Zijn er Defender(s) 110 met klapdak die voldoen aan het campertarief MRB

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Zijn er Defender(s) 110 met klapdak die voldoen aan het campertarief MRB

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jan 2022, 10:54

Edward schreef:.... niet verstandig is de randen van de regels teveel op te zoeken. Maar "vast" is wat anders dan "niet beweegbaar".

Verwijderbaar mag dan weer niet! Het moet een vast gebout/ gelijmd geheel met de auto vormen.

Qua "randen" van de regels:   Soms helpen de regels je ook bij die randen.
Gebout, zelfs als het voor de vorm is, is gebout .... maar gebruik dan geen vleugelmoer.

Omgekeerd, moet iets juist uitneembaar zijn, gebruik dan vleugelmoeren want een gewone moer - zelfs al ligt er een sleutel of ander hulpmiddel naast - geldt als alleen met gereedschap los te nemen en is dan niet "uitneembaar".

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jan 2022, 12:00

Het lijntje is idd belachelijk dun Marc. Heb je een fiscale container op je 130 staan omdat een huif of andere overkapping niet mag mits minimaal 130 mm hoog is een bout met vleugelmoer en een borgpen voor het lostrillen oké maar een moer die handvast zit niet. :shock:

Been there, done that. Discussie van ruim een uur met de douane gehad. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 28 Jan 2022, 21:46

De binnenruimte achter de stoelen van een driedeurs is te kort. Bij een 5 deurs kom je wel aan de 2 meter.
Best fijn hoor dat kwarttarief :-)
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2022, 22:45

Frank110V8 schreef:De binnenruimte achter de stoelen van een driedeurs is te kort. Bij een 5 deurs kom je wel aan de 2 meter.

Kan je dit uitleggen ?
De binnenruimte achter de stoelen van de 3 deurs kan - zo lijkt mij - alleen te kort zijn als je "vastloopt" op het (schuine) schot van de driedeurs.   Dit schuine schot kan eventueel verwijderd worden (in mijn HardTop is het grotendeels verwijderd).
Of ... is de seat-base van de 3 deurs ook anders ?

Ik vraag al langer naar die 2 meter - en nu dus ook naar de seat-base - ik meet op de vloer van de HardTop heel krap 2 meter, maar daar gaat dan de achterdeur nog weer vanaf. Als het bij de 5 deurs wel 2 meter is dan is er hetzij een andere seat-base danwel een ruimhartige manier van meten bij de 5 deurs ... of vergis ik me ergens.

Groeten MarcS

PS   Zodra er serieus werk gemaakt gaat worden van een kilometer-beprijzing is het natuurlijk wel weer de vraag of het kwarttarief blijft bestaan.   Het "bestaan" van het kwarttarief was gebaseerd op de aanname dat een camper veel minder kilometers maakt.   Zodra de MRB geheel of grotendeels op de kilometers gebaseerd zou zijn vervalt mijns inziens de grondslag van het kwarttarief.   Ook bij het Old-Timer-tarief kan je een vraagteken zetten, daar was het nog veel kleinere kilometrage de reden voor de lagere tarifering.   De overgang van houderschapsbelasting naar kilometerbeprijzing kan heel "interessant" worden.

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 29 Jan 2022, 08:18

Je vergist je dus. Zet een 3deurs en een 5deurs naast elkaar en kijk maar hoe het zit achter de voorstoelen.
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 29 Jan 2022, 10:08

heb het even gemeten bij de mijne 5 deurs 110
kom op een laadvloer van 211
dat heet
tussen seat base en achter deur 205 , deur dicht.
kubbiebox en daar waar seatbase naar beneden gaat 6cm
dit is dus vloer lengte de cubbiebox gaat een beetje schuin naar achter naarmate hij hoger wordt, dit is een 4 cm.
heb wel achter een gedeelde deur, dus deur binnen zit gelijk met verlaging voor rubber.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2022, 11:47

Frank110V8 schreef:Je vergist je dus. Zet een 3deurs en een 5deurs naast elkaar en kijk maar hoe het zit achter de voorstoelen.

Hmm ... ik kijk graag achter de voorstoelen (al was het maar omdat ik daar nog wat wil veranderen).
Normaal zit daar een schuin schot, de voorkant van de laadbak. Bij mij zitten daar alleen de resten van dit schot.
Daarom dus mijn vraag of de seat-base van de 3- en 5-deurs verschillen, en zo ja waar die verschillen dan precies zitten.

Ik heb overigens (gelukkig) die dikke bult van het derde remlicht niet meer op de achterruit (bij een grijs-kenteken is een derde remlicht niet verplicht, een derde remlicht buiten op de dakrand is overigens zo geregeld). Lees je de regels streng dan tellen al dit soort van obstakels, zoals ook de bult van de ruitenwisser, mee bij het vaststellen van de vrije binnenruimte.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 29 Jan 2022, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Jan 2022, 11:47

Frank110V8 schreef:Je vergist je dus. Zet een 3deurs en een 5deurs naast elkaar en kijk maar hoe het zit achter de voorstoelen.

Daar zit alleen schutbord bij een hardtop en dat kan gewoon weg over de breedte van 900mm of helemaal. De seatbase is gewoon hetzelfde.

Waarom je van een driedeur een camper zou willen maken begrijp ik dan weer niet. Maar goed, dat snap ik überhaupt niet bij welke personenwagen dan ook... Een bus is al afzien.

Landmarcs schreef: Lees je de regels streng dan tellen al dit soort van obstakels, zoals ook de bult van de ruitenwisser, mee bij het vaststellen van de vrije binnenruimte.

Groeten MarcS

Klopt, bij grijs kenteken telt hemelbekleding etc niet mee maar bij een camper wordt daarbinnen gemeten. Dus die bobbel kost je serieus ruimte.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2022, 12:02

Edward schreef:

Daar zit alleen schutbord bij een hardtop en dat kan gewoon weg over de breedte van 900mm of helemaal. De seatbase is gewoon hetzelfde.

Waarom je van een driedeur een camper zou willen maken begrijp ik dan weer niet. Maar goed, dat snap ik überhaupt niet bij welke personenwagen dan ook... Een bus is al afzien.

Ahh ... bedankt wat betreft het eerste deel.   Dezelfde seat-base dus. Het is dan vooral de vraag hoe ruimdenkend ze willen meten ... als de deur dicht is is het namelijk erg krap om nog 2 meter te kunnen vinden (dwz je moet wat obstakels voor lief nemen).

Wat betreft het tweede deel: Of je een camper wilt maken heeft te maken met "perceptie" ... de "perceptie" van het begrip "camper" (de belastingen kunnen ook iets doen in die perceptie).
Ik kan nu al goed slapen en leven in de 110. De auto heeft verschillende jaren, weken achtereen steeds een aantal dagen als rijdend kantoor + slaapplaats gefunctioneerd, het was toen dus werkelijk een productiemiddel.
Ik ben dus juist heel tevreden met de niemendallerige camper-oplossing zoals ik die nu heb ... hij past binnen de grijsregels dus is vooralsnog voldoende. Mocht evenwel een camper-tarief interessanter worden en ook min of meer een "toekomst" hebben dan wil ik graag weten wat er kan en moet. Met het stijver worden van lijf en leden is wellicht een klapdak zelfs een aanwinst (mooi zijn ze zelden).
En ... ik zie niet zoveel winst van de twee extra deuren. De enige directe winst is de mogelijkheid om de voetenbak van de tweede zitrij te gebruiken, die ruimte mis ik nu soms.

Overigens, als ik het allemaal vooraf geweten had had ik een 5 deurs 110 in "E" uitvoering met utility-pack besteld. Deze 5-deurs heeft een dichte "HardTop" achterzijde, en was - omdat je alle luxe frutsels van de CSW niet betaalde - maar weinig duurder als de 3-deurs versie. LandRover NL had deze versie niet in het normale programma, daarom heb ik 'm gemist.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Jan 2022, 18:33

Landmarcs schreef:Overigens, als ik het allemaal vooraf geweten had had ik een 5 deurs 110 in "E" uitvoering met utility-pack besteld. Deze 5-deurs heeft een dichte "HardTop" achterzijde, en was - omdat je alle luxe frutsels van de CSW niet betaalde - maar weinig duurder als de 3-deurs versie. LandRover NL had deze versie niet in het normale programma, daarom heb ik 'm gemist.

Dat zou ook makkelijker zijn geweest bij de ombouw naar grijs kenteken, scheelt blinderen van de achterste zijramen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Kroeg”