Het schuurtje project. Dit onderwerp is gesloten!

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Erik Peters

Re: Het schuurtje project.

Berichtdoor Erik Peters » 05 Mar 2021, 13:17

Edward schreef:Vwb je opmerking in het reparatieverslag: het is leuk dat je compressor zowel Orion als Euro koppeling accepteert. (er zijn nog wel meer soorten) Maar kies één koppeling waar je al je gereedschap mee koopt!

Dat is wel zo makkelijk, Orion is iets kleiner en heeft een kleinere doorlaat. Aan mijn kleine compressor zit Orion en de grote heeft Euro. Daarom heb ik een verloopstukje gemaakt van Euro naar Orion, kan ik dat 'Orion' luchtgereedschap ook gebruiken bij de grote compressor.
Overigens is het veelal mogelijk om een andere nippel in het luchtgereedschap te schroeven, maar dat is weer gedoe en je moet nippels hebben met de juiste schroefdraad (en ook die zul je moeten kopen, al zal de prijs wel meevallen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Leerling

Berichtdoor Leerling » 05 Mar 2021, 22:37

Bedankt voor de tips heren, nuttig en goede uitleg (aansluitingen compressor en brandblusser) voor mij.

Vandaag ben ik ineens bestel moe, blijf ineens totaal hangen op een bestelling omdat ik een zwarte slang moet bestellen die ik niet wil hebben, ik wil een blauwe luchtslang hebben, maar klote dat veel niet leverbaar is of dat de prijs weer raar is (verzendkosten of zelfde producten die bij diverse winkels enorme prijsverschillen hebben). Ik ben moe van zoeken en nadenken de laatste twee dagen. :cry:

Ik zit nu twee en een half uur blind te staren op het scherm en het lukt ineens niet meer. Ik blijf maar stom kijken op de lijst en snap hem even niet waarom ik geen keuze maak... Ik zit 100% vast op de luchtslang omdat ik hem niet kan bestellen en alleen maar een zwarte slang kan bestellen. Wie kan de knoop doorhakken of een andere combinatie voor mij maken... :?:

Schermafbeelding 2021-03-05 om 22.35.35.png

ik denk ook dat het met irritatie te maken heeft omdat heel veel van wat ik wil bestellen nu niet op voorraad is. Bepaalde hamers, lijmklemmen en etc.

Optie: https://www.lidl-shop.nl/p/parkside-per ... 90FD0880B3 Qua prijs doet het niets als ik de verzend kosten meeneem in de bestelling. En ik ben twee nodig met een koppelstuk, maar ergens ook een derde met een heel klein stukje slang en mogelijk een vierde voor bij de werkbank zelf. Wellicht moet ik gewoon kijken naar een losse slang van 20 meter en de koppelingen ook los kopen.... Wellicht ben ik dan goedkoper uit zelfs. Ik heb het dan ook op maat zoals ik echt wil!
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-03-05 om 22.39.06.png
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 05 Mar 2021, 23:14

Ik edit dit bericht vaak om te brainstormen

Eerst maar simpel tekenen/schrijven nu om mijn gedachten kwijt te raken.

IMG_1480.JPG

Edit: filmpje gemaakt zodat ik mijzelf kan horen en de aantallen kan tellen, komt straks wel online.
Laatst gewijzigd door Leerling op 06 Mar 2021, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Mar 2021, 23:40

Blauwe slang kun je hier zo ophalen. Heb zoveel van die shit liggen dat een slang meer of minder nie opvalt nie! :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Leerling

Berichtdoor Leerling » 06 Mar 2021, 00:49

https://www.youtube.com/watch?v=foDLBf6tEow Nu kan ik tellen op basis van wat in mijn hoofd zit. :lol:

Onderhouds interval... Na gebruik aftappen en dat is niet makkelijk als ik hem achter in de werkbank laat staan, dat moet ik aanpassen. Filter aanzuiging eens in de maand en olie eens per half jaar. Aftappen condens is dus even een dingetje. De censor voor warmte en het liefste de drukregelaar op de gereedschap wand en voorzijde balk. Luchtinlaat en filter is vrij triest en de ribben worden minimaal gekoeld dus we gaan aanzuiging over de ribben laten lopen.

IMG_1482.JPG

Het aftap punt voor condens zit erg los... Draai hem zo uit de tank...

IMG_1481.JPG

De luchtinlaat is 15mm ik vraag mij af of deze echt de liters kan aanzuigen zonder afgeknepen te worden.... Gaan we berekenen.

https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/52583
https://www.engineersedge.com/fluid_flo ... _14029.htm

Let er op dat ik direct mijn garantie laat vallen (doe het dus alleen als je bewust bent van wat je doet!).

IMG_1484.JPG

Leerling

Berichtdoor Leerling » 06 Mar 2021, 02:27

Plak de schroeven zo snel mogelijk terug en laat je niet gek maken als je denkt dat je iets mist!

IMG_1486.JPG

Schermafbeelding 2021-03-06 om 02.23.45.png

Voor 150 euro mag je niet veel verwachten... Het zijn de keuzes die je maakt en dat moet je afwegen voor hetgeen wat je wilt doen. Maar voor het geld vind ik het totaal niet erg om wat upgrades te doen.

IMG_1487.JPG

Leerling

Berichtdoor Leerling » 06 Mar 2021, 02:44

Sommige onderdelen hebben 0,0 nut. Maar ze zijn wel bruikbaar voor upgrading.

IMG_1489.JPG

Genoeg te modificeren om hem wat beter te maken en hem langer door te laten gaan zonder warm te lopen.

IMG_1491.JPG

Zit weer in elkaar en goed gezien wat ik ermee kan doen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mar 2021, 10:15

Leerling schreef:.... Luchtinlaat en filter is vrij triest en de ribben worden minimaal gekoeld dus we gaan aanzuiging over de ribben laten lopen.

De aanzuiglucht extra verwarmen door 'm over de koelribben te voeren is een beetje een perpetuum mobile, nee niet echt, maar dus wel het paard achter de wagen. De koeling is nodig om de warmte in de compressor af te voeren, en dan voer je die warmte bij de inlaat deels weer terug. Bovendien werkt de compressie het best met koude inlaatlucht, dan zit er in de liter inlaatlucht direct al de meeste lucht.

Als je de compressor-koelribben extra wilt koelen dan is een computerfannetje een betere keuze, als je het heel mooi wilt knutsel je er ook nog een temperatuur-sensor/regeling aan.   Wil je geen electrickery dan neem je twee fannetjes en maak je een simpele 12V serie/parallel-schakeling: in serie maken ze weinig herrie.

En dan nog een dingetje: Buitenlucht is een stuk schoner en een groot deel van het jaar ook koeler. Buitenlucht is zoveel schoner dat ze liever de koude buitenlucht gebruiken voor een HR-CV-ketel ook al heb je als je binnenlucht zou gebruiken een minder grote warmte-sprong en bovendien een "gratis" extra ventilatie-bron.   Dus voor de compressor is het dubbel winst als je de lucht van buiten aanzuigt, liefst van wat hoger buiten.

Groeten MarcS

PS   Voor de temperatuur/rendement relatie heb je (bij een ideaal gas) P•V = n•R•T (waarbij n & R constanten zijn en T de temperatuur in Kelvin). Aangezien een aangename omgevingstemperatuur omstreeks de 290 Kelvin zit betekent 15 tot 30 º koelere inlaat-lucht ± 5 tot 10 % rendementswinst. Geen reusachtige winst, maar tegelijk wel een merkbare winst ... waarbij de aanvankelijke investering minimaal is. De schonere inlaatlucht is dan bonus winst, winst die je niet direct merkt.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 07 Mar 2021, 20:26

@Marc, helder en neem ik mee. Bedankt voor de uitleg :idea:

Bedoelde jij deze:
IMG_1496.JPG

---

Luchtverhaal is afgesloten voor de werkbank en etc. Later mag deze aangepast worden, maar voor nu komt alles gelukkig uit zoals ik wil en gaat het netje's worden. Het enige wat niet naar mijn smaak is, is de drukregelaar... Maar ja jammer dan, wie weet dat ik ooit in de toekomst bedenk dat de vernevelaar wel goed van pas komt. Mij is het er om te doen geweest dat ik een regelaar heb op de gereedschap wand en zo netje's mogelijk (vandaar ook de 4 zwarte kniestukken). Ik had wel een andere oplossing, maar deze koste ruim 80+ euro.

1 slang ga ik verknippen voor achter de werkbank en etc. Tweede slang is voor nu direct gebruiken en voor buiten. Later wil ik boven de werkbank twee spiraal slangen hebben (voor nu niet van belang). verder bewust zo min mogelijk koppelingen als ik maar kon. Aan de werkbank voorzijde komt een vrouw (vandaar 2x man voor verloop i.v.m. aansluiting compressor) De vrouw is bewust gekozen omdat deze beter een netter in de bank past, de verknipte slang heeft twee koppelingen over en zie wel of deze van pas komen. Vrouw steek je toch iets in... :?:

Ik vind zelf dat dit een heel net bedrag is 8-) Echt goedkoper zou kunnen, maar dan gaat het weer houtje touwtje worden.

Schermafbeelding 2021-03-07 om 20.12.07.png

Schermafbeelding 2021-03-07 om 20.17.39.png

Dit hele verhaal heeft wel veel en veel te lang geduurd om eerlijk te zijn en had er echt koppijn van, veel te veel tijd hieraan gespendeerd. Maar het is nu wel echt naar wens en dat is van belang, dan er maar wat langer over te doen.

O ja: Nu hoef ik de achterwand niet in te zagen waar ik ook heel blij mee ben 8-) Ik wil liever niet in dat zwakke plastic zagen.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 07 Mar 2021, 21:55

Kosten tot nu zonder gereedschap maar wel alle verf, stroom en etc etc. 568 euro. Chill 8-) Dit is vanuit een kale schuur gerekend. Nog nodig: bootlak, primer, bouten, schroeven, scharnieren en etc. Verwachting voor uitgave... 200 ongeveer?

Kosten compressor en aanverwanten: 286 euro. (Compressor kost nu weer 230... Was wel mazzel)

Heb ik een fout gemaakt tot nu toe in de kosten... Ja :oops: Als ik een schroefje van 5 cent had besteld bij een bestelling dan scheelde dat 7 euro verzendkosten (kleine klote letters). Daar ging mijn raspatat met twee frikandel speciaal :cry:

Hoeveel geld heb ik ongeveer bespaard met goed zoeken en rekenen.... Ongeveer 200 euro tot nu toe :shock: Het loont om te zoeken.

Dure uitgave wat niet nodig was maar voor mijn fancy must have was verf in kleur. Koste ongeveer 30 euro extra. Maar ik wou dat heel graag!!!! Voor mij was dat echt van belang.

Is er een twijfel punt in deze kleine verbouwing... ja, het plafond zit mij totaal niet lekker op dit moment en heb nog geen oplossing gezocht. Bladert ene hoop verf en delen die niet geverfd zijn.... Zit mij nog niet lekker. Ik zou dan goed moeten schuren en een ademde verf moeten hebben die tegen 60 graden kan.

Is er nog iets wat ik wil hebben maar nu te duur is.. Ja, ik wil heel graag nog een metalen werkblad hebben op de grote bank, maar dit is nu echt te duur. :roll: Ik baal daarvan, maar het is echt niet redelijk in verhouding en kan het later nog doen. Ergens hou ik er wel bewust rekening mee (ondanks trillingen overdracht) dat de werkbank van 140cm nog verlaagt kan worden met een millimeter of iets. Dan kan ik later alsnog als ik een koopje kan vinden het aanpassen, maar voor nu is het echt veel te duur. Dit is een keuze die ik moest maken zodat er genoeg geld overblijft voor de rest.

Is er iets waarvan ik zeg dat ik het niet zelf kan doen... Ja, er zijn houtbewerkingen die ik niet zelf kan doen en waar ik niet het apparatuur voor hebt. Ik kan het niet aanschaffen omdat het te duur is of kansloos is om zelf te doen. Ik kan in ruw werken om de basis te maken, maar kan het niet afwerken en ben daar Edward hoe dan ook voor nodig. :roll: Ik zou dit heel graag zelf willen doen, maar dat kan niet.

Terug naar “Kroeg”