Beste landrover liefhebbers,
Wij zijn van plan een offroad tenttrailer aan te schaffen voor weekenden maar ook voor meerdere weken rond te reizen in Europa. we rijden een Freelander 2 td4 uit 2007. Het idee is een tenttrailer welke snel op en af te bouwen is met een vaste keuken welke tegen een stootje kan. We hebben meerdere tenttrailers bekeken en komen voor nu uit op de campwerk economy offroad tenttrailer met keuken (eventueel met voortent/luifel). Deze lijkt ons degelijk en sterk genoeg om ook offroad te gaan tot de grenzen wat een freelander 2 aan kan. Daarnaast is er de de Zambezi offroad tenttrailer van Aart Kok met vaste bodem en ook een vaste keuken maar wel op de dissel ipv aan de achterkant van de tenttrailer waar we ook een goed gevoel bij hebben. Wie heeft met ervaring met één van deze tenttrailers en kan ons iets vertellen wat betreft de voor en tegens? Alvast bedankt!
Gr. Niels
welke offroad tent trailer?
Re: welke offroad tent trailer?
Ben laatst weggeweest met de Tuareg van Aart Kok. Geweldig ding! Mooi, simpel opgezet en (soort van) betaalbaar. Ook weggeweest met een Holtkamper Nano. Nog toffer en fijner maar minder mooi en een enorme bak geld!
Het hele off road verhaal is gelul want ieder trailer die zogenaamd off road is staat gewoon op een torsie as die hooguit voor greenlanen geschikt is.Als ze echt off road zouden zijn hebben ze bladveren of (nog mooier maar nog duurder) onafhankelijke ophanging.
Maat van me gaat al 21 jaar met dezelfde Holtcamper Cocoon op vakantie en dat gaat gewoon prima. Ijsland mee gedaan en veel Skandinavie.
Enige is dat ie drijft dus voor een doorwading moet je hem borgen zodat ie niet in de zijkant van je auto drijft.
Overweeg er zelf ook 1 te kopen, vandaar het testen. Jaren terug hadden we een testweekend vd club met legio verschillende aanhangers en ik vind een vouwwagen gewoon de beste makkelijkste en snelste optie.
Het hele off road verhaal is gelul want ieder trailer die zogenaamd off road is staat gewoon op een torsie as die hooguit voor greenlanen geschikt is.Als ze echt off road zouden zijn hebben ze bladveren of (nog mooier maar nog duurder) onafhankelijke ophanging.
Maat van me gaat al 21 jaar met dezelfde Holtcamper Cocoon op vakantie en dat gaat gewoon prima. Ijsland mee gedaan en veel Skandinavie.
Enige is dat ie drijft dus voor een doorwading moet je hem borgen zodat ie niet in de zijkant van je auto drijft.
Overweeg er zelf ook 1 te kopen, vandaar het testen. Jaren terug hadden we een testweekend vd club met legio verschillende aanhangers en ik vind een vouwwagen gewoon de beste makkelijkste en snelste optie.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Eens met Edward dat het echte off-road gehalte van die karren nogal wat teveel van het goede is. Ik sleep al 11 jaar en met veel genoegen een 3dog off-roader mee. Niet kapot te krijgen, en dat geldt ook voor van Australische herkomst afkomstige tent. Opgezet in een handomdraai. Maar off-road? Ik kocht hem vooral voor de slechte wegen in Rusland waar de wegen en weggetjes vol, sporen en gaten zijn en zomaar overgaan in zand en waar we een aantal jaren woonden. Dat werkte prima. Het ontwerp van de off-road trailer is meen ik ontstaan, of in ieder geval flink ontwikkeld in Australië. Met de ellenlange zandwegen en ‘ruts’ uitermate geschikt. En onderweg, de keukendeur open en 30 seconden later sta ik heerlijk te kokkerellen, met m’n uitsmijter à la pa. Maar echt off-roaden, doorwaden in IJsland? Als je dan met je karretje van 13000 euro oid, en je hele hebben en houwen daarvoor staat. Mwah, het zal wel. Ik koppel liever af, alhoewel ik menig paadje aandurf. Voor West-Europa waar we nu weer noord en zuid gaan en waar de wegen de eerste 1000km geasfalteerd zijn, zou een lichtere aanhangwagen prima voldoen. Maar dat gezegd hebbende….. we hebben altijd meteen een gesprek over de combinatie. ‘Pap, die meneer zei dat jouw Landrover met aanhanger heel stoer vond’. Tja…… groet Willem
PS, die 3dogs worden niet meer gemaakt. Zijn nog wel te vinden, en ik durf de uitspraak wel aan dat ze te goed, te zwaar gemaakt en daarom veel te duur voor de Nederlands/Duitse markt waren.
PS, die 3dogs worden niet meer gemaakt. Zijn nog wel te vinden, en ik durf de uitspraak wel aan dat ze te goed, te zwaar gemaakt en daarom veel te duur voor de Nederlands/Duitse markt waren.
De tent zoals die op de 3 dog ligt is in D ook los te koop. Kost iets van 3500 euri met voortent en luifel. Hebben we gewoon op een bestaande (500euri) aanhanger gelegd en daar met spacers 16" Disco wielen op gelegd. Met maar 1.2 bar in de banden is da meer off road vering dan je verzinnen kunt.

Edit: link terig gevonden: http://www.gordigear.com/trailer_tents/ ... t.php?l=nl
Edit: link terig gevonden: http://www.gordigear.com/trailer_tents/ ... t.php?l=nl
Edward van Vugt
Heren,
Dank voor de reacties! We gaan de tenttrailer gebruiken zoals Willem aangeeft en hebben jullie reacties en bevindingen meegenomen en ook de modellen bekeken. Het is, na veel vergelijken en testen in de praktijk, de offroad tenttrailer van Campwerk geworden daar deze voor onze reisdoelen het meest praktische is mbt opzetten, afbouwen en laadvermogen. Had ook begrepen dat 3 dog recentelijk is overgenomen door Campwerk wat misschien de duidelijke overeenkomsten verklaart mbt tent opbouw en trailer.
Groet Niels
Dank voor de reacties! We gaan de tenttrailer gebruiken zoals Willem aangeeft en hebben jullie reacties en bevindingen meegenomen en ook de modellen bekeken. Het is, na veel vergelijken en testen in de praktijk, de offroad tenttrailer van Campwerk geworden daar deze voor onze reisdoelen het meest praktische is mbt opzetten, afbouwen en laadvermogen. Had ook begrepen dat 3 dog recentelijk is overgenomen door Campwerk wat misschien de duidelijke overeenkomsten verklaart mbt tent opbouw en trailer.
Groet Niels
Ik heb met verschillende tentrailers gereden.
Zowel wel als geen zelfbouw. De zelfbouwers op basis van Sankey narrow-of wide tracks. Super aanhangers, maar wel zwaar in de basis.
Als tenten heb ik een paar Autocamp uitvoeringen gehad, zeer mooie degelijke kwaliteit, duur en geschikt voor het "Hollandse "weer.
De laatste die we gebruikten was het meest comfortabel en meest geschikt voor het hele gezin en dat was een Gordigear die ik destijds via Duitsland kocht en nu bijna op alle straathoeken verkrijgbaar is.
Er zijn vele merken van die volgens mij allemaal uit dezelfde fabriek komen. De Campwerk lijkt op de Gordigear, maar die is waarschijnlijk op de naden wel waterdicht en misschien ook nog wel strak/netjes op te zetten. De Zuid Afrikaanse zijn ook erg mooi en doordacht, maar minder geschikt voor veel wind en regen. ( o.a. grote, windgevoelige zonnedaken/afdaken)
Als ik er de centjes voor zou hebben destijds, had ik de 3 Dog gekocht. Dat is echt de top. Perfect afgewerkt, degelijk, staat mooi en mooie materialen gebruikt.
Stevig aan de prijs, maar schrijft niet te gek af en kan jaaaaren mee.
Inmiddels hebben we met zeer veel plezier een 130 camper. Als de kids nog mee gaan, rijden ze in hun eigen Land Rover en dan is de 130 camper ruim genoeg.
Zowel wel als geen zelfbouw. De zelfbouwers op basis van Sankey narrow-of wide tracks. Super aanhangers, maar wel zwaar in de basis.
Als tenten heb ik een paar Autocamp uitvoeringen gehad, zeer mooie degelijke kwaliteit, duur en geschikt voor het "Hollandse "weer.
De laatste die we gebruikten was het meest comfortabel en meest geschikt voor het hele gezin en dat was een Gordigear die ik destijds via Duitsland kocht en nu bijna op alle straathoeken verkrijgbaar is.
Er zijn vele merken van die volgens mij allemaal uit dezelfde fabriek komen. De Campwerk lijkt op de Gordigear, maar die is waarschijnlijk op de naden wel waterdicht en misschien ook nog wel strak/netjes op te zetten. De Zuid Afrikaanse zijn ook erg mooi en doordacht, maar minder geschikt voor veel wind en regen. ( o.a. grote, windgevoelige zonnedaken/afdaken)
Als ik er de centjes voor zou hebben destijds, had ik de 3 Dog gekocht. Dat is echt de top. Perfect afgewerkt, degelijk, staat mooi en mooie materialen gebruikt.
Stevig aan de prijs, maar schrijft niet te gek af en kan jaaaaren mee.
Inmiddels hebben we met zeer veel plezier een 130 camper. Als de kids nog mee gaan, rijden ze in hun eigen Land Rover en dan is de 130 camper ruim genoeg.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"