De ACEA code A1/B1 wordt tegenwoordig niet meer gebruikt en de vervanger is A5/B5. En een A1 olie is een brandstofbesparende olie (doordat de olie 'dunner' is).
Een A1 olie (en ook A5 olie) heeft een HTHS (high-temperatur-high-shear viscositeit) tussen de 2,9 en 3,5 mPa.s. Een A3 olie heeft een HTHS boven de 3,5 mPa.s. (e.e.a. wordt geregeld door toevoeging van sulfaat).
In een motor waar een A3 olie is voorgeschreven mag geen A1 olie (te dun). Omgekeerd kan wel (maar dan kan het brandstofverbruik wat oplopen).
Als je een Kroon olie zou willen gebruiken (
kijk hier), dan is Emperol 5W-40 de eerste keus en je ziet dan ook dat er 5 liter in gaat + een halve liter voor het oliefilter.
Ik zou gaan voor een 5W-40, die is te gebruiken in het gehele temperatuur traject. Met name bij een koude start geeft een dunnere olie sneller smering (boven bij de nokkenas). Ook is een iets dunnere olie makkelijker rond te pompen, dus gaan er meer liters per minut door de motor, wat de koeling van diverse onderdelen weer ten goede komt.
Het verschil tussen een 5W-40 en 10W-40 is dat een 5W-40 in koude toestand iets dunner is. In warme toestand hoort er geen verschil te zijn.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht