Zijn er Defender(s) 110 met klapdak die voldoen aan het campertarief MRB

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
archjaco

Re: Zijn er Defender(s) 110 met klapdak die voldoen aan het campertarief MRB

Berichtdoor archjaco » 07 Jan 2021, 23:17

OttoVink schreef:incl. campertarief.

Hoi Otto, ken je Defender (camper) eigenaren bij naam. Dat zou handig zijn voor mijn bezwaarschrift. Alvast bedankt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2021, 23:17

Ron63 schreef:Je draaft weer lekker door Marc ;) , misschien moet hij gewoon eens contact opnemen met Paul van PSP. Ik ga er van uit dat hij nog regelmatig ombouwen doet.

Ik ben niet zo'n draver ... en zeker geen doordraver ....
Ik vraag me alleen af hoe je die 2 meter binnenlengte krijgt, anders dan met een gekrompen duimstok.
Ik weet hoe lang ik zelf ben, en hoe lang mijn matrasje is -- beide(n) geen 2 meter -- en beide(n) passen maar net (het matrasje is zelfs iets te lang).
Nu heb ik ook geen hefdak dus boeit het me slechts hypothetisch.

Groeten MarcS

PS   PSP doet leuke en interessante dingen, dat is iets wat zeker is.

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Jan 2021, 08:38

Ron63 schreef:Je draaft weer lekker door Marc ;) , misschien moet hij gewoon eens contact opnemen met Paul van PSP. Ik ga er van uit dat hij nog regelmatig ombouwen doet.

Groet Ron

Dat is een goede tip idd. Maar dat zegt natuurlijk geen zak. Paul bouwt waarschijnlijk meer voor de Duitse markt. ER worden ook zat hardtops verkocht voor 130 en 110 HCPU's. Daar vertelt ook niemand erbij dat de wagen dan niet meer grijs is voor de belastingdienst want te laag......

Dat er iets te koop is zegt helemaal niks.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Jan 2021, 08:48

Landmarcs schreef:Heb je een eenmaal belasting-erkende "camper" dan is er gewoonlijk wel een of andere overgangsregeling

Zo heeft mijn broer (anderhalf jaar geleden) een VW T5 Multivan (met hefdak) gekocht op camper kenteken (7-persoons). De vorige eigenaar die het ding had omgebouwd (en laten keuren) had ook kwart tarief voor de mrb. En mijn broer kreeg bericht ven de belastingdienst dat ook hij in aanmerking kwam voor kwart tarief. Nu is zo'n T5 inwendig wel ruimer dan een Land Rover 110, dus het ding voldoet ruimschoots aan de nu geldende eisen (ook zonder draaibare voorstoelen en met een minimaal keukenblokje).
Landmarcs schreef:Ik vraag me alleen af hoe je die 2 meter binnenlengte krijgt, anders dan met een gekrompen duimstok.
Ik weet hoe lang ik zelf ben, en hoe lang mijn matrasje is -- beide(n) geen 2 meter -- en beide(n) passen maar net (het matrasje is zelfs iets te lang).
Nu heb ik ook geen hefdak dus boeit het me slechts hypothetisch.

Ja, je kunt natuurlijk altijd een Land Rover gebruiken als camper, met of zonder hefdak. Dat heb ik ook wel eens gedaan, maar ik betaal dan ook de, normaal voor die auto geldende, mrb.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 08 Jan 2021, 15:04

archjaco schreef:

Hoi Otto, ken je Defender (camper) eigenaren bij naam. Dat zou handig zijn voor mijn bezwaarschrift. Alvast bedankt

Martin, Leidschendam. marktplaats, zoeken op defender raamblindering, heeft een hele mooie , wel stawag met abenteuertechnik hefdak.

archjaco

Berichtdoor archjaco » 08 Jan 2021, 17:16

Landmarcs schreef:
archjaco schreef:....Vervolgens een beschikking aangevraagd bij de MRB voor het campertarief. Hierbij is het verzoek afgewezen. Een rechthoekig vlak moet aanwezig zijn van 90 cm breed en 200 cm lang. Fabrieksmatig is er een metalen schot aangebracht tussen cabine en laadruimte. De maximaal lengteafmeting (tussen schot en binnenzijde achterdeur) is 182,5 cm. De 200 cm is alleen haalbaar als de Defender verminkt wordt door de achterdeur 17,5 cm verder naar buiten te plaatsen. Mijn vraag nu; zijn er Defender eigenaren met een MRB goedgekeurde camperbeschikking?

Tja, net nog even de regen getrotseerd.
De vloerlengte tot het verticale deel van het schot / de seat-base is precies 2 meter als de deur nog niet dicht zit.

Je kan dus overwegen om het standaard schot te vervangen door een paar schuine steunen (zoals de importeur een aantal jaren liet doen, en zoals sowieso nodig is voor een 90 om zelfs maar aan de grijskenteken-belasting-eisen te voldoen.
Daarna hoeft de achter-pui nog maar een bescheiden afstand naar achter, niet meer als de oversteek van een High Capacity Pick-Up bak.

Maarrr ... volgens mij moet je over die 2 meter ook nog eens minimaal 1m30 hoogte hebben dus is het de vraag of het klapdak wel lang en hoog genoeg is.

Ik heb een en ander wel eens "hypothetisch" bekeken en het handigst is het om op de sloop de achterbak+dak van een 90 Hard-Top te scoren en daarna een spoedcursus aluminium-plaatwerk te doen.
Of je dan een tweede achterbalk voor de bestaande wilt plaatsen, of gewoon een wat outriggers maakt (of uitgaat van een paar degelijke bumperettes) is een keuze, daarna kan je redelijk "gemakkelijk" ± 10-12 cm lengte aan de laadbak toevoegen zonder het uiterlijk van de auto al te erg te maltraiteren.

Overigens zijn de regels mbt die lengte sowieso nogal ondoorzichtig, want er speelt ook nog eens de achterste stand van de voorstoelen sie weer maatgevend is voor sommige lengten. Ik meen dat in die achterste stand de rugleuning wel weer verticaal mag staan.

Dank MarcS voor jouw creatieve gedachten.
Soms worden er in campers ook nog draaibare voorstoelen gebruikt en dan is het helemaal de vraag welke lengte-maten er spelen.

Groeten MarcS

PS   Ik zag jaren geleden een Spaanse Defender die op ± bovengenoemde manier opgerekt was. Hij had ook nog een wat verhoogd dak, dus prima als basis van een in Nederland ook voor de belastingen acceptable camper. Jammer genoeg zag ik die auto slechts in het voorbijgaan (letterlijk, nl op de autoweg) . Dez Spaanse Defender had nogal militaire kleuren, maar ik heb geen idee of er ook werkelijk van een militaire origine sprake was.

archjaco

Berichtdoor archjaco » 08 Jan 2021, 17:29

Groet Ron

\\Goeie tip. Hou ik even achter de hand als ik vast raak in het conflict met de MRB

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 08 Jan 2021, 17:35

OttoVink schreef:
archjaco schreef:

Martin, Leidschendam. marktplaats, zoeken op defender raamblindering, heeft een hele mooie , wel stawag met abenteuertechnik hefdak.

Daar heeft hij dus niet veel aan, voor de belastingdienst is dit appels met peren vergelijken.

Groet Ron

Ps: wat is dan eigenlijk de binnenhoogte over die 2m
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Jan 2021, 19:45

Ron63 schreef:
Ps: wat is dan eigenlijk de binnenhoogte over die 2m

Ingeklapt 1300mm en uitgeklapt 1700mm hoogte. Die 1700mm hoogte moet over een uitklapdeel van tenminste 1000mm lang en 900mm breedte bereikt worden. Vroeger kwam je weg met een hoogte van 1300mm op diezelfde maat maar nu moet die 1300 over de volle 2000mm zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 08 Jan 2021, 19:56

Sorry niet helemaal duidelijk opgeschreven, ik bedoelde eigenlijk bij het lijdend voorwerp van dit Topic
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Kroeg”