Hoi Allemaal,
We zijn bezig om onze Defender te isoleren. We hebben het dak inmiddels af en daar hebben we een video van gemaakt.
Voor de geïnteresseerden hier de link: https://youtu.be/G75-IRpVZUc
Groet,
Jeroen
Onderwerp verplaatst naar Kroeg.
Chris / Forumbeheer
Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex
Re: Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex
Goed bezig en dat ziet er netjes uit zo! Mooi project hoor.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

Re: Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex
Mooi gedaan en ziet er strak uit.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex (of met de "softe aanpak")
Het ziet er mooi uit, toch een kleine "spoiler":
Ik vraag me af hoeveel het dak bijdraagt aan de geluidsproductie, en om welk geluid het dan gaat ... en dus hoe groot het nut is van een ontdreuningslaag.
Ik heb in mijn HardTop enerzijds (letterlijk) een pas gemaakt stuk ingepakte isolatie voorin de ruimte onder het opzet-dakje gepropt -- dat werkt dus ook "ontdreunend" (dus heb ik misschien wel geen recht van spreken).
Verder is mijn ervaring dat je die oppervlakken die van zichzelf een zekere stevigheid hebben en die alleen indirect geluid doorgeven (dus niet de HardTop zijwanden, die hangen zo vrij in de "ruimte" dat ze ieder geluid doorgeven) ook heel goed kan "verstillen" door er een laag (geäluminiseerd) belletjes plastic op te plakken - het best neem je de steviger dubbele variant. De trillingen lopen erin dood, mocht het te isoleren paneel ook met een zware klank antwoorden als je erop trommelt kan je eerst een strook anti-dreun plakken en opnieuw de trommelproef doen totdat de "klank" (= de eigenresonantie) eruit is.
Omdat ik een HardTop heb dus zonder een hemeltje in de laadruimte (dat geeft dus ook iets meer hoogte) heb ik het belletjesplastic nog weer afgewerkt met het goedkoopste lichtgrijze tapijt*: dun tapijt met een dunne, wat grovere ribfluweel-aanblik. Dit fluwelige oppervlak straalt nog weer minder geluid uit (of zoiets nodig is achter een hemeltje weet ik niet).
* het hemelje boven de voorstoelen is bij mij lichtgrijs, het goedkope dunne tapijt bestaat ook in antraciet-grijs (Kwantum of Leen Bakker)
Niet zelden wordt mijn aanpak als ondeugdelijk afgeschilderd. Denk evenwel aan een luidspreker, dwz dat ding in de luidspreker-box: Een heel licht star membraan (meestal een conus) die vrij kan bewegen. Het opklemmen verstilt die luidspreker, een fluwelig zacht niet goed meebewegend oppervlak verstilt de luidspreker ook (bij dat laatste kan je ook denken aan het verenkleed van bijv een uil, die vliegt geruisloos).
De lichtgewicht aanpak werkt niet of minder goed daar waar je te maken hebt met bijv. het motor-schot, de vloer en de wielkasten.
Deze oppervlakken worden aan de "achterkant" direct met trillingen bestookt en dan helpt de "softe" aanpakt minder, dan is een degelijke antidreun-actie verstandiger. Geheel los hangend aluminium-blik (zoals de flanken van een HardTop top) blijft "rommelen" dus moet je dat éérst "verstarren" (ik ben zelf een fan van het ertegen opklemmen van een "stille" isolatielaag).
Groeten MarcS
PS Mijn doe-het-zelf methode heel als nadeel dat je alles eerst zelf "zelfklevend" moet maken: je bent een forse som aan "rubberlijm" en verdunner kwijt, en je wilt dit werk alleen bij aangenaam buitenwerk-weer doen. Bovendien moet je voor het wegplakken van het voorgelijmde tapijt een heel goede relatie met je partner hebben en dan nog heb je bijna handen te weinig -- pas bij het tweede dak krijg je het allemaal rimpelvrij tegen het plafond.
PS2 Ik heb jammer genoeg geen mooi Utubetje - ik zou graag die versnellingen in de praktijk zien. Je kan wel het eindresultaat komen bekijken.
Ik vraag me af hoeveel het dak bijdraagt aan de geluidsproductie, en om welk geluid het dan gaat ... en dus hoe groot het nut is van een ontdreuningslaag.
Ik heb in mijn HardTop enerzijds (letterlijk) een pas gemaakt stuk ingepakte isolatie voorin de ruimte onder het opzet-dakje gepropt -- dat werkt dus ook "ontdreunend" (dus heb ik misschien wel geen recht van spreken).
Verder is mijn ervaring dat je die oppervlakken die van zichzelf een zekere stevigheid hebben en die alleen indirect geluid doorgeven (dus niet de HardTop zijwanden, die hangen zo vrij in de "ruimte" dat ze ieder geluid doorgeven) ook heel goed kan "verstillen" door er een laag (geäluminiseerd) belletjes plastic op te plakken - het best neem je de steviger dubbele variant. De trillingen lopen erin dood, mocht het te isoleren paneel ook met een zware klank antwoorden als je erop trommelt kan je eerst een strook anti-dreun plakken en opnieuw de trommelproef doen totdat de "klank" (= de eigenresonantie) eruit is.
Omdat ik een HardTop heb dus zonder een hemeltje in de laadruimte (dat geeft dus ook iets meer hoogte) heb ik het belletjesplastic nog weer afgewerkt met het goedkoopste lichtgrijze tapijt*: dun tapijt met een dunne, wat grovere ribfluweel-aanblik. Dit fluwelige oppervlak straalt nog weer minder geluid uit (of zoiets nodig is achter een hemeltje weet ik niet).
* het hemelje boven de voorstoelen is bij mij lichtgrijs, het goedkope dunne tapijt bestaat ook in antraciet-grijs (Kwantum of Leen Bakker)
Niet zelden wordt mijn aanpak als ondeugdelijk afgeschilderd. Denk evenwel aan een luidspreker, dwz dat ding in de luidspreker-box: Een heel licht star membraan (meestal een conus) die vrij kan bewegen. Het opklemmen verstilt die luidspreker, een fluwelig zacht niet goed meebewegend oppervlak verstilt de luidspreker ook (bij dat laatste kan je ook denken aan het verenkleed van bijv een uil, die vliegt geruisloos).
De lichtgewicht aanpak werkt niet of minder goed daar waar je te maken hebt met bijv. het motor-schot, de vloer en de wielkasten.
Deze oppervlakken worden aan de "achterkant" direct met trillingen bestookt en dan helpt de "softe" aanpakt minder, dan is een degelijke antidreun-actie verstandiger. Geheel los hangend aluminium-blik (zoals de flanken van een HardTop top) blijft "rommelen" dus moet je dat éérst "verstarren" (ik ben zelf een fan van het ertegen opklemmen van een "stille" isolatielaag).
Groeten MarcS
PS Mijn doe-het-zelf methode heel als nadeel dat je alles eerst zelf "zelfklevend" moet maken: je bent een forse som aan "rubberlijm" en verdunner kwijt, en je wilt dit werk alleen bij aangenaam buitenwerk-weer doen. Bovendien moet je voor het wegplakken van het voorgelijmde tapijt een heel goede relatie met je partner hebben en dan nog heb je bijna handen te weinig -- pas bij het tweede dak krijg je het allemaal rimpelvrij tegen het plafond.
PS2 Ik heb jammer genoeg geen mooi Utubetje - ik zou graag die versnellingen in de praktijk zien. Je kan wel het eindresultaat komen bekijken.
Re: Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex (of met de "softe aanpak")
Landmarcs schreef:Het ziet er mooi uit, toch een kleine "spoiler":
Nog een dan: volgens mijn kameraad waarmee ik wel eens cleanrooms bouw is Armaflex voor koude-leidingen en kan het niet tegen hitte. Een dak wordt tot wel 80 graden warm n daar kan Armaflex absoluut niet tegen volgens hem.
Qua geluid doet Armaflex helemaal niks. Dat heb ik getest in m'n eigen Disco bij de zijpanelen. Want Armaflex heb ik dozen van staan en dus was dat simpel en goedkoop. Maar zelfs 5 lagen van 20 mm doen bijna niks.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex
80 graden zou net gaan bij grote vlakken (85 graden conform specs). 110 graden is de max voor Armaflex.
De isolatiewaarde is 28 dB(A)dus is wel degelijk geschikt als geluidisolatie. De grote truuk is juist alles te bedekken en wanneer niet alles bedekt is fungeert het als antidreun van een slechte kwaliteit. Geluid gaat om de onbedekte delen heen.
Zelf laat ik wel eens spreekkamers maken met materialen welke een laboratoriumwaarde van + 45dB(A) hebben. Wanneer je dan uiteindelijk laat meten kom je gemiddeld op 37dB(A) uit vanwege andere factoren die de hoogte van de geluidsdichtheid belemmeren.
Wanneer het om minimale materiaaldikte gaat is een isolerend materiaal met lood gevoerd de aller beste geluidswerende methode. Helaas is dit materiaal door het lood aanzienlijk zwaarder.
Zo gek ik de combinatie van Alubutyl en Armaflex dus niet. Slimme keuze.
De isolatiewaarde is 28 dB(A)dus is wel degelijk geschikt als geluidisolatie. De grote truuk is juist alles te bedekken en wanneer niet alles bedekt is fungeert het als antidreun van een slechte kwaliteit. Geluid gaat om de onbedekte delen heen.
Zelf laat ik wel eens spreekkamers maken met materialen welke een laboratoriumwaarde van + 45dB(A) hebben. Wanneer je dan uiteindelijk laat meten kom je gemiddeld op 37dB(A) uit vanwege andere factoren die de hoogte van de geluidsdichtheid belemmeren.
Wanneer het om minimale materiaaldikte gaat is een isolerend materiaal met lood gevoerd de aller beste geluidswerende methode. Helaas is dit materiaal door het lood aanzienlijk zwaarder.
Zo gek ik de combinatie van Alubutyl en Armaflex dus niet. Slimme keuze.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex
RaRo74 schreef:.....
Wanneer het om minimale materiaaldikte gaat is een isolerend materiaal met lood gevoerd de aller beste geluidswerende methode. Helaas is dit materiaal door het lood aanzienlijk zwaarder.
... .
Tja, een loden kamer ... da's een beetje als het gezegde dat er niks boven cubic inches gaat.
Een uil zou niet van de grond komen.
Ik ben een groot fan van de vedergewicht-oplossing van de uil.
De uilen-veren zijn aan de buitenkant van de "vogel" glad en lijken "hard" (toch voelen ze nog veel zachter als die van een vergelijkbare dag-roofvogel) en onder die gladde omhulling zit een donzig pakket dan maakt dat de uil geluidloos door de lucht suist (vergeef me deze tegenspraak).
Overigens is stilte en een Defender natuurlijk ook een onmogelijke combinatie. Het gaat er bij een Defender vooral om dat je de verschillende panelen zodanig behandelt dat het geluidsniveau acceptabel wordt (en de thermische isolatie is dan een mooie winst.
Ik heb dan ook de ribben in het dak niet extra ingepakt: Die ribben zijn beslist een geluidslek, maar dan eerder van binnen naar buiten - aan de binnenzijde is het afstralende oppervalk zo klein dat je ze niet zal horen.
O ja, het belangrijkste naast de grote aluminium-blikken-oppervlakken zijn er de miniscule lucht-gaatjes: Ieder gaatje werkt als geluidsbron. Bovendien heb je maar een paar kleine tochtgaatjes nodig om een koude tocht in de auto te krijgen.
Verder meen ik dat je ook een leuke geluidswinst kan behalen door van dat belletjes-plastic aan de binnenzijde van de deurkaart te plakken. Dat gaat niet overal passen, dat hoeft ook niet zolang je maar een deel van de holten invult en vooral die deurkaart zo "opvult" dat ie alleen met wat moeite op z'n plek wil ... het losse plastic wil dan niet meer mee-resoneren met allerlei motor- en banden- gebrom.
Groeten MarcS
PS Ik ken de kwaliteiten van Armaflex niet maar ik vrees ook altijd het vocht-opnemend vermogen, zelfs van gesloten cellen. Ik heb dan nog het meeste geloof in goed dampdicht belletjes-plastic, die plastic-bellen hebben in ieder geval geen spons-werking.
Re: Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex
Een Defender is even stil te maken als bv een even oude en motorische gelijke Range Rover.
Bij mijn Range Rover zit onder de standaard dikke bekleding de dikke geluidswerende isolatie van bijna 20 mm dik. Echt overal en ieder gaatje zit dicht en dat is inderdaad precies het punt. Gaatjes of onbedekte delen is een geluidslek.
Belletjes plastic en dan de grote versie trof ik aan in de deuren van mijn TR7. Naast een dreunplaat die op het midden van de deur geplakt was zat belletjes plastic en pas daarna weer de blauw velours bekleding.
Of dit standaard zo hoorde weet ik niet en mogelijk was dit in 1982 een laatste stuiptrekking van Triumph tezamen met het vouwdak en millimeters dikke bodyschutz over de gehele bodem en wielkasten. Dat laatste was bedoelt als roestbescherming met als voordeel een geluidswerende werking. Het had ik ieder geval effect en mijn geheugen ervaart dit als een stille sportwagen.
Bij mijn Range Rover zit onder de standaard dikke bekleding de dikke geluidswerende isolatie van bijna 20 mm dik. Echt overal en ieder gaatje zit dicht en dat is inderdaad precies het punt. Gaatjes of onbedekte delen is een geluidslek.
Belletjes plastic en dan de grote versie trof ik aan in de deuren van mijn TR7. Naast een dreunplaat die op het midden van de deur geplakt was zat belletjes plastic en pas daarna weer de blauw velours bekleding.
Of dit standaard zo hoorde weet ik niet en mogelijk was dit in 1982 een laatste stuiptrekking van Triumph tezamen met het vouwdak en millimeters dikke bodyschutz over de gehele bodem en wielkasten. Dat laatste was bedoelt als roestbescherming met als voordeel een geluidswerende werking. Het had ik ieder geval effect en mijn geheugen ervaart dit als een stille sportwagen.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

Re: Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex
Hoi Allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. We zullen wel zien hoe het zich allemaal gaat gedragen. Standaard rijdt ik rond met een roofrack en in de heetste maanden daarbovenop nog een daktent. Dat moet m.i. helpen tegen al te hoge temperaturen...
Nu de buitentemperaturen wat om hoog en dan de rest van de auto af maken.
Wordt vervolgd...
Groet,
Jeroen
Bedankt voor jullie reacties. We zullen wel zien hoe het zich allemaal gaat gedragen. Standaard rijdt ik rond met een roofrack en in de heetste maanden daarbovenop nog een daktent. Dat moet m.i. helpen tegen al te hoge temperaturen...
Nu de buitentemperaturen wat om hoog en dan de rest van de auto af maken.
Wordt vervolgd...
Groet,
Jeroen
Re: Defender isoleren met Alubutyl en Armaflex
Hoi Allemaal,
Land Rover Defender isoleren deel 2: Alubutyl op de bodem staat, nu online en is hier te bekijken: https://youtu.be/qVD4TumLTO8
Enjoy!
Groet,
Jeroen
Land Rover Defender isoleren deel 2: Alubutyl op de bodem staat, nu online en is hier te bekijken: https://youtu.be/qVD4TumLTO8
Enjoy!
Groet,
Jeroen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten
