Schip van Theseus.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Schip van Theseus.

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mei 2022, 15:24

Edward schreef:....
Minder rijden is beter en dan komt het OV om de hoek. Maar dat tast kennelijk onze individualiteit aan.
.....

Je hebt hier een goed punt. Als het OV gewoon gemakkelijker zou zijn, en om de hoek etc. ... dan was minder rijden niet zo'n punt. Als het OV je niet in allerlei bochten zou dwingen (en niet bevreesd zou zijn te weinig te verdienen, en wel bevreesd zou zijn te weinig aan de reiziger te bieden) dan zou het je individualiteit ook niet aantasten. Het toppunt van vrijheid is toch je niet te hoeven bekommeren over de dienstregeling, de overstap, de laatste trein/bus etc -- de OV-chipkaart en het gedoe met in en uitchecken bij een overstap is boekhouderij om de verschillende vervoerders economisch bestaansrecht te geven, dat de bestaansreden van een vervoerder slechts bestaat uit het de reiziger blij maken zijn ze vergeten.

Minder rijden, minder willen en dus onthaasten ... (en natuurlijk ook minder mensen) dat is de enige weg die leidt tot een zekere duurzaamheid ... zo niet dan komen er vanzelf allerlei harde grenzen aan onze individualiteit.

Ik woonde overigens zo'n 13 jaar in de rimboe, dwz het platteland, een "wit gebied", wel onder de rook van Schiphol en ook onder de rook van een drukke autoweg ... en toentertijd gelukkig nog met een bus, en een station op 4 kilometer, en later een intercity-station op zo'n 15 km. Die bus rijdt inmiddels alleen nog maar zo nu en dan, en bovendien niet van begin naar eindpunt maar van "ergens in een buitenwijk" naar "halverwege" ... te "halverwege" wordt je geacht op de stoptrein naar het eindpunt te reizen, en daar dan weer een bus te zoeken -- wil je naar het beginpunt dan dien je in het "ergens in een buitenwijk" te reizen, daar over te stappen teneinde in het centrum van het beginpunt te geraken. Voor de goede verstaander: begin en eindpunt zijn twee grote steden in de randstad !!
Inmiddels woon ik al weer ruim 25 jaar in een middelgrote stand, een stad met een intercity-station ... en mijn auto-kilometrage is dan ook dramatisch gedaald.
O ja, erg grappig, en ook tekenend: Mijn wederhelft had een baan bij een oveheidsinstantie, en daar hadden ze op een gegeven moment een mobiliteitsplan. Zij vulde keurig haar reiswensen in en wat kwam eruit: "U kunt alleen met de auto reizen, we hebben ook geen carpooler voor u." ... en dat terwijl ze al jaren met de trein naar het werk kwam, en zelfs een NS-abonnement via de baas had (dat gaf een leuke korting, de eerste 40 km werden betaald). Eerder reisde ze wel regelmatig met de auto, een paar jaar carpoolden we - we hadden een tijdje dezelfde baas, dat was handig - maar de autorit werd steeds langer, het was heel gebruikelijk dat je er tweemaal zo lang over deed, dwz tweemaal de snelst mogelijke rijtijd. Later toen ik weer bij diezelfde baas mocht werken gingen we gezellig samen met de trein, en die trein was regelmatig de auto te snel af.

Anyway, voor het domme woonwerkverkeer blijf ik erbij dat voor een groot deel van de Nederlanders het collectief vervoer (het OV) de beste keuze zou moeten zijn: een groot deel van de Nederlanders reist immers naar een "collectieve" werkplek, niet zelden gewoon een kantoor met een bureau en vergaderingen etc. etc.

Groeten MarcS

PS   Snelle treinen zijn overigens beslist niet DE oplossing. Om te beginnen zorgen snelle treinen er vooral voor dat mensen verder van hun werk gaan wonen - zo stegen de woningprijzen in Lille toen de TGV van Parijs richting Lille en verder ging rijden: De prijs in Lille + een abonnement kon makkelijk concurreren met de prijzen in Parijs. Een snelle verbinding van de Randstad naar Groningen doet straks hetzelfde.   Ten tweede zijn snelle treinen bepaald niet zuinig, het enige pluspunt is dat het elektriciteit is die veelal groen of anders licht grijs is, en verder is het verbruik voorspelbaar.   Ten derde blijkt in de praktijk dat een snelle trein géén concurrent is van de trage maar bijna steeds de dure vervanger, en erger nog vaak ook de vervanger van een heleboel andere verbindingen. Zo rijdt er geen directe trein meer van Brussel via Luxembourg naar Strasbourg en Basel, maar moet je via Parijs tussen de twee EU-steden reizen. Tweemaal zoveel kilometers en in tijd niks sneller ... dus neemt ongeveer iedereen het vliegtuig. Door die snelle TGV zijn allerlei bestemmingen in Europa moeilijker en/of trager te bereizen (behalve wellicht als je in Parijs woont, want dan profiteer je van die eerste snelle trein in om het even welke richting).

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mei 2022, 08:29

Edward schreef:Nu een VW bussie voor het gemak en omdat er binnen euro 5 niks bij JLR te vinden is dat ik leuk, betaalbaar en bruikbaar vind. Met zitplaats voor 3-4 personen is er sowieso niks op grijs kenteken.

Dus een bussie. Dat dan bij 145K een nieuw dual mass vliegwiel nodig heeft......... Dan is een LaRo zo slecht of onverstandig nog nie :lol: :lol:

Och, de eerste tekenen dat het dual mass vliegwiel bij mijn Td5 aan slijtage onderhevig was kwamen al bij zo'n 150.000 km (af en toe kreunen van het toplager). Nu 60.000 km verder wordt het wel tijd om er iets aan te doen.
Maar wist je dat bij VW een single mass vliegwiel gemonteerd wordt op auto's die zwaar (trek)werk moeten verrichten?
En Euro 5 (dankzij een katalysator) dat zijn verscheidene busjes al niet meer. Verschillende van die katalysatoren zijn leeg gehaald en doen dus niks meer, terwijl de kat. er nog gewoon (zichtbaar) onder zit. Een deeltjes teller wordt niet voor niks verplicht gesteld bij de APK van diesels.
O en heb je een 5 cilinder (diesel) dan zou je ook nog problemen kunnen krijgen met lekkende verstuivers.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2022, 10:41

Edward schreef:Nu een VW bussie voor het gemak en omdat er binnen euro 5 niks bij JLR te vinden is dat ik leuk, betaalbaar en bruikbaar vind. Met zitplaats voor 3-4 personen is er sowieso niks op grijs kenteken.

Tja, een 2,2 "Puma" 130 voldoet denkelijk niet aan "leuk, betaalbaar en bruikbaar".
In ieder geval is betaalbaar een hobbel, dwz betalen kan misschien wel maar het wordt een grote uitgave.   Had je een (of beter twee) van de laatsten gekocht dan was je nu spekkoper.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mei 2022, 14:20

Ben het met jullie beiden niet eens. De 130 was absoluut geen praktische auto en zeker niet voordelig te rijden.

Dat mensen de milieu hulpmiddelen van hun auto slopen is natuurlijk geen argument geen auto te kopen die wel gewoon aan de norm voldoet. Op mijn D2 heeft de EGR ook altijd gewoon braaf opgezeten. Ook al zijn er hier legio wetenschappers die het beter weten........

Dat jij al 60K met een klapperend vliegwiel rijdt is leuk maar wat zegt dat? Dat je reparatie zo lang mogelijk uitstelt? Het fijn vind om met een hoop kabaal of geklapper te rijden?? Ik heb geleerd dat onderhoud behoud is. En dus repareer ik iets als het stuk is. Dat geklapper is vast heel goed voor de DSG bak die er naast hangt.

Een single mass vliegwiel is er niet voor T5 bus. En die 5 cilinder zit alleen in de oudere modellen en is geen euro 5
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2022, 16:52

Edward schreef:De 130 was absoluut geen praktische auto en zeker niet voordelig te rijden.

Had je een 130 vijf jaar "op de zaak" gereden, daarna geprivatiseerd ... dan had je 'm nu voor meer dan de kale inkoopprijs kunnen verkopen ... da's toch best voordelig.   't Was natuurlijk leuk geweest als je deze "voorkennis" ook vooraf gehad had.   Er waren evenwel de nodige voortekens: sowieso willen de wat meer "iconische" auto's waarvan na vele jaren de productie stopt nog wel eens in prijs stijgen, verder was het al langer zo dat een jonge Defender (on)redelijk prijzig was, en bovendien is er nog steeds niet of nauwelijks iets op de markt dat ook maar een beetje lijkt op een Defender.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mei 2022, 20:16

Wat denk je dat ik gedaan heb? Het ding naar de sloop gebracht of zo?

En ik hoef geen iconische auto. Ik zoek een bruikbaar en betaalbaar vervoermiddel. Dat is het voor mij; een middel, geen doel.

Daarom boeit het me ook geen zak of het een EV is of een ruimteschip. Zolang ie z'n doel maar dient tegen een reële kostprijs.
Edward van Vugt

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 02 Jun 2022, 17:58

hoef geen iconische auto
. Hé wat een trieste domper, wat als een filosofische kwestie begon. Ik maar denken dat dit een cluppie van prettig gestoorde liefhebbers van een ‘iconische’ auto was. Waar je ellenlange gesprekken kan voeren over de laatste nutteloze modificatie aan je defender, welke routes geschikt zijn om met die heerlijke rammelbak te nemen, of waar je het laatste recente piepgeluid in de groep kan gooien en dan gerust gesteld verneemt dat zij dat geluid al jaren horen in hun icoon. Blijken er economische factoren mee te spelen. Dat wist ik dus niet; ik val zeker in de sub categorie zwijmelende softies……

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jun 2022, 18:05

Het heet Land Rover Club Holland. Niet Defender inclusief 90,110, 127/130 club Holland. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Jun 2022, 18:09

Ik zie hem niet als iconisch maar gewoon als een heerlijk bak, waarin ik het bij elk rit 't bijzonder naar het zin heb.

Groet Ron

Ps: de 110 hebben we nu 15jaar en nog geen moment spijt gehad van de aanschaf.
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Kroeg”