In de kabinetsplannen schijnt ook het idee te bestaan voor een opkoopregeling van oude diesels (15 jaar en ouder naar ik meen). Maar ik heb er verder nog niets over gehoord....wie iemand hier van hoed en rand en zo?
Ik heb nl zo'n oude diesel (2,8 HS Int.)
Opkoopregeling oude diesels
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
Re: Opkoopregeling oude diesels
Wordt morgen pas verteld wat ze willen gaan doen, dus voor nu is alles geneuzel wat er wordt vertelt.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Opkoopregeling oude diesels
Tja ... ik zou zeggen: houdt het nieuws in de gaten ... het is vooralsnog slechts een nogal onvoldragen plannetje.
Qua rendement is een opkoop-regeling van (oude) koeien denkelijk minstens zo effectief.
De achtergronden - en dus de drijfveer achter het proefballonnetje - zijn dat oude(re) auto's tot wel één-derde van de NOx uitstoot zouden veroorzaken.
Eén-derde lijkt enorm veel maar als je bedenkt dat 17% van het wagenpark tot het oude(re) segment hoort dan betekenen deze cijfers dat de oude(re) auto gemiddeld dubbel zo vuil is als de nieuwe(re) .... en dan valt het eigenlijk nog mee.
Je kan ook zeggen: al die nieuwe auto's zijn verantwoordelijk voor twee-derde van de uitstoot ... alle nieuwe(re) auto's van de weg en je hebt twee-derde uitsoot opgeheven
Een bedenking bij de basiscijfers is dat die één-derde slechts een berekening is op basis van een schatting van de kilometrages van de verschillende auto's. Ik weet niet hoe nauwkeurig die inschatting is, misschien woon ik op een roze wolk, maar ik zie in mijn omgeving de oudere auto's vooral stil staan of kortere ritten maken.
Een opkoopregeling is dus een nogal grof instrument: wie de hoge motorrijtuigen-belasting voor lief neemt en desondanks weinig met zijn oude dieseltje rijdt die zal wellicht graag iets nieuwers kopen met een opkoop-subsidie ... de uitstoot-winst is dan klein, en de kosten zijn hoog, je moet dan niet alleen rekenen met de opkoop-premie maar ook met de diesel MRB-inkomsten die na aankoop van een moderne benzine-auto een stuk lager uitpakken.
Diegene die een oude bijna versleten gammele diesel rijdt wacht nog even op de opkoopregeling en koopt "fluitend" iets nieuws ... en diegene die een nog prima rijdende oude diesel rijdt, een diesel die het nog vele kilometers belooft, een auto die verder goedkoop is in het onderhoud en die dus goedkoop veel kilometers maakt, die zal wel gek zijn om voor een (waarschijnlijk) slechts bescheiden opkoop-premie veel duurder te gaan rijden.
Het domme is verder dat in ons belastingsysteem door de relatief hoge aanschafkosten - veroorzaakt door de BPM - het lucratief is een oude(re) auto lang te blijven rijden. Een lagere BPM en kilometer-beprijzing wekt als een twee-snijdend zwaard: de relatief hoge waarde van een oude auto zakt, de nieuwe wordt ook goedkoper ... en het maken van veel kilometers wordt ontmoedigd.
Groeten MarcS
PS 't Is al weer even geleden, een "groene" collega reed in een hyper zuinige auto. Ik zet de LandRover ernaast en zeg dat de mijne minder verbruikt als de zijne. " Uhhh ... ?? " was zijn reactie. Hij reed bijna driemaal zoveel kilometers .... (en hij nam zo nu en dan ook nog eens het vliegtuig).
Ik zeg dan: " Kilometerbeprijzing, en wellicht ook zoiets als een vervuilingsstrippenkaart, wie nooit vliegt mag dan weer wat extra roet uihoesten ".
Qua rendement is een opkoop-regeling van (oude) koeien denkelijk minstens zo effectief.
De achtergronden - en dus de drijfveer achter het proefballonnetje - zijn dat oude(re) auto's tot wel één-derde van de NOx uitstoot zouden veroorzaken.
Eén-derde lijkt enorm veel maar als je bedenkt dat 17% van het wagenpark tot het oude(re) segment hoort dan betekenen deze cijfers dat de oude(re) auto gemiddeld dubbel zo vuil is als de nieuwe(re) .... en dan valt het eigenlijk nog mee.
Je kan ook zeggen: al die nieuwe auto's zijn verantwoordelijk voor twee-derde van de uitstoot ... alle nieuwe(re) auto's van de weg en je hebt twee-derde uitsoot opgeheven
Een bedenking bij de basiscijfers is dat die één-derde slechts een berekening is op basis van een schatting van de kilometrages van de verschillende auto's. Ik weet niet hoe nauwkeurig die inschatting is, misschien woon ik op een roze wolk, maar ik zie in mijn omgeving de oudere auto's vooral stil staan of kortere ritten maken.
Een opkoopregeling is dus een nogal grof instrument: wie de hoge motorrijtuigen-belasting voor lief neemt en desondanks weinig met zijn oude dieseltje rijdt die zal wellicht graag iets nieuwers kopen met een opkoop-subsidie ... de uitstoot-winst is dan klein, en de kosten zijn hoog, je moet dan niet alleen rekenen met de opkoop-premie maar ook met de diesel MRB-inkomsten die na aankoop van een moderne benzine-auto een stuk lager uitpakken.
Diegene die een oude bijna versleten gammele diesel rijdt wacht nog even op de opkoopregeling en koopt "fluitend" iets nieuws ... en diegene die een nog prima rijdende oude diesel rijdt, een diesel die het nog vele kilometers belooft, een auto die verder goedkoop is in het onderhoud en die dus goedkoop veel kilometers maakt, die zal wel gek zijn om voor een (waarschijnlijk) slechts bescheiden opkoop-premie veel duurder te gaan rijden.
Het domme is verder dat in ons belastingsysteem door de relatief hoge aanschafkosten - veroorzaakt door de BPM - het lucratief is een oude(re) auto lang te blijven rijden. Een lagere BPM en kilometer-beprijzing wekt als een twee-snijdend zwaard: de relatief hoge waarde van een oude auto zakt, de nieuwe wordt ook goedkoper ... en het maken van veel kilometers wordt ontmoedigd.
Groeten MarcS
PS 't Is al weer even geleden, een "groene" collega reed in een hyper zuinige auto. Ik zet de LandRover ernaast en zeg dat de mijne minder verbruikt als de zijne. " Uhhh ... ?? " was zijn reactie. Hij reed bijna driemaal zoveel kilometers .... (en hij nam zo nu en dan ook nog eens het vliegtuig).
Ik zeg dan: " Kilometerbeprijzing, en wellicht ook zoiets als een vervuilingsstrippenkaart, wie nooit vliegt mag dan weer wat extra roet uihoesten ".
Re: Opkoopregeling oude diesels
Everhard Mulder schreef:In de kabinetsplannen schijnt ook het idee te bestaan voor een opkoopregeling van oude diesels (15 jaar en ouder naar ik meen). Maar ik heb er verder nog niets over gehoord....wie iemand hier van hoed en rand en zo?
Ik heb nl zo'n oude diesel (2,8 HS Int.)
Ik houd me aanbevolen.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Opkoopregeling oude diesels
OttoVink schreef:Ik houd me aanbevolen.bied 10% boven de overheid
En dat voor alle (oudere) diesels?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Opkoopregeling oude diesels
Ik denk dat het een stuk effectiever is om bij de (niet te) oude diesels de aanwezigheid en de werking van de EGR te controleren.
Gek genoeg zijn precieze cijfers mbt de géén (werkende) EGR niet maar zo te vinden ... je ziet meer hits op EGR-verwijderen.
Duidelijk is wel dat bij diesel zonder EGR de NOx cijfers stevig omhoog gaan.
Sjoemel-diesels (en sjoemel-benzines) zijn overigens heel bedenkelijk, het is maar de vraag of in de praktijk een EURO 6 auto wel schoner is als EURO 5, dan hangt 't heel veel af van welke auto je voor je hebt ... in bijgaand grafiekje kan je dus beter spreken van een Renault Patjakker ipv Renault Kadjar. De gemeten RangeRover zit redelijk "netjes" laag in de midden-categorie, goed beschouwd valt dat dus nog mee.
Groeten MarcS
Gek genoeg zijn precieze cijfers mbt de géén (werkende) EGR niet maar zo te vinden ... je ziet meer hits op EGR-verwijderen.
Duidelijk is wel dat bij diesel zonder EGR de NOx cijfers stevig omhoog gaan.
Sjoemel-diesels (en sjoemel-benzines) zijn overigens heel bedenkelijk, het is maar de vraag of in de praktijk een EURO 6 auto wel schoner is als EURO 5, dan hangt 't heel veel af van welke auto je voor je hebt ... in bijgaand grafiekje kan je dus beter spreken van een Renault Patjakker ipv Renault Kadjar. De gemeten RangeRover zit redelijk "netjes" laag in de midden-categorie, goed beschouwd valt dat dus nog mee.
Groeten MarcS
Re: Opkoopregeling oude diesels
Het staat nogal in schril contrast met de youngtimer regeling. De overheid heeft jarenlang subsidie gegeven op het rijden van oude hokken en daarmee oude diesels bewust op de weg gehouden.
Als die regeling geschrapt wordt denk ik dat het wagenpark van ondernemend Nederland ineens heel erg zal verjongen en vergroenen......

Als die regeling geschrapt wordt denk ik dat het wagenpark van ondernemend Nederland ineens heel erg zal verjongen en vergroenen......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Opkoopregeling oude diesels
Edward schreef:.... . De overheid heeft jarenlang subsidie gegeven op ......
De overheid heeft al heel lang eigenlijk geen eigen visie, men re(a)geert op basis van lobby's en zo nu en dan een "crisis".
De subsidies en normen werken meestentijds als perverse prikkel, in plaats van werkelijk iets te veranderen.
Overigens rijd ik al meer dan een halve eeuw elektrisch, en 130, 140 of nog harder, ook met gladheid en mist.
O ja, met "chauffeur" ... enige ongemak is dat ik daarvoor naar het station moet.
Het trieste is dat al jaren dit elektrisch rijden de leuke financiële prikkels van bijv. een Tesla moet missen.
En de LandRover die heb ik omdat je niet altijd braaf en/of verstandig kan zijn.
Groeten MarcS
Re: Opkoopregeling oude diesels
Klopt, de stikstofcrisis die men nu op moet lossen is al aangekondigd toen men de Natura2000 postzegels aanwees. Maar men negeert liever dan visie te tonen.
De landbouw wordt al decennia gestimuleerd om te groeien en in te zetten op schaalvergroting terwijl er al even lang op de consequenties gewezen wordt. De VVD en CDA gaan hand in hand wat dat betreft.
Het is op z'n minst een beetje vreemd te noemen dat er een 10 baansweg ligt tussen Utrecht en A"dam terwijl je op het spoor nog steeds klem zit achter een stoptrein met amper mogelijkheid tot passeren.
Neder land is qua inwoneraantal niet meer dan een grote stad en het wordt tijd dat de overheid diverse uitdagingen zoals openbaar vervoer, transport etc ook eindelijk zo gaat benaderen. In een elke stad is hoogwaardig en betaalbaar OV de oplossing gebleken en niet meer wegen met meer files en bijbehorende uitstoot en overlast........
Overigens rij ik de Disco niet uit gevoel van ongehoorzaamheid van puur vanuit een boekhouders mentaliteit. Het is de goedkoopste vorm van transport voor m'n onderneming en ik beleef er ook nog pret aan. Een bus is nog handiger maar ook een stuk minder lol en niet voordeliger.
De landbouw wordt al decennia gestimuleerd om te groeien en in te zetten op schaalvergroting terwijl er al even lang op de consequenties gewezen wordt. De VVD en CDA gaan hand in hand wat dat betreft.
Het is op z'n minst een beetje vreemd te noemen dat er een 10 baansweg ligt tussen Utrecht en A"dam terwijl je op het spoor nog steeds klem zit achter een stoptrein met amper mogelijkheid tot passeren.
Neder land is qua inwoneraantal niet meer dan een grote stad en het wordt tijd dat de overheid diverse uitdagingen zoals openbaar vervoer, transport etc ook eindelijk zo gaat benaderen. In een elke stad is hoogwaardig en betaalbaar OV de oplossing gebleken en niet meer wegen met meer files en bijbehorende uitstoot en overlast........
Overigens rij ik de Disco niet uit gevoel van ongehoorzaamheid van puur vanuit een boekhouders mentaliteit. Het is de goedkoopste vorm van transport voor m'n onderneming en ik beleef er ook nog pret aan. Een bus is nog handiger maar ook een stuk minder lol en niet voordeliger.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

