Ik heb gezocht naar een 12 ton pers met meter waar ik vrijwel alles mee kan doen. Ik ben gaan zoeken naar hoe ik dingen uit elkaar trek en etc. Mijn lijstje is nu:
https://www.tectake.nl/werkplaatspers-12t-401670
HBM 72 Delige 2 en 3 Arm Pullytrekker Set 75 / 100 / 150 / 200 mm
HBM 17 Delige Binnenlagertrekkerset 8 - 58 mm
HBM 51 Delige Wiellager en Pakking de-montageset 18 - 65 mm
Nu heb ik in op YT gezien dat er ook holle bussen zijn en speciale dingen met randen als je rubbers en etc wilt plaatsen, met andere woorden mis ik hier iets en weet niet wat en hoe deze te benoemen. Ik zou graag willen weten wat in dit rijtje mist en of deze in soortgelijke sets te bestellen zijn. Ook heb ik gezien dat er nog verschillende pennen zijn voor op een pers, maar weet niet of dat bij deze pers kan en waar die sets voor een redelijk bedrag te koop zijn.
Ik begrijp dat het allemaal lage kwaliteit is, maar moet wel bezuinigen op veel manieren omdat ik steeds meer nodig ben (wil hebben). Wie kan mij hier advies in geven zodat ik voor de tussenbakken project echt het juiste in huis heb.
Alvast bedankt voor het advies.
Persen, trekken en etc.
Persen, trekken en etc.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.
Re: Persen, trekken en etc.
Voor een tussenbak heb je een doppenset nodig om hem uit elkaar te draaien. Een hamer en een goede drevel om de lagerschalen uit het huis te meppen. De lagerschalen terug in het huis kan met dezelfde hamer en de oude schaal als klappenvanger.
De binnenschalen om de assen heb ik er bij de eerste bak die ik gedaan heb afgetrokken met een homemade trekker. Gewoon een messentrekker nagemaakt van wat resten. Maar tegenwoordig zou ik gewoon een setje als in de afbeelding kopen.
Verder geen speciaal gereedschap nodig. Schalen terug persen kan prima met een hamer en wat geduld. Als je de lager opwarmd op een kookplaatje vallen ze zowat om de as.
Alles wat je verder koopt is voor de heb, het gemak of de hobby. Voor een Laro is een doppenset, een grote hamer en vooral een lasapparaat en slijptol genoeg.

De binnenschalen om de assen heb ik er bij de eerste bak die ik gedaan heb afgetrokken met een homemade trekker. Gewoon een messentrekker nagemaakt van wat resten. Maar tegenwoordig zou ik gewoon een setje als in de afbeelding kopen.
Verder geen speciaal gereedschap nodig. Schalen terug persen kan prima met een hamer en wat geduld. Als je de lager opwarmd op een kookplaatje vallen ze zowat om de as.
Alles wat je verder koopt is voor de heb, het gemak of de hobby. Voor een Laro is een doppenset, een grote hamer en vooral een lasapparaat en slijptol genoeg.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Hey Edward,
Voor de lagerschalen was ik die manier op internet al tegen gekomen, en een elektrisch kookplaatje heb ik in de schuur liggen. Wat betreft zelf fabriceren... meh dan koop ik liever een setje die nog wel vaker van pas gaat komen. Pen uitdrijver, drevel en doorslag setje zitten de kosten ook niet in.
Ik moet dan alleen nog zoeken naar een setje die op de pers kan om specialen pennen vast te kunnen zetten. Zo zag ik bijvoorbeeld bij revisie van de achteras dat er speciale bouten zijn die er in geperst moeten worden, maar dat komt terzijde tijd dan wel.
Verder is het voor gemak, de juiste tools om niets te vernielen (ook het gereedschap zelf niet) en voor de hobby. En ja het kost geld, maar anders had ik afgelopen O&N voor 1000 euro vuurwerk afgestoken (geen consumenten prijs).
Ook een leuke hobby om zelf te knutselen (wel professioneel dan).
Aantal maanden geleden begonnen met elektrotechniek, als ik dan naga dat alleen de boeken die ik heb gekocht al 230 euro waren en dan nog even de lab voeding, nieuwe meter en extra soldeer station er over heen... Dan heb je maar een paar dingen en ben je ook alweer dik 550 euro verder. Maar dat zijn allemaal investeringen waarvan ik weet dat ik er heel veel jaren plezier aan heb en ze voor van alles en nog wat kan gebruiken. Ik kan dan voor mijn eigen Defender alles met Electra doen wat ik maar wil en tot de kleinste dingen repareren op den duur. Super kort wat ik dan kan en leer: https://www.bol.com/nl/p/elektronica-za ... XBEALw_wcB Dus ben ik lekker bezig dan kan ik op den duur dit ook even als naslag erbij pakken. Maar de basis komt uit https://www.bol.com/nl/p/the-art-of-ele ... oductImage en nog wat Nederlandse basis boeken.
Voor de lagerschalen was ik die manier op internet al tegen gekomen, en een elektrisch kookplaatje heb ik in de schuur liggen. Wat betreft zelf fabriceren... meh dan koop ik liever een setje die nog wel vaker van pas gaat komen. Pen uitdrijver, drevel en doorslag setje zitten de kosten ook niet in.
Ik moet dan alleen nog zoeken naar een setje die op de pers kan om specialen pennen vast te kunnen zetten. Zo zag ik bijvoorbeeld bij revisie van de achteras dat er speciale bouten zijn die er in geperst moeten worden, maar dat komt terzijde tijd dan wel.
Verder is het voor gemak, de juiste tools om niets te vernielen (ook het gereedschap zelf niet) en voor de hobby. En ja het kost geld, maar anders had ik afgelopen O&N voor 1000 euro vuurwerk afgestoken (geen consumenten prijs).
Aantal maanden geleden begonnen met elektrotechniek, als ik dan naga dat alleen de boeken die ik heb gekocht al 230 euro waren en dan nog even de lab voeding, nieuwe meter en extra soldeer station er over heen... Dan heb je maar een paar dingen en ben je ook alweer dik 550 euro verder. Maar dat zijn allemaal investeringen waarvan ik weet dat ik er heel veel jaren plezier aan heb en ze voor van alles en nog wat kan gebruiken. Ik kan dan voor mijn eigen Defender alles met Electra doen wat ik maar wil en tot de kleinste dingen repareren op den duur. Super kort wat ik dan kan en leer: https://www.bol.com/nl/p/elektronica-za ... XBEALw_wcB Dus ben ik lekker bezig dan kan ik op den duur dit ook even als naslag erbij pakken. Maar de basis komt uit https://www.bol.com/nl/p/the-art-of-ele ... oductImage en nog wat Nederlandse basis boeken.
Ik sta als nieuw forumlid nog onder moderatie, dus mogelijk komt deze reactie wat vreemd laat...
Bij het herbouwen van de LT230 en beide differentiëlen van onze Td5 110 was deze lagermontageset voldoende, in combinatie met enkele cylindrische stukken staal en oude lagerschalen.
Als lagertrekkerset was deze nét wat te klein. 't Ging net,maar verre van optimaal.
Al die grote sets nemen veel plaats in. Laat nog wat plek over voor die 110
Joris
Bij het herbouwen van de LT230 en beide differentiëlen van onze Td5 110 was deze lagermontageset voldoende, in combinatie met enkele cylindrische stukken staal en oude lagerschalen.
Als lagertrekkerset was deze nét wat te klein. 't Ging net,maar verre van optimaal.
Al die grote sets nemen veel plaats in. Laat nog wat plek over voor die 110
Joris
Ik zit heel erg na te denken of ik die pers echt nodig ben nu... Later zou het wellicht geweldig van pas komen, maar is het nu wellicht eerst een sta in de weg en dood geld? En hoe vaak zal ik het echt nodig zijn? Als ik naar Edward kan die een pers heeft staan, heeft het dan echt wel nut voor mij om het aan te schaffen... Het scheelt weer een 250 euro ongeveer en kan een deel van dat geld ook in goed gereedschap steken wat de basis is.
Zoals ik er nu tegen aankijk denk ik dat het geldverkwisting is en een verkeerde investering.
Zoals ik er nu tegen aankijk denk ik dat het geldverkwisting is en een verkeerde investering.
- Erik Peters
Leerling schreef:Zoals ik er nu tegen aankijk denk ik dat het geldverkwisting is en een verkeerde investering.
Ik heb ook wel met de gedachte gespeeld om een werkplaatspers aan te schaffen, maar daar is het bij gebleven. Als het echt nodig is kan ik bij een kennis terecht die een grote 50 tons Compac pers heeft staan.
Groet,
Erik.
p.s. als ik aan het kijken ben op de site van HBM machines, dan wordt ik bijna hebberig.
Maar doorgaans weet ik mij toch te beheersen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Hoi Erik, die site maakt idd hebberig! Ik moet mij straks ook gaan inhouden en afwegen wat ik echt nodig ben en wat niet, en voornamelijk kwaliteit afwegingen maken.
Ondertussen heb ik wel iets gevonden van een pers die aan het plafond kan komen te hangen, maar heb het natuurlijk weer niet opgeslagen omdat het in het Russisch was en dat niet bepaald mijn beste taal is
Maar er zijn wel mogelijkheden, en ik denk in maximaal ruimte gebruiken.
Ondertussen heb ik wel iets gevonden van een pers die aan het plafond kan komen te hangen, maar heb het natuurlijk weer niet opgeslagen omdat het in het Russisch was en dat niet bepaald mijn beste taal is