Defender td5 in de fik, maar op tijd geblust

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Jankouwenberg

Defender td5 in de fik, maar op tijd geblust

Berichtdoor Jankouwenberg » 10 Nov 2019, 17:32

Even uitblazen in de kroeg

Rij net weg, hoor een tikje rechts voor. 500meter gereden en ik zie vlammen bij de passagiersstoel tussen de aircomodule en de deur. Smerige verstikkende rook, snel gestopt hond uit de auto en actie. Ik heb twee brandblussers in de auto en een schakelaar om de aarde af te sluiten. Dus schakelaar om en brandblusser half geleegd. daarna aircomodule aan de brand kant losgeschroefd (twee kleine schroefjes) vingers er tussen en de rest van de brandblusser geleegd. Vuur was uit alleen smeulde het nog na. Na 5 minuten ademhalen. de airco module verder losgehaald en de oorzaak gevonden. De drie draden naar de weerstanden volledig gesmolten. Op zoek naar de zekering die dit had moeten voorkomen. Twee zekeringen 20 en 30 amp links boven bekeken. Nou de 20 amp zekering was doorgebrand maar wel op zo'n manier dat na het doorsmelten beide ingangen van de zekering tegen elkaar zijn gevallen en dus prima contact maakten :x .

Nadat alles uitgerookt was de aarde er weer opgezet. Gelukkig geen verdere kortsluiting, sleutels er in om naar huis te rijden en........startblokkering :lol: Hoewel ik de afstandbediening gewoon had wilde hij niet meer starten. 6 keer de 4 cijferige code ingevoerd met de sleutel tot je leest dat de afstandbedieningsmodule niet aan je sleutelbos moet hangen. de 7e keer lukte het om de blokkering er af te krijgen maar starten deed hij nog niet. Pas nadat ik in mijn wanhoop de batterij even uit de afstandbediening had gedaan (daar staat niets over in de handleiding) kon ik ineens starten.

Ik ben weer thuis maar de aircomodule van €3000,- is aan gort.

Ik denk niet dat ij er weerr ingaat. Iemand iets anders geknutseld?

Jan (nog net met een defender TD5 uit 2001
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

RaRo74

Re: Defender td5 in de fik, maar op tijd geblust

Berichtdoor RaRo74 » 10 Nov 2019, 17:52

Gelukkig redelijk goed afgelopen Jan.
Zelf heb ik ook altijd een paar flinke blussers aan boord. Al is het niet voor mezelf dan is het wel voor een ander.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 10 Nov 2019, 18:29

Ik zit nu dus te denken om de interne airco unit te vervangen voor een ander systeem, maar wel gebruik te blijven maken van de compressor en alle andere onderdelen die onder de motorkap zitten. Heeft iemand iets dergelijk wel eens gedaan?
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Nov 2019, 20:45

Gelukkig kon je het beginnende brandje op tijd blussen.
Mijn 300 Tdi is ook eens spontaan in de fik gevlogen (door kortsluiting) en ik werd erop geattendeerd door het alarm dat af ging.
Er naar toe en de brand geblust, maar die auto reed niet meer en voor de verzekering was de auto total-loss.
Ik heb de Land Rover gerepareerd en hij rijdt nog steeds.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

The Puffle

Berichtdoor The Puffle » 10 Nov 2019, 20:52

Welk soort blusmiddel zat er in de blusser? Ik hoop voor je gewoon schuim ...

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 11 Nov 2019, 08:03

Speciaal schuim voor in auto’s. Beetje waterig schuim. Wel thuis even een emmer water overeen gegooid. Lekken doet hij bij harde regen tot wel daar :lol:
2cv Citroën 1983 blauw

The Puffle

Berichtdoor The Puffle » 11 Nov 2019, 08:28

Gelukkig niet met poeder! Anders had je over een paar maand een vervolgprobleem gehad.
Hoop dat alles voor je weer in orde komt en weer lekker kan rijden!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Nov 2019, 11:53

Dag Jan,

Even uitblazen ... was het dus niet ... maar geluk dat je het kon blussen.
Succes met het herstel van de schade.

En dan resteert bij mij nog een afgeleide, maar wel on-topic vraag:

Welke schuimblussers zijn er die geschikt zijn voor gebruik in de auto. Welke zijn aanbevelenswaardig ?
Waarbij dat "gebruik" dan ook wil zeggen: bestand tegen langdurig in de auto liggen, ook bij min veel ??
In ieder geval heeft de jouwe bewezen dat ie geschikt was voor jouw probleem.

Ik weet dat een poederblusser meer vernielt als je lief is, dus heb ik vooralsnog geen blusser.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 11 Nov 2019, 12:59

Zolang we niet in een JSF rijden volstaat iedere -30/vorstbestendige sproeischuimblusser.
Zelf zet ik de eerste aanval in met een 5 kilo Co2 blusser om nevenschade te voorkomen.
Mocht het daarna nog nodig zijn pas sproeischuim.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 11 Nov 2019, 16:34

Jankouwenberg schreef:Speciaal schuim voor in auto’s. Beetje waterig schuim. Wel thuis even een emmer water overeen gegooid. Lekken doet hij bij harde regen tot wel daar :lol:

mischien was dat lekken wel de oorzaak!

Terug naar “Kroeg”