Aanbouwdelen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
a trouborst

Aanbouwdelen

Berichtdoor a trouborst » 07 Nov 2021, 17:01

Goedendag.
Er zijn natuurlijk verschillende aanbouwdelen voor series. ik ben eigenlijk op zoek naar complete sneeuwschuif en ophanging voor een series 3.
Of een ander leuk op of aanbouwdeel.
Iemand een idee waar je dat eventueel kan vinden,Of iemand wat te koop?

Landmarcs

Re: Aanbouwdelen

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2021, 17:24

Tja ... even zoeken en je vindt al een eerste beknopte sneeuwschuif-info op dit forum.

Grootste probleem is dat het in Nederland nog maar heel zelden zodanig wil sneeuwen dat je er wat aan hebt.

Groeten MarcS

PS   Hoe goed zo'n schuif ook werkt: je doet er goed aan goede winterbanden te gebruiken, en eventueel zelfs sneeuwkettingen.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Nov 2021, 19:04

Nido in Holten maakt en levert sneeuwschuivers (en ook zoutstrooiers) o.a. aan gemeenten.
Daar kun je de auto zo naar toe brengen en zij bouwen e.e.a. ervoor, er onder en erin.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Nov 2021, 09:13

Dan rij je wel jaarrond met een dikke lompe Nido adapter op je wagen. Vooral leuk als je effe off road wilt. :lol: :lol:

Maar serieus, wat is het doel?

Als ht voor het leuk is dan gewoon zelf maken uit wat bij elkaar gescharrelde delen. Is het echt voor sneeuw te schuiven dan is en Serie erg beperkt qua duwkracht want licht. Punt is dat je nooit alle sneeuw ruimt en dus het restje aanrijdt tot een spekgladde laag.

Hier op het fietspad kwam 's winters een Hi lux langs met schuif en strooier maar die stond ook te vaak te spinnen en nu rijdt er gewoon een trekker langs.

Wij hebben een schuiver van een Unimog die we op een Manitou 4x4 ruw terrein heftruck aan de lepels steken en die heeft er al flink aan te werken als er flink sneeuw voor het bord komt. Het ding staat vooral in de weg want in vijf jaar is ie nog geen vijf uur gebruikt......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2021, 10:09

Edward schreef:Wij hebben een schuiver van een Unimog die we op een Manitou 4x4 ruw terrein heftruck aan de lepels steken en die heeft er al flink aan te werken als er flink sneeuw voor het bord komt. Het ding staat vooral in de weg want in vijf jaar is ie nog geen vijf uur gebruikt......

Ik zag al eens een Manitou verreiker met een stuurbare sneeuwschuif.
Zo'n lange-arm-combinatie ziet er onhandig uit maar bleek tamelijk effectief voor het sneeuwarm maken van erf en oprit.
Een gewone trekker met sneeuwschuif haalde er niet bij.
De verreiker maakt dat een kundige bestuurder de sneeuw ook echt goed opzij kan zetten en bovenal dat ie veel minder vaak de sneeuw vastgereden heeft voordat die sneeuw weggeschoven kon worden.

Groeten MarcS

PS   Qua trekkracht in de sneeuw kom je met de LandRover snel aan de grens van het mogelijke. Zonder sneeuwschuif maar met dik sneeuw kan een helling van meer dan 10% al de limiet zijn, zelfs met goede winterbanden en soms zelfs met goede banden-sneeuwkettigen. Dik sneeuw geeft al gauw een stevige weerstand ... en dan ben je vooral afhankelijk van de toestand van de ondergrond.

a trouborst

Berichtdoor a trouborst » 08 Nov 2021, 19:24

Goedendag, Het gaat mij inderdaad vooral voor het leuk.
Gaat er mij om dat er mooie constructies en aanbouwdelen waren maar je die eigenlijk nooit tegenkom op verkoopsites.
Dus als er iemand een site weet hier of in het buitenland waar je zulke dingen tegenkom dan hoor ik dat graag.
Of als er duidelijke en complete tekeningen zijn van de montage constructie van bv sneeuwschuif lijkt me dat ook zeker interessant.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Nov 2021, 09:10

Denk dat dat heel veel Goegelen en vooral beurzen bezoeken wordt. Ik kom het ook bijna nooit tegen en ik ben toch ook al 20 jaar aan het verzamelen. Als je het tegenkomt is het sowieso meestal flink aan de prijs als het originele accessoires waren.

Een Brockhouse trailertje dat een originele accessoire was kost een veelvoud van een Sankey Polynorm of een Penman (van oorlogsshit is ook veel meer gemaakt uiteraard)

Maar het is een leuke uitdaging.
Edward van Vugt

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 09 Nov 2021, 12:33

nu betwijfel ik even of dit alles originele accessoire was , nl
aanbouw delen behoorde niet tot de auto maar kwamen van andere leveranciers.

J. Sankey en J. Brockhouse hebben beiden trailers gemaakt voor het engelse leger; de onderdelen moesten uitwisselbaar zijn.

als ik aanbouwdelen zou willen, dan .
pto met zo een waar je de riem op kunt leggen, zodat, je alle (oude) werktuigen kan aandrijven.
er zijn nog brochure s en filmjes van.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 09 Nov 2021, 14:20

GB lijkt mij.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Nov 2021, 17:03

pascal110 schreef:nu betwijfel ik even of dit alles originele accessoire was , nl
aanbouw delen behoorde niet tot de auto maar kwamen van andere leveranciers.

J. Sankey en J. Brockhouse hebben beiden trailers gemaakt voor het engelse leger; de onderdelen moesten uitwisselbaar zijn.

als ik aanbouwdelen zou willen, dan .
pto met zo een waar je de riem op kunt leggen, zodat, je alle (oude) werktuigen kan aandrijven.
er zijn nog brochure s en filmjes van.

Land Rover bouwde zelf geen accessoires maar had ze wel in de catalogus staan. Het was zelfs mogelijk om de trailer in kleur te krijgen als je hem meebestelde bij de auto. ;)

Dus een originele accessoire is nog steeds geen Land Rover maar altijd een ander merk.
Edward van Vugt

Terug naar “Kroeg”