncentrale stond… Dat geldt nu natuurlijk ook voor het winnen van Lithium en het produceren van stroom. Er zijn vast fanatieke mileubeschermers die een EV rijden, maar de goegemeente kijkt naar de knip denk ik. Is natuurlijk niks mis mee. Alhoewel, een goede vriend met een Corvette zei mij eens dat autorijden niets met economie te maken had maar alles met emotie…… in die hoek zit ik zo’n beetje.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2022, 14:15

Willem_G schreef:
Want iedereen die een EV rijdt voor "het milieu" en er dan 99% vd tijd alleen inzit is natuurlijk gewoon een hypocriet.
. En ……. bovendien vind ik zo’n Tesla oersaai. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Doet me trouwens denken aan de jaren 90; als je echt fanatiek tegen atoomenergie was, reed je in een 2CV met grote ronde sticker ‘Kernenergie nee bedankt’. De grap was dat die Citroënfabriek naast een kerncentrale stond… Dat geldt nu natuurlijk ook voor het winnen van Lithium en het produceren van stroom. Er zijn vast fanatieke mileubeschermers die een EV rijden, maar de goegemeente kijkt naar de knip denk ik. Is natuurlijk niks mis mee. Alhoewel, een goede vriend met een Corvette zei mij eens dat autorijden niets met economie te maken had maar alles met emotie…… in die hoek zit ik zo’n beetje.

Zolang je geen boven-Balkenende-norm* inkomen hebt is de tijdwinst die een auto oplevert onbetaalbaar, of te wel: een auto is voor de meesten onder ons een economisch rampgebied.
Het kopen van een auto is een van de meest onverstandige zaken die je doen kunt .... daarom zeg ik dan: "Als het dan toch onverstandig is, doe het dan goed, koop het onverstandigst ... koop een LandRover".   :ugeek:

* Wie ken de naamgever nog ?   Het was die slechte Harry Potter imitatie die van een skateboard viel, en die van croquetten houdt.

Groeten MarcS

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 27 Mei 2022, 18:10

.. koop het onverstandigst ... koop een LandRover
…. Yup, een schip van bijleg :D. Maar instant happy als ik instap.

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Mei 2022, 18:50

Landmarcs schreef: koop het onverstandigst ... koop een LandRover".   :ugeek:

Groeten MarcS

Nou weet ik wel dat ik geen echte liefhebber ben maar ik kocht de LaRo als voordelige optie. 1 auto die een kar kon trekken en waarmee de vrouw bij een afspraak kon komen ipv een bus en een "luxe" wagen. Afschrijving is laag, ook bij Disco's

In 20 jaar heb ik nooit meer dan 1000K afschrijving per jaar gehad. Onderhoud is minder kostbaar gebleken dan bij voorgaande auto's en panne heb ik maar een enkele keer gehad waarbij het steeds aan mezelf lag omdat ik onderhoud te lang uitstelde.

Nu een VW bussie voor het gemak en omdat er binnen euro 5 niks bij JLR te vinden is dat ik leuk, betaalbaar en bruikbaar vind. Met zitplaats voor 3-4 personen is er sowieso niks op grijs kenteken.

Dus een bussie. Dat dan bij 145K een nieuw dual mass vliegwiel nodig heeft......... Dan is een LaRo zo slecht of onverstandig nog nie :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2022, 19:01

Edward schreef:
Landmarcs schreef: koop het onverstandigst ... koop een LandRover".   :ugeek:

Nou weet ik wel dat ik geen echte liefhebber ben maar ik kocht de LaRo als voordelige optie. 1 auto die een kar kon trekken en waarmee de vrouw bij een afspraak kon komen ipv een bus en een "luxe" wagen. Afschrijving is laag, ook bij Disco's

In 20 jaar heb ik nooit meer dan 1000K afschrijving per jaar gehad. Onderhoud is minder kostbaar gebleken dan bij voorgaande auto's en panne heb ik maar een enkele keer gehad waarbij het steeds aan mezelf lag omdat ik onderhoud te lang uitstelde.

Nu een VW bussie ....... . Dat dan bij 145K een nieuw dual mass vliegwiel nodig heeft......... Dan is een LaRo zo slecht of onverstandig nog nie :lol:

Kijk ... Edward lijkt bijna bekeerd.
Ik zeg bovenstaande al langer: De gok op het onverstandigste blijkt enorm mee te vallen ... ik kwam van een Franse auto en zelfs het comfort van een LandRover valt mee.   Dat de afschrijving van een Defender inmiddels ongeveer 0 is ... daar koop ik niks voor, dat maakt 'm hoogstens "duurder".

Groeten MarcS

PS   Overigens had mijn "Puma" na ± 120K een nieuwe tussenas nodig (zoals naar ik begrijp eigenlijk iedere "Puma") ... dat is een prijzig grapje, die tussenas is dan de kostenpost niet, de klus zelf wel.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 27 Mei 2022, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Mei 2022, 19:59

Landmarcs schreef: en zelfs het comfort van een LandRover valt mee.  

Groeten MarcS

Nope. Het comfort valt nie mee, het is er gewoon niet. Zelfs een D2 is inmiddels een rumoerig hok. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 27 Mei 2022, 23:59

Dat jullie nog serieus praten over electrisch rijden...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mei 2022, 10:09

Barwaut schreef:Dat jullie nog serieus praten over electrisch rijden...

Ik reed al elektrisch voordat ook maar iemand het over elektrisch rijden had.
Ik rijd al mijn hele leven (deels) elektrisch ... tot meer dan 1000 km aan een stuk .... met de trein.

Tegenwoordig is het politiek correct om te zeggen:
    "Binnenkort rijdt iedereen elektrisch."
Het is politiek incorrect om daar op te antwoorden:
    "Binnenkort staat iedereen elektrisch in de file.".
Je zaait politieke verwarring als je zegt:
    "Ik rijd al mij hele leven elektrisch ..."
En je krijgt enorme politieke en andere tegenwind als je zegt:
    "Steek al die subsidies op het al dan niet elektrisch autorijden eens in de trein."

Op deze wijze blijven Tesla's met een reusachtige subsidie alleen een chauffeur + aktetas vervoeren.
Op deze wijze blijft het een waarheid dat het OV vaak geen goed alternatief is -- niet gek als je er geen geld in steekt.
Ik ken de laatste cijfers niet maar in een eeuw tijd zou ons spoorwegnet gehalveerd zijn, wellicht is het erger.
In ieder geval is het zo dat de laatste 50 jaar het OV je niet of nauwelijks sneller vervoert, verschillende verbindingen zijn trager geworden.

Groeten MarcS

PS   Laat ik er hier dan maar mee debuteren: "To «e» or not to «e», that's the question." of was iemand anders me hiermee al voor ?

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Mei 2022, 11:52

Och, iedereen lijkt zich in te graven en geen nuance meer te kennen.

Is EV beter dan ICE? Vast niet heel erg. Maar degenen die beginnen over de materialen voor accu's vergeten ook wel heel makkelijk alle milieuschade die olie oplevert en alle rampen die we hebben gehad met olietankers en platformen.

Minder rijden is beter en dan komt het OV om de hoek. Maar dat tast kennelijk onze individualiteit aan. Ik woon op het platteland en de eerste bushalte is 25 minuten lopen. Met een fiets is het maar een stukje maar plek voor een fiets is er niet fatsoenlijk.

Toch doet mijn eega zowat alles met de trein. Ik breng haar naar het station en op de plek van bestemming staat een andere auto om op het werk te komen. Is dat duurzaam? Niet echt.

Maar bussen komen zelden waar je ze nodig hebt en van werk naar een B&B is best vervelend met het OV.

Zelf doe ik zoveel mogelijk met de motort. Niet omdat het duurzaam is maar omdat het leuker is. :lol: :lol:

Die zijn elektrisch ook niet te betalen en ook daar is de praktische bruikbaarheid beperkt.

Ik wacht nog wel een paar jaar. Ik ben ook geen koper van nieuw spul. Ik vind ouwe rommel op een of andere manier veel fijner.
Edward van Vugt

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 28 Mei 2022, 14:02

Economische redenen, milieu sparen, ik denk dat de vooruitgang gebiedt dat het onvermijdelijk is dat we uiteindelijk allemaal aan de accu moeten. En dat gaat gepaard met allerlei nieuwe gestroomlijnde - dertien in een dozijn - modellen, waar ik dus geen zak aan vind. Straks mogen we met ontheffing een dieselrit organiseren met oldtimers. Ik hou ook van oude rommel, dus een elektrieke Landrover - classic meets the future - is later in de tijd toch zo gek nog niet. Net als ik iedereen om mij heen hoor over warmtepompen, en zonnepanelen….want het dringt zich uiteindelijk gewoon op, of ik het nu leuk vind of niet. Alhoewel als eenvoudige doe-het-zelfer heeft al mijn gereedschap nog een stekker, op het accutolletje na dan. Ik red het prima met mijn verlengsnoeren. Groet Willem

Terug naar “Kroeg”