trix G4 schreef:Hoe zie je dat de viscofan vast zit ??
De mijne is al eens vervangen.
Maar ik heb nog nooit meer dan 1 op 8,5 gehaald............ook al rij ik rustig
O, met mijn 300 Tdi had ik een gemiddeld verbruik van 1:8, nadat ik de Td5 gekocht had (2014) reed ik gemiddeld 1:9,6. Na een aantal jaren zakte dit naar 1:8,8 (2018-2019). En na verwijderen van de viscofan (in 2020) 1:9,7 (gemiddeld dat jaar). In 2021 was het verbruik 1:10,4. Ik gebruik de Land Rover niet anders dan anders, alleen op de snelweg rij ik nu 100-110 km/u omdat dit verplicht is.
Met de Td5 kon ik de fan horen op de snelweg met 120 km/u ('s winters bij -10°C).
Bij mijn 300 Tdi stond ik eens ruiten te krabben (met draaiende motor) en de viscofan maar blazen. Na montage van een nieuwe viscofan was dat probleem weg.
De temperatuurmeter van de Td5 kwam bij -10°C toen amper op 1/3, maar dit had, bleek later, niks met een vastzittende viscofan van doen, dat probleem bleef ook nadat ik de viscofan had verwijderd. Ik heb toen een aantal (winter)maanden zonder viscofan rond gereden (wel met aangekoppelde nanocom om de temperatuur in de gaten te houden, want de originele temp.meter deugde ook niet), maar dit leverde geen problemen op. Pas na een drie kwartier met 120 km/u op de snelweg kreeg ik de (motor)temperatuur richting de 100°C (nanocom). Dus alleen rijwind koelt toch redelijk goed.
Groet,
Erik.