Rob Dekker TC schreef:'Gemiddelde leeftijd'.
Tja, de 'gemiddelde leeftijd" is een rekkelijk begrip.
Mijn goede vriend Jaap kocht op zijn 70ste zijn eerste nieuwe Defender. Eerder zo tegen zijn 40ste had ie al eens een gammele, lekkende Series (is dat geen pleonasme?) gehad, met de energiecrisis stapje hij over op iets zuinigers.
De goede vriend kocht zijn Defender nadat hij met mij een eind in de Pyreneeën had meegereden, de Defender was een zoveel betere auto dat hij de bezwaren van de Series kon vergeten. Na die rit vroeg hij mij
"Kan ik er ook een kopen?" waarop mijn antwoord was: Ja dat kan, aangenomen dat je het geld ervoor (over) hebt.
Hij twijfelde nog even of ie geen Discovery zou kopen maar gelukkig was dat slechts een kort moment van zwakte.
(Hij twijfelde wel meer, zijn oude auto, een BX heeft ie nog een tijdje aangehouden, hij was gesteld op comfort -- toen die BX eigenlijk alleen maar op stal bleef was het duidelijk: De Defender was een echte auto, en ook geschikt voor een 70+er.)Die twijfel was natuurlijk zo gek nog niet: hij zei dat het zijn laatste nieuwe auto zou zijn.
Hij heeft zo'n 12 jaar plezier van zijn aanschaf gehad ... en zijn erfgenaam had er ook nog wat aan: een 12 jaar oude Defender was 8 jaar geleden nog niet zo duur als nu, maar ook toen behoorde de afschrijving van een Defender tot de laagsten in autoland.
Jaap is dus niet meer onder ons, zijn auto wel. Een andere vriend - die al eerder, en zonder mijn interventie een Defender kocht - zei:
"Dat heb je wel vaker: een Defender die zijn baasje overleeft."Groeten MarcS