Sleepje

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Sleepje

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jan 2021, 13:10

Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Sleepje

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2021, 14:14

Een olijk gezicht ... maar ... het lukt vast en zeker ook met een "old" Defender (zeker als daar ABS/ETC op zit).
Het belangrijkste zijn natuurlijk de banden.

Het 44 tons transport rolt op een bijna vlakke ondergrond en de tractie betreft en die 44 ton is ook nog eens verdeeld over 6 assen waarvan er maar één - met dubbellucht - is aangedreven.
Een educated guess is dat de auto-transporter op gewone alledaags banden staat en die verliezen bij sneeuw en ijs erg snel hun tractie.

De New Defender gooit minimaal 2200 kilo in de schaal, en staat (gelukkig) op smalle banden ... en je ziet dat de Traction-Control overuren draait ... daarbij is er het geluk dat er ruimte is voor een paar keer een aanloopje.

Groeten MarcS

PS   Met de "old" Defender was het natuurlijk lang niet zo'n strategische verkoop-zet geweest.

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Sleepje

Berichtdoor deusjevo » 28 Jan 2021, 15:27

Knap staaltje, hopelijk geen nieuwe Defender die klaar stond om afgeleverd te worden.... :oops:
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Sleepje

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2021, 15:39

deusjevo schreef:Knap staaltje, hopelijk geen nieuwe Defender die klaar stond om afgeleverd te worden.... :oops:


Why not ?   Deze is in een klap wereldberoemd (in kleine kring).

Groeten MarcS

PS   Beter dit als een proefrit met een af te leveren auto, een proefrit waarbij dan een koelwaterslang toch niet goed vast blijkt te zitten ...
      Been there seen that ... blij dat ik niet wist wie de koper was.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Sleepje

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2021, 20:24

Och, zo is er ook een filmpje van een Toeareg. Wat ze er niet bij vertellen is dat het ding verzwaard is met een paar ton gewicht om tractie te hebben.

Daarnaast is in beweging krijgen meestal niet de uitdaging. Heb ook wel ooit een grote kar met 25 grote ronde hooibalen achter m'n 30pk Fendt trekkertje meegezeult. En een 30 tons wipkar van het land gehaald met m'n 130.

Gaat allemaal best, zolang je maar niet over remmen gaat nadenken want da gaat gewoon nie gebeuren nie. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Houston
Berichten: 329
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Sleepje

Berichtdoor Houston » 28 Jan 2021, 20:29

Landmarcs schreef:Een olijk gezicht ... maar ... het lukt vast en zeker ook met een "old" Defender (zeker als daar ABS/ETC op zit).
Het belangrijkste zijn natuurlijk de banden.

Het 44 tons transport rolt op een bijna vlakke ondergrond en de tractie betreft en die 44 ton is ook nog eens verdeeld over 6 assen waarvan er maar één - met dubbellucht - is aangedreven.
Een educated guess is dat de auto-transporter op gewone alledaags banden staat en die verliezen bij sneeuw en ijs erg snel hun tractie.

De New Defender gooit minimaal 2200 kilo in de schaal, en staat (gelukkig) op smalle banden ... en je ziet dat de Traction-Control overuren draait ... daarbij is er het geluk dat er ruimte is voor een paar keer een aanloopje.

Groeten MarcS

PS   Met de "old" Defender was het natuurlijk lang niet zo'n strategische verkoop-zet geweest.

...en durf ik er wel een beetje geld om te verwedden dat deze combinatie zo'n 10 ton minder woog dan die 44. ;)
In GB is het toegestane maximum 44 en dat staat natuurlijk interessant in zo'n kop.
Hooguit een kleine 20 ton en dan die 7 Defenders erop; max 35.
Maar goed; da's nog een heel gewicht voor een ' personenauto' :D

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Sleepje

Berichtdoor OttoVink » 28 Jan 2021, 20:51

Edward schreef:Och, zo is er ook een filmpje van een Toeareg. Wat ze er niet bij vertellen is dat het ding verzwaard is met een paar ton gewicht om tractie te hebben.

Daarnaast is in beweging krijgen meestal niet de uitdaging. Heb ook wel ooit een grote kar met 25 grote ronde hooibalen achter m'n 30pk Fendt trekkertje meegezeult. En een 30 tons wipkar van het land gehaald met m'n 130.

Gaat allemaal best, zolang je maar niet over remmen gaat nadenken want da gaat gewoon nie gebeuren nie. :lol: :lol:


Remmen is angst :lol:

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Sleepje

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2021, 22:08

Houston schreef:...en durf ik er wel een beetje geld om te verwedden dat deze combinatie zo'n 10 ton minder woog dan die 44. ;)
In GB is het toegestane maximum 44 en dat staat natuurlijk interessant in zo'n kop.
Hooguit een kleine 20 ton en dan die 7 Defenders erop; max 35.
Maar goed; da's nog een heel gewicht voor een ' personenauto' :D


Precies, waarschijnlijk dus nog minder want auto-transport-oplegger/aanhangr-combinaties zijn nooit voor grote gwichten bedoeld en kunnen dus licht gebouwd worden.
Die 5 of 6 ton op de aangedreven achteras verdeeld over het rubber van de dubbellucht op die aangedreven as geeft weinig grip als je uitgaat van gewone zomerbanden.

Of de New Defender nog een lading tegels oid in de laadbak heeft weet ik niet, maar hij zal vast en zeker een setje banden met wat meer grip hebben, en bovendien goed nieuwe banden, dat help ook.

En dan, als je goed kijkt zie je dat die New Defender herhaald minstens zo veel wielspin heeft als de sleep, wanneer het eenmaal rolt zie je nog steeds wielspin dus de hoeveelheid extra tractie is beperkt. Het helpt natuurlijk wel om de vrachtauto in de goede richting te houden.

Ik heb eens een vrachtwagen-chauffeur geholpen - door hem naar het enige bewoonde huis in de wijde omgeving te brengen zodat hij kon navragen hoe het stond met de kans op een sneeuwschuiver - deze chauffeur reed ook met een auto-transport, en hij hoopte met de kortere weg snel en tolvrij door de Vogezen te rijden. Hij zei dat het dood-eng was want de steeds uitbrekende aangedreven as maakte het rijden tot een jongleer-act. De conclusie was dat hij beter 30 kilometer terug reed, ook als was het daar glad, het was tenminste ± vlak of helling af ... en daarna toch maar de tolweg. Overigens was het niet alleen de sneeuw maar ook de gendarmes: zou hij ergens in een bocht vast komen te zitten dan waren er de gendarmes en de sleepkosten, en die gendarmes vreesde hij het meest.

Groeten MarcS

PS   Als je 's winters in Frankrijk, maar ook elders rondkijkt dan verbaas je je over de bandenkeuze voor vrachtwagens: winterbanden zijn de uitzondering, ze zijn ook vaak niet verplicht, zelfs niet wanneer ze wel verplicht zijn voor de < 3,5 ton voertuigen. In Stockholm rijden zelfs de bussen zonder winterbanden !

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Sleepje

Berichtdoor Ron63 » 28 Jan 2021, 22:52

:roll: tis gewoon een grappig filmpje, niks meer en niks minder.
110-Td5 X-tech 2006

Coen83
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: Sleepje

Berichtdoor Coen83 » 31 Jan 2021, 09:21

OttoVink schreef: Remmen is angst :lol:



Klopt, zeker als je echt veel lading meeneemt! Zie dit filmpje: https://www.dumpert.nl/item/8057777_5c6a1301
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten