Aangepaste compressor.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Leerling

Aangepaste compressor.

Berichtdoor Leerling » 20 Feb 2021, 19:05

Beste leden,

Ik ga veel veranderen in mijn schuurtje en ben maatwerk nodig (erg klein) waarvan ik niet weet of het kan en in hoeverre de kosten uit de hand gaan lopen (de kennis is hier erg groot en alles zelf uitzoeken is net teveel werk aan het worden). Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. Ik zoek namelijk een compressor met een lange smalle tank (of twee) zodat ik deze aan het plafond kan monteren in mijn schuurtje. Graag zou ik zien dat de compressor zijn motor horizontaal voor de buizen heeft. Ik wil dit proberen te realiseren voor een 150 euro. Ik wil graag wat schuur/polijst schijven daarmee kunnen gebruiken, en als het kan ook gebruiken voor kleinschalig zandstralen.

Weet iemand hoe en of dit haalbaar is? Ik heb sterk ruimte tekort en dit zou voor mij een perfecte oplossing zijn. Als het echt niet kan binnen dit bedrag heb ik gewoon pech en moet een andere oplossing zoeken dan.

Een oplossing kan zijn (mits mogelijk): 50L compressor en dan horizontaal monteren aan het plafond. Maar ik heb ook geen enkel idee wat ik met 50 liter kan. :oops:

Vriendelijk bedankt alvast voor het meedenken.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

Leerling

Re: Aangepaste compressor.

Berichtdoor Leerling » 20 Feb 2021, 21:49

https://www.mapeco.be/pagina/hoe-kies-i ... tankinhoud

Moet het even berekenen omdat ik soms zag dat de druk te laag was om dingen nog te laten werken. Dan moet ik nu wel snel een soort berekening kunnen doen zodat het goed is en verder uitzoeken of ik hem horizontaal mag leggen (hangen). Ik denk dat het mag maar domweg wat sneller gaat slijten...

Schermafbeelding 2021-02-20 om 21.54.32.png

Deze past... https://www.hbm-machines.com/producten/ ... iftslijper Kopje koffie tussendoor (max 10 keer per uur aanslaan) en het werkt prima. Luchtdruk pistooltje om zooi weg te blazen werkt dan tussen door ook wel en leuk als ik een verdeel stuk heb.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 21 Feb 2021, 16:35

Goed, voor wat ik wil is deze compressor prima en kan er net mee doen wat ik wil (lichte dingen en heb een beetje over dan), voor mijn wensen is deze dus geschikt en meer wil ik er ook niet mee doen. Dit betekend: schuren, slijpen, polijsten, poetsen, ontroesten, borstelen, luchtpistool, zand/soda stralen (kleine dingen) en verfspuit. Verder zal er nog wel meer mee kunnen maar dat was niet direct mijn wens.

Prijstechnisch en juist het kunnen ophangen maakt dit voor mij de ideale compressor, en wie weet kan ik dan in de toekomst met voldoende kennis zelf iets maken wat veel zwaarder is met uiteraard 200+ liter in slanke buizen.

Mooi, weer wat afgerond.

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 21 Feb 2021, 17:12

Ik denk dat die compressor niet genoeg volume heeft voor spuitwerk hoor.
Moet je toch echt aan 300 liter per minuut gaan denken als je met een bovenbeker wilt spuiten.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Leerling

Berichtdoor Leerling » 21 Feb 2021, 17:22

Je hebt gelijk @deusjevo, ik kon daar geen liters bij vinden voor gebruik en keek puur naar bar in dit geval maar ben na zoeken toch een beetje info tegen gekomen dat de kleinste al minimaal 200 liter nodig zijn. Ik dacht dat het wel kon om wat kleine dingen ter spuiten van kapjes en etc. Wel dan heb ik daarmee gewoon pech en gaat het dan maar een spuitbusje worden :lol:

Het zand en soda stralen wou nog net omdat deze op kleine schaal vanaf 100 liter werken. Ergens jammer dat er geen geschikte compressors zijn met smalle buizen die ik kan ophangen. Degene die ik voorstelde is in formaat perfect, tank mocht dan wel langer en groter zijn en wat meer kracht zou ook mooi zijn. Maar ja keuzes maken... Ik wou dat ikzelf een compressor kon maken.

Edit: Ik moet knopen doorhakken dus dit gaat het gewoon worden, anders ben ik te lang bezig met zoeken en heb daar geen zin in. Het meeste lukt er wel mee en voor de rest heb ik dan pech.

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 21 Feb 2021, 17:40

Gegroet,Leerling.Ik heb misschien wat tips voor je compressor of eigenlijk voor jouw :D Heb me de laatste tijd nogal veel met die luchtpompjes beziggehouden omdat ik vervanging zocht voor mijn oldtimer krachtstroomcompressor die ik 30 jaar geleden tweedehands kocht.Maar dat terzijde.Ik ga even vanuit mijn bescheiden ervaring proberen met je mee te denken.Allereerst,laat je niet misleiden door mooie verhaaltjes over capaciteit.Er worden vaak volumestromen opgegeven die zon ding nooit vn zn leven zal opbrengen,en onderschat vooral niet de luchtbehoefte vn bepaalde gereedschappen.Vooral dat zandstralen wordt nogal eens onderschat qua luchverbruik.Zelf zon miniding heeft veel luchtnodig.Dus probeer een pomp met een zon groot mogelijke opbrengst en daar hoort een ketel met een zo groot mogelijke inhoud .Ik ken jouw ruimtelijke situatie niet maar begrijp dat het allemaal niet te veel ruimte in mag nemen.Maar als je het ding aan het plafond wil hangen ben je juist beperkt qua capaciteit.Ik zelf zou kiezen voor een staande ketel.Neemt niet alleen weinig vloeroppervlakte in beslag,maar de motor en de pomp die boven op geplaatst zijn,zijn makkelijker te bedienen,te onderhouden en te eventueel te repareren.En dan zou ik een ketel nemen met een inhoud vn minstens 250liter en een compressor met 2 cilinders,3 is nog beter,en een motor vn zon 3kw.Weet niet of je krachtstroom hebt,maar dan is je keuze wel iets groter.Wens je vast veel succes met je project.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 21 Feb 2021, 17:52

Ik heb ze bekeken, maar die compressors gaan direct ver boven de 1500 euro, en dat was dus niet mijn bedoeling ;) Ik heb het nu over een spotgoedkoop dingetje van maar 100 euro voor een beetje klein pruts werk wat handig kan zijn soms. En als ik spreek over zandstralen en etc, dan heb ik het over oppervlakte's van max 20x20 cm en dat kan dan wel met zo nu en dan een bakje koffie er tussendoor.

De kleinste verbruiken zelfs iets minder dan 100 liter en zouden al kunnen, iets groter 100 liter en de compressor geeft 120 liter. Mocht het iets minder zijn dan 120 dan lukt het met de 100 stralen nog wel. Wil ik een compleet achteras gaan stralen dan ga ik gewoon naar een bedrijf toe waar je een ruimte voor een halve dag kunt huren wat ook prijstechnisch prima uitkan voor grote klussen.

Dat de compressor niet constant mag draaien en moet afkoelen dat snap ik, maar laat hem lekker stuk draaien voor 100 euro binnen een jaar 8-)

En qua ruimte (schrik niet) het is maar iets groter dan 3 bij 2 :o Het is bedoelt voor mijn gereedschap opbergen en kleine klussen zoals die tussenbakken of een keer een versnellingsbak en etc. En met creatief gebruik maken van de ruimte kom ik een heel eind. O ja, en ik leef alleen en kan gewoon mijn hele huis gebruiken als ik dat wil :lol: Dus dan heb ik ongeveer een werkzame oppervlakte van 50 m2

Leerling

Berichtdoor Leerling » 21 Feb 2021, 18:14

Hoewel dit onderwerp over een compressor ging, nog even wat info.

De compressor komt op 250 hoog te hangen, daaronder kan een extra (lange en zware) werkbank aan de muur die in te klappen is. Dan heb ik een werkbank van 2,5 bij 1,2 ongeveer en nog een meter ruimte achter mij. Dan heb ik nog mijn kleine werkbank van 220 bij 60 diep. (net even schuurtje gemeten, hij is wel iets groter). Ik heb dan 6 meter aan plank ruimte van 50cm hoog om spullen in op te bergen en eventueel voor laag spul extra planken nog in te monteren.

De gereedschapswand is dan 220cm bij 120cm hoog en kan daar al heel veel spul op kwijt. De pers is maar 140cm hoog en kan dan nog twee planken er boven kwijt van 50 bij 90, dus dit levert de ruimte om daar alles voor de pers kwijt te kunnen.

Al met al is het compact werken, voor het echt opbergen van spullen heb ik nog een ruimte van 2x3 waar veel stellingen in passen. Verder heb ik in de woonkamer een soort "werkbank" van 100x260 die ik nu gebruik voor van alles en nog wat.

Zodra ik zelf een LaRo koop, dan komt er gewoon een schuur in de tuin te staan van ongeveer 6x4 meter. Dan hou ik nog mijn terras over van 10x6 meter plus her en der wat extra m2 in stukken achter de schuur en etc.

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Feb 2021, 18:19

Ben het helemaal met 109 eens. De opgegeven waarden zijn 99% vd tijd gelul. Vaak wordt de inlaatluchtstroom genoemd.

Voor zandstralen, spuiten etc is iedere 220 volt compressor eigenlijk te licht. Op zolder staat een dikke 380volt jongen met een 350 liter oid ketel. Die kan een glasparelstraalkast maar net bij houden. In de werkplaats in Brabant hebbenw e drie 380 volt compressoren in serie staan om de staalgritketel bij te sloffen. Ben je lekker bezig dan staan die alledrie te blaffen om het bij te benen......

Probeer maar een willekeurige compressor uit met een gewoon luchtspuitje. dan zul je zien hoe snel die geen lucht meer geeft.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Leerling

Berichtdoor Leerling » 21 Feb 2021, 19:06

Ik ga deze discussie niet beginnen en neem het advies over, ik heb de ervaring niet en het is dan geldverspilling en een hoop teleurstelling. Wie weet later dan in de toekomst als de volle ruimte er voor is en dan 2e hands een degelijk op de kop tikken.

Bedankt voor het advies allen, scheelt mij weer geld en een hoop ergernis :lol:

Terug naar “Kroeg”