deusjevo schreef:Een auto uit 2008 wordt wellicht wel lastiger maar zoals je reeds gedaan hebt, overleg eens met je verzekeraar wat de mogelijkheden zijn.
't Is in mijn ogen voor een auto uit 2008 helemaal niet zo lastig.
De All-Risk premie is (bijna) altijd gebaseerd op de catalogus-prijs, dat is dan ook de reden waarom met een gewone auto, met een gewone afschrijving het All-Risk-verzekeren na een aantal jaren heel duur wordt (want je krijgt de dagwaarde en niet de catalogus-prijs uitgekeerd; dat is bij de meeste auto's binnen enkele jaren al minder dan de helft van nieuw).
Bij een Defender is het "makkelijker" de dagwaarde is na 10-15 jaar nog steeds hoog, maar (gelukkig) niet hoger dan de oorspronkelijke catalogus-prijs. In de polis staat niet dat de verzekeraar sowieso een afschrijving kan binnenharken, daar staat normalerwijze alleen iets over de dagwaarde. Ook hoef je de verzekeraar niet wijzer te maken, de tweede-hands dagwaarde is een publiek geheim dus voor de verzekeraar een bekend gegeven .... pas als je aan ziet komen dat de dagwaarde de catalogus-prijs overstijgt en als je een uitkering zou willen ter hoogte van die dagwaarde wordt het verstandig eens te informeren wat de verzekering dan als premie-tegenprestatie wil zien.
Bij een oude Range Rover is het natuurlijk een ander verhaal, daarvoor heb je ten eerste een zeer bescheiden catalogus-prijs en ten tweede is de markt/dagwaarde van willekeurige Range Rovers van ± dezelfde leeftijd soms marginaal. In zo'n geval wil je graag een taxatie vooraf en een verzekering waarin is opgenomen dat de auto voor de taxatiewaarde is verzekerd.
En ... wil je je met een 10-15 jaar oude Defender nog net iets beter indekken tegen discussies: laat 'm dan in ieder geval volgens de regels taxeren en kijk eens naar de catalogus-prijs. Zit de taxatie onder de catalogus-prijs dan leg je de taxatie gewoon braaf bij de verzekeringspapieren. O ja, ik ga er even van uit dat de auto verder niet serieus is aangepast/omgebouwd, je kan van de verzekeraar niet verwachten dat hij "gratis" een later ingebouwde airco vergoed om maar wat te noemen.
Het wordt overigens weer iets anders wanneer het gaat om verhaal op een tegenpartij: Dan heb je weldegelijk recht op verrekening van de extra's, zelfs al is de auto niet voor de volle mep All-Risk verzekerd (dit is overigens een dingetje wat maar wat makkelijk vergeten wordt bij het schade-verhaal op een tegenpartij, daar moet je zelf weer goed bovenop zitten).
Groeten MarcS