Voordeel van een Skoda Citigo

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Leerling

Voordeel van een Skoda Citigo

Berichtdoor Leerling » 07 Feb 2021, 18:40

Vandaag was het eens tijd om even te oefenen met een Skoda die ik mee heb gekregen om iemand morgen daarmee weg te brengen. Niets leuker dan een beetje testen hoe een auto reageert in de sneeuw, maar dacht wel direct... Had ik nu alvast maar een landrover! Na een half uurtje gespeeld te hebben was ik tot de conclusie gekomen dat de auto wonderbaarlijk goed rijd in de sneeuw. Geen tegenvallen om eerlijk te zijn.

Eenmaal thuis gekomen dacht ik direct aan het forum en wou zo snel mogelijk gaan kijken of mensen ook leuke uitstapje's hebben gemaakt. In mijn gedachte gaat een land Rover Defender overal doorheen en is er niets leuker dan uitscheppen en de rijplaten te gebruiken. Maar ik moest eerst naar de winkel om toch even snel eten op te halen en pakte de Skoda weer. Maar toen...

Door de wijken heen was er een beetje opgestapelde sneeuw, en bij elke drempel moest ik wel steken om er toch op te komen met een beetje vaart. Op een x punt kom ik in een bocht met veel sneeuw en de auto glipte steeds verder naar de zijkant waar een paal stond. Ik kreeg de auto er niet meer uit! Ik ben uitgestapt en dacht dus direct... Waarom heb ik die LaRo nog niet... Met de voeten en handen zoveel mogelijk sneeuw weggehaald maar op een gegeven moment heb ik het terug gegooid en flink aangestampt, je zou denken dat ik knettergek ben.. Maar toen ik aan het gewicht van de LaRo dacht en de Citigo besefte ik het verschil, ik heb mijn voet tegen de paal gezet en kon de auto zo met gemak bij de paal wegdrukken. Vooruit en achteruit lukte niet, maar gelukkig kwam er een man aan die de auto een duwtje heeft gegeven.

Bij de winkel geparkeerd en bij het wegrijden direct weer vast op een heuveltje van 10 cm en ook naar achteren stond ik alweer vast, ook hier een jonge vent die de auto een drukkerij gaf en kon er zo weer uitkomen.

Wat ik hiervan heb geleerd... Een LaRo is mega zwaar en geef je niet zomaar een drukkertje :lol: Ik heb nog niet van alles gezien op het forum maar ga nu lekker neuzen of er veel sneeuwervaring is.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

Edward

Re: Voordeel van een Skoda Citigo

Berichtdoor Edward » 08 Feb 2021, 11:23

Heb net een set winterwielen gekregen van zo'n ding. Inclusief wieldoppen!

Niet dat dat verschil maakt in een sneeuwduin..... :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2021, 13:16

Leerling schreef:....
Wat ik hiervan heb geleerd... Een LaRo is mega zwaar en geef je niet zomaar een drukkertje .... .

De les zou moeten zijn: Daar waar een 2x4 auto op een tekenfilm-achtige wijze met spinnende wielen achteruit een verkeersdrempel afglijdt rijdt een LandRover gewoon door zonder dat zelfs maar de traction-control hoeft in te grijpen (mits je redelijke banden hebt).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 08 Feb 2021, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Feb 2021, 13:51

Landmarcs schreef:
Wat ik hiervan heb geleerd... Een LaRo is mega zwaar en geef je niet zomaar een drukkertje .... .

De les zou moeten zijn: Daar waar een 2x4 auto op een tekenfilm-achtige wijze met spinnende wielen achteruit een verkeersdrempel afglijd rijd een LandRover gewoon door zonder dat zelfs maar de traction-control hoeft in te grijpen (mits je redelijke banden hebt).

Groeten MarcS

Ook een LaRo druk je op een gladde ondergrond gewoon opzij. Nadeel is dat als ie eenmaal glijdt het afremmen ook weer wat meer energie kost. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2021, 15:06

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

De les zou moeten zijn: Daar waar een 2x4 auto op een tekenfilm-achtige wijze met spinnende wielen achteruit een verkeersdrempel afglijdt rijdt een LandRover gewoon door zonder dat zelfs maar de traction-control hoeft in te grijpen (mits je redelijke banden hebt).

Ook een LaRo druk je op een gladde ondergrond gewoon opzij. Nadeel is dat als ie eenmaal glijdt het afremmen ook weer wat meer energie kost. :lol: :lol:

Ik zeg dan: winterbanden, of minstens banden die daarvoor doorgaan.
Je hebt wel veel af te remmen maar de combinatie van winterbanden en het gewicht doet ook weer veel goed.
Op een verijsde ondergrond heeft de winterband nog enige grip terwijl ikzelf op eerste kwaliteit bergschoenen onderuit ga.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”