Het is zo'n 10 maanden geleden dat een lang gekoesterde wens in vervulling ging en ik me de gelukkige eigenaar kon noemen van een groen/witte 1977 ex MoD Land Rover Series 3 pick-up truck. Voorzien van een 2,25 liter 4 cilinder benzinemotor, een stoere PTO lier voorop en een absolute voorwaarde, de reserveband op de motorkap. Precies de auto die ik zocht en waar ik veel vrije tijd in kwijt kon.
De 109 was niet mooi, de lak was dof, het uitlaatspruitstuk snerpte en de techniek leek wel in orde te zijn. Na een proefrit was ik verkocht en de auto ook. In de afgelopen maanden het uiterlijk aangepakt zonder de charme van de oude Land Rover te verstoren. Technisch gezien heel veel meer zaken aangepakt, met name het aandrijf gedeelte en dat is nu op orde, al is dat natuurlijk een moment opname bij een Engelse auto van 43 jaar oud.
Ik merk dat ik de 109 vaak pak en dat het bijna mijn dagelijkse auto wordt. De vraag die zo nu en dan opkomt, is een ex MoD series 3 pick-up truck geschikt als dagelijkse auto?
Mijn rationele verstand heeft daar een kort antwoord voor, “nee, natuurlijk niet”.
De auto is zwaar, log en lomp, heeft een draaicirkel van 100 meter, het rammelt, klappert en maakt enorm veel kabaal. Het rijgedrag is stuitend, sturen is een uitstekende training als je body builder wil worden en de stuurinrichting heeft een eigen idee van de route, schakelen gaat stroef, het benzine verbruik in de stad gaat naar 20 liter per 100 km en op de snelweg kom je 7,5 misschien 8 kilometer ver op één liter benzine. Acceleratie, nu als je het zo wilt noemen, je wint een stoplicht sprintje van een volle betonmolen wagen, maar dat is het wel. Er zit een kachel in, maar die staat vol aan of idem uit, de ergonomie achter het stuur is simpel, je zit rechtop en vlak bij het stuur. Rem weg, de woordcombinatie is bijna letterlijk te nemen, er is altijd werk aan de auto te doen en zo kan ik nog wel even door gaan.
Toch rij ik er bijna iedere dag in omdat het rijden in zo’n auto iets onweerstaanbaars heeft, waardoor je altijd met een glimlach op je gezicht achter het stuur zit. De vraag of een Series 3 geschikt is als dagelijkse auto ligt kennelijk iets complexer, herkenbaar?
Is een Series 3 geschikt als dagelijkse auto?
Is een Series 3 geschikt als dagelijkse auto?
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
Re: Is een Series 3 geschikt als dagelijkse auto?
Weel240,
Misschien stel je de verkeerde vraag, misschien is het meer de vraag of jij geschikt bent om dagelijks de Series 3 te berijden.
Als ik zo lees kom je een eind.
Verder kan je je natuurlijk de vraag stellen welke auto geschikt is ... voor bijvoorbeeld de stad.
In mijn ogen is een Volvo XC90V8 (ook) geen stads-auto. Het beste stadsvervoer is mijns inziens de fiets.
Ik woon in een stad (of eigenlijk meer aan de rand van een stad), een van de steden uit de top-32 en voor het overgrote deel van de voor mij nuttige stedelijke bestemmingen is de fiets verreweg het snelste vervoer, pas als ik echt aan de andere kant moet zijn is de auto sneller, en de auto is dan alleen sneller als je buitenom rijdt (en daarmee dus ook nog eens 50-100% extra kilometers maakt).
O ja, het maakt ongeveer niks uit met wat voor auto je naar de stad gaat, dwz de kleinste is de beste, met een kleine heb je nog de beste kans op een parkeerplek, en dan nog is die parkeerplek zelden daar waar je moet zijn (da's ook weer een winstpuntje voor de fiets).
Voor andere verplaatsingen in West-Nederland kan je vaak beter denken aan elektrisch rijden ... per trein (zeker als je ervoor kiest om de trein met de fiets te combineren). Pas als je ergens in de "rimboe" moet zijn, of als je beduidend meer als alleen jezelf moet vervoeren, wint de auto.
Groeten MarcS
PS Er zijn ook genoeg mensen die zich afvragen (of het met twijfel in hun stem aan mij vragen) of een Defender wel een prettig rijdende auto is. De meningen hierover zijn verdeeld. Ik kan wel zeggen dat voor sommigen de "ergonomie" een blessing in disguise is: paradoxaal genoeg blijkt de rechte zithouding niet zelden beter voor een gevoelige rug <> de zachte comfortabele zit in een "luxe wagen" is lang niet altijd het beste voor een zwakke rug.
Misschien stel je de verkeerde vraag, misschien is het meer de vraag of jij geschikt bent om dagelijks de Series 3 te berijden.
Als ik zo lees kom je een eind.
Verder kan je je natuurlijk de vraag stellen welke auto geschikt is ... voor bijvoorbeeld de stad.
In mijn ogen is een Volvo XC90V8 (ook) geen stads-auto. Het beste stadsvervoer is mijns inziens de fiets.
Ik woon in een stad (of eigenlijk meer aan de rand van een stad), een van de steden uit de top-32 en voor het overgrote deel van de voor mij nuttige stedelijke bestemmingen is de fiets verreweg het snelste vervoer, pas als ik echt aan de andere kant moet zijn is de auto sneller, en de auto is dan alleen sneller als je buitenom rijdt (en daarmee dus ook nog eens 50-100% extra kilometers maakt).
O ja, het maakt ongeveer niks uit met wat voor auto je naar de stad gaat, dwz de kleinste is de beste, met een kleine heb je nog de beste kans op een parkeerplek, en dan nog is die parkeerplek zelden daar waar je moet zijn (da's ook weer een winstpuntje voor de fiets).
Voor andere verplaatsingen in West-Nederland kan je vaak beter denken aan elektrisch rijden ... per trein (zeker als je ervoor kiest om de trein met de fiets te combineren). Pas als je ergens in de "rimboe" moet zijn, of als je beduidend meer als alleen jezelf moet vervoeren, wint de auto.
Groeten MarcS
PS Er zijn ook genoeg mensen die zich afvragen (of het met twijfel in hun stem aan mij vragen) of een Defender wel een prettig rijdende auto is. De meningen hierover zijn verdeeld. Ik kan wel zeggen dat voor sommigen de "ergonomie" een blessing in disguise is: paradoxaal genoeg blijkt de rechte zithouding niet zelden beter voor een gevoelige rug <> de zachte comfortabele zit in een "luxe wagen" is lang niet altijd het beste voor een zwakke rug.
- Erik Peters
Ja hoor, vroeger heb ik een Series III stawag D (1973, met Fairey overdrive) gehad als dagelijkse en enigste auto (wel nadat ik hem gerestaureerd had).
Je hebt wel wat meer onderhoud aan zo'n Series LR, maar dat vond ik toen geen probleem en deed ik allemaal zelf (vaak in de weekends).
Wel had ik er een hetelucht standkachel ingebouwd (bij zo'n stawag kon dat mooi onder de bijrijders stoel), dat was ook lekker als ik er 's winters in sliep.
En de Land Rover heeft mij niet echt laten staan, in de steek gelaten. Natuurlijk ging er wel eens iets 'kapot', maar ik kon er altijd nog mee bij huis komen. Één keertje, toe op IJsland de hoofdas in de versnellingsbak in tweeën brak, kon ik niet op eigen kracht thuiskomen. Ik kon er nog wel mee rijden, maar alleen in de eerste en tweede versnelling (en achteruit) en ik ben toen (in een aantal dagen) naar de boot gereden. Nu had ik, voordat ik met vakantie naar IJsland ging, een fabrieksgereviseerde bak gemonteerd en daar heb ik toen een andere voor gekregen (garantie).
Maar zeker geschikt als dagelijkse auto.
Groet,
Erik.
Je hebt wel wat meer onderhoud aan zo'n Series LR, maar dat vond ik toen geen probleem en deed ik allemaal zelf (vaak in de weekends).
Wel had ik er een hetelucht standkachel ingebouwd (bij zo'n stawag kon dat mooi onder de bijrijders stoel), dat was ook lekker als ik er 's winters in sliep.
En de Land Rover heeft mij niet echt laten staan, in de steek gelaten. Natuurlijk ging er wel eens iets 'kapot', maar ik kon er altijd nog mee bij huis komen. Één keertje, toe op IJsland de hoofdas in de versnellingsbak in tweeën brak, kon ik niet op eigen kracht thuiskomen. Ik kon er nog wel mee rijden, maar alleen in de eerste en tweede versnelling (en achteruit) en ik ben toen (in een aantal dagen) naar de boot gereden. Nu had ik, voordat ik met vakantie naar IJsland ging, een fabrieksgereviseerde bak gemonteerd en daar heb ik toen een andere voor gekregen (garantie).
Maar zeker geschikt als dagelijkse auto.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Hier een 109 SW weer sinds een jaar.
Eerder ook al 109 gereden.
Mijn vriendin heeft een modern gebakje.
Eigenlijk doe we 80% van de ritten met de Land Rover tenzij we er echt geen zin in hebben (haast, slecht weer).
Het is gewoon te leuk om er in te rijden...
Eerder ook al 109 gereden.
Mijn vriendin heeft een modern gebakje.
Eigenlijk doe we 80% van de ritten met de Land Rover tenzij we er echt geen zin in hebben (haast, slecht weer).
Het is gewoon te leuk om er in te rijden...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
Landmarcs schreef:Weel240,
Als ik zo lees kom je een eind [...]
[...] In mijn ogen is een Volvo XC90V8 (ook) geen stads-auto. Het beste stadsvervoer is mijns inziens de fiets [...]
.[/size]
Met het lezen van je reactie moest ik onwillekeurig aan een uitspraak van J.F.K. denken, vrij naar zijn woorden 'vraag niet wat je Land Rover voor jou kan betekenen, maar vraag wat jij voor je Land Rover kan betekenen'!
Ik woon net even buiten Amsterdam en dan ben je voor de rechtgeaarde Amsterdammer 'een boer', ongeacht wat je verder doet, maar dat maakt die 109 wel toepasselijk. Met de auto de stad in kan en zelfs een parkeerplaats vinden is niet het probleem, maar met de Noord-Zuidlijn vanaf Noord is/was wel zo gemakkelijk. We kwamen veel en vaak in de stad, maar Covid-19 is op dit moment de showstopper.
Nog even over de fiets in A'dam, inderdaad het perfecte vervoermiddel voor in de stad. Alleen is in A'dam het fenomeen wat op de fiets zit, ook wel fietser genoemd, een accu-aangedreven projectiel geworden die, soms met kind achterop, op volle snelheid razend en tierend de weg voor zich opeist en daarbij gehinderd wordt door de mindere orde der voetgangers. Dat geeft soms nare situaties.
Met de XC90 de stad in is geen probleem en gaat eigenlijk erg goed, met de 109 lukt dat minder omdat je te hoog bent voor de parkeergarages.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
Hallo Weel240,
Met je instelling om de 109 als dagelijkse auto te gebruiken, zit het wel goed.
Of het in de praktijk lukt, hangt ook wel af van de kwaliteit van de auto, het onderhoud, eventuele spontane ellende, of je met de brandstof economie van zo'n tuinhuisje uit de voeten kunt en of je wel of niet regelmatig in milleu zones komt.
Is er een grote klus aan de body, het chassis, motorblok of de versnellingsbak, is het wel handig als je de 109 even een paar weken aan de kant kunt zetten.
(en daar ben ik nu... Na 2 jaar een 109 2,25D SW dagelijks te hebben gebruikt moet mijn blok in revisie en heb ik er een citroentje als 2e auto naast gezet. Wat is dat wennen om niet doof en wel warm op mijn werk te komen
)
Fenna
Met je instelling om de 109 als dagelijkse auto te gebruiken, zit het wel goed.
Of het in de praktijk lukt, hangt ook wel af van de kwaliteit van de auto, het onderhoud, eventuele spontane ellende, of je met de brandstof economie van zo'n tuinhuisje uit de voeten kunt en of je wel of niet regelmatig in milleu zones komt.
Is er een grote klus aan de body, het chassis, motorblok of de versnellingsbak, is het wel handig als je de 109 even een paar weken aan de kant kunt zetten.
(en daar ben ik nu... Na 2 jaar een 109 2,25D SW dagelijks te hebben gebruikt moet mijn blok in revisie en heb ik er een citroentje als 2e auto naast gezet. Wat is dat wennen om niet doof en wel warm op mijn werk te komen
Fenna

@fenna leuke reactie, dank daarvoor.
Ongemerkt gebruik ik de 109 toch vrijwel iedere dag. Dat komt o.a. dat in de afgelopen maanden vrij veel kritische onderdelen vervangen zijn, daar heb ik nu profijt van. Het enige wat ik nog echt urgent moet doen is het vervangen vd lekke koppelings hulpcilinder. De motor loopt mooi en er is voldoende power om goed mee te komen in het verkeer, bijvoorbeeld de nieuwe Coentunnel met hogere snelheid uit te komen dat erin. Mooiste snelheid is rond de 87 kmh.
Het benzineverbruik is met 1:5 a 1:6 bij het korte werk idd best wel hoog te noemen en met wat aanpassingen voor verbetering vatbaar. Het oliebad filter zuigt alleen maar koude lucht aan en is niet echt nodig in Nederland. Het idee ontstond om een filtersysteem met thermostatisch geregelde voorverwarmde aanzuiglucht te monteren. Zo gezegd zo gedaan en de modificatie uitgevoerd. Eerste indruk is dat het korte werk verbruik minder is, de choke kan in ieder geval veel sneller dicht dan voorheen, omdat het spul eerder op temperatuur komt. Als het op de lange duur niet aan de verwachtingen voldoet, kan het oude oliebad filter zo weer terug geplaatst worden.
Ongemerkt gebruik ik de 109 toch vrijwel iedere dag. Dat komt o.a. dat in de afgelopen maanden vrij veel kritische onderdelen vervangen zijn, daar heb ik nu profijt van. Het enige wat ik nog echt urgent moet doen is het vervangen vd lekke koppelings hulpcilinder. De motor loopt mooi en er is voldoende power om goed mee te komen in het verkeer, bijvoorbeeld de nieuwe Coentunnel met hogere snelheid uit te komen dat erin. Mooiste snelheid is rond de 87 kmh.
Het benzineverbruik is met 1:5 a 1:6 bij het korte werk idd best wel hoog te noemen en met wat aanpassingen voor verbetering vatbaar. Het oliebad filter zuigt alleen maar koude lucht aan en is niet echt nodig in Nederland. Het idee ontstond om een filtersysteem met thermostatisch geregelde voorverwarmde aanzuiglucht te monteren. Zo gezegd zo gedaan en de modificatie uitgevoerd. Eerste indruk is dat het korte werk verbruik minder is, de choke kan in ieder geval veel sneller dicht dan voorheen, omdat het spul eerder op temperatuur komt. Als het op de lange duur niet aan de verwachtingen voldoet, kan het oude oliebad filter zo weer terug geplaatst worden.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
Mooie modificatie.
Maar ben wel benieuwd naar het verbruik nu.
Is het verschil meetbaar?
Maar ben wel benieuwd naar het verbruik nu.
Is het verschil meetbaar?
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.