Voor die prijzen kan het gewoon niet goed.
Zit net even bij een afgerond kleiner budget project te kijken, waar we vrijwel niets aan motor en aandrijflijn gedaan hebben. Alleen nieuwe keerringen, pakkingen en koppelingssetje. Natuurlijk wel nieuwe veren, bussen, remleidingen en slangen, schijven, klauwen, kogels en wiellagers en velgen en banden. Maar verder vooral bodywerk.
Een Marslands chassis kost tegenwoordig ruim 2500 euro. Ik ben per auto al 2000 euro kwijt aan straalkosten. 300 euro galvaniseren. Vijf nieuwe imitatiedeuren met wat klein spul voor binnen in en zo ook 2500 euro. En dan een heleboel klein spul wat onopvallend enorm doortelt, zelfs als je de allergoedkoopste wegwerpkwaliteit zou monteren. Dit project kwam aan materiaal toch nog op net geen 20.000 euro ex aan materiaal kwijt.
Het bodywerk kost de meeste uren. Chassis, aandrijflijn stelt allemaal niet zo veel voor. Maar de hele body uit elkaar, alle stalen delen er af zien te krijgen, elk klein beugeltje en stripje er af. Na het stralen gaten boren voor het verzinken kost soms twee volle dagen. Altijd een heleboel laswerk aan schutbord, T-stijlen. Als je alles in elkaar zet past er niets meer omdat alles een beetje vervormd is bij het verzinken. Alles moet weer gericht worden. Per zijdeur opbouwen en afstellen zijn we vaak 1,5 dag per deur bezig. Bij de achterbak moet er vaak een heleboel aluminium worden vervangen, want daar zitten vaak grote corrosiegaten in. Als het plaatwerk helemaal goed is zit er toch altijd wel 50 uur alleen aan schuren in. En dan nog allerlei bedradingsdingetjes en vooral het laatste stuk van de bouw. Twee weken voor aflevering lijkt de auto altijd al helemaal klaar, maar toch zijn we dan altijd nog wel twee weken bezig voor allerlei finishing touches.
Dit deelproject hebben we in 276 uur gedaan. Dus geen assen laten stralen en spuiten en zo. Grotendeels body. 276 x 50 euro arbeid bij ons = 13800 arbeid. plus 20000 materiaal is 33800 euro. Wij werken altijd tegen vast afgesproken prijzen en ik had het project afgesproken voor 35000 euro. Daar kwam ik dit keer dus mooi mee uit en was mijn uurloon dus iets hoger dan geplanned. Maar het kan ook flink tegenvallen. Zeker op een groot duur project heb ik wel een keer 20.000 euro verloren. Ook door mijn wachtlijst, in de tussentijd was de wisselkoers veranderd, waren de prijzen van chassis met 1000 euro gestegen, zat alles wat tegen kon zitten tegen, kwam de klant nog een paar keer terug met garantiegevallen. Nieuwe A-merk onderdelen die meerdere keren achter elkaar stuk gingen, konden wij niets aan doen, maar de klant al helemaal niet. Onderdelen konden we wel terugsturen, maar onze uren niet, en dat gaat al snel hard qua tijd. Bij B-merk onderdelen mag je zeker bij elk project een flinke garantiepost inbouwen.
Bij mijn huidige project zijn we al een hele week bezig met de kabelboom. Nieuwe autosparks kabelboom van voor tot achter en niets werk. Zodra je een LED knipperlicht relais er in steekt klapt het stuk met grote vlam. Dan denk je in eerste instantie dat je zelf iets hebt fout gedaan, pas veel later kom je er achter dat er gewoon geen hol klopt van de nieuwe dure kabelboom. De helft van de stekkers onbreekt en de andere helft is verkeerd bedraad. Ik kan alles er opnieuw aanmaken, dan hebben ze één of ander zéér ongebruikelijk schema gebruikt want het is allemaal net even anders dan de schemas die ik heb, en ik heb ze allemaal. Autosparks ontkende eerst dat het verkeerd bedraad was, nadat ik zo'n beetje van elke stekker foto's had gemaakt met daarbij een uitleg hoe het wel moest gaven ze het toe. Sorry, dan is er iets verkeerd gegaan. Stuur de kabelboom maar terug, dan krijg je je geld terug. Heb ik dus niks aan. Vandaag RDW keuring met die auto (kost trouwens ook nog tijd en geld, je met tochmeerdere keren langs de RDW met een auto), hij start en rijdt inmiddels, maar heb nog zeker twee dragen bedradingswerk. Zit ik straks toch aan 60 uur werk, die ik kan betalen aan mijn ZZP monteur, uit eigen zak. Mijn eigen computeruren voor bestellen en uitzoeken reken ik bij de projecten trouwens niet eens mee, dat zijn er enorm veel.
Als iemand het helemaal zelf, inclusief het spuiten doet, kan je voor 25000 euro ex wel een hele mooie auto bouwen denk ik.
Restauratie adressen.
-
one-ten.nl
Re: Restauratie adressen.
in 2011 deden wij een 'restauratie' voor 20.000 tot 25.000 euro inclusief de auto. Toen nog belastingvrij, en meestal ook nog inclusief ombouw van 2.5 na naar 300tdi automaat.
Dat zag er best leuk uit, en ik heb een paar jaar geleden één van die auto's teruggekocht en dat is nu al een paar jaar één van onze huurauto's en die ziet er nog steeds aardig uit.
Maar als ik er nu op terugkijk mocht het eigenlijk geen restauratie heten, maar op zijn best een refurb. Prijs kwaliteit was prima, maar het was nergens te vergelijken met wat ik nu een restauratie noem.
Ik zie bij Vondur ook zo'n foto waarbij een compleet rijdende auto gespoten wordt met alleen interieur, deuren en ruiten er uit. Dat is een beetje wat wij in 2011 deden. En het spaart natuurlijk enorm veel tijd als je de koets voor een groot deel in elkaar laat bij het spuiten.
Ons spuiten in 2011:

hoe het nu gebeurt in losse delen:

Dat zag er best leuk uit, en ik heb een paar jaar geleden één van die auto's teruggekocht en dat is nu al een paar jaar één van onze huurauto's en die ziet er nog steeds aardig uit.
Maar als ik er nu op terugkijk mocht het eigenlijk geen restauratie heten, maar op zijn best een refurb. Prijs kwaliteit was prima, maar het was nergens te vergelijken met wat ik nu een restauratie noem.
Ik zie bij Vondur ook zo'n foto waarbij een compleet rijdende auto gespoten wordt met alleen interieur, deuren en ruiten er uit. Dat is een beetje wat wij in 2011 deden. En het spaart natuurlijk enorm veel tijd als je de koets voor een groot deel in elkaar laat bij het spuiten.
Ons spuiten in 2011:

hoe het nu gebeurt in losse delen:

Re: Restauratie adressen.
Goed bezig One-ten, alle begrip maar kost wel wat zeg!