Iedereen gaat dood in Nederland, dat komt natuurlijk door de oudere diesels. Daarom moet de oudere diesel flink extra belast worden, met de opbrengst daarvan komen doden weer tot leven.
Het wordt zo langzamerhand echt niet leuk meer om nog met de diesel door te rijden, het kost nu aan MRB 1912 Euro per jaar voor het bezit dan de auto en de mogelijkheid van gebruik ervan.
Heeft iemand wel eens een TD5 omgebouwd naar benzine (lijkt me nogal wat puzzelwerk maar niet onmogelijk) of de motro verwisseld door een benzinemotor?
TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
Tja, een ombouw naar benzine-motor zou moeten kunnen ... maar tel eerst eens je knopen.
Hoeveel MRB ga je betalen na de ombouw, hoeveel is daarmee je jaarlijkse "winst".
En hoeveel kost de ombouw, en hoeveel zijn de meerkosten van de auto door die benzine-motor.
Inmiddels is diesel nog maar weinig goedkoper als benzine, je moet dus vooral met het meerverbruik van de benzine-motor rekenen.
En verder zijn er de - natuurlijk niet zekere maar te verwachten - meerkosten van het onderhoud van de benzine-motor.
Zo vlgs de ODAVES-methode is benzine nu 10 €urocent per kilometer duurder, rijd je 10.000 km dan zit je op € 1.000 ... en dus verdampt je "MRB-winst" heel (on)aardig.
En ... als je echt weinig met de Td5 rijdt, dan is het wellicht lonend om de auto zo nu en dan te schorsen, dat levert bijna direct een "gratis besparing" op.
Groeten MarcS
Hoeveel MRB ga je betalen na de ombouw, hoeveel is daarmee je jaarlijkse "winst".
En hoeveel kost de ombouw, en hoeveel zijn de meerkosten van de auto door die benzine-motor.
Inmiddels is diesel nog maar weinig goedkoper als benzine, je moet dus vooral met het meerverbruik van de benzine-motor rekenen.
En verder zijn er de - natuurlijk niet zekere maar te verwachten - meerkosten van het onderhoud van de benzine-motor.
Zo vlgs de ODAVES-methode is benzine nu 10 €urocent per kilometer duurder, rijd je 10.000 km dan zit je op € 1.000 ... en dus verdampt je "MRB-winst" heel (on)aardig.
En ... als je echt weinig met de Td5 rijdt, dan is het wellicht lonend om de auto zo nu en dan te schorsen, dat levert bijna direct een "gratis besparing" op.
Groeten MarcS
Re: TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
Ik zou m'n fijne betrouwbare td5 nooit ruilen voor een slurpende, storingsgevoelige (V8) benzine motor. bij de conversie komt ook meer kijken dan je denkt.
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
Tja bouw hem dan direct om naar een elektrische defender.
Ik wacht nog even en wil ook graag nog naar Kaapstad kunnen rijden, maar als je handig bent zou ombouwen naar elektrisch over 2 jaar best een leuk projectje kunnen zijn
Ik wacht nog even en wil ook graag nog naar Kaapstad kunnen rijden, maar als je handig bent zou ombouwen naar elektrisch over 2 jaar best een leuk projectje kunnen zijn
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
Re: TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
Een vriend van me heeft de td5 laten vervangen voor een 3.9 EFI.
Ik heb er in gereden en moet zeggen, het geluid is ongeëvenaard. Reden was het beperkte aantal km.
We een duur geintje ( €10k) dus voor de centen hoefde het het niet te doen/laten....
Ik heb er in gereden en moet zeggen, het geluid is ongeëvenaard. Reden was het beperkte aantal km.
We een duur geintje ( €10k) dus voor de centen hoefde het het niet te doen/laten....
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
paul k schreef:Een vriend van me heeft de td5 laten vervangen voor een 3.9 EFI.
Ik heb er in gereden en moet zeggen, het geluid is ongeëvenaard. Reden was het beperkte aantal km.
We een duur geintje ( €10k) dus voor de centen hoefde het het niet te doen/laten....
Tja, je moet dus heel weinig kilometers rijden, dwz eerder in de 100den als 1000den kilometers per jaar, en verder een heel lang leven voor jezelf en de LandRover voorzien (en de auto niet kunnen of willen schorsen) ... en dan ... dan heb je wellicht na vele jaren een marginale winst. (En dit alles bij een ongewijzigd beleid mbt MRB, brandstofprijzen en géén kilometerheffing etc etc.)
Doe je het voor het geluid ... dan is er voor dit geld ook wel een "soundbox" te regelen.
Groeten MarcS
Re: TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
Landmarcs schreef:Doe je het voor het geluid ... dan is er voor dit geld ook wel een "soundbox" te regelen.
Groeten MarcS
Als de Td5 getuned wordt door bv Inside tuning en je er een andere uitlaat onderzet dan klinkt ie beter dan de gemiddelde V8.
Al vind ik het standaard geluid van de Td5 het allerbeste.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
Nou, ik ben overtuigd hoor, dank voor alle antwoorden, ga er niet aan beginnen, derhalve en reeds.
Auto had een paar weken stil gestaan, toen ik er weer in ging rijden merkte ik wat ik gemist had, heerlijk!
Auto had een paar weken stil gestaan, toen ik er weer in ging rijden merkte ik wat ik gemist had, heerlijk!
-
Sierra_Hotel
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 27 Mei 2020, 11:16
Re: TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
Wat is jullie visie mbt tot oudere diesels in Nederland de komende jaren?
Ik heb zelf net een TD5 uit 2002. Is de verwachting dat ik hier nog wel wat jaartjes rijplezier in kan beleven of wordt het spoedig zo streng dat ik de eigen oprit niet eens meer af kom?
Ik heb zelf net een TD5 uit 2002. Is de verwachting dat ik hier nog wel wat jaartjes rijplezier in kan beleven of wordt het spoedig zo streng dat ik de eigen oprit niet eens meer af kom?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: TD5 Ombouwen naar benzine financieel een goed idee?
Sierra_Hotel schreef:Wat is jullie visie mbt tot oudere diesels in Nederland de komende jaren?
Ik heb zelf net een TD5 uit 2002. Is de verwachting dat ik hier nog wel wat jaartjes rijplezier in kan beleven of wordt het spoedig zo streng dat ik de eigen oprit niet eens meer af kom?
Niemand heeft de glazen bol waar de toekomst (betrouwbaar) in te zien is.
Of je je eigen oprit af mag hangt natuurlijk ook af van het hoe en waar van die oprit.
Maar als ik een "educated guess" mag doen denk ik dat je als je nu je afrit af mag dat dat nog wel even zal mogen.
Als je meer "zekerheid" wilt dan moet je uitzien naar een 2º generatie "Puma" -- die is op papier een stuk schoner.
Je kan zelfs denken/hopen dat de Corona-crisis blijvend een bescheiden verandering/verbetering in het woon-werk-verkeer gaat brengen.
Ineens hebben zelfs de meest hardleerse bazen ontdekt dat allerlei werk ook op afstand gedaan kan worden, en dat dat soms zelfs veel efficiënter is.
Met wat geluk dalen hierdoor de NOx- en andere milieubelastingen in de stedelijke omgeving en dan is er minder reden om naar verdere reducties te streven.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten