Dag Allemaal,
Met toenemende verbazing (naast de standaard irritatie die 99,9% van de reclame sowieso bij mij oproept) hoor en zie ik de Mazda-reclame:
Een gaspedaal met 0,2 seconde vertraging.
Allereerst, wat is 0,2 seconde: Dat is makkelijk, als je op een gematigd vlot tempo één-en-twintig, twee-en-twintig, drie-en-twintig, vier-en-twintig, vijf-en-twintig uitspreekt heb je 5 seconden gehad: 0,2 seconde is dus bijna zo lang als het uitspreken van size=90]één, twee of drie[/size].
Indertijd toen ik mijn Td5-Defender kocht waren er twijfels over het fly-by-wire gaspedaal: er zat een kleine vertraging in, de traditionele gaskabel was directer. Wat precies de vertraging is heb ik nooit gemeten, er is iets van vertraging, maar voor mijn gevoel scheelt het maar weinig met een traditionele gas-kabel (want ook daar heb je o.a. minimale spelingen en daarnaast gewoon de respons van de motor die ook niet instantelijk is).
Dan de vraag wat het voordeel is, want Mazda verkoopt een (marginaal) nadeel als een voordeel:
De vertraging zou je, als chauffeur, de tijd gunnen om je spieren aan te spannen .... ik denk dan: wat moeten de passagiers dan ... kennelijk lijden zij dus nog steeds onder de verrassingen van de werking van het gaspedaal.
Nog een stap verder: Het rempedaal, een pedaal met een liefst zo direct mogelijke werking, en een pedaal dat versnellingen (of zo je wilt vertragingen = negatieve versnellingen) kan veroorzaken waar zelfs het snelste gaspedaal niet aan kan tippen .... dit rempedaal heeft dus gelukkig géén 0,2 seconde vertraging.
We hadden dus al langer oplossingen voor nog niet bestaande problemen.
Mazda lukt het tot een hoog niveau van perfectie .... een oplossing voor een fake-probleem.
Of is het gewoon de oplossing voor het probleem van het trage fly-by-wire gaspedaal: noem het probleem een feature.
Groeten MarcS
Heb ik nu ook een Mazda-gaspedaal ?
Re: Heb ik nu ook een Mazda-gaspedaal ?
Landmarcs schreef:Dag Allemaal,
Met toenemende verbazing (naast de standaard irritatie die 99,9% van de reclame sowieso bij mij oproept) hoor en zie ik de Mazda-reclame:
Een gaspedaal met 0,2 seconde vertraging.
Allereerst, wat is 0,2 seconde: Dat is makkelijk, als je op een gematigd vlot tempo één-en-twintig, twee-en-twintig, drie-en-twintig, vier-en-twintig, vijf-en-twintig uitspreekt heb je 5 seconden gehad: 0,2 seconde is dus bijna zo lang als het uitspreken van size=90]één, twee of drie[/size].
Indertijd toen ik mijn Td5-Defender kocht waren er twijfels over het fly-by-wire gaspedaal: er zat een kleine vertraging in, de traditionele gaskabel was directer. Wat precies de vertraging is heb ik nooit gemeten, er is iets van vertraging, maar voor mijn gevoel scheelt het maar weinig met een traditionele gas-kabel (want ook daar heb je o.a. minimale spelingen en daarnaast gewoon de respons van de motor die ook niet instantelijk is).
Dan de vraag wat het voordeel is, want Mazda verkoopt een (marginaal) nadeel als een voordeel:
De vertraging zou je, als chauffeur, de tijd gunnen om je spieren aan te spannen .... ik denk dan: wat moeten de passagiers dan ... kennelijk lijden zij dus nog steeds onder de verrassingen van de werking van het gaspedaal.
Nog een stap verder: Het rempedaal, een pedaal met een liefst zo direct mogelijke werking, en een pedaal dat versnellingen (of zo je wilt vertragingen = negatieve versnellingen) kan veroorzaken waar zelfs het snelste gaspedaal niet aan kan tippen .... dit rempedaal heeft dus gelukkig géén 0,2 seconde vertraging.
We hadden dus al langer oplossingen voor nog niet bestaande problemen.
Mazda lukt het tot een hoog niveau van perfectie .... een oplossing voor een fake-probleem.
Of is het gewoon de oplossing voor het probleem van het trage fly-by-wire gaspedaal: noem het probleem een feature.
Groeten MarcS
Ach ja, je moet wat, om de domme consument te verleiden.....
Landmarcs schreef:De vertraging zou je, als chauffeur, de tijd gunnen om je spieren aan te spannen .... ik denk dan: wat moeten de passagiers dan ... kennelijk lijden zij dus nog steeds onder de verrassingen van de werking van het gaspedaal.
Welkom in de vage wereld van marketing! Vwb die verassing: stap eens in een echt dikke auto qua vermogen. Maat van me heeft een Aston Martin, daar moet je standaard je hoofd tegen de hoofdsteun drukken want anders wordt ie van je romp getrokken. Vooral als de idioot naast je alleen aan/uit gas kan geven
Overigens waag ik het te betwijfelen of jij met en pedaal met kabel en klep sneller bent dan een potmeter met een stroompje en een actuator....... Om in jouw beleving te praten: probeer even met een gewone derailleur een elektrische bij te benen.
Of dat snellere voor of nadelen oplevert en wat er voor verdere consequenties aan verbonden zijn is weer een heel ander verhaal.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Welkom in de vage wereld van marketing! Vwb die verassing: stap eens in een echt dikke auto qua vermogen. Maat van me heeft een Aston Martin, daar moet je standaard je hoofd tegen de hoofdsteun drukken want anders wordt ie van je romp getrokken. Vooral als de idioot naast je alleen aan/uit gas kan geven![]()
![]()
Overigens waag ik het te betwijfelen of jij met en pedaal met kabel en klep sneller bent dan een potmeter met een stroompje en een actuator....... Om in jouw beleving te praten: probeer even met een gewone derailleur een elektrische bij te benen.
Tja, ik kan natuurlijk eens vragen aan de buurman met een Maserati, of een van de buurmannen met een Tesla.
Maar goed, het ging niet zo zeer om "de snelste", de meest brute versnelling (want die onderga je wanneer je tegen een rotswand/betonblok tot stilstand komt), het ging mij meer om het Fake-Framen van een eigenschap die tot dan toe op z'n best als verwaarloosbaar storend benoemd werd, een eigenschap die tot dan toe in ieder geval door niemand als positief werd beschreven.
Het als een auto zonder enige vering en aanprijzen met "ligt als een plank op de weg" ... ohh
En verder qua sneller:
Die fractie van een seconde telt misschien op de eerste paar honderd meter, daarna is het hoogstens iets voor de beroepsracer.
Zo nu en dan kijk ik hoe snel (ja ja een betrekkelijk begrip) de "Puma" is (en voorheen deed ik dat ook met de Td5).
Het valt best mee, ongeveer even snel als de Mexicobeige Golf Diesel die mijn wederhelft ooit had.
Als je - zeker bij de "Puma" - de eerste versnelling overslaat win je regelmatig de stoplichtsprint.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:(want die onderga je wanneer je tegen een rotswand/betonblok tot stilstand komt)
Is da nie meer vertraging dan versnelling?![]()
![]()
Als je - zeker bij de "Puma" - de eerste versnelling overslaat win je regelmatig de stoplichtsprint.
Groeten MarcS
Da doe ik met de Disco eigenlijk standaard. Er moet wel een hele dikke bak of een batterij naast staan wil die sneller weg zijn. Tot de 50km/u is het ding echt heel rap
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Is het jullie nu ook opgevallen ... de laatste week blijft Mazda maar reclame maken voor zijn "LandRover"gaspedaal.
Of is dat slechts mijn preoccupatie met dwaze reclame-teksten.
Groeten MarcS
Of is dat slechts mijn preoccupatie met dwaze reclame-teksten.
Groeten MarcS
Kom eigenlijk heel weinig reclame tegen. Op tv zap ik meteen weg en op de pc worden ze geblokkeerd.
Dus nog steeds geen idee waar je het over hebt
Dus nog steeds geen idee waar je het over hebt
Edward van Vugt
Ik zou een klacht indienen, moet niet mogen. Toch?
https://www.reclamecode.nl/klacht-indienen/
Groet Ron
https://www.reclamecode.nl/klacht-indienen/
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006