Noco Genius acculaders

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
twdi

Noco Genius acculaders

Berichtdoor twdi » 19 Okt 2018, 09:38

Tijdens de vorige winter heeft onze 110 twee keer met een lege accu gestaan. We weten niet of er wat stroom gelekt heeft, maar het feit blijft dat hij dan langer stil staat. Komende winter kan hij hopelijk vanaf januari de garage in. Ook hebben we een tweede accu die in de zomer de koelkast bediend.

Mijn idee is om een goede acculader aan te schaffen voor met name de tweede accu en als de 110 de garage in gaat, hem daar ook voor te gebruiken.

Heeft iemand ervaring met dit merk acculaders en zo ja, welk model zou ik dan moeten hebben ?
Op YouTube staan er goede reviews over.

Landmarcs

Re: Noco Genius acculaders

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2018, 12:37

Dag "twdi",

Volgens mij is iedere iets intelligentere lader/druppellader die minstens laten we zeggen 2 Amp kan laden (en 1 Amp druppelen) al goed genoeg.
Met 2 Amp is het vanaf leeg opladen van een accu een langdurig gebeuren (reken voor een 100 AH accu in dagen), maar traag laden heeft ook goede kanten wat betreft de (over)levensduur van de accu (want het echt leeg-trekken van een start-accu is sowieso niet goed voor een startaccu).

Verder zijn de minimale eisen aan een lader/druppellader dat ie in een soort druppel-laad-programma overgaat zodra de accu vol is.
Een bonus is als er ook een winter-programma op zit zodat je de accu met een wat hogere spanning kan doorladen.
Een verminderd-intelligentie lader kán soms ook voordelen hebben: de "te intelligente" laders willen veelal een 100% lege accu niet meer opladen: ze geven dan als signaal dat er geen accu is aangesloten, of dat de accu defect is.

En tenslotte kan je kijken naar wat de lader doet als de netspanning tussentijds wegvalt. Sommige moeten actief herstart worden (dat is echt onhandig), soms gaan ze standaard verder met een druppellaad-programma en sommige draaien ook na een spanningsonderbreking het vooraf gekozen programma af. O ja, een eenmaal goed doorgeladen accu kan je eventueel ook aan een druppellader hangen met ook nog een tijdklok: ook deeltijd aan de druppellader houdt de accu voldoende op peil.

NB Bovenstaande is alleen/in het bijzonder van toepassing op gewone lood-accu's.

Groeten MarcS

PS Zelf heb ik een goedkope verminderd intelligente druppellader van 2 Amp (ooit voor weinig bij de Biltema gekocht) en een intelligente 4 Amp (en 1 Amp druppel) lader die de Aldi in de aanbieding had. Ik heb geen aandelen, wel ervaring: met beide ben ik tevreden.

Terug naar “Kroeg”