Opkoopregeling oude diesels

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Jankouwenberg

Re: Opkoopregeling oude diesels

Berichtdoor Jankouwenberg » 18 Nov 2019, 11:44

Eens met de laatste posts

Ik ben ook al weer overgestapt op het elektrisch vervoer over ijzeren staafjes. Kan ik lekker Landrover filmjes kijken op weg naar mijn werk :D

Thuis lekker sleutelen en in het weekend er op uit. Hoop wel dat het financieel draagbaar blijft want met 4 kids en een hond is een 110 zeker met vakantie best handig.

Een bus kan natuurlijk ook, maar zoals Edward al aangeeft niet leuk en er gaat nooit wat aan stuk, dus minder sleutelplezier.

Overigens is onze 110 uit 2001 een jonkie, onze eend uit 1983 is weer een stuk ouder, maar ja wel op benzine.

Ik zit wel af en toe te denken aan een ombouw naar electrisch. Maar ik denk dat wachten op een waterstof achtige oplossing beter is. Of alles in een keer oplossen en rijden op stikstof (ammoniak) https://www.nrc.nl/advertentie/vattenfa ... e-toekomst :lol:
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2019, 12:19

Jankouwenberg schreef:....

Thuis lekker sleutelen en in het weekend er op uit. Hoop wel dat het financieel draagbaar blijft want met 4 kids en een hond is een 110 zeker met vakantie best handig.

.....

Qua aanschaf, afschrijving, onderhoud en belastingen is een busje waarschijnlijk maar weinig goedkoper.

Qua financiële draagbaarheid kan je natuurlijk de 110 deeltijd schorsen (als je 'm tenminste netjes kan wegzetten).
Je kan 'm natuurlijk ook ombouwen naar een "belasting-proof" kwart-tarief camper.
't Is wel even een sommetje maken: hoeveel jaar moet het kwart-tarief daarna nog stand houden om het lonend te maken.
En verder de vraag of je de investering wil doen en wil je ook je auto zo veranderen dat hij aan het kwart-tarief voldoet.
En het is natuurlijk sowieso passen en meten om van een 110 een beetje nette camper te maken.

Verder is het hopen op een kilometer-beprijzing, eentje die een beetje "eerlijk" is, dwz zo uitpakt dat je de MRB kan "terugverdienen".
Met zo'n kilometer-beprijzing lopen de treinen natuurlijk wel rap vol ... en dan heb je de poppen aan het dansen ...
... een gevalletje van eigen schuld dikke bult de afgelopen eeuw is ons spoorwegnet* alleen maar gekrompen.
    * Ik doel dan op het totale spoorwegnet, incl de interlokale tramlijnen.
       We zouden maar wat blij zijn met de oude tramlijnen tussen Leiden en Den Haag, of die van Rotterdam naar Oostvoorne.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 26 Feb 2020, 10:21

Het gaat helemaal niet om schone lucht voor ons, het gaat om de staatskas te vullen. Ze zijn zo goed in verspillen, dat er altijd honger is naar meer. Stikstofoxide's zijn al flink afgenomen, maar de berekeningen blijken niet te kloppen, maar ja, de regelingen zijn al gemaakt en dus is het: Betalen pannekoek!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Feb 2020, 10:43

Gerard4t schreef:Het gaat helemaal niet om schone lucht voor ons, het gaat om de staatskas te vullen. Ze zijn zo goed in verspillen, dat er altijd honger is naar meer. Stikstofoxide's zijn al flink afgenomen, maar de berekeningen blijken niet te kloppen, maar ja, de regelingen zijn al gemaakt en dus is het: Betalen pannekoek!

Het gaat om van alles ... (en qua verspillen, dat is op een beperkt aantal gevallen na vooral een kwestie van perspectief: heb je veel bezit dan heb je veel te verliezen en dan wil je veel politie in jouw wijk, woon je aan een weg waar te hard gereden wordt dan wil je de politie juist daar, om maar wat te noemen). Dat "om van alles" is redelijk recent eens op een rijtje gezet door de rekenkamer, en de conclusie was dat de MRB vol zit met tegenstrijdige regelingen en dus tegenstrijdige prikkels (en als je nog iets verder kijkt is het nog erger - iemand die zijn auto bedrijfsmatig grijs rijdt [url]moet[/url] minstens 10% bedrijfsgerelateerde kilometers maken, dat lijkt logisch, maar het maakt dat zo iemand die rond die 10% natuurlijk bedrijfsmatig nooit de trein pakt, zelfs al was dat handiger, en nog "erger" is de regeling voor de bijtelling van de young-timers).

Maar goed, als je van die Nederlandse belastingen af wilt, dan zal je moeten verhuizen (en dan nog is het de vraag of je alles achter je kan laten) ... belangrijke vraag is dan wel of je niets slechts van gebreken verandert.
Zo wil ik best naar Frankrijk verhuizen, gelukkig wil mijn wederhelft niet zodat ik niet echt hoef na te denken of ik ook al het bij zo'n emigratie horend gedoe wel wil.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Feb 2020, 14:41

Landmarcs schreef:Maar goed, als je van die Nederlandse belastingen af wilt, dan zal je moeten verhuizen (en dan nog is het de vraag of je alles achter je kan laten) ... belangrijke vraag is dan wel of je niets slechts van gebreken verandert.

Groeten MarcS

Qua totale belastingdruk lopen landen verrekte weinig uiteen. In sommige landen betaal je wellicht minder voor je auto maar dat wordt elders weer 'goedgemaakt'.

Gekke is dat mensen die zo dom lullen over de 'graaiende overheid' wel klagen als de straatverlichting het niet doet of als hun riool niet blijkt te werken. :shock: :shock: Ofwel: het reageren eigenlijk niet waard
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”