Hefdak

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Hefdak

Berichtdoor Edward » 19 Jan 2019, 19:40

Als het puur gaat om belasting ontwijken is een hardshell daktent die je direct op het dak lijmt de goedkoopste optie. Los wasbakje erin etc en klaar voor een paar honderd euri. Er staat nu een daktent op Fb voor 500 euri.

Maat van me heeft heel de ombouw gedaan voor 900 euri totaal en dat is compleet met een ander dak omdat ie zijn eigen dak niet wou verzagen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

lexbrug

Berichtdoor lexbrug » 20 Jan 2019, 09:34

Goed dat je het alternatieve dak ook noemt, bijvoorbeeld van Reimo, maar al die busjes hebben altijd al de 170 cm hoogte. waardoor een kleiner dak gemonteerd mag worden. Volgens mij minimaal 100 x 80 cm?
Maar zoals je al aangeeft moet je, in gesloten toestand, minimaal 130 cm hoogte hebben. Dan moet je wel weer een grotere dakopening hebben. 200x80 cm?
Bij de "correcte" hefdaken verkrijgen ze die 130 cm hoogte, door de het zogenaamde raam, dat tussen de auto en je hefdak wordt gemonteerd.
Het mindere vind ik wel dat het, het Defender model niet echt ten goede komt. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Wat ik nog hoorde, is dat je ook makkelijker stads milieuzones in het buitenland in mag, omdat je als camper wordt aangemerkt.

Goed,
Lex.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2019, 11:12

lexbrug schreef:Goed dat je het alternatieve dak ook noemt, bijvoorbeeld van Reimo, maar al die busjes hebben altijd al de 170 cm hoogte. waardoor een kleiner dak gemonteerd mag worden. Volgens mij minimaal 100 x 80 cm?
Maar zoals je al aangeeft moet je, in gesloten toestand, minimaal 130 cm hoogte hebben. Dan moet je wel weer een grotere dakopening hebben. 200x80 cm?
Bij de "correcte" hefdaken verkrijgen ze die 130 cm hoogte, door de het zogenaamde raam, dat tussen de auto en je hefdak wordt gemonteerd.
Het mindere vind ik wel dat het, het Defender model niet echt ten goede komt. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Wat ik nog hoorde, is dat je ook makkelijker stads milieuzones in het buitenland in mag, omdat je als camper wordt aangemerkt.

Tja, gewoon even Googlen op "Belastingdienst eisen camper"

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.

De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:
    minimaal 2 vaste zitplaatsen
    Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
    een vaste tafel
    De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
    slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
    Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
    bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
    bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
    minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
    een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
    Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
    een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
    Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.

Let op!   U moet alle faciliteiten op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.

Afwijkende hoogte
    Is de binnenruimte van uw kampeerauto niet minimaal 170 cm hoog, maar wel minimaal 130 cm hoog? Dan mag u de binnenruimte verhogen. Het dak moet dan zijn voorzien van een al dan niet uitklapbare, permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm. Dit mag alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.

Wanneer aan de binnenkant van de binnenruimte materialen zijn aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond, wordt voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uitgegaan van de verkleinde ruimte. Dat geldt zowel voor het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.
Het klopt: veel van de camper-daken doen niet direct goed aan het Defender-model.
Het Franse FAAQ-dak benut het originele dak en gebruikt een soort "wenkbrauw" om de lengte weer correct te krijgen.
Je zou ook een kleine extra oversteek achter kunnen kiezen, en bijv. een oud Series-dak, dan wordt het front-aanzicht minder aangetast.

Qua maten zit je na een bescheiden dak-verhoging eigenlijk overal wel goed, behalve dat je wat creatief moet zijn om de 200 cm lengte te halen.
Ik weet bijv niet wat de belastingmannen van de bult van de achterdeur-ruitenwisser denken.   Daarna volstaat een heel klein hefdak.
Wil je er ook plezier van hebben dan is een groter hefdak, hetzij iets als een hard-shell daktent danwel zo'n uitklappend origineel dak handiger.
Er was overigens een kleine 20 jaar geleden een Belg die een polyesterdak aanbood waarmee je de hoekigheid van de u aangeboden camperdaken vermeed, ik weet evenwel niet of je ermee de 130x200 cm haalde.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 21 Jan 2019, 18:28

Bedankt voor de info en een bed achterin is dus goed te doen.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2019, 19:52

RaRo74 schreef:Bedankt voor de info en een bed achterin is dus goed te doen.

Precies, je komt anders maar eens kijken (desnoods proefslapen).

Groeten MarcS

lexbrug

Berichtdoor lexbrug » 21 Jan 2019, 23:07

Nogmaals bedankt voor alle info.
Inmiddels heb ik gehoord dat PSP nu een dak heeft ontworpen, dat vanaf de voorkant schuin omhoog loopt.
Waardoor het een gestroomlijnder aanzicht krijgt.

Groet,
Lex.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2019, 09:21

lexbrug schreef:Nogmaals bedankt voor alle info.
Inmiddels heb ik gehoord dat PSP nu een dak heeft ontworpen, dat vanaf de voorkant schuin omhoog loopt.
Waardoor het een gestroomlijnder aanzicht krijgt.

Tja, het PSP-dak is toch ook vooral nogal hoekig.
En het is prijzig.   Het ziet er op "papier" wel allemaal netjes uit.

Het mooiste lijkt mij tot nog toe iets wat er (nog) niet is:
Een raamwerk a la FAAQ maar zonder wenkbrauw en ipv daarvan iets oversteek achter, en dat dan optioneel met een Series-dak.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Jan 2019, 10:53

Geloof dat dit nog het oude dak is. Het 'redesign' is iets minder lelijk. Maar ik vind ze allemaal niet mooi.

Vandaar dat ik zo verbaasd was toen ik hier in het dorp een 110 zag rijden met een daktent erop en pas in 3e instantie doorhad dat die tent niet op een roofrack lag maar direct op het dak!

Een hele elegante oplossing die de 110 qua look het meest origineel laat. Maar natuurlijk wel een heel stuk minder binnenruimte dan bij het dak van Paul (PSP).

Hoewel ik het dak van Paul niet mooi vind is het verreweg het hoogwaardigste dak dat ik ooit gezien heb! Zowel qua ontwerp, stevigheid, tentdoek, etc vind ik het het beste dak dat er te koop is!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 22 Jan 2019, 12:40

Edward schreef:Hoewel ik het dak van Paul niet mooi vind is het verreweg het hoogwaardigste dak dat ik ooit gezien heb! Zowel qua ontwerp, stevigheid, tentdoek, etc vind ik het het beste dak dat er te koop is!

Helemaal eens, maar als je het louter en alleen voor de belasting doet kun je voor dat bedrag bijna acht jaar rondrijden en normale wegenbelasting (diesel) betalen.

Er van uitgaande dat tussen nu en acht jaar de regels voor Campertarief door dat soort "trucs" niet aangepast gaat worden, wat maar zo kan en dan de nieuwe milieu eisen die we mogelijk gaan krijgen er nog bij.

Ik zou zoiets, voor die prijs (en dat is die van PSP overigens echt wel waard) echt alleen overwegen als ik er ook echt een camper van zou willen maken en hem daarvoor veel ging gebruiken.

Gert-Jan.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Jan 2019, 22:04

Landmarcs schreef:
RaRo74 schreef:Bedankt voor de info en een bed achterin is dus goed te doen.

Precies, je komt anders maar eens kijken (desnoods proefslapen).

Groeten MarcS

:D LR's kun je nooit genoeg hebben. Eerst maar eens kijken wat er ik bij zou willen hebben. Dit lijkt me ook wel wat.

Afbeelding

Afbeelding
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Terug naar “Kroeg”